ABEHÁN PÁLA

 

FŐISKOLAI ADJUNKTUS, BRÁCSAMŰVÉSZ EMLÉKÉRE

 

Szegeden, az Egyetem Zeneművészeti Karának homlokzatán szél lengeti a fekete zászlót, mementóként jelezve, hogy újra eltávozott közülünk valaki. Most itt vagyunk a kondorosi temetőben az örök békét álmodók között, hogy elbúcsúzzunk szeretett barátunktól, kollegánktól, Behán Pál adjunktustól, akit szeptember 13-a óta gyászolunk.

 

Halálhíre mindannyiunkat mélyen megrendített, és most, még itt is csak tudatunk képes rögzíteni a megmásíthatatlant, életösztönünk nem tud azonosulni a történtekkel. Magam úgy vélem, hogy valami fatális dolog, egy végzetes tévedés történt. Hogy miért mondom mindezt? Azért, mert – többek között – nekünk a Fricsay vonósnégyessel, így Palival is – aki alapító tagja volt ennek a kamaraegyüttesnek – már próbáink egyikét kellene tartani az október 7-i koncertünkre. Arra a hangversenyre, amelyet Szegeden a Zsinagógában az Őszi Zsidó Kulturális Fesztivál keretében kellene teljesítenünk. Mit lehet tenni ilyenkor a hangverseny lemondásán kívül?

 

Nehéz, lényegében megválaszolhatatlan kérdés. Nehéz, mert ha az ember ily váratlanul, tragikus hirtelenséggel veszíti el egyik legkedvesebb kollegáját, barátját, azonnal emlékei, gondolatai között kutakszik, talán még szófoszlányokat is keres, keresi a választ, a feleletet erre a döbbenetes eseményre. Keserves, kínlódó kétségbeesését szeretné valami fogódzóval, valami „okos” magyarázattal feloldani.

               Igen, az ember már csak egy olyan lény, aki mindig mindent pontosan meg akar magyarázni, a lehetetlent is, azt pedig jól tudjuk, hogy képtelenség.

               Hogyan is lehetne összefüggést találni akkor, amikor még a nyár derekán is közös fényképeket készítettünk az őszi fesztivál műsorfüzetébe, részletes szakmai önéletrajzokat írtunk és más egyéb terveket is szőttünk.

               Tanár úrral, Palival augusztus végén a DLA-fokozat megszerzésének ütemezését is megbeszéltük. Ő örömmel vállalta azt is, amitől szinte minden zenész kollega elmenekülne, a Kar minőségbiztosítási teendőinek ellátását.

               Drága Pali, eltávoztál, itt hagyva mindannyiunkat roskadva a kérdőjelek mázsás súlyától, és így arra sem adva lehetőséget, hogy életedben mondjunk köszönetet azért a sok-sok önzetlen segítségért, koncertek szervezéséért, a karok közötti kapcsolatépítés gazdagításáért, amit Te oly természetesnek tartottál. Mindezek mellett – jól tudjuk, milyen értékes pedagógiai és művészi tevékenységet folytattál.

               Derékba tört életutad fontosabb szakmai állomásait feltétlenül meg kívánom említeni: 1991-ben szerezted meg kitüntetéssel mélyhegedű- kamaraművész diplomádat Szegeden, abban az Alma Materben, a Konzi nagy családjában, ahol a középiskolai éveidet is töltötted. A diploma megszerzése után szívesen hívott vendége voltál különböző kamara és szimfonikus zenekaroknak. Nagy odaadással fordultál a kortárs szerzők művei felé is. Több mű bemutatása fűződik nevedhez, így pl. Horváth Barnabás kompozíciója, a B.P. in B.P., amelyet többek között Budapesten is előadtál nagy sikerrel a Petőfi Csarnokban. Jól emlékszem, milyen nagy lelkesedéssel beszéltél arról a lemezfelvételről, amelyet a világhírű zongoraművész Cyprian Katsaris társaságában, az ő Kamaraegyüttesével készítettél. Brácsa kurzusaidra is méltán voltál büszke, így a 2001-ben megtartott angliai Frensham-i és a 2004-es németországi regensburgi kurzusokra. A sors fájó fintora, hogy minderről 2007. október 1-jén, a Zene Világnapján adok számot.

