Hungaroton újdonság
Soproni József: Jegyzetlapok
zongorára és XIV. szonáta című művét 2 CD-korongon bemutatja és
ismerteti: Ábrahám Mariann
A kortárs magyar szerzők zongorára írt művei között
kiemelkedő helyet foglal el Soproni József Jegyzetlapok című
zongoradarab sorozata. Az 1974 és 78 között keletkezett, négy füzetben
elrendezett darabok Bartók Mikrokosmoszához hasonlóan követik egymást,
miniatűr formába öntött gondolatoktól kezdve a nagyobb szabású és zenei
ihletésű darabokig. A sorozat egyfajta kompendium arról, milyen
zeneszerzési technikák születtek a XX. században Európában. E műveken
keresztül megismerhetjük az elmúlt évszázad zenei gondolkodása
modelljeinek, sokrétű zenei eszközének azt a szeletét, melyek a Szerzőt
megérintették, melyeket alkotói eszköztára számára magáévá tett. A
Jegyzetlapok darabjai ily módon a Szerző értékrendje szerint
fogalmazva, mai eszközökkel közvetítik a mai ember gondolatait, de úgy,
hogy kontinuitásban maradnak a múlttal is. Gyakran megjelenik a polifon
fogalmazásmód, az ősi magyar népdal és a siratók, deklamációinak hangja
áttételesen, ötvözve a századvég zeneszerzési technikáival.
Soproni igénye, hogy művei mindenekelőtt
karakterisztikusan, beszédszerűen szólaljanak meg. A klaszszikus
értelemben vett harmóniákat felváltó clusterek színeikben
kapcsolódjanak egymáshoz, és hozzanak létre egyfajta tér-élményt, tág
hangzó teret. A hangzások részletgazdag akusztikai kiaknázása egyik
legfontosabb követelménye a Jegyzetlapok előadásának.
A zenei gondolatok lejegyzése két kompozíciós
eljárás körül mozog. Az egyik metrikus jellegű, hagyományokra épülő.
Itt a zenei mondatok kötöttebb hosszúságúak, egymásból következhetnek,
vagy akár kontrasztálhatnak is egymással. A másik kompozíciós forma
alapján a darab szabadon elbeszélő, improvizáció-szerű, lazább zenei
anyagból épül. Ezt támasztja alá az ütemvonal nélküli lejegyzés is. A
liberamente előadói jelzésű karakter azonban nem a darab lassú
tempójára utal, mely a mű széteséséhez vezethet, hanem jelzi azt a
megengedett előadói szabadságot, melyben a darab egy-egy eleme a
lejegyzés arányainak, a kifejezés dramaturgiájának értelmében közelebb,
vagy akár távolabb kerülhet egymástól. Emellett a hullámzó dinamika, és
a nagy ívekben összefoglalt előadás elengedhetetlen. Lényeges, hogy
minden motívum, zenei értelmű és tartalmú megfogalmazást nyerjen. A
beírt dinamikák hangzás irányokat jeleznek, melyeknek fedniük kell a
zene hullámzását.
A darabokban gyakran akkord modellek
időbelileg szétszórt hangjaival jön létre izgalmas, ritmikus játék,
mely szintén a forma metrumban rejlő lazításának és sűrítésének
lehetőségét teremti meg. Sokszor a néhány ütemből álló művek is sokféle
mozgáskaraktert vonultatnak fel, melyeken keresztül kidolgozhatók a
zenei gesztusok gazdag koreográfiái. Már az apró darabok is gyakran
robbanásszerű dinamikával sűrítettek. De míg a klasszikus és romantikus
zenében a különböző karakterek hosszabb időtartamban élnek, itt –
különösen az első két füzetben – pillanatok alatt kell az előadónak
lelkületet váltani, különböző lélektani állapotokat megjeleníteni,
kifejezni.
A Jegyzetlapok első füzete pedagógiai célú felkérésre készült
egy olyan periódusban, melyben szinte kötelező volt a korábban
elhanyagolt hangközök használatának előnyben részesítése. Soproni
műveiben azonban a disszonanciaként ismert hangközök is kifejezést
szolgáló színek, vagy színfoltok melyeknek a mű mondanivalója
értelmében széles dinamikai skálán, puha billentéssel kell
megszólalniuk. Az első füzet fantáziában gazdag apró darabjaiból már a
néhány éve zenét tanuló fiatal növendék is bátran játszhat. Az adott
sorrend betartása nem kötelező, mezei virágcsokorként válogathat össze
mindenki a neki tetsző, sokféle hangulatú műből egy-egy csokorral. A
darabok a felfedezés szellemi örömét nyújtva a billentés
érzékenységének elsajátítását, az abban való jártasságot
nélkülözhetetlenné teszik. A Jegyzetlapok első – második füzetének
darabjain át a tanítás legelejétől kezdve felépíthető egy korszerű
zenei gondolkodás, melyben megnyilvánulhat a gyermekek improvizatív
ösztöne és a notáció tiszteletben tartásával mindenki szabadon
fejezheti ki a saját fantázia világát.
