A zenetanulás idegrendszeri háttere, II/2.
Acsády László
MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézet
II. RÉSZ
Örökletes tényezők a zene tanulásban
Közismert, hogy egy adott kultúrában a gyermekek zenei környezete
nagymértékben befolyásolja zenei tudásukat. Hiszen a zenei neveléssel javulnak
zenei képességeik, és egy adott zenei környezet javítja a zenei feldolgozást
illetve a zenei felismerést. A zenei tevékenységgel kapcsolatban tehát
kiemelkedő szerepe van a tanulásnak. Zenei képzéssel jelentősen fejleszthető
minden zenei tulajdonság. Felmerül azonban, hogy léteznek-e veleszületett
hajlamok a zenehallgatásban, mi az, ami örökletes, mi az, ami változtatható?
Milyen tartós hatása van a zenetanulásnak az idegrendszerre? Ezekre a kérdésekre
a legkülönbözőbb szakterületek kutatói keresnek választ. Az idegtudósok
mellett számos neuropszichológiai, fejlődés pszichológiai és újabban genetikai
kutatás vizsgálja az öröklött és tanult tényezőket a legkülönbözőbb zenei
tevékenységek során.
Mint az első fejezetben is, e kérdések megválaszolásánál is a
jóval alaposabban kutatott beszédfejlődés vizsgálatok szolgáltak viszonyítási
alapul. A beszéd esetében már jól ismert a beszéd fejlődés dinamikája,
érzékeny periódusai(1) és egyre több adat válik ismertté a beszéd genetikai
hátteréről. Széleskörű kutatás indult tehát. A veleszületett tulajdonságokat,
csecsemők zenei képességeinek kutatásával vizsgálják. A genetikai hátteret
ikerkutatások, illetve veleszületett zenei rendellenességek segítségével
tanulmányozzák. A zene és az idegrendszer hosszútávú kölcsönhatását a zenetanulás
következtében bekövetkező morfológiai és funkcionális idegrendszeri változások
kutatásával vizsgálták. Itt külön hangsúlyt helyeznek a változások és a
gyermek életkorának az összefüggésére a zenetanulás kezdetén.
Léteznek-e tehát velünk született zenei tulajdonságok? Vannak-e
génjeinkbe íródott zenei elvek, melyek befolyásolják a zenei feldolgozást?
Schönberg óta igen elterjedt az a nézet, hogy konszonancia-disszonancia
érzet a környező zenei kultúrától függ, aminek egy növekedő gyermek ki
van téve. Miután minden zenei tevékenység esetén igen jelentős a tanult
komponens, e nézet jelentős népszerűségre tett szert. Kísérletes bizonyíték
azonban nem volt. Nemrég a Harvard egyetemen négyhónapos csecsemőket kezdtek
vizsgálni ebből a szempontból (Zentner & Kagan, 1996). A babáknak kis
szekundokból, illetve tercekből álló egyszerű dallamokat játszottak egy
csíkosra festett hangszóróból, és regisztrálták viselkedésüket. A használt
hangtartományban (330-700Hz) a kis szekundokból álló dallamot disszonánsnak,
feszültnek, míg a tercekből állót harmonikusnak érzékeljük. A négy hónapos
gyermek érdeklődését a hangszóra való tekintéssel, nemtetszését heves kéz
és lábmozgással fejezi ki. A csecsemők a tercekből álló dallam esetében
hosszabb ideig nézegettek a hangszóróra, a kisszekundok esetében pedig
szignifikánsan többet rúgkapáltak(2). E kísérletek természetesen nem zárják
ki, hogy a konszonancia érzet finomabb tónusai kulturális hatásra jönnek
létre, de mindenképp arra utalnak, hogy bizonyos biológia elvárások alapján
a konszonáns hangzás vonzóbb.
Egy másik kísérletsorozatban 6-9 hónapos csecsemőkkel, akik már
képesek aktív válasszal különbséget tenni két inger között, arra kerestek
választ, hasonlít-e különböző zenei mintázatok érzékelése csecsemőkben
és felnőttekben (Trehub, 2000). A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy
megmagyarázhatók-e a minden zenei kultúrában jelenlevő közös jellegzetességek,
az ún. „zenei univerzalitások” léte velünk született, genetikailag meghatározott
biológia tulajdonságokkal, észlelési preferenciákkal. Az első kísérletben
azt vizsgálták, hogy a csecsemők, illetve a felnőttek a dallamvonal, vagy
a pontos hangköz távolság segítségével tesznek különbséget dallamok között.