               Miközben pályád építőköveit próbálom sorba rakni, szűnni nem akaróan, kíméletlenül kopog koponyám falán Edgar Allan Poe halálmadarának monoton refrénje: never more, never more…soha már, soha már…

               Szabadulni próbálok ettől, szeretném elhessenteni, és mégsem tudom: s bár elmém súgja a valót, de lelkem mélyén nem tudok beletörődni fátumszerű végzetedbe. Belém hasítanak Máté és Márk Evangéliumából Jézus utolsó szavai is a Golgota keresztjéről: Eli, eli! lama Sabaktani!?

Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?

               Mi halandó, esendő emberek, érzékeny muzsikusok, kollégáid, tanítványaid, barátaid a Zeneművészeti Karról, a Konziból valamennyien egyszerre mondjuk, kérdezzük: Miért? Miért? Drága Pali, miért történhetett ez meg?

               Mindannyiunk életében vannak nehezen feloldható, vagy nehezen feldolgozható helyzetek, disszonáns fordulatok, de mindig kell lennie egy megoldásnak: a feloldást, a konszonanciát próbálni kell keresni és megtalálni. Mennyi értékes tulajdonságod volt, amiben talán magad sem hittél elég erősen. Halk, de zengő bariton hangodon mindig rokonszenvesen és világosan fogalmaztad meg zenei elképzeléseid tanítványaid és tanár társaid körében egyaránt. Jó muzsikus, remek brácsás voltál.

               Ha fellapozzuk a Magyar Értelmező Szótár brácsa ill. brácsásra vonatkozó szócikkét, igen rövid és tömör fogalmazást találunk: „Brácsás az, aki tud és szokott brácsázni”. Hányszor idéztük fel ezt az értelmezést és egészítettük ki egyéb anekdotákkal és derültünk Veled együtt önfeledten… és most arcunkra fagy azonnal és szánalmassá válik egy születőben lévő mosoly is.

               Vigasztalhatatlanok vagyunk, mert hiába próbáltunk segíteni, nem tudtuk megakadályozni és megelőzni, hogy életed hangszerének húrjai túlfeszüljenek és egyszer ilyen végzetesen elpattanjanak. Életed delelőjén voltál. Pályád a továbbiakban is szépen ívelhetett volna.

               Hogyan is írja a költő-óriás? „…bizony ma már, hogy izmaim lazulnak, úgy érzem én barátom, hogy a porban, hol lelkek és göröngyök közt botoltam, mégiscsak egy nagy ismeretlen úrnak a vendége voltam…” Zseniális költőnk Kosztolányi Dezső 50. évén túl egyik legszebb versében csodálkozott rá először a hajnalok varázslatos hangulatára, a mindennapok újrakezdésének képességére, de arra a bölcsességre is, hogy itt a Földön valamennyien csak vendégek vagyunk.

               Nincs szó, amellyel kifejezhetném, mennyire sajnálom, hogy csak ilyen rövid ideig voltál vendége e nagy ismeretlen úrnak. A fájó búcsú perceiben szeretném megismételni, hogy a Zeneművészeti Kar teljes közössége őszintén szeretett, becsült Téged. Jó volt Veled találkozni, beszélgetni és együtt muzsikálni. Hiányozni fogsz nekünk nagyon.

               A Nagyszentmiklósi Pro Bartók Társaság is – Bartók szülővárosának szellemiségét árasztva – szeretettel gondol vissza bánsági koncertjeidre, és mélyen gyászolja távozásodat. Magam is hálás vagyok, hogy Dohnányi gyönyörűséges c-moll kvintettjét Budapesten, Temesváron és Szegeden is együtt játszhattuk. Amikor e halhatatlan remekmű 3. tételének kezdetén felcsendült a szólód, fürkésző tekinteted és vonód lendülete irányította a zene folyamát. Szépen, nagyon kifejezően - molto espressivo -, ahogyan Dohnányi kérte, zengett a hangszered. Kiénekeltél minden hangot, a szinkópák feszültségét, a szekundok édes-bús lépegetését, örültél annak, hogy muzsikus lettél. Jó volt látni, hogy boldog vagy, hogy akkor boldog voltál. Ennek emlékét őrizzük meg mi is leginkább szívünkben, s majdan halványuló emlékezetünkben.

 

Drága Pali! Felejthetetlen maradsz nekünk mindenkor.

Isten veled! Nyugodj békében.

 

Kerek Ferenc

SZTE Zeneművészeti Kar dékánja