A kezdetben miniatűr méretű darabok a további
füzetekben a zenei eszközök megtartása és bővítése mellett
terjedelmesebbé, igazi korszerű, nagyszabású előadóművészi feladattá
növekednek. Néhány Hommage-ban a Szerző nagy mesterek előtt tiszteleg.
De az utolsó két füzetében más, egészen különleges karakterű darabokkal
is találkozhatunk. A fanyar illatú Lombhalmok, az elvadult Ámokfutó
zenei képe, a Napfényben című darab csengő-bongó hangnyalábjai mellett
talán a legizgalmasabb a Strófák néma billentyűkkel című darab, melyhez
hasonló mű alig található a kortárs zongorairodalomban. A darabot
olvasás-technikailag nem a megszokott panelek mentén jegyezte le a
Szerző. A tartott hangok miatt lyukasan és kopogósan hangzó motívumok
ideges ritmikával szólalnak meg. Az anyag improvizatív mozgású,
szertelenül villódzó, és felfokozott indulati töltéssel hol sűrűsödik,
hol ellazul, ördögi berobbanásokkal feszíti a történést. A sorozat
befejezését a csend zenéjének szenteli a Szerző a meditatív karakterű
Játék a csenddel című darabbal.
A Jegyzetlapok című sorozat a XIV.
Szonátában nyeri el nagyméretű ciklusban elrendezett
összefoglalását. A Szerző e művét 2001-ben komponálta az előadónak
szóló ajánlással. A szonáta négytételes.Az első tétel (Andante) kissé
rapszodikusan tempóváltoztató, figuratív és táncos elemekből tevődik
össze. A nyitó motívum többször felbukkan különböző regiszterekben
hangszerelve, gazdag érzelmi tartalmat hordozva. A második tétel
(Con moto, leggiero) váltakozva csengettyű és harangzene jellegű.
Játékos, könnyed, magaslati szférába hangzó zenei anyaga ellentétben
áll az ezt követő tétel komorságával. A harmadik tétel (Tranquillo)
súlyos kezdő akkordjaival gyászzenére emlékeztet, melyben a zenei
szövetbe – emlékfoszlányként – dallamos-ritmikus elemek, a
lélekharang felsejlése is beleékelődik. A negyedik tétel (Allegro
vivace) viharos improvizáció, mely meg-megtorpan, hogy aztán újra
kavarogva rohanjon bele a meg-megszakadó, lelassuló
skálahangokkal a mélybe. E két művet a Szerző szándékai szerint
szellemi híd kapcsolja össze — negyed évszázad távlatában.
<>Ábrahám Mariann
Soproni
József zeneszerző 1930-ban született Sopronban. A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen több mint negyven éve tanító, majd rektori
tisztséget is betöltő Kossuth-díjas komponistát, a Széchenyi Irodalmi
és Művészeti Akadémia alapító tagját, zenekari kompozíciói,
versenyművei (zongora, hegedű és gordonka), egyházzenei alkotásai,
vonósnégyesei, nagy számú zongoradarabja, kórusművei és dalai
fémjelzik. Különlegesen érdekes meghallgatni és összevetni az 1974 és
78 között keletkezett Jegyzetlapok című zongoradarab ciklusát a
jóval később komponált XIV. szonátájával Közöttük kompozíciós kezelési
és hangvételt érintő kapcsolatokra figyelhetünk fel. A Szerző
kompozícióiban előnyben részesíti a variáció formaképző elvét, mely
szavaival élve “nem formaképlet, hanem nyersanyag, építő kő, amelyből
egy folyamat felépíthető. Állandó belső kohéziót biztosít, és ez
működteti a kontinuitást.” E megállapítás igaznak bizonyul a felvételen
hallható, egymástól negyedszázadnyi időtávban keletkezett művekre is.
Ábrahám Mariann diplomáját a
budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Kadosa Pál
tanítványaként nyerte el. Tovább képezte magát Drezdában A.
Webersinkénél és a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban J.
Zaknál. Hazatérte után a Filharmónia szervezésében rendszeresen
foglalkoztatott előadóművészi tevékenységet folytat.
Fulbright-ösztöndíjjal hosszabb időt töltött az USA-ban, ahol kutató
munkát végzett, hangversenyeket adott, előadásokat, mesterkurzusokat
tartott. Nevéhez fűződik a Jegyzetlapok négy füzetének
és több más kortárs szerző zongoradarabjának ősbemutatója, a
Magyar Rádióban történt „Z” felvételek. Hazai és nemzetközi versenyek
zsüritagjaként, konferenciák előadójaként ismert. Zenei
tevékenységéért több állami elismerést és kitüntetést is kapott.
(Weiner-díj, Apáczai Csere Jánosa-díj, Artisjus díjak /1987, 1999,
2003/ UNESCO kitűntetés (Franciaország), Árpád-Aranyérem (USA).
Munkássságának doktori fokozatát a nagy magyar zeneművész és pedagógus,
Varró Margit életművének feldolgozásával nyerte el. Az Európai
Zongoratanárok Szövetsége (EPTA) magyar szekciójának
vezetője, a budapesti Bartók Béla Konzervatórium tanára
|