KOVÁCS ILONA:
RAMEAU
GUMICSIZMÁBAN, AVAGY A PROMENÁD-KONCERTEK ELSŐ HETE A LONDONI ROYAL ALBERT
HALLBAN
A
londoniak által nemes egyszerűséggel csak Proms-ként emlegetett BBC
Promenád-koncertek Nagy-Britannia — és talán nem túlzás azt állítani, hogy
a világ — egyik legnagyobb és egyik legnépszerűbb nyári komolyzenei
fesztiválja. Hogy valóban az egyik legnagyobb és legnépszerűbb, álljon itt
néhány sokatmondó adat az eseménysorozatról. A 2007-es Proms július 13.
és szeptember 8. között százhúsz különböző rendezvényt foglalt magában,
melynek kilencven koncertjéből hetvenkettőt a brit főváros egyik
legfestőibb környékén, a Hyde Park közvetlen szomszédságában magasodó Royal
Albert Hallban hallgathatott meg a nagyérdemű, tizenhármat a város
gyönyörűen felújított koncerttermében, a Cadogan Hallban, ötöt
szabadtéren a Hyde Parkban, s ezeken kívül számos hangversenyt
filmvetítések, előadások, koncert előtti beszélgetések előztek
meg.
E nyári koncertek ötlete a kontinensről, egészen
pontosan Franciaországból származik, ahol már az 1830-as évektől rendeztek
hasonló elgondolású koncertsorozatot, s ezt az ötletet és koncepciót
valósította meg Henry Wood angol karmester. Wood korának kiemelkedő
dirigense, aki huszonhat éves volt mindössze — mikor első alkalommal a
Proms koncertek történetében — 1895. augusztus 10-én este nyolc órakor
beintette zenekarát a Queen’s Hallban, s tette ezt a legtöbb koncerten
majd’ félévszázadon keresztül. Miután 1941-ben a németek lebombázták a Queen’s
Hall-t, a Proms átkerült a Royal Albert Hallba. Manapság kilencszáz
„prommer”, azaz promenádkoncert-látogató állhat a középső földszinti
arénéban („a legjobb ülőhelyek” a házban, mivel nemcsak állnak e helyen,
hanem gyakran leülnek a földre sőt, láttam zenerajongókat, akik fekve mélyedtek
el a zene rejtelmeiben…), további négyszázan ugyanezt megtehetik a galérián,
sőt, sétálhatnak is — innét a promenád elnevezés — a maradék a hatezer
nézőt befogadó teremben pedig kényelmes székeikben hátradőlhetve
élvezheti a Royal Albert Hall páratlan akusztikáját. (Számomra ez London
legjobb akusztikájú hangversenyterme, jobbnak tartom, mint a „hivatalosan
legjobb” dél-londoni, Croydonban található Fairfield Hall-t.)
Bár a Royal Albert Hall minden évben szorosan
együttműködik a Proms-szal, a fesztivál művészi arculatának
kialakításáért minden tekintetben a BBC a felelős, az idén immár
nyolcvanadszor. A BBC szervezte, koordinálta, támogatta, közvetítette a
hangversenyeket, sőt számos új mű keletkezésére is megbízást adott,
ebben az évben hét új kortárs mű köszönhette létrejöttét a BBC-nek
A Proms különleges, semmihez nem hasonlítható egyedi
atmoszférájának titkát — kétség nem fér hozzá — a közönség adja. Szokták a
legdemokratikusabb hangversenyeknek is nevezni ezeket az esteket, mivel itt
senkit nem „néznek ki”, ha farmerben és egy szál pólóban sétál be az utcáról.
Sok a fiatal, „első koncertes” látogató. Az említett állóhelyekért például
igen jutányos áron, öt fontért lehet hozzájutni. Kétségkívül igaz az, hogy itt
nem(csak) a Wigmore Hall, vagy a Queen Elisabeth Hall közönsége
foglal helyet estéről-estére, hanem rengetegen vannak olyanok, életükben
először vesznek részt komolyzenei hangversenyeken. Hogy mi vonzza
őket ide? Mi más, mint a zene. Hol találnának még egy olyan
eseménysorozatot — még ha a világ egyik kulturális fővárosában van is az
ember fia-lánya —, ahol közel két hónapon keresztül a világ legjobb
előadóművészei-együttesei, a legváltozatosabb programokkal lépnek fel
estéről-estére? Rögtön az első héten három évszázadból harmincegy
zeneszerző zenéjét hallhattuk, nyolc különböző zenekar
tolmácsolásában. (Tavaly augusztusban a Budapesti Fesztiválzenekar is
fellépett, hangversenyük óriási siker volt, tombolva ünnepelte a magyar
művészeket a közönség.)