A kutatások kimutatták, hogy mindkét korcsoport a pontos hangmagasság értékeket
kevéssé használja a dallam megkülönböztetésben. Egy dallamot és transzponált
változatát hasonlónak ítélik, még akkor is, ha a dallamban hangköz-változás
történt, feltéve, hogy a dallamvonal megmaradt. Ha azonban akár egy hang
változtatása révén is az eredeti dallamvonallal módosult, vagy hangok helyet
cseréltek, a csecsemők a felnőttekhez hasonlóan különbözőnek veszik a két
verziót.
E kísérleten kívül több más esetben is a csecsemők hangmegkülönböztető
képessége párhuzamba volt állítható a felnőttekével. Például, dallamok
felidézése során csecsemők és felnőttek egyaránt rosszabbul emlékeztek
olyan dallamra, mely kellemetlen (disszonáns) hangközöket (pl. tritónusz)
tartalmazott, mint a kellemes (konszonáns) hangközöket (pl. kvint, kvart)
tartalmazó dallamra, akár egymásután, akár egyszerre szólaltak meg e hangközök
hangjai. Tehát úgy tűnik, velünk született, biológiai alapja lehet a konszonáns
hangközök preferálásának. Talán ezzel magyarázható, hogy a középkori zenészek
előszeretettel használták a „tiszta” konszonáns hangközöket és megtiltották
a tritónusz használatát, mint az „ördög hangközét”, hiszen hallórendszerünk
nem egyforma módon dolgozza fel a különböző hangközökből álló dallamokat.
Hasonló eredményekre jutottak a skála struktúrák vizsgálatakor.
Régóta ismert az a tény, hogy minden zenei kultúrában a skálát nem-egyenlő
hangköz távolságban lévő hangok alkotják (ilyen a dúr skála is). Az ilyen
skálák a zenében lévő feszültségek és oldások könnyebb felismerését teszik
lehetővé. A kísérlet során a csecsemőknek egy mesterségesen előállított
egyenlő hangközökből álló skálában kellett hangközöket megkülönböztetni.
Ebben az esetben sokkal rosszabbul teljesítettek, mintha a dúr skálát használva
kellett tenniük ugyanezt. A felnőttek eredményei hasonlók voltak. Egy érdekes
különbség mégis adódott. Számítógép segítségével előállítottak egy addig
nem létező nem-egyenlő hangközökből álló skálát. A csecsemők ezzel a skálával
ugyanúgy megbirkóztak, mint a dúr-skálával, a felnőttek ellenben sokkal
rosszabbul teljesítettek Itt kell természetesen megjegyezni, hogy
e felnőttek a nyugati kultúrában nőttek fel, tehát a dúr-skálát érezték
sajátjuknak. Ezek az adatok arra utalnak, hogy születésünkkor idegrendszerünk
nem-egyenlő hangközökből álló skálák feldolgozására készül (emlékezzünk
a bevezetőben említett ősi furulyára). Az, hogy e skálák közül épp melyikben
fog tökéletesedni a feldolgozás a környező zenei kultúrától függ.
Megállapíthatjuk tehát, hogy minden ellenkező elképzelés ellenére
a zenei feldolgozásnak léteznek velünk született alapelemei, hajlamai,
észlelési preferenciák. Ezt egyértelműen igazolják a hasonló zenei feldolgozási
elvek csecsemőknél és felnőtteknél. Elképzelhető, hogy e biológia alapok
miatt léteznek a minden kultúrában közös zenei univerzalitások (konszonáns,
disszonáns érzet, nem egyenlő hangközből álló skálák stb.).
