BODNÁR
GÁBOR*
BACHELOR-MASTER
KÉPZÉS
AZ ELTE
BTK ZENEI TANSZÉKÉN**
Előzmények
1984-ben, Magyarországon elsőként, az Eötvös Loránd
Tudományegyetem Tanárképző Karának Zenei tanszékén indult meg az ének-zene
tanárok főiskolai szintű képzése (2003-tól a Zenei Tanszék a
Bölcsészettudományi Karhoz tartozik). A tanszék oktatási koncepciója keretében
az ének-zene, karvezetés (AN és AE 8, illetve DE 6 féléves) szak mellett a
későbbiekben létrejött az ének-zene tanár (DE 6 féléves), továbbá a
szolfézstanár (DN és DE 6 féléves) szak is. A zenei-kulturális nevelés 3+2
tanulmányi éves szisztémába történő átstrukturálása következtében a
tanárképzés érdemi folyamata kettévált: az első 3 évben az alapozó, majd a
tényleges, illetve differenciált szakmai ismeretek elsajátítása után, a
hallgatók „ének-zene alapszakos zenei szakember” megnevezésű diplomához
jutnak, mely feljogosítja őket a zenei élet, valamint a
kulturális-művészeti szféra minden területén történő
szakreferens-menedzser típusú tevékenységre. Az egységes tanári szak részeként
megvalósult ének-zene tanári MA-modul e képzés szerves, immár egyetemi
szintű folytatása, mely magába foglalja az iskolai tanításhoz szükséges
zeneelmélet-, zeneikészség-, és interpretációs ismeretek magas szintű elsajátítását,
s kiemelten foglalkozik a szakmódszertan-oktatással.
Az
eddigi képzéstípusok és integrálásuk feladatai
A képzések általános célja volt – és természetesen a BA-MA
rendszerben is az – , hogy a közoktatást olyan szaktanárokkal lássuk el, akik a
zenetudomány megfelelő szaktárgyainak (zeneelmélet-szolfézs, zenetörténet,
metodika stb.) átfogó, magas szintű tudásával rendelkeznek, s ezt a tudást
sokirányú gyakorlati képzettségükkel tegyék élővé, továbbadhatóvá.
Alapvető célkitűzés emellett olyan tanárgeneráció nevelése, melynek
tagjai egyaránt alkalmasak általános iskolai, gimnáziumi és zeneművészeti
szakközépiskolai tanításra. A különböző képzésfajták speciális tárgyait
azonban egy tantervbe kell integrálni (pl.: a megszűnő szolfézs szak
emelt szintű elméleti képzését a BA-szak kiemelkedő képességű
hallgatóinak óráin oktatni, illetve az eddigi kiemelt karvezetés-képzést
szakirány formájában vinni tovább).
A
zenei műhelyek munkája, a tevékenység továbbfejlesztésének feladatai
Kórusok
A Zenei
Tanszéken folyó oktatás jelentős területe az itthon és külföldön egyaránt
elismert kórusműhely. Az ELTE „Pro Musica Hungarica” Vegyeskar a Tanszék
alapításával egy időben, 1984-ben alakult, a kórus a tanszék mindenkori
hallgatóiból áll. A nyolcvanas évek vége felé a vegyes kar mellett az ELTE
Leánykar is létrejött, ekkorra ugyanis – a hallgatói létszám változása
következtében – a szólamarányok jelentősen differenciálódtak. Az
együttesek az elmúlt években számos itthoni és nemzetközi fesztiválon értek el
jelentős sikereket, főbb díjaikat főként német-, francia-,
olaszországi és belgiumi versenyeken nyerték. A különböző képzések
egybeolvadása miatt a kórusok létszáma a jövőben évről évre
váltakozhat, de mindenképpen kisebb lesz az eddigieknél. Mivel azonban az énekkari
tapasztalat a szakember- és a pedagógusképzésben is nélkülözhetetlen, a változó
létszámot különböző kórustípusokban kell foglalkoztatni (pl.: a
nőikarral összevont vegyes karban, ad hoc kamarakórusokban,
énekegyüttes-formációkban stb.).
Szakmai
rendezvények
A Zenei
Tanszék kiemelkedően fontosnak tartja a hallgatók ismereteinek rendszeres
bővítését, szakmai ismereteik sokoldalúvá tételét, ennek szellemében
rendezi meg évről évre nemzetközi karvezetői kurzusait, melyek során
a magyar és európai kórusélet képviselői tartanak koncerttel egybekötött
előadás-sorozatot egy-egy szűkebb zenetörténeti korszak
művészetéről. Kórusfesztiváljaink és szakmai továbbképzéseink az
egyes tantárgyak (pl. zeneelmélet, kórusmódszertan) aktuális problémáinak
megtárgyalása mellett a szakmai összetartást és az információcserét is
szolgálják. Az igények változását azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül: a
kínálatba be kell építenünk a pedagógiai-pszichológiai jellegű
előadásokat (első lépésként a Professzorok az Európai Magyarországért
Egyesület képviselői látogattak a Zenei Tanszékre) és a
„közönségcsalogató” rendezvényeket (ennek szellemében koncertezett nálunk német
egyetemi jazz-kórus, ill. adott hangversenyt az egyik legnevesebb magyar
zongoraművész).
