Bárdos szimpózium 2001.
(Debrecen, március 23-24-25.)
1988 óta tizenötödik alkalommal rendezett Bárdos Lajos nevével jelzett,
az ő szellemi örökségét követő szakmai találkozót a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma
(korábban: Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni Tagozata). Kezdeményezője,
irányítója és fő szervezője Szesztay Zsolt főiskolai tanár, aki vállalt
feladatát ez évtől kezdődően a konzervatórium új tanszékvezetőjével, Szabó
Márta tanárnővel „társbérletben” végzi. A szimpózium célja – ahogy a jelentkezési
felhívásban megfogalmazták – „lehetőséget biztosítani a szakemberek országos
tapasztalatcseréjére, valamint személyes találkozásukra. Hozzá kívánunk
járulni a szolfézstanárok, iskolai énektanárok és a kórusvezetők továbbképzéséhez.”
Emellett – az idén első ízben – harmincórás akkreditált továbbképzésként
is funkcionál a szimpózium, s ezt a rendezők a jövőben bővíteni kívánják.
A rendezvény védnöke dr. Rockenbauer Zoltán kulturális miniszter,
fő támogatója a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma.
Előadások, bemutatók, beszélgetések, hangversenyek – ebből áll
a háromnapos találkozó programja. Az egyes foglalkozások változatossága
biztosítja, hogy a reggeltől estig tartó, szünetekkel alig tagolt program,
bár nagyfokú szellemi koncentrációt kíván a résztvevőktől, mindvégig tanulságos
és élményszerű legyen. Az eltelt másfél évtized során a találkozó profilja
markánsabb, átgondoltabb lett, s a kezdetben magasra állított mérce még
feljebb tétetett, ahogyan ezt az idei program is meggyőzően bizonyította.
Négy témakör köré csoportosult a szimpózium „elméleti” része.
Duffek Mihály igazgató és Szesztay Zsolt köszöntő szavai után az első napon
az új tantervi programokról, azok tapasztalatairól beszélgettek a résztvevők,
három szekcióban. A zeneiskolai szolfézstanárok szekcióülését Papp Károlyné,
az általános- és középiskolai énektanárokét Lukin László, a szakközépiskolai
és főiskolai szolfézstanárokét Kocsárné Herboly Ildikó vezette. Az ülések
egyidejűsége miatt természetesen csak az egyiken vehettem részt: nem kis
mértékben a Parlando olvasóinak többségére számítva választottam a zeneiskolai
szolfézsoktatás témáját. Aligha vállalhatnám, hogy akárcsak röviden összefoglaljam
a tartalmas bevezetőt követő beszélgetés valamennyi gondolatát, tanulságát.
Csupán egyet emelek ki, melyet még a délelőtt folyamán – a hivatalos megnyitást
megelőzően – Spiegel Marianna debreceni zeneiskolás osztálynak tartott
szolfézs-zeneirodalom órája már mintegy előrevetített. A bemutató tanítás
ugyanis (két Schubert-dal feldolgozása során) példát mutatott arra, hogyan
jelenjék meg komplex egységként a készségek gyakoroltatása, az ismeretek
bővítése a tanulók ízlésének, a művészi értékek iránti fogékonyságának
fejlesztésével.
A másnap délelőtti foglalkozások az iskolai népzenetanítás helyzetének
és jövőjének kérdéseit járták körül. Dr. Paksa Katalin „Magyar népzenetörténet”
című könyvét ismertette, melynek megírásakor az a cél vezette, hogy következetesen
végigvitt történeti szemlélettel kalauzolja végig olvasóit a népzenei anyagon.
Előadása lebilincselően érdekes és gazdagon informatív volt minden érdeklődő
számára, s a népdaltanítással foglalkozó pedagógusok számára különösen
hasznos.
Fehér Anikó, a Duna Televízió szerkesztője a média szerepéről
beszélt a népzene fennmaradásában. Előadását általa készített műsorok részleteinek
bemutatásával illusztrálta.
