Bariton ABC
Beszélgetés Steiner Ferenccel, a kotta szerzőjével és összeállítójával
Steiner Ferenc, aki 1960-tól 1991-ig a Magyar Állami Operaház zenekarának
tagja volt, 1961 óta rendszeresen tanít. A Zeneműkiadó (Editio Musica Budapest)
munkatársaként a pedagógiai szakirodalom létrehozásában is jelentős szerepet
játszott – és játszik, mindmáig. Rézfúvósok több generációja nevelkedik
(a kezdet kezdetétől) azokon a kiadványokon, amelyekben társszerzőként
vett részt, vagy kizárólag az ő nevével fémjelzettek. A mindmáig közkeletűek
közül a „Mindennapi gyakorlatok” kötetére hivatkoznék, az Ujfalusi Lászlóval
közös gyűjteményre, amely előadási darabokat tartalmaz, valamint a közelmúlt
nagy kottasikerére, a „Harsona ABC”-re. És most 2001-ben megjelent a talán
még inkább ritkaságnak számító „Bariton ABC”.
F. K.: Kevés olyan szót ismerünk a zenei szakkifejezések között, amelynek
hallatán a legkülönbözőbb jelentésekre lehet asszociálni: közkeletűen a
bariton az énekesek közép-hangfekvését jelenti, de hangszereket is neveznek
így. Csak az írásmód különbözteti meg a vonós és fúvós instrumentumot.
A kotta-ABC nem hagy senkiben kételyt, a rézfúvós hangszer képe figyelemfelkeltő.
Kik tanulnak baritonon játszani, mennyire népszerű ez a hangszer?
S. F.: Ifjúsági és fúvószenekarokban jelentős a bariton szerepe. Azért
praktikus ez a hangszer, mert már 8-10 éves korban megismerhetik a gyerekek.
Nem túl nehéz: ülve, ölbe véve is lehet tartani. És nemcsak a tartása,
hanem a működtetése is könnyebb, mint a harsonáé. Fúvástechnikája viszont
megegyezik a harsonáéval és a tubáéval, ezért e két hangszer előképző,
előkészítő hangszerének tekinthető. Felépítés szempontjából azonban más
a helyzet. A harsona (a trombitához hasonlóan) cilindrikus hangszer. Ez
azt jelenti, hogy a hangszer 2/3 része egyenes, és csak az 1/3 része kezd
tölcsérszerűen kiszélesedni. A bariton, karcsúbb rokonával, a tenorkürttel
(ami a német Tenorhorn magyar megfelelője) a kürtök családjába tartozik.
E hangszerek teste a befúvó csőtől kezdve kónikusan tágul.
F. K.: „Többfunkciósan” hasznos tehát a bariton-tanulás, úgy is mondhatjuk,
segítségével több hangszeren való játékot lehet megalapozni. És megmaradhat
valaki e hangszernél akár fő-hangszerként is.
S. F.: Igen. A bariton önmagában is fontos a rézfúvósok között. A fúvószenekarokban
(amelyek a rezeseken kívül fafúvósokat is foglalkoztatnak), valamint rézfúvós-együttesekben
egyaránt szükség van e baritonális fekvésű hangszerre. Változatos szerepet
kap, részben kíséret (a fúvósok csellójaként), részben töltőszólamként
funkcionál – játszhat ellenszólamot is egy melódiához. A katonazenekarok,
az amatőr együttesek népszerűek, nemcsak Magyarországon. Európán kívül
főként Amerika zenei mindennapjaiban számottevő a működésük. De nem
tagadhatjuk: a harsona rézfúvós hangszerként általában véve jobban elfogadott,
népszerűbb-gyakoribb a baritonnál.
F. K.: És ne feledkezzünk meg a klasszikus repertoárról sem!
A „Bariton ABC” előszavában szép számmal találunk példákat arra, hogy a
szimfonikus irodalomban szólisztikus szerepet szánt neki nem egy zeneszerző.
S. F.: Magam is játszottam – jó pár alkalommal, hál’ Istennek – Gustav
Mahler VII. szimfóniájában. Ott az I. tételben egy rövid, halk ritmusjáték
után határozott karakterrel lép be. „Mit grossem Ton”, tehát „nagy hanggal”
– olvashatjuk a partitúrában. Richard Strauss is többször szerepelteti
ezt a hangszert. Előfordul Bartóknál is, bár például A csodálatos mandarinban
csupán töltőszólamként. Jelentős a szerepe viszont a franciák fúvós-irodalmában,
ők előszeretettel használják. Nem véletlen, hogy halljuk az Egy kiállítás
képeiben is, a Muszorgszkij-mű Ravel-hangszerelte verziójában.
F. K.: A bariton-tanuló növendék számára változatos tehát a távlat:
csakhamar elfoglalhatja helyét az ifjúsági zenekarban, de lesz játszanivalója
felnőtt-korban is.
S. F.: Tulajdonképpen sok esetben az is szempont, hogy a zeneiskolákban
könnyebben „hozzáférhető” hangszer, mint a harsona.
F. K.: És most nézzük közelebbről a „Bariton ABC”-t! Három nagy részre
tagolódik, az első kettő felépítése szinte azonos. Ajak- és fúvókagyakorlatok
után (amelyek kizárólag a kiadvány elején szerepelnek), mindegyikben „mindennapi
gyakorlatok” találhatók, melyeket „etűdök, skálák, népdalok, előadási darabok”
követnek. Az „ajak- és fúvókagyakorlatok” bevezetőjében van egy – számomra
– rendkívül érdekes részlet. Idézem: „Gyakorlásnál ügyelj a szép hangra
és a tiszta intonációra. Az adott hangot, hangközt először zongorán vagy
a hangszereden megszólaltatva, majd ajakkal és fúvókával gyakorold. Zongorával
együtt ne gyakorolj, mert a képzendő hang színét zavarja.”
S. F.: A zongorának egészen más a hangszíne, mint egy fúvókának, vagy
mint a harsonának illetve baritonnak. Fontos, hogy a gyerek azt hallja,
hogy ő milyen hangszínt képez, ajakkal vagy fúvókával. Legyen hangszín-igénye,
és valósítsa meg azt minél teljesebben! Törekedjék a szép fúvós-hangszínre
a hangképzéskor, a hang megformálásakor. Ha közben szól a zongora, akkor
arra (vagy arra is) figyel, és nem a saját feladatára koncentrál. A zongora
csak segédeszköz lehet.
F. K.: És a későbbiekben, az előadási daraboknál kísérőhangszer, némely
esetben szinte kamarazenei partner.
S. F.: Még a zongorakíséretes darabok esetében is a legfontosabb a
hangszín. Gyakori eset, hogy a gyerek hamisan játszik zongorakísérettel.
Ilyenkor rászólok, figyelmeztetem: nem a zongora hamis – az adott; a gyereknek
kell (tanári segédlettel) kidolgozni a jól intonált, gyönyörködtető végeredményt.
F. K.: Az előadási darabok nagy része ismerős, más pedagógiai célú
kottákból.
S. F.: Nagy anyagot néztem át, amíg kiválasztottam ezeket a