Szeretve tisztelt Mesterünk, Szokolay Sándor!
Több mint ötven alkotói év félezernyit is meghaladó életművére visszatekintve
a távlatok jegyében köszöntjük Szokolay Sándort 75. születésnapján. Számára
is, számunkra is eleddig minden jeles napja nemcsak a visszatekintés
biztonságát, de az előrelépés bátorságát is magában hordozta. Így van ez
ma is. Mert az évfordulók Janus arcúak, előre-visszatekintők. Múltba-jövőbe
vetett biztonságunkat-bátorságunkat pedig Szokolay Sándor töretlen életigenlése,
alkotásainak időtlen időszerűsége, a belőlük áramló hit és szeretet hangja
igazolja. Meg az a múlni nem-múló, szűnni nem-szűnő rajongó fogadtatás,
amely itthon és a nagyvilágban egyaránt visszhangozta és visszhangozza
közönsége szívében-lelkében a feléje áradó hitet és szeretetet.
Rendjén van ez így, nagyon is rendjén. Hiszen a hitből és szeretetből
fakadó bátorságunkat, magától a Mestertől tanultuk el, aki első művétől
máig zenéjéből áradó szeretetével és hitével értékek megalkotását és a
már meglévő értékek megvédését tűzte ki élete céljául. Ars poeticája központjában
az értékalkotás és értékvédelem áll, az igaz, a jó és mindenek előtt a
szép értékeinek megalkotása és védelme. Hitét a földi és égi
szépség zenei megvallása felé, kiáradó szeretetét pedig övéi, a zene világa,
hazája és az egész világ felé irányította.
Szokolay Sándor zenéje kezdve a gyermekdalok líráját, mesélő
jókedvét avagy hol komolykodó, hol derűs drámai csetepatéját idéző op.
1-es zongora miniatűröktől A háló című most készülő operájáig amelyet minden
bizonnyal a megbocsátás himnuszának tekinthetünk, végig vezeti életművét
követő közösségét az égi-földi szépség minden ígéretesebb mozzanatán, fény-árnyékok
kikerülhetetlen dialektikájában. Emlékezünk itt olyan fenséges élményre,
mint amilyet monumentális oratóriuma, a Tűz márciusa (1959) keltett bennünk.
Vagy a Vérnász (1962-64) operájából kisugárzó emberi szenvedélyek tiszta
lángolását követő katarzis kísérő érzelmére. A háló című operájának alapgondolata
túllép a tragikum bűvkörén és a pusztító konfliktust a megbocsátás már-már
égi irgalmával cseréli fel. Témáját a balti származású Werner Bergengruen
német regényíró novellájából meríti, amely egy földközi-tengeri szigetről
szól, ahol középkori törvények uralkodnak. A férjét megcsaló asszonynak
mindent be kell vallania a falu lakói előtt, majd lehajítják a szikláról.
Az opera vétkes asszonya is így tesz, elmondja, hogy az ott kikötő hajó
egyik utasával kapcsolatba került, s emiatt elítélik. A férj senkinek sem
szólva éjjel-nappal szövi a hálót, s kifeszíti a zuhanó asszony alá.
Az életre keltett szép gyermeki üdeségétől a fenség hősiességéig
s onnan az életet kioltó szenvedélyeken át a megbocsátás életigenléséig
Szokolay Sándor zenei retorikáját elsősorban az emberi hang felülmúlhatatlan
kifejező erejére alapozza.
Emberi hangra épülő retorikai általánosítások sokszínűsége uralja zenéjében
az égi szépség mindmegannyi megnyilvánulását is.
Szakrális zenéjét az ég és föld kettő vonzásában esztétikai
és transzcendens értékek metszetei jellemzik. A földi szép az égi áhítattal,
a fenséges a magasztossal, a tragikus a krisztusi szenvedéssel, az élet
igenlése a túlvilági lét bizonyosságával kerül művészi-zenei összhangba.
Az égi szépség áhítatára paradigma a Tanúságtétel c. Kantáta
4. tétele, a Csikszentdomokosi estvéli ima, (op. 140a), népi vallásos szövegre
komponált gyermekkar. A tragikum és a krisztusi szenvedés közösségét példázza
az Ecce homo, passió opera (1984-85), Nikosz Kazantzakisz Az újra megfeszített
Krisztus c. regénye nyomán, szomorúan jelképezve, hogy a Megváltó emberfeletti
áldozata, mint akkoron, ma sem találna több megértésre.
