„Tanárfüggő”
Beszélgetés Dezső Mariannával, a tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskola
igazgatónőjével a 2004. március 5-6-i Komárom-Esztergom Megyei
Zongoraverseny kezdete előtt és után.
Ábrahám Mariann: Gyakran beszélgetek versenyzsűrizés
alkalmával a zeneiskolai tanárokkal, és sokan panaszkodnak a színvonal
csökkenésére, valamint arra, hogy nehezebben lehet anyagi támogatást
kapni ilyen rendezvényekre. Mennyire érzékeled ugyanezt itt
Komárom-Esztergom megyében?
Dezső Marianna: Én is ugyanígy látom. De mi most
nagyon szerencsés helyzetben vagyunk, mert komoly szülői pártfogókra
találtunk. Ők vállalkozók, belsőépítészek és többféle foglalkozásúak
szerte az országból. A kamarazenei fesztiváltól kezdve az összes nagy
rendezvényünket szponzorálták.
ÁM: Észrevehető-e a tanárok hozzáállásán, hogy a
zenetanításnak most nagyobb nehézségekkel kell megbirkóznia? Megvan-e a
lelkesedés, avagy nagyobb buzdításra szorulnak?
DM: Szerintem a zenetanítás tanárközpontú, tehát ha
van egy olyan tanár, aki emberileg meg tudja fogni a gyerekeket, akkor
nyert ügyünk van. Ugyanakkor érezzük a növendékek rendkívüli
leterheltségét is az élet egyéb területein. Egyértelmű, hogy nem marad
idejük arra, hogy a zenei feladatok megtanulásában jobban
elmélyedjenek. Ide nem úgy jönnek, hogy otthon rendszeresen készülnek
az órára. A mai világban sajnos a zenei pálya nem annyira vonzó, a
tehetséggondozó munka háttérbe szorul. Csak a legelhivatottabbak tudnak
megmaradni és a pálya felé irányulni.
Az arány mára átcsúszott az „A” kategória javára.
Amikor én 17 évvel ezelőtt ide kerültem igazgatónak, csak „B” tagozaton
15 zongorista növendékünk volt. Most kettő van. Véleményem szerint
ennek társadalmi és gazdasági okai is vannak.
ÁM: Kik taníttatják ma gyermekeiket zenére? Melyik
társadalmi réteg?
DM: Ez nem pénzfüggő, mert a tandíj nagyon kevés,
azt bárki be tudja fizetni. Az igény nagyon nagy a zeneiskolára, de
egyre inkább azt érezzük, hogy nem annyira a zenére, hanem ezen
keresztül a gyermekek felügyeletére. A szülők tudják, hogy gyermekükkel
itt foglalkoznak, a gyermek itt tanul, annak ellenére, hogy otthon nem
gyakorol. Sőt a szülők a saját gyermekük koncertjére sem jönnek el.
ÁM: Nagyon sok helyen felhígult a zenetanítás azzal
is, hogy az iskola művészeti iskolává vált, ily módon nemcsak a zenére
koncentrál. Mi a véleményed erről? Nem csökken ezáltal a zenei
színvonal is?
DM: Egyszerűen anyagi okai vannak annak, hogy sok
iskola ezt meg kell lépje. Mi még nem vagyunk művészeti iskola, de én
is kacérkodom ezzel a gondolattal. Egy ilyen tagozatot az állami
normatívából működtetni sokkal könnyebb, mert ott csoportos oktatás
folyik. Nekem nagy szerencsém van, mert minden tanszakon kiváló tanárok
működnek, tehát ettől a jelenlegi zenei szint nem fok csökkenni.
ÁM: De hogy működik majd ez perspektivikusan, a
zenei pálya felé irányulást illetően?
DM: A gyerekek érzik azt, hogy sokkal mutatósabb és
gyorsabb eredményeket lehet elérni a közös produkciókban, mint pl. a
tánc, vagy a színjáték. Ugyan úgy, mint a kamaramuzsikálásnál,
közösségben érzik magukat, tehát az életükben összetartó erőként
szerepel. Bár valószínű a gyakorlással a kettő nem tud majd
együttműködni.
ÁM: Van-e zongorájuk a zongorista növendékeknek?
DM: Mi úgy is vesszük fel őket, hogy akinek nincs,
az féléves haladékot kap arra, hogy valahonnan szerezzen.
ÁM: Van-e magánzeneiskola Tatabányán?
DM: Van, egy, és az nagyon jól működik.
Meggyőződésem, hogy a tanítás „tanárfüggő”! Például onnan jutott tovább
most az egyik növendék a Nyíregyházi Országos Zongoraversenyre. Ha van
egy nagyon jó tanár, az mindenre képes.
ÁM: Jellemző-e Nálatok, hogy 5-6. osztály körül
kimaradnak a gyerekek?
DM: Igen, ez itt is ugyan úgy van, mint az országban
bárhol. A továbbképzőben nagyon kevesen vannak már.
ÁM: Mennyire támogatja az iskolát a város?
DM: Ez egy önkormányzati iskola, és a rendes
normatív támogatás mellett költségvetésünk másik felét hozzáteszi az
önkormányzat. Nekünk nagyon nagy szerencsénk van.
ÁM: Évenként mennyi verseny van ebben a megyében?
DM: 1993-ban még Nemes László elgondolása alapján
megyei szinten nagyon jól megszerveződött. Én benne vagyok abban a
bizottságban, amely országos szinten a megyéket képviseli: 11 iskolát
képviselek. Sikerült az elmúlt évtizedben egy jól működő
versenyrendszert kialakítani. Megbeszéltük, melyik város milyen
hangszert vállal fel. Ezeket a versenyeket én nagyon fontosnak tartom.
Szakmai találkozó a tanároknak, a gyerekeknek, mégis megmérettetés,
erre gyakorolnak. Nem is szólva arról, hogy így olyanok is részt tudnak
venni versenyen, akik egy országosra soha el nem juthatnak.
ÁM: Hányan mennek zenei pályára ebből az iskolából?
DM: Pár éve volt egy nagyon jó pedagógusunk, akkor
Győrbe, Pestre is sikerrel felvételiztek a növendékeink. Most éppen
hullámvölgyben vagyunk ebből a szempontból.
ÁM: Van-e a zeneiskolában előkészítő tagozat, és oda
hányan járnak?
DM: Általában általános iskola első-második
osztályában kezdenek a zenével foglalkozni, de kivételként vannak
kisebbek is. Nekem is van óvodás előkészítősöm. Én fontosnak tartom,
hogy ilyen nagyon kicsi korban kezdjünk, mert ekkor nagyon kreatívak a
gyerekek. Nálunk azonnal hangszert is választanak.
ÁM: Szerinted szükség van-e arra, hogy egy tanár
állandóan továbbképezze magát, vagy elég az, ha csak szinten tartja a
tudását?
DM: Én nagyon jónak tartom a továbbképzési
rendszert, ismerkedni lehet az újabb kiadványokkal, mások tanításával,
kilépni a rutinból, feltöltődni friss tudással.
ÁM: A jelenlegi versenyre kevesebben jöttek-e el,
mint korábban?
DM: Dehogy! 48 gyerek van itt a megyéből. Ez nagyon
sok. Ebből is látszik, hogy az eredmény „tanárfüggő”. Ha egy-két
ügyesebb növendék van a tanár osztályában, akkor már lelkesen készíti
egy ilyen rendezvényre. Ebben a megyében a tanárok örömet találnak a
felkészítő munkában, annak ellenére, hogy semmi plusz térítést nem
kapnak érte. Az elmúlt héten például kamarazene találkozó volt 150
résztvevővel. Ez volt a 39.-ik. Az országban úgy gondolom, egyedülálló
ez, mert folyamatosan megrendezett fesztiválról van szó.
ÁM: Ebben valószínű a Te nagy rálátásod és szakmai
felkészültséggel rendelkező szervező tudásodnak is nagy szerepe van.
DM: Való igaz, mindennek kell egy jó motorja legyen.
De egyedül nem megy. Az én érdemem talán annyi ebben, hogy sikerült egy
igen jól működő apparátust felépítenem. Ez egy közös ügy, a kollégák
szeretik az összejöveteleket, a találkozókat.
ÁM: És ki „koldulja össze” mégis a nélkülözhetetlen
kiadásokra az anyagiakat?
DM: Hát aki szervezi!
ÁM: Akkor ennek a beszélgetésnek alcíme az is
lehetne, hogy „…beszélgetés a Főkoldussal”?
DM: Sokszor magam sem tudom, hogy merek belevágni
dolgokba, aminek nincs meg előre a teljes anyagi fedezete! Most lesz
nálunk például újra egy „Fesztivál hét”. Most jelszónk: „Az uniós
csatlakozás jegyében”. Május elsején zárul az esemény. A program egy
helybéli grafikus művész kiállításával kezdődik. Meghívok mindig egy
reprezentatív hangszeres művészt a megnyitóra. Másnap lesz egy
szimfonikus zenekari koncert, azután a Hollandiában élő Scholz Péter
tart Fried Gézáról egy előadást, és mi megtanultunk egy csomó Fried
művet erre az alkalomra. Majd a zenei pályán tanuló növendékek és
megyei versenygyőztesek koncertjére kerül sor, azután a megyei
zenetanárok koncertjére, majd következik egy gála: egy alapítványi
bállal zárul a rendezvény itt Tatabányán a népházban. Ez a felszabadult
szórakozás helye. Ezt évek óta megrendezzük. Tudom, hogy mire rákerül a
sor, addigra összejön a megfelelő anyagi keret is.
ÁM: Visszakanyarodva a mai napra – mit vársz most
ettől a versenytől?
DM: Én azt várom, hogy mindenkinek nagy örömet
jelentsen a részvétel, a növendékek tudásuknak megfelelően tudjanak
játszani, és a tanárok az értékelést jó szívvel fogadják.
***
A verseny végén:
ÁM: Elvárásaidnak megfelelően alakult a verseny?
DM: Igen! Abból is látható, milyen sokan jöttek ide
érdeklődni, növendékeik játékával kapcsolatosan részletesebb
információkat kapni. Úgy érzem, a Kollégák egyetértettek a Zsűri
döntésével.
Köszönöm a beszélgetést, és további sikeres munkát
kívánunk a megye valamennyi zeneiskolájának a zsűri, Eckhardt Gábor
zongoraművész és a magam nevében is.
Ábrahám Mariann
|