Ha vannak tehát velünk született elemei a zenei tevékenységnek,
kimutatható-e, hogy bizonyos zenei tulajdonságok öröklődnek? A nagy zenészdinasztiák
léte mindenképp erre utal. E családok esetében azonban igen fontos tényező,
hogy a felnövekvő zenészpalánta születésétől fogva egy minőségi zenei közegben
él. A kérdés egzakt eldöntésére egy angol-amerikai kutatócsoport nagyszámú
egypetéjű és kétpetéjű ikerpár segítségével vizsgálta a zenei hallás örökletességét
(Drayna és mtsai., 2001). A teszt egyszerű volt. Jól ismert 26 dallam többé-kevésbé
torzított verziójáról kellett eldönteni, hogy az eredeti, vagy a torzított
változat szól-e. A megfelelő matematikai módszerek segítségével az egypetéjű
és kétpetéjű ikrek összehasonlításával kiszámolható a dallamfelismerés
örökletessége. A kutatók eredményei kiugróan magas örökletességi tényezőt
(0,7-0,8) állapítottak meg. Ez kb. a testmagasság örökletességének megfelelő
érték, és ilyen komplex idegrendszeri funkción alapuló tulajdonság esetén,
mint a dallamfelismerés, igen ritka. A vizsgálatok azt is kiderítették,
hogy a populáció 5%-a dallam-süket, azaz nem képes a torzított dallamot
a helyestől megkülönböztetni. Természetesen, ha az ikerpár egyik tagja
dallam-süket volt, nagy valószínűséggel a másiknál is jelentkezett e károsodás.
Érdemes megjegyezni, hogy a dallam-süketség szelektív károsodás, és nem
párosul hallás élesség romlással, pusztán a zenei dallamok feldolgozásának
tökéletlenségére korlátozódik.
Érdekes módon a veleszületett dallamsüketség (amúzia) első tudományos
leírása csak 2002-ben született meg. Ez nem véletlen, hiszen olyan esetet
kellett találni, ahol a zenei képességek szelektív károsodása nem magyarázható
agysérüléssel, halláskárosodással, tudati károsodással, szociális-érzelmi
faktorokkal vagy ingerszegény környezettel. Egy ilyen esetet ír le a legjelentősebb
nemzetközi idegtudományi lap, a Neuron egy tavalyi száma (Peretz és mtsai.,
2002). A tanulmány egy diplomás ápolónő (Mónika) esetét vizsgálja. Mónika
hallása ép, szociális háttere megfelelő, IQ-ja normális. Mégis a zenét
zörejként érzékeli, és emiatt nem képes zenét hallgatni, ahogyan éneklésre,
táncolásra sem képes. Gyermekkorában zenét is kellett tanulnia, ami természetesen
teljes kudarccal zárult, de ennek okát akkor nem tudták. Károsodása önmaga
számára is csak felnőttként tudatosult, mikor férjhez ment – egy zenészhez.
Mónika hallásának részletesebb vizsgálata kimutatta, hogy hangmagasság
érzékelése, dallam és ritmus megkülönböztetése veleszületetten, súlyosan
károsodott. A károsodás szelektivitására jellemző, hogy míg az ének-felismerése
károsodott, a beszédhang és a nem verbális hang felismerése nem. Mónika
énektanulása is károsodott, ám az énekek szövegét képes megtanulni. A vizsgálatok
kimutatták, hogy a károsodás hátterében a hibás hangmagasság érzékelés
áll, azaz a különböző magasságú hangokat Mónika nem hallja különbözőnek.
Mónika és társai esete nem csak botfülű gyerekekkel bajlódó énektanároknak
szolgál tanulságul, hanem rávilágít arra, hogy cikkünk első részében elemzett
zenei hangokat feldolgozó idegrendszeri területek kialakulása jelentős
genetikai kontroll alatt áll. Ez a biológiai háttér egyrészt minden emberben
alapvető hasonlóságokat eredményez a zenei feldolgozásban, másrészt miután
e genetikai háttér igen változékony, jelentős és örökletes egyéni varianciát
okoz a zenei képességekben.
III. Memória folyamatok és a zenetanulás
Életünk során rendkívül sokféle memórianyomot rögzítünk és hívunk
elő a megfelelő időpontban. Intuitíven érezzük azonban, hogy teljesen más
jellegű tanulási és felidézési folyamat lehet egy régi, kedves esemény
rögzítése, illetve megtanulni biciklizni. Az egyik esetben egy egyszeri
történés rögzül sok-sok részlettel. Az emlék sok más memórianyommal gazdag
hálózatot alkot, és sok különböző vonatkozásban, szabadon felidézhető.
Az esküvőnk eszünkbe juthat egy énekről, egy virágcsokorról, vagy egy ott
elhangzott mondatról. A másik esetben hosszas gyakorlatozás révén tökéletesedik
mozgásunk, de ez a tudás csak abban az adott környezetben hívható elő,
ahol a tanulás történt. Hiába tanulunk meg biciklizni, ez a tudás egy másik
környezetben – mondjuk egy rolleren – nem segít. Kezdhetjük előröl a gyakorlatozást.