E háromfajta, egymásba kapcsolódó tevékenység (oktatás,
kórusmunka és rendezvényszervezés) ötvözete jelenti tanszékünk képzési
koncepciójának lényegét, s ezt kell megőriznünk, illetve átalakítanunk és
továbbfejlesztenünk a következő években, a bolognai típusú oktatás keretei
között.
A kétciklusú oktatási képzés
főbb feladatkörei
Ének-zene alapszak (BA)
Alkalmazkodás
a munkaerőpiaci igényekhez
Bachelor
szinten 6 féléves oktatási időben képzünk ének-zene alapszakos zenei
szakembereket. Az itt szerzett diploma önmagában is piacképes, mivel számos intézmény
(például önkormányzat, művelődési ház, egyházi testület stb.) igényel
olyan, zenei alapképzettségű szakreferens-menedzsert, akinek működése
a zenei élet minden formájára, valamint a kulturális-művészeti szféra
egyéb területeire is kiterjedhet. Előzetes piackutatási felméréseink
szerint jelentős
az igény a jól képzett, megfelelő oklevéllel rendelkező
szakember iránt, akinek nemzetközileg elismert végzettsége biztosítja a
kulturális kommunikációban hamarosan vezető szerepet vivő, – akár
határokon átnyúló – regionális kapcsolatteremtésre való alkalmasságot. A képzés
természetes bázisát alkotják a kiemelt zenei képzést adó gimnáziumok tanulói,
de hallgatói utánpótlásunk az újrainduló egyházi középiskolákból is verbuválódik.
Mivel a hárommilliós Közép-magyarországi régióban csak a mi intézményünk
indított ének-zene alapszakot, az utánpótlás az évről-évre kisebb
gyereklétszám és az ének-zene órák csökkenése ellenére is biztosított.
Alkalmazkodás
a nemzetközi képzésformákhoz
A várhatóan
jelentős fejlődésnek induló kulturális jellegű
információ-áramlás és -csere mellett nem elhanyagolandó szempont a zenei ízlés
hozzáértő szakemberek általi fejlesztése, a leendő
zenehallgató-generációk nevelése, a személyiség művészetek révén
történő fejlesztése. Az erre irányuló társadalmi igény – a sokszínű
európai és tengerentúli kultúra befogadásának következményeként – az
elkövetkezendő évtizedekben valószínűleg növekedni fog. A leendő
szakemberek képzése az Európai Felsőoktatási Térségben, de az Egyesült
Államokban és Kanadában sem az előadóművészeket képző speciális,
zeneművészeti jellegű felsőoktatási intézmények, hanem
elsősorban a bölcsészképzést is végző egyetemek feladata. Az
előadóművészet- és zenetudományi oktatást folytató intézmények szakjai
és az ének-zene alapszak profilja között ugyanis jelentős az eltérés,
melyet a szakma és a felvevőpiac is érzékel (a különböző szakokon
oktatott egyes tárgyak esetleges hasonló elnevezése – pl. zeneelmélet, zongora
stb. – merőben más tartalmat takar). A művészeti nevelés
Bachelor-Master szisztémára alapozott rendszere Európa két legnagyobb
államában, Németországban és Franciaországban hangsúlyozottan az egyéb tárgyak
oktatását is ellátó intézmények hatáskörébe tartozik, de hasonló a képzési struktúra
pl. Finnországban, s eltérő példát csak az egyéni képzés-szerkezetű
oktatási rendszert alkalmazó intézményeknél találtunk. Az Egyesült Államokban
és Kanadában és Ausztráliában szintén ez a szisztéma az uralkodó.
A tantervi háló átalakítása a megváltozott igények
szerint
Mivel az alap- és középfokú énekoktatás általános
minősége, az óraszámok drasztikus csökkenése és a tárgy presztízsének
visszaszorulása miatt szükségszerűen romlott, a leendő hallgatók
többsége a korábban megszokottnál kisebb szakmai tudással érkezik a
felsőoktatási intézményekbe. Ehhez alkalmazkodva mindenképpen szükséges a
főbb elméleti, készségfejlesztő és interpretációs tárgyak
felzárkóztató képzését erősíteni – az úgynevezett minor szakra
jelentkezők esetében erre még jelentősebb igény mutatkozik.
Ugyanakkor a magasabban kvalifikáltak (például művészeti
szakközépiskolából érkezők) részére e tantárgyakból emelt szintű
oktatást is lehetővé kell tenni, így a BA-képzés egyes területeken három
belső lépcsőre oszlik, s ezek között a tantervnek biztosítania kell
az átjárás lehetőségét. A megváltozott társadalmi viszonyok teszik
elengedhetetlenné a zenei képzéshez közvetetten kapcsolódó tantárgyak
bevezetését: ilyen a zenei informatikai készségfejlesztés (tulajdonképpen a
számítógépes kottagrafika elterjedtebb verzióinak ismerete), valamint a
rendezvényszervezés és a főbb zenei neveléstípusok oktatása. A karvezetés
szakirány mellett lehetőséget biztosítottunk egyházzenei specializációra
is, az egyházi intézmények várhatóan növekvő szakemberutánpótlás-igénye
okán.