Joób Árpád arra nézve adott értékes útmutatásokat, hogyan lehet
a népdalt élővé tenni a tanításban, felidézve a dalok életének eredeti
környezetét, összefüggéseit, a szöveg, az alkalom, a táj, a hozzá kapcsolódó
mozgás, sőt a műzenei továbbélés egységében.
Ehhez a témakörhöz kapcsolódóan tartott beszámolót Juhász Erika
a népzenész-népzenetanár képzésről, nyíregyházi főiskolás tanítványaiból
alakult kórus és hangszeres csoport közreműködésével. A Hajdúböszörményi
Zeneiskolában folytatott főtanszakos népi ének oktatást, annak tapasztalatait
ismertette Gáborné Bárdosi Ildikó, kis tanítványainak szereplésével demonstrálva
az elmondottakat. Mindkét bemutató az interpretáció hitelességével és spontaneitásával
tett kedvező hatást a hallgatóságra.
A szombat délutáni egyházzenei fórumon az egyházi iskolák ének-zene
tanításának helyzete volt a fő téma. Berkesi Sándor ökumenikus szellemű
bevezetőjében többek között Szent Ambrus, Luther Márton és Kálvin János
gondolataiból idézve vallott a zsoltáréneklés jelentőségéről, az egyházzene
lelkiségéről, megszentelődéséről a liturgiában. Arany János a református,
Tardy Gergely a katolikus, Bence Gábor az evangélikus egyházzene szerepéről
beszélt az iskolai oktatásban. Ennek során szóltak a célt szolgáló különböző,
régi és új gyűjteményekről, kiadványokról is. Az ezt követő beszélgetésben
szóba került többek között a ma divatos, az ifjúság egyes rétegei körében
népszerű, silány értékű „egyházi” énekek problematikája is.
Az egyházzene-oktatás témájához kapcsolódott – még az első napon
– a debreceni Svetits Katolikus Iskola 5. osztályos, majd másnap
a budapesti Baár-Madas Református Gimnázium 9. osztályos tanulóinak
bemutató órája, Dobiné Hajik Katalin, illetve Arany János vezetésével.
Az előbbin természetesen gregorián, az utóbbin református énekek szerepeltek
az óra anyagaként.
Ezen a napon került sor dr. Hajnal Györgynek, a Bárdos Lajos
Társaság elnökének emlékmozaikokat felidéző előadására is.
Az utolsó délelőtt egyik programpontja zeneszerzők (Daróci Bárdos
Tamás, Huszár Lajos, Mohay Miklós, Tóth Péter) és kóruskarnagyok (Mindszenty
Zsuzsánna, Sapszon Ferenc, Szabó Dénes, Tóth Ágnes, Török Ágnes) „szembesítése”
volt. A vitavezető Ittzés Mihály kérdései nyomán a komponista és az előadó
szemszögéből boncolgatták a kortárs kórusművészet kérdéseit.
A beszélgetés során kiderült, hogy a zeneszerzők – a jelenlévők
legalábbis – szívesen írnak kórusműveket, nem érzik kényszernek, „karámnak”,
amikor kórusra – sok esetben amatőröknek – komponálnak. Gyakran saját korábbi
élményeik és az elődök példája is inspirálja őket erre. A kóruskarnagyok
számára sem jelent alapvető különbséget, hogy „klasszikus” vagy kortárs
művet tanítanak-e. Fontos szempont viszont, hogy a műveknek – a szövegnek
is – legyen mondanivalója az előadók, a gyerekek számára. Ami a magyar
és a külföldi kortárs művek viszonyát illeti, többen is vallották, hogy
nyitottak a külföldi szerzők alkotásai iránt, de: a magyarok sokkal jobbakat
írnak! (Ez a kijelentés cseppet sem hangzott csupán gesztusként az asztal
másik végén ülők felé.)
A három nap folyamán – az említett rövidebb bemutatókon kívül
– négy hangversenyt hallottak a résztvevők. Az első napon a debreceni Bányai
Júlia Általános Iskola „Szivárvány” gyermekkara mutatta be 48-as népdalokból,
valamint Bárdos, Kodály, Járdányi, Kocsár és Daróci Bárdos műveiből összeállított
műsorát. Zongorán Kiss Szabina működött közre, vezényelt Deli Gabriella.