Az idén a Proms első hetének hat hangversenyét
hallhattam, melyekről álljon itt néhány gondolatszilánk az alábbiakban.
Nagy biztonsággal már jó előre meg lehetett
tippelni az idei nyitóhangverseny (július 13.) programját, az éppen aktuális
évfordulók, és egy tavaly történt rendkívüli eset miatt. A BBC Szimfonikus Zenekara
Jiři Bĕlohlávek vezényletével bevezetésként William Walton Portsmouth
Point című nyitányával üdvözölte a közönséget és — a BBC
közvetítésének köszönhetően — a világ számos országát. E nyitány nyolcvan
évvel ezelőtt, 1927-ben a szerző vezényletével hangzott el
először a Promenád-koncertek történetében, abban az évben, mikortól a BBC
elkezdte e hangversenysorozat közvetítését. (Mellesleg a Proms idei egyik
vezérfonala olyan művek bemutatása, melyek londoni-, brit- vagy
világpremierként a Proms-on hangzottak el először.) A szünet előtt
Edward Elgar brit zeneszerző születésének 150. évfordulójáról emlékeztek
meg az e-moll csellóversennyel (op. 85). A hangverseny második
felében Beethoven IX. szimfóniája csendült fel. Ez a mű csak a 2.
világháború néhány évében és 1982-ben hiányzott csak a Proms programjából
(Igaz, hogy 1902 kivételével az első harminc szezonban kizárólag az
első három tételt játszották, 1982-ben pedig a Missa Solemnis-szel
„helyettesítették” Beethoven utolsó szimfóniáját). Egy sajnálatos tűzeset
miatt 2006 is úgy került be a Proms történetébe, hogy nem hallhatta a közönség
a Kilencediket. Ezért az idén — kárpótlásul — kétszer is műsorra
tűzték Beethoven monumentális szimfóniáját.
A mindössze hat perces Portsmouth Point nyitány
(Walton első nyomtatásban megjelent műve) C-dúr főtémájának
ötlete a zeneszerző visszaemlékezése szerint Londonban, a 22-es busz
emeletén született. A különleges helyszín, a dél-angliai Portsmouth
kikötőjének sürgés-forgása, annak zenei leírása hozta meg a
zeneszerzőnek a hírnevet. Elgar gyönyörű, egy soha vissza nem
térő világot elsirató csellóversenyének szólistája Paul Watkins, az
őt kísérő BBC zenekarának egykori tuttistája volt. A
gordonkaművész mostani szólófellépése immár a hatodik volt a
promenádkoncertek történetében.. Az egyesített BBC Énekkar és a Philharmonia
Énekkara grandiózusan szólt a kiváló akusztikájú teremben, Maria Haan
(szoprán), Patricia Bardon (mezzoszoprán), Paul Groves (tenor), René
Pape (basszus) szólójával.
A július 16-i koncerten két gyökeresen ellentétes
világot mutatott be Antonio Pappano a római Santa Cecilia Zenekar és
Énekkar élén, Itália két szülöttjének egy-egy kompozíciójával. Luciani
Berio 1968-ban komponált Sinfoniájában érdekes volt megtapasztalni
azoknak az irodalmi és zenei allúzióknak a rétegeit, melyeket a zeneszerző
beleszőtt művébe. A 2. tételben például annak a Martin Luther Kingnek
a nevét dolgozta bele művébe a zeneszerző, aki ellen éppen akkor
követtek el merényletet, mikor a komponista a darabon dolgozott. A 3. tételben
— Debussy és Ravel mellett — Mahler 2. szimfóniájának reminiszcenciáit
fedezhette fel a figyelmes hallgató. A szünet után felcsendülő Rossini Stabat
Mater-ben azzal szembesülhettünk, hogy az operaszerző Rossini nem
tagadta meg kiapadhatatlanul áradó melódiagazdagságát, és akkor is az olasz
opera felől közelített e műhöz, amikor Jézus és Mária szenvedéseit
kellett ecsetelnie. A Stabat Mater nem egy szakasza (így a Cujus animam virtuóz
tenorária a hírhedetten magas desz-szel, vagy a Fac ut portem
mezzoszoprán-cavatina) bármelyik Rossini-operában megállná a helyét.
