e
GONDOLATOK AZ ELSŐ ORSZÁGOS
ZENEISKOLAI HARMONIKAVERSENYRŐL
a zsűri szemszögéből
Az I. Országos Harmonikaverseny négy korcsoportjában
45 versenyző produkcióját hallottuk. 20 tanár készítette fel
tanítványait a jeles alkalomra.
A verseny lebonyolítása kitűnő volt, amely
elsősorban Ernyei László tanár úr, a Zenetanárok Társasága Harmonika
Tagozatvezetőjének érdeme.
Nem tisztem a zsűri működésének értékelése, azonban
szeretném megjegyezni, hogy komoly vitáktól mentes, kellemes napot
töltöttünk el együtt. Véleményem szerint ez két okra vezethető vissza:
a) A produkciók értékelése során kiderült, hogy
gondolkodás- és értékelésmódunk szinte azonosnak bizonyult.
b) A díjazott versenyzők teljesítményének minősítése
nem okozott különösebb nehézséget, hiszen akadtak olyan kiemelkedő
egyéniségek, akik tudása, zenei felkészültsége egyértelműen a mezőny
fölé nőtt.
Töredelmesen bevallom, én személy szerint sosem
voltam verseny-párti, de be kell látnom, hogy szükség van ezekre az
időnkénti megmérettetésekre az igazi zenei tehetségek megmutatkozása és
felfedezése érdekében.
Versenyezni merőben más dolog, mint a szó hétköznapi
értelmében „csak” muzsikálni! Közismert tény, hogy nem minden növendék
alkalmas – a különben jó zenei tudásszintje ellenére sem – nyilvános
megmérettetésekre. A zenei versenyzés egyben az idegek harcát is
jelenti.
Az „érem másik oldala” pedig a tehetséggondozás
kérdése. Ismeretes, hogy a rendszerváltozás küszöbén megszűnt az
országos szaktanácsadói hálózat (Budapesten megmaradt?!), amely egy-egy
elismert zenei szakember tanárokkal és növendékekkel való folyamatos
kapcsolatát jelentette. E sajnálatos intézkedés komoly mértékben
rontotta, csökkentette a tehetséges növendékek felfedezésének esélyét
és fejlődésük segítésének lehetőségét. Ha ilyen szempontból mérlegeljük
az előbbieket, tényleg szükség van az országos zeneiskolai versenyekre.
Mindezek tükrében következzék néhány gondolat
magáról a versenyről.
Az I. korcsoportban 9-12 éves növendékek
versenyeztek és kötelező darabként egy népzenei feldolgozást
szólaltattak meg. A népzenei fogantatású darab kijelölése azért volt
célszerű, mert a zeneiskolai szolfézsoktatásban a Dobszay: Hangok
világa I-II. kötetében éppen a régi- és új stílusú magyar népdalokat
tanulták a növendékek, így azok valóban zenei anyanyelvük részévé
váltak. A II. és III. korcsoportban szonatina tételt, illetve egy
többszólamú művet kellett játszaniuk, míg a IV. korcsoport műsora
szabadon megválasztható művekből állt.
Néhány esetben előfordult, hogy a versenyzők
figyelmen kívül hagyták a versenykiírást a kötelező művek tekintetében.
A zsűri nem mutatkozott „szőrösszívűnek”, nem vont le pontokat
büntetésül a szabálytalanság miatt, rutintalanságnak tulajdonította e
tévedést.
A versenyekre való felkészülés, felkészítés során
mindig komoly zenepedagógiai problémát jelent a forma pontos időzítése.
Néhány esetben előfordult, hogy kottából játszottak a növendékek, amely
egy országos zenei versenyen szinte elképzelhetetlen dolog. Ekkor már
„erősebben fogott a zsűri ceruzája”. Ha egy versenyző nem készül fel
meghatározott időre darabjaival, szerencsésebb visszaléptetni, mintsem
kitenni hivatalos elmarasztalásnak és pont-vesztő elbírálásnak.
A művek tempójának helyes megválasztása is mindenkor
döntő jelentőségű a hatásos megszólaltatásuk szempontjából. Egyaránt
hibás a lagymatag- vagy elhadart tempó! Találkoztunk mindkét esettel.
A versenyzők teljesítményét különösen rontja a
pontatlan ritmus. Szerencsére csak elvétve fordult elő ilyen, de
előfordult!
A légszekrény megtervezett vezetése a harmonika
játék „lelke”, mely a művek dinamikai felépítésének és frazeálási
módjának alappillérét jelenti. Néhány esetben a periódusok zárása éppen
a kellő levegőmennyiség hiánya miatt vált pontatlanná, elnagyolttá.
És még két kritikai észrevétel:
a) A meggyőző versenyzéshez a „látvány” is
hozzátartozik. Nem szerencsés, ha játék közben a növendék „leszegett
fejjel”, folyamatosan nézi a kezét.
b) Sajnálatos, hogy a harmonika „hangszerpark”
karbantartása egyelőre megoldatlan problémát jelent, főként vidéki
viszonylatban. Egy hamis hangszer az egyéként szépen muzsikáló
versenyző teljesítményét is lerontja. Kölcsönözzünk ilyenkor egy
megfelelő minőségű instrumentumot az eredményes produkció érdekében ! A
zenei verseny mindenkor a hangszerek versenyét is jelenti!
Legvégül néhány gondolat a zsűri értékelő munkájáról.
Mind a kötelező-, mind, a szabadon választott
műveket 1-10 ponttal minősítettük, ily módon a maximálisan elérhető
pontszám 60 volt. A II. korcsoportban versenyző Demeniv Mihály
tatabányai növendék a legmagasabb pontszámot kapta teljesítményéért.
Nagy tehetségű, kitűnő muzsikus máris, bizonyára sokat hallunk még róla!
A 40 pont feletti teljesítményt elérő versenyzők
jutalmat, ill. dicséretet kaptak. A zsűri elismerésében részesültek a
legjobb versenyzők felkészítő tanárai is.
Budapest, 2003. október hó
Arany Zsolt
a zsűri elnöke
a ZETA hangszeres alelnöke
|