Aznap este igen gazdag és tartalmas műsorral, egymást váltogatva
lépett fel két kórus. Egyik a debreceni Bárdos Lajos Leánykar, alapítója
és vezető karnagya, Szesztay Zsolt, valamint két hallgató: Antal Noémi
és Bocsi Krisztina vezényletével. Zongorán Duffek Mihály működött közre,
szólót Mercs Angéla énekelt. Az együttes repertoárjának kiemelkedő darabjaiból
szólaltatott meg, valóságos zenetörténeti áttekintést adva az énekkari
irodalomból Haydntól a romantika szerzőin és Debussyn át magyar klasszikusainkig.
A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Zenetanárképző Intézete
ugyancsak Bárdos Lajos nevét viseli. Az intézet női kara Kertész Attila
vezénylete alatt, Körtesi András (zongora) közreműködésével 20. századi
magyar szerzők (Bartók, Kodály, Bárdos, Farkas, Karai, Kocsár) műveiből
adott elő gazdag, értékes válogatást. Mindkét együttes megérdemelt, nagy
sikert aratott.
A szombat esti hangverseny zenetörténetileg még tágabb időszakot
fogott át. A Török Ágnes–vezette debreceni Canticum Novum Kamarakórus (az
egyik számban Fodré Lajos vezényletével) Sweelinck, Tomkins, Orbán és Kodály
műveket énekelt. A debreceni Kölcsey Kórus – vezető karnagya Tamási László
– kortárs szerzők (Terényi Ede, Mohay Miklós és Tóth Péter) műveiből állította
össze műsorát. Szólót énekelt Duffek Ildikó, Soltész Éva, Tamási Borbála;
hangszereken közreműködött Duffek Mihály, ifj. Duffek Mihály, Tamási Zsuzsanna;
két elhangzott kórusmű szövegét – Kiss Magda, illetve Ratkó József verseit
– Kiss Ágnes mondta el.
Végül egy határon túli együttes, a nagyváradi Partium Keresztény
Egyetem vegyeskarának fellépése koronázta meg a programot. A kórust Berkesi
Sándor, valamint Barta Anikó és Berkesi Boglárka vezényelte. Előadásukban
egy Bach-motetta, majd Kodály, Mohay és Szokolay egy-egy műve hangzott
el. Csak ismételni lehet az előző napi koncert kapcsán írottakat: mindhárom,
különböző összetételű, létszámú és előadói stílusában is némileg eltérő
együttes magas művészi színvonalon teljesítette vállalt feladatát.
A hangversenyeken a műsorközlő, –vezető Lukin László volt, mondanivalóját
– szokása szerint – sok humorral, anekdotákkal fűszerezte.
Nehéz lenne egy szóval meghatározni a szimpózium záró eseményének
„műfaját”. A Szabó Dénes-vezette nyíregyházi Pro Musica Leánykar fellépése
egyszerre volt előadás (a karnagy nagyon élvezetes modorában), nyilvános
próba és hangverseny, nem nélkülözve bizonyos „show”-jellegű mozzanatokat
sem. E rendhagyó dramaturgia során – Szabó Dénes szavai és a kórus bemutatója
nyomán – bepillantást nyerhettünk a nemzetközi hírű-rangú együttes műhelymunkájába,
úgy is mondhatnánk: egyedi hangzáskultúrájának és művészi teljesítményeinek
„titkaiba”. Tanúi lehettünk például annak, ahogyan szinte minden egyes
műsorszámuk optimális megszólaltatásához kialakítják, „kikísérletezik”
a megfelelő felállást.
Szabó Márta és Duffek Mihály búcsúszavai után a szimpóziumnak
vége volt, de a délután folyamán még további foglalkozásokat kínált a továbbképzés
résztvevői számára a Debreceni Konzervatórium tanárainak fáradhatatlan
csapata.
|