Európa északi és keleti részére látogatott el
képzeletben a július 19-i est. Ezúttal a BBC Philharmonic zenekar
játszott, Vassily Sinaisky vezényletével, Nelson Gorner
zongoraművész közreműködésével. Arvo Pärt kortárs észt
zeneszerző 1977-ben készült alkotása, a Cantus in memoriam Benjamin
Britten az egy évvel korábban elhunyt kolléga emléke előtt
tisztelgett. A lamentáció Britten egyszerűségre törekvő stílusára
utal a lefelé menetelő a-moll skála ismételgetésével a magas vonósoktól
kiindulva és a mélybe megérkezve. A halálra utalás az ezt követő
műsorszámban, Rachmanyinov népszerű zongoraversenyében (Rapszódia
egy Paganini-témára) is megjelent a Dies irae dallam megidézésével,
sőt valamelyest a szünet után, a Proms történetében először elhangzó
Gličre 3. (Ilya Muromets) szimfóniájában is folytatódott. A közel
másfélórás szimfónia méretei Mahlert idézik, a mű mégis inkább Wagner
zenedrámáinak nyelvezetével mutat rokon vonásokat. A monumentális szimfónia
minden tétele után tapsolt a közönség, s valóban, a tételek hosszúsága és a
kompozíció ismeretlensége miatt (és ha éppen nem volt a szimfónia szimbolikáját
magyarázó műsorfüzet a hallgató kezében) könnyen hihető volt, hogy
vége van a műnek. Hogy a másnapi Berlioz-mű minden tétele után is
tapsolt a Royal Albert Hall közönsége, az már inkább bosszantó volt…
Két tisztán francia zeneszerzők
műveiből összeállított műsorral lépett fel július 20-án ás 21-én
a BBC Walesi Nemzeti Zenekara egy éve kinevezett új karmesterükkel, Thierry
Fischerrel az élen. Az első estén Ravel Balkezes zongoraversenyét
(Roger Murato szólójával) és Berlioz Fantasztikus szimfóniájának valóban
fantasztikus interpretálását a hangversenyt nyitó Henri Dutilleux-mű — Az
idő árnyékai — vezette be. Az 1995-97-ben komponált darabban a 2.
világháború áldozatainak állított örök emléket az 1916-ban született, ma is
aktív zeneszerző. A művet az ütőhangszerek kopogása indítja, s
az ütők az egész kompozíció folyamán domináns szerepet kapnak. Az egybekomponált
tételek sorában különösen megrendítő a 3. tétel, melyet Anna Frank zenei
emlékművének szánt a költő. A három szólista fiú kristálytiszta
hangján szívbemarkoló volt hallgatni a ’Pourquoi nous? Pourquoi l’étoile?’ [Miért
mi? Miért a csillagok?] szöveget. A legmisztikusabb tétel azonban vitán felül
az utolsó, 5. tétel (Dominante bleue?) [A kék uralkodik?], ahol egyetlen
hangmagasság, egy cisz-hang köré csoportosulnak a zenei történések. A cím a
zeneszerző nyilatkozata szerint nem a színszimbolika miatt hordozza
magában a kék színt, s nem is egyfajta borús-melankolikus, Gershwin Kék
rapszódiájának hangulatát idéző életérzést mutat meg. A névadás igazi
oka mindvégig homályban marad, ami miatt csak tovább fokozódik a tétel
miszticizmusa, s ezáltal a címbeli kérdőjel immár főszereplővé
lép elő. Talán nem érdektelen megemlíteni, hogy a három szólista annak az Eton
College-beli Templomi Énekkarnak a tagjai, amit még 1440-ben VI. Henrik
alapított, azóta is töretlenül működik és az angol kórusiskola egyik
meghatározó fellegvára.
