MÚLT, JELEN ÉS JÖVŐ A ZENEOKTATÁSBAN
AVarró Margit Alapítvány rendezésében, Fóton, a Károlyi-kastély
Márvány-terme adott otthont 2006. őszén a rendezvény résztvevői számára,
ahol Liszt Ferenc is koncertezett egykor. Igazi szakmai feltöltődés várt
a jelenlévőkre, kicsit kiszakadva megszokott környezetükből, napi, feszített
tempójú életükből, mindennapjaikból.
Elsőként Kovács Sándor egyetemi tanár Mozart és Bartók szellemét
idézte elénk. Lenyűgöző előadása mindkét zeneszerző életének fontos állomásaira
hívta fel a figyelmet. Zenei példákon, anekdotákon, korabeli felvételek
és események tükrén keresztül adott reális képet a két géniusz művészetéről.
Földes Imre egyetemi tanár előadásában Bartók Mikrokozmoszának
világába pillantva egy egész korszak történelmi, művészeti, irodalmi, filozófiai,
globális áttekintését kapta a hallgatóság. Gondolatébresztő mondanivalóját
izgalmas műelemzésekkel tette még gazdagabbá a Tanár Úr.
A harmadik alkalom szerteágazó tematikája három különböző aspektusból
vizsgálta a zenepedagógiához való viszonyunk alakulását, fontosságát, eszközeinek
hasznosítását, értékeinek felismerését, itthon és külföldön egyaránt.
Laczó Zoltán egyetemi tanár először a 13 aradi vértanúról való
méltó megemlékezésként Liszt F. Funerailles c. zongoraművével tisztelgett
a hősök előtt, hallgatóságával együtt, majd a magyar zenepedagógia áttekintésére,
keresztmetszetére került sor 1968-tól napjainkig, igen részletes szakmai
elemzés útján.
Ezután Horváth István igazgató úr elméleti-gyakorlati kotta bemutatója
következett, mely a szolfézs oktatás színesebbé, élményszerűbbé tételének
eklatáns példája lehet. A hallgatóság megénekeltetése üde színfoltja volt
az előadásnak, a szerző zongora kíséretével színesítve. (Horváth István
Új módszertani elvek az alapfokú szolfézsoktatásban című írása (következő
cikk) illusztrációkkal színesítve ismerteti a módszert és a példatárt.)
Apagyi Mária zongora tanárnő hat kötetes, életművel felérő kotta
bemutatójával kezdődött. A rendkívül sokrétű, integratív szemléletű, 1968
óta kitűnően működő módszer nyomtatásban való megjelenése időszerű és aktuális
a magyar zongorapedagógiában.
Ábrahám Mariann zongoraművész-tanár a kortárs zeneszerzők zongorapedagógiai
műveinek elemzésével foglalkozott. Színes, mozgalmas program várt a kollégákra.
Az elemzések mellett számtalan hangzó anyag és videó felvétel bizonyította
a XX. századi magyar és külföldi zeneszerzők helyét, fontosságát, jelentőségét
a magyar zeneoktatásban. A felcsendülő művek megszólaltatására a sok-sok
ügyes és tehetséges fiatal zeneiskolás vállalkozott, akik zsúfolásig telt
koncertteremben mutatták be a XX. század remekeit. A programban kis és
nagy együttesek, kamara csoportok, négykezesek és szólóművek hangzottak
el.
Horváth István, a fóti zeneiskola igazgatója, a Varró Margit
Alapítvány kuratóriumának elnöke, és Pusztai Zoltánné zongoratanárnő, a
kuratórium egyik tagja kitűnő, zökkenő mentes szervezésének, figyelmességének
és gondosságának volt köszönhető a továbbképzés létrejötte, szakmai jelentőségének,
létfontosságú szerepének üzenete.
Balázsné Szatmári Éva
zongora tanár, ig. h.
a Varró Margit Alapítvány kuratóriumának tagja
|