Ének-zene tanár modul (MA)
Új struktúra, új feladatok: énektanárképzés az
egységes tanár szak keretein belül
Az ELTE-n várhatóan 2009-ben induló tanári mesterszak
pedagógiai tárgyainak egységes rendszerben történő oktatása a Pedagógiai
és Pszichológiai Kar feladata, míg a szakmai modulokért az egyes karok
megfelelő tanszékei felelősek. Ez az eddigieknél szorosabb
együttműködést kíván az érintett oktatóktól, melynek alapvető
feltétele, hogy a szakmai tárgyak programja „pedagógia-centrikus” legyen,
vagyis a képzés az egyes ismeretkörök tanításának módjára, s nem a szakterület
pedagógiailag kevésbé hasznosítható tudományos ismereteire koncentráljon. A
Zenei Tanszék MA-tanterve ezért a modul oktatási anyagát az iskolai
zeneirodalom-ismeret, zeneikészség-fejlesztés és zene-interpretáció
tanításához, valamint a szakterületi szakmódszertanhoz kapcsolódó tantárgyi
blokkokba csoportosította. Tanszékünk oktatói számára új jelenség az
énektanárképzés „egyszakosságának” megszűnése, hiszen az eddigi ének-zene,
karvezetés szak hallgatói kizárólag énektanári diplomát nyerhettek – az
MA-képzés azonban másik tanári szak felvételét is kötelezővé teszi, így a
hallgatói struktúra homogenitása megszűnik. A zenei tagozatos, majd
zeneművészeti iskolatípusokban végzett, illetve az alsó- és középfokú
oktatás során kevésbé ének-zene centrikus nevelésben részesült hallgatók
„keveredése” előidézhet ugyan konfliktusokat, de hosszú távon nyitottabb
élet- és pedagógiai szemléletet is adhat a leendő tanárok részére és segítheti
a műveltségi horizont szélesítését, az új, eddig tabuként kezelt
műfajok felé történő nyitást. Ez
a szemléletmód napjainkban ugyanúgy alapvető tanári követelménnyé vált,
mint az egyes művészeti ágak integrált oktatására való törekvés, ezen
belül a zene érzelmeket felszabadító, közösségformáló erejének hangsúlyozása a
„szárazabb”, inkább a tudományos ismeretek elsajátítását előtérbe
helyező iskola ellenében.
A sajátos szakmai kompetenciák elsajátíttatásának
feladatai
A komplex szakmai képzés sikeres megvalósítása érdekében az
ének-zene modul kompetenciáinak összhangban kell lennie a tanári mesterszak
pedagógiai céljaival, az oktatott tárgyak tananyagának összeállításakor, ezért
figyelembe kell venni a legfontosabb kompetencia-területek igényeit. Így
például a tanulók műveltségének, készségeinek, képességeinek fejlesztésére
irányuló terület fejlesztését elsősorban az interdiszciplináris
szemléletet megalapozó tantárgyak oktatása során lehet elérni. Ezért „Az iskolai
zeneelmélet- és zeneirodalom-ismeret tanítása” blokkjába tartozó tárgyak
mindegyikének a többi zene- és művészettudományi terület ismereteit is
hasznosítania kell (a zenetörténet nem nélkülözheti a társművészetek
hasonló stíluskorszakaiból merített tapasztalatokat, és a zeneelméleti analízis
elképzelhetetlen részletes zenetörténeti ismeretek nélkül). Az órai
közös elemzés, vita, szemléltetés, esetmegbeszélés, és az ezekhez kapcsolódó
irányított diszkusszió eredményessége később, saját pedagógiai munkája
során válik a hallgató hasznára, amikor differenciált csoportos és egyéni
feladatokkal fejlesztheti a tanulók ismereteit. A vezényléssel kapcsolatos
tantárgyak kiválóak az együttműködési készség kialakítására, míg a tanulói
személyiség fejlesztésének képességére irányuló oktatási cél főként az
Ének-zene szakmódszertan tárgy anyagában jelenik meg (elsősorban a sajátos
magyar zenei hagyományok, valamint az egyéb európai zenei nevelési módszerek
tanulmányozásával és a különféle kulturális értékek integrált szemléletével). A
szakmai kompetenciák elsajátításával a hallgató az ének-zene tanári modulban
folyó képzés legfőbb célját is teljesítheti: ismereteit a zeneoktatás
egészének, valamint a zenepedagógia elméletének és gyakorlatának szolgálatába
állíthatja, valamint képes lehet leendő iskolája zenei életének
megszervezésére, és cselekvő részesévé válhat az iskolán kívüli kulturális
életnek.
* A cikk a
II. Képzés és Gyakorlat Konferencián elhangzott előadás szerkesztett
változata (2008. április 18., Kaposvár)
**
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar zenei tanszék :1088 Budapest, Múzeum krt.
4/F. Tel.: (36-1) 411-6700 / 2381, Fax: (36-1) 485-5220
E-mail: bodnar@ludens.elte.hu