Erdélyi közössége-közönsége számára megkülönböztetett értékű
hősköltemény a már említett Tanúságtétel. Kantáta Márton Áron erdélyi püspökről
(op. 123). Szövegét az erdélyi zenetudós-népdalkutató Domokos Pál Péter
Rendületlenül című írásából válogatta. ”A nagy püspök tudta és vallotta,–
olvashatjuk az előszó utolsó mondatában –, hogy a magyarság egy és oszthatatlan,
éljenek tagjai a világ bármelyik pontján is.” E krédó szerves részét képezi
Áron püspök 1944-ben, Kolozsváron papszentelő miséjén elhangzott intése
minden paptestvére felé: „A világ a gyűlölet és az ellenségeskedés tüzében
ég, saját gonoszságának áldozataként (…) Krisztus papjainak elutasíthatatlan
kötelessége, hogy az igazság mellett kiálljon és az emberben – bármilyen
hitet valljon és nyelvet beszéljen is – a testvérét nézze.” Szokolay Sándor
emelt fejjel vállalta világéletében ezt a hivatáskötelességet és
váteszi erővel keltette életre zenéjében, témaválasztásaiban, kifejezőeszközeinek
felhasználásában egyaránt.
Sorsformáló vállalásának magasztossága visszhangzik tanítványai
és közönsége lelkében egyaránt. Mert aki muzsikáját hallgatja és muzsikája
üzenetét meghallja előbb-utóbb mind tanítványának érzi-vallja magát.
Ott, ahol Áron püspök beszéde elhangzott, ott, a kolozsvári Szent
Mihály templomban a templom énekkara évek során át számos Szokolay művet
szolaltatott meg az egyházi év ünnepkörei alkalmából éltető bizonyossággal
emelve fel a hívek lelkét az Úrhoz. Doktoranduszaink a mester kompozícióit
elemző műhelyük repertoárjában napirenden tartják, például Missa
pannonica című vegyeskari miséjét avagy Első hegedűversenyét itthon is
otthon is egyaránt. Nem is beszélve egyik legkedvesebb tanítványom hódolatáról
aki a mai események egyik mentoraként immáron itthonról köszönti a Mestert.
Mert a szétdaraboltság tudatát összhangba állító ikerszavunk, az itt-ott,
valós létét az itthon-otthonban nyeri el, az itthon forró közelségében,
és az otthon távoli melegében, határok nélkül.
Nyáron a már hagyományossá vált, tanfolyamok meghívottjaként
Tarhosra viszem vissza e mai nap fennkölt emlékét, oda ahonnan szeretve
ünnepelt Mesterünk legelső s mindmáig meghatározó esztétikai élményei fakadtak
s belengik jóságosan életművét. Onnan pedig tovább, haza, Erdélyországba.
Magammal viszem a mai műsorban elhangzó művek üzenetét, az estét záró három
csodálatos énekkari mű felzengő érzelmi-gondolati világát, a bujdosó Rákóczi
Ferenc Imádságos-bús-énekét, az Isten nagy kegyelmét áldó Álleluját, s
nem utolsósorban Szokolay Sándor imádságát, a második évezred alkonyán
fogant Hálaéneket. Most, húsvét idején, időtlen érvénnyel hangzik el hálája:
„Nem sújt már bennünket a kárhozat. Megváltásod teljessé lett, világmegváltó
Jézus Krisztus!” Mindent feloldó hála himnusz ez, összhangba zárodnak benne
egy életmű teljes hullámsávján rendezkedő alkotások üzenetei, érzelmi zenei
életre keltésük. A hullámzás tükörré simul, a disszonanciák félelmén úrrá
lesz az egybehangzás derűje és a bizonyosság arról, hogy a rútat, az alantast,
a groteszket legyőzi a szép hatalma, a szép zene hatalma, amely mint szerzőnk
mondotta egyik nyilatkozatában utolérhetetlen ihlettel, hogy „a szép zene
az örökkévalóság előlege”.
Ebből a méltán ünnepi alkalomból a szerető tisztelet hangján
kérjük Szokolay Sándort a mindenkori többre vágyás elégedetlenségével,
hogy még sokáig-sokáig növelje az örökkévalóság zenei előlegét szebbnél
szebb alkotásokkal mindnyájunk számára, jó egészségben, szeretetben, boldogságban.
Mondják, tavasszal a hulló csillag míg útját megteszi, kívánhatunk
bármit is, mert biztosan teljesül. Csak a kívánás során nem szabad megszólalni.
Mai kívánságunkat magunkban még sokszor elismételjük csendben, földre szálló
transzcendenciák hullócsillagaira várván: a jó Isten éltesse Szokolay Sándort
sokáig, sokáig!
Angi István*
* Dr. Angi István (1933) zeneesztéta, filozófus, zenetudós, a kolozsvári
Zeneakadémia professzorának laudációja a gödöllői Fryderyk Chopin Zeneiskola
Szokolay Sándor műveiből összeállított hangversenyén hangzott el, 2006.
április 6-án. Szokolay Sándor alkotásait a Zeneiskola szólistái és együttesei
szólaltatták meg. |