A memória kutatók szerint az idegrendszerben több különböző memória-rendszer
található, melyek a különböző típusú emléknyomok kialakulását irányítják.
Specifikus kísérletek tudomásunk szerint még nem történtek erre vonatkozólag,
de úgy gondoljuk, a zenetanulás mind a két tanulási típust ötvözi. Egy
megtanult zenedarab beépül a már korábban ismert harmóniák, zenei formák
rendszerébe, melyek segítik rögzítését és előhívását. Ugyanakkor egy zenedarab
bonyolult mozgásprogram is, mely sok gyakorlatozást igényel. Igen valószínű
azonban, hogy egyéni adottságoktól függ, ki melyik tanulási stratégiát
milyen arányban alkalmazza gyakorláskor, zenetanuláskor.
Akármelyik memória-rendszer révén is sajátítjuk el a zenedarabot,
mindenképp igaz, hogy maga a memória folyamat négy részből áll: a memória
nyom kialakulása (a tanulás); rögzülése (konszolidáció), tárolása és felidézése.
A konszolidáció során a tanulás révén kialakult labilis emléknyom átalakul
tartós memória nyommá. Mint látni fogjuk az itt következő példán, a konszolidáció
során az emléknyom könnyen megzavarható, ami azt eredményezi, hogy nem
alakul ki tartós emléknyom. Miután a zenetanulás minden bizonnyal tartalmaz
mozgási elemeket példánk a motoros, gyakorlatozást igénylő tanulás típusok
közül való.
A kísérletben a tesztalanyoknak egy robotkart kellett forgatni,
ami egy kurzor mozgását irányította egy számítógép képernyőn (Brashers-Krug
és mtsai., 1996). A feladat során a kar forgatása révén a kurzorral egy
megfelelő útvonalat kellett bejárni a képernyőn. Ezután következett a feladat.
A robotkar mozgását adott módon, egy erőtér bekapcsolásával megnehezítették
és a pacienseknek így is meg kellett megtanulniuk a kurzor pozicionálását.
A robotkar mozgása több különféle módon is megnehezíthető volt, ami tehát
újabb és újabb tanulási szituációt jelentett. A kísérlet során azt vizsgálták,
hogy az egyik verzió megtanulása, hogyan befolyásolja a másikat. Kiderült,
hogyha „A” típusú nehezítés után rögtön „B” típusút kellett megtanulni
a „B” típus megtanulása nehezebben ment. Tehát az egyik mozgás mintázat
megtanulása zavarja az utána következő megtanulását.
Még érdekesebb volt, hogy „B” verziójú mozgás tanulása megzavarta
az előtte megtanult „A” mozgás mintázat rögzülését. Ha tehát “A” mozgási
feladat tanulása után „B”-t is kellett tanulni, rákövetkező napon a páciens
teljesítménye az „A” esetében semmit sem javult, annak ellenére, hogy az
előző napon e verzió már jól ment. Több, mint négy órának kellett eltelnie
„A” és „B” feladatok tanulása között, hogy a negatív hatás ne érvényesüljön.
Két hasonló mozgásmintázat egymás utáni megtanulása tehát zavarja egymást.
A zenét elsősorban motorosan tanuló gyerekeknél ez a hatás érvényesülhet,
amikor a szonáta visszatérésének gyakorlása megzavarja az expozíció megtanulását.
Hogy kiderítsék mi történik a mozgástanulást követő órákban tomográfos
vizsgálatok segítségével megvizsgálták, milyen agyterületek irányítják
a mozgást tanulásakor, illetve ugyanezt a mozgást néhány órával később
a felidézéskor (Shadmehr & Holcomb, 1997). Az eredmények szerint, más
agykérgi régió (a homloklebeny adott része) aktiválódik a mozgástanulás
során, és más aktiválódik, ha ugyanezt a mozgássort kell végrehajtani 5.5
órával később (többek közt a fali lebeny egy része). Tehát, különböző agyterület
vesz részt a mozgási memória kialakításában, mint a tartós emléknyom tárolásában,
illetve a felidézésben. Az információ átadás a két régió között a konszolidáció
során történik.