Ugyanennek a zenekarnak másnapi (július 21-i)
hangversenye a francia zene három másik nagyságának szerzeményeiből
nyújtott át egy csokrot. A koncert első felében két sláger hangzott el:
Debussy Egy faun délutánja és Saint-Saëns a-moll csellóversenye Steven
Isserlis szólójával. Az igazi ”csemegét” azonban a szünet utánra tartogatta
a BBC Walesi Nemzeti Zenekara, karöltve két szintén Walesből érkezett
énekkarral (National Youth Choir of Wales és a BBC National Chorus of
Wales), a hangverseny első felében elhangzottakhoz képest kevésbé
ismert és játszott két Fauré-mű — a Cantique de Jean Racine és a Requiem
— előadásával. Fauré mindössze húsz éves volt 1865-ben, mikor a
Cantique-ot komponálta, s hogy maga fontosnak tartotta oeuvre-jében e kompozíciót,
mi sem bizonyítja jobban, hogy élete során még kétszer átdolgozta. Az
előadók kérésére a közönség nem tapsolhatott a két mű között, így a
mindössze hat perces Fauré-gyöngyszem mintegy bevezetőként szolgált a
szintén többször átdolgozott nagyszabású Reqiuemhez. Mind a zenekar, mind az
énekkar elsőrangú volt, és a két szólistát, William Duttont
(szoprán) Russel Braunt (bariton) is maximális dicséret illeti. Dutton
fiatal korát meghazudtoló érettséggel tolmácsolta Pie Jesu Domine kezdetű
áriáját, és Braun is nagy átéléssel és szuggesztivitással formálta meg szólóit,
a Libera me bensőségessége egészen egyedülálló volt. Fauré
értelmezése szerint a Requiem nem gyászos hangulatú, inkább örömteli,
boldogságot közvetítő, az élet győzelmét hirdető muzsika. Bevallom,
rám olyan nagy hatást tett a mű előadása, hogy idő kellett a
lecsengéséhez, és gyalog sétáltam haza a Royal Albert Halltól a Victoria
pályaudvarig…
S hogy egy zenepedagógiai lapban miért is lehet érdekes a
Proms-ról írott beszámoló (azon túl, hogy a Dutilleux-mű és a
Fauré-requiem ifjú szólistáinak teljesítménye óriási pedagógiai siker), röviden
megpróbálom összefoglalni a július 15-i hangverseny keletkezéstörténetét.
Hol volt, hol nem volt, történt egyszer (tíz éve ennek már),
hogy az Angol Barokk Szólisták tizenöt zenésze, vezetőjükkel, Sir John
Eliot Gardinerrel az élen elhatározták, Londonból Johannesburgba repülnek, hogy
segítséget nyújtsanak az elszánt — brácsaművészből Afrikában
zenetanárrá lett — Rosemary Nalden-nek. Ms Nalden ugyanis néhány évvel eme
utazást megelőzően fejébe vette, hogy a fekete kontinensen éppen
olyan tehetségesek a gyerekek, mint a világ szerencsésebbik felén, csak nekik
kevesebb módjuk és lehetőségük van a tanulásra. A dél-afrikai Soweto
városát szemelte ki elmélete helyességének bizonyítására.