Megállapíthatjuk tehát, hogy a motoros mintázat rögzülése egy
másik hasonló mintázat tanulásával megzavarható. A megtanult mozgás mintázat
legérzékenyebb közvetlen a tanulás után. A tanult mintázat egy adott idő
során rögzül, stabil motoros emléknyommá válik, ekkor más agyterületek
veszik át irányítását.
Ugyanezek a megállapítások érvényesek minden memória típusra,
tehát a konszolidáció törvényszerűségei valószínűleg mindenképp befolyásolják
a zenetanulást is. Közismert jelenség, hogy egy sokat gyakorolt darab nehezebb
része jobban megy a gyakorlást követő napon. Az eltelt idő segíthet a megtanult
darab konszolidációjában. Számos adat szól amellett is, hogy a memória
konszolidációhoz nélkülözhetetlenek a különböző alvás fázisok, így, ha
nagyon nem megy a darab, inkább aludjunk rá egyet.
IV. A zenetanulás hosszú távú hatása az idegrendszerre
Az előző részben tárgyalt genetikai vizsgálatok után felmerül
a kérdés, milyen hatással van a zenetanulás az idegrendszerre. Okoz-e a
zenetanulás specifikus átalakulásokat? És egyáltalán mennyire alakítható
az agy?
Idegsejtjeink túlnyomó többsége születésünk előtt keletkezik.
Az idegi működés alapját képező idegsejt kapcsolatok (ún. szinapszisok)
kialakulása azonban aktívan folyik születés után is. Egy amerikai-kanadai
kutatócsoport nemrég tette közzé hosszú távú kutatásának eredményét, melynek
során a kisgyermekkortól a serdülőkorig vizsgálták a két agyféltekét összekötő
idegrost rendszer, a kérges test (corpus callosum),illetve az agyi lebenyek
növekedését különböző életszakaszokban tomográf segítségével (Thompson
és mtsai., 2000). A kérges test mérete az azon keresztül futó rostok számától
függ. A kutatók két igen érdekes megfigyelést tettek. Az egyik, hogy a
kérges test jelentős növekedést mutat még 14-15 évesen is, tehát az idegrendszer
érése még aktívan folyik ebben a korban is. A másik, hogy a kérges test
különböző részei más-más életkorban növekedtek. Tudnunk kell, hogy a kérges
test adott részén, szigorú térbeli elrendezés szerint más és más funkcióért
felelős agykérgi területeket összekötő idegrostok futnak. A 3-6 éves gyerekek
esetében a homloklebeny összekötő rostjai növekedtek. A homloklebeny felelős
többek között a mozgás összerendezésért, a személyiség kialakulásáért,
döntéseinkért, illetve a tervezésért. Kicsi gyerekekben épp ezek a funkciók,
melyek legintenzívebben fejlődnek ebben a korszakban. A 6-13 éveseknél
a halántéklebeny rostjai fejlődtek, mely lebeny a komplex nyelvi képességek
és memória típusok illetve az, asszociációs gondolkodást irányítja. A kísérletben
tehát a kérges test adott részének növekedése párhuzamba volt állítható
annak a funkciónak az érésével, melyet azok az agykérgi területek végeznek,
melyeket összekötő rostrendszer éppen növekedett.
Felmerül a kérdés, hogy van-e hatása a zenetanulásnak a kérges
test növekedésére, azaz a két féltekét összekötő kapcsolat erősségére.
Vajon ez a folyamat egy genetikailag rögzített program, vagy befolyásolják
a mindenkori ingerek? Zenészek kérges testének vizsgálatakor kiderült,
hogy a homloklebenyeket összekötő részen kérges testük szignifikánsan nagyobb,
mint nem zenészeknél (Schlaug és mtsai., 1995). Mint többször említettük,
a homloklebenyben találhatók a mozgáskoordináció központjai, ami arra utal,
hogy a gyakorlás miatt fellépő intenzív használat rostnövekedést idézhet
elő ezen a területen. A kutatás igazi érdekessége azonban, hogy e különbség
csak azoknál a zenészeknél jelentkezett, akik hét éves koruk előtt kezdtek
zenélni. Ahogy fentebb láttuk, a kérges test ezen részének intenzív növekedése
hét éves kor után lezárul. Ez az érzékeny időszak tehát, amikor a komoly
mozgáskoordinációt igénylő zenetanulás jelentős és egész életen át megmaradó
rostnövekedést képes előidézni.