Első
lépésben — vonós lévén — angol jótékonysági szervezetek által vásárolt vonós
hangszereket adott a helyi gyerekeknek, és rendszeres zeneoktatásban
részesítette őket. A tanárnő rövid idő alatt csodát művelt:
nemcsak a barokk és klasszikus vonóstechnika alapjait tanította meg kis
tanítványainak, hanem az együttes-játék szépségeit is. Az ifjú zenészpalánták
szorgalmas gyakorlásának híre Gardiner dél-nyugat angliai farmjára is
eljutottak. (A BBC 4 rádióadó egyik vasárnap reggeli mezőgazdász
műsorában Gardiner a zene mellett élete másik nagy szerelméről, a
gazdálkodásról beszélt. A hangversenyszervezők jó, ha tudják, a
kisbárányok születése idején nem illik a mestert zavarni, ilyenkor nem szívesen
mozdul el otthonról…) A Nalden-növendékek igazán szerencséseknek mondhatják
magukat, hogy a munka egy következő fázisába Gardiner és csapata is
bekapcsolódott, inspirációt és irányt mutatva a további fejlődéshez (lásd
a fentebbi utazást, melyről Gardiner a Daily Telegraphban írt
élvezetes beszámolót). A világhírű régizene-együttes tagjai órákat adtak a
gyerekeknek. Az első benyomások kölcsönösen kedvezőek voltak, ám
mégis úgy tűnt, hogy nemcsak Mozart és Haydn zenei világa távoli az
afrikai gyerekek számára, de Bach és Händel zenéje is. Valami — az a bizonyos
isteni szikra — hiányzott a gyerekek zenéléséből. Gardiner ezt
tapasztalva, hirtelen ötlettől vezérelve telefonált a zenekar londoni
irodájába, hogy faxoljanak át néhány részletet Rameau operáiból,
elsősorban a balett-betétek zenéit. Másnap már ott voltak a kották, s
azonnal tapintható volt az a lelki rokonság, mely a Voltaire-kortárs Rameau és
az ifjú dél-afrikai muzsikusok között létrejött. Gardiner ezt azzal magyarázta,
hogy Rameau tánczenéiben egyszerre van jelen az erő és a báj, a lassabb
érzéki zene és a tánc pusztán fizikai megjelenése a zenében. Ezek azok a táncok
— menüettek, tambourinok, kontratáncok, gavottok, musette-ek, rigaudonok,
rondeau-k, chaconne-ok — melyek Rameau operáit fűszerezik, s ezekből
hallhatott a Royal Albert Hall közönsége július 15-én pazar válogatást a
hangverseny második felében. Az első félidő a francia barokk egy
másik kiválósága, André Campra előtt tisztelgett a Messe de requiem
előadásával, a Gardiner vezette Angol Barokk Szólisták, a Monteverdi
Kórus, valamint Anders Dahlin, Nicholas Mulroy és Matthew Brook
szólójával — profi előadással. (Vajon miért nem lehet ezt a művet
gyakrabban hallani?)
Az
est igazi szenzációja azonban a második rész volt, amikor is a hivatásos
zenészek és táncművészek (Angol Barokk Szólisták, Monteverdi
Kórus és a francia táncegyüttes, a Compagnie Roussat-Lubek) mellett
a már említett dél-afrikai hangszeresek (Buskaid Soweto String Ensamble)
és táncosok (Dance for All) közösen adtak elő részleteket kilenc
Rameau-operából. Az életben állítólag meglehetősen mogorva Rameau
tánczenéi pezsgően üdén hatottak nemcsak a 18. századi Versailles-ban, de
a 21. század Londonjában is. A Platée és a Hippolyte et Aricie
operák barokk táncai például afrikai népviseletben, afrikai dobkísérettel, és lenyűgözően
szellemes és lélegzetelállítóan akrobatikus afrikai tánckoreográfiával kerültek
színre. Az összeállítás és az egész est csúcsa a Les Boréades című
operából vett részletek voltak. A harmadik felvonás rövid, de szenvedélyes
kórusdeklamációja és a két gavott után az ötödik felvonás utolsó két
kontratánca az opera szövevényes történetében katartikus megkönnyebbülést,
felszabadító érzéseket közvetít a hallgatónak. Ezt a megkönnyebbülést és
felszabadultságot az ifjú afrikai zenészek is „kihallották” Rameau
zenéjéből és ahhoz az érzéshez hasonlították, melyet bányász apáik,
nagyapáik érezhetnek, miután nap-nap után ismét a felszínre jönnek a föld
gyomrából. Mivel a bányászok gumicsizmát viselnek, az ifjú táncosok is ebben
táncoltak Rameau muzsikájára, a mi magyar legényeinkhez hasonlóan csizmájukat
ütőhangszerként is használva.
Az
előadás egyszerre volt felemelő és megható: a többszörösen is
hátrányos helyzetű afrikai gyerekek az etnikai-társadalmi különbségek
ellenére egyenrangú társai voltak a világhírű régizene együtteseknek,
csodálatosan rá- és megérezve egy rég elfeledett, csak az utóbbi években újra
felfedezett francia barokk mester, Jean-Phillippe Rameau zenéjére. E csoda
létrejöttéhez, a csiszolatlan gyémántok megmunkálásához sok ember kitartó, áldozatos
munkájára volt szükség, de legfőképpen gesztusra, kéznyújtásra,
megértésre. Politikusok, tanuljatok Gardineréktől!