Több más vizsgálat is hasonló eredményre jutott. Egy német kutatócsoport
kimutatta, hogy zenei hangokra a zenészek a nem-zenészekhez képest megnövekedett
agykérgi elektromos válaszreakciót mutatnak (Pantev és mtsai., 1998). Egy
zenész esetében tehát egyszerűen több idegsejt aktiválódik, ha zenei (esetünkben,
zongora) hangot hall. Érdekes módon egyszerű, felhangmentes, számítógép
által generált hangra a kiváltott válasz nem különbözött zenészekben és
nem zenészekben. Itt fontos hangsúlyozni, hogy ez az elektromos válasz
egy igen gyors idegrendszeri reakció, ami az érzékelés korai, automatikus
fázisában jelentkezik. Ennyi idő alatt a zenész zenei tudása nem aktiválódik,
tehát e gyors idegrendszeri válasz tudatos komponenst nem tartalmaz. Azonban
ebben az esetben is a zongora hangra adott különbség csak akkor állt fenn,
ha a zenész 8-9 éves kor előtt kezdett zenét tanulni.
Végül pedig, amikor hegedűsök ujjainak agykérgi reprezentációját(3)
vizsgálták, kiderült, hogy a hegedülésben sokat használt balkéz ötödik
ujj által közvetített tapintási információk érzékelésére nagyobb agyterület
szolgál zenészeknél, mint nem zenészeknél (Elbert és mtsai., 1995). A különbség
a kevésbé használt balkéz első ujj, illetve a jobb kéz ujjainak esetén
nem állt fenn zenészek és nem zenészek között. Ebben az esetben is szoros
összefüggés volt a zenetanulás kezdete és az eltérés mértéke között.
Összefoglalva megállapíthatjuk tehát, hogy a nagyrészt erős genetikai
kontroll alatt álló idegrendszer fejlődést a megfelelő időpontban érkezett,
megfelelő intenzitású inger jelentősen befolyásolja. A zenészek idegrendszere
a zene tanulás révén átalakul, ami feltehetően jobb zenei teljesítményt
tesz lehetővé. E hatásnak azonban szoros időkorlátja van. Úgy tűnik az
idegrendszer csak 9-10 éves kor előtt nyitott annyira, hogy a megfelelő
ingerek hatására nagyobb agyterületet bocsásson egy adott funkció végzésére.
Ezek a kutatási eredmények mindenképp alátámasztják a korai zenei képzés
fontosságát.
Végül, minden zenetanár szeretné tudni, vajon fejleszti-e a zenetanulás
a gyermekek általános intellektuális képességeit. Annak ellenére, hogy
ez egy általánosan elfogadott hipotézis, illetve, hogy a fent felsorolt
tudományos tények is ezt látszanak alátámasztani (pl. a nagyszámú komplex
funkciókért felelős agyi területek aktiválódása zenéléskor, az idegrendszer
alakíthatósága korai zenetanulással), nagyon kevés konkrét kísérlet történt
e tétel igazolására. Egy nemrég megjelent cikkben olyan fiatalok verbális
memóriáját vizsgáltak, akik 12 éves kor előtt kezdtek zenét tanulni és
legalább 6 év gyakorlatuk volt klasszikus hangszerekkel (Chan és mtsai.,
1998). A kísérlet kimutatta, hogy a zenészek több szót tudtak felidézni
egy korábban hallott szólistáról, mint nem zenész társaik. Az emberi intellektus
természetesen nem jellemezhető egy egyszerű memória teszttel, de az eddig
ismertté vált tudományos tények alapján joggal feltételezhetjük, hogy a
zenetanulás hozzájárulhat velünk született képességeink optimális kibontakoztatásához.
Jegyzetek
1 Érzékeny, vagy kritikus periódusnak hívjuk azt az időszakot az egyedfejlődés
során, mely idő alatt a szervezetnek mindenképp találkozni kell a megfelelő
ingerrel, ahhoz, hogy egy adott funkció kialakulhasson. Ennek elmaradása
esetén később már hiába éri az idegrendszert megfelelő inger maradandó
funkció vesztés következik be. Ha egy kismacska látásfejlődésének kritikus
periódusában csak függőleges vonalat lát, később sosem lesz képes vizszintes
vonalak érzékelésére. Ha egy ember 5-6 éves koráig nem hall emberi szót,
később már nem lesz képes megtanulni beszélni.
2 Valószínű, hogy ez a jelenség már születés előtt is létezik. Lányunk
két hónappal a születése előtt már hevesen rúgkapált, mikor a növendékek
a zongoravizsgán az Allegro barbaro-t játszották. Noha ebben az esetben
az elemszám nem nagy, a példa talán nem egyedi.
3 Testünk mindenegyes pontjáról a tapintási ingerek térképszerűen vetülnek
az érzőkéreg megfelelő régiójába. Egy adott testfelületről érkező ingert
egy adott idegsejt csoport dolgoz fel. Az ajkak, vagy az ujjak adott felületű
felszínét természetesen sokkal nagyobb idegsejt csoport reprezentálja,
mint pl. a hátbőrét.
FELHASZNÁLT IRODALOM
Blood, A.J. & Zatorre, R.J. (2001) Intensely pleasurable responses
to music correlate with activity in brain regions implicated in reward
and emotion. Proc Natl Acad Sci U S A, 98, 11818-23.
Brashers-Krug, T., Shadmehr, R. & Bizzi, E. (1996) Consolidation
in human motor memory. Nature, 382, 252-5.
Chan, A.S., Ho, Y.C. & Cheung, M.C. (1998) Music training
improves verbal memory. Nature, 396, 128.
Drayna, D., Manichaikul, A., de Lange, M., Snieder, H. & Spector,
T. (2001) Genetic correlates of musical pitch recognition in humans.
Science, 291, 1969-72.
Elbert, T., Pantev, C., Wienbruch, C., Rockstroh, B. & Taub, E.
(1995) Increased cortical representation of the fingers of the left hand
in string players. Science, 270, 305-7.
Falk, D. (2000) Hominid brain evolution and the origins of music.
In N.L. Wallin, B. Merker and S. Brown (Eds.), The origins of music, The
MIT Press, pp. 197-216.
Geissmann, T. (2000) Gibbon songs and human music from an evolutionary
perspective. In N.L. Wallin, B. Merker and S. Brown (Eds.), The origins
of music, The MIT Press, pp. 103-23.
Kunej, D. & Turk, I. (2000) New perspectives on the
beginnings of music: archeological and musicological analysis of a middle
paleolithic bone „Flute”. In N.L. Wallin, B. Merker and S. Brown (Eds.),
The origins of music, The MIT Press, pp. 235-68.
Maess, B., Koelsch, S., Gunter, T.C. & Friederici, A.D. (2001)
Musical syntax is processed in Broca’s area: an MEG study. Nat Neurosci,
4, 540-5.
Pantev, C., Oostenveld, R., Engelien, A., Ross, B., Roberts, L.E. &
Hoke, M. (1998) Increased auditory cortical representation in musicians.
Nature, 392, 811-4.
Payne, K. (2000) The progressively changing songs of humpback
whales: a window on the creative process in a wild animal. In N.L. Wallin,
B.
Merker and S. Brown (Eds.), The origins of music, The MIT Press, pp. 135-50.
Peretz, I., Ayotte, J., Zatorre, R.J., Mehler, J., Ahad, P., Penhune,
V.B. & Jutras, B. (2002) Congenital amusia: a disorder of fine-grained
pitch discrimination. Neuron, 33, 185-91.
Schlaug, G., Jancke, L., Huang, Y., Staiger, J.F. & Steinmetz,
H. (1995) Increased corpus callosum size in musicians. Neuropsychologia,
33, 1047-55.
Sergent, J. (1993) Music, the brain and Ravel. Trends Neurosci,
16, 168-72.
Sergent, J., Zuck, E., Terriah, S. & MacDonald, B. (1992)
Distributed neural network underlying musical sight-reading and keyboard
performance. Science, 257, 106-9.
Shadmehr, R. & Holcomb, H.H. (1997) Neural correlates of
motor memory consolidation. Science, 277, 821-5.
Thompson, P.M., Giedd, J.N., Woods, R.P., MacDonald, D., Evans, A.C.
& Toga, A.W. (2000) Growth patterns in the developing brain detected
by using continuum mechanical tensor maps. Nature, 404, 190-3.
Trehub, S. (2000) Human processing predispositions and musical
universals. In N.L. Wallin, B. Merker and S. Brown (Eds.), The origins
of music, The MIT Press, pp. 427-48.
Zentner, M.R. & Kagan, J. (1996) Perception of music by infants.
Nature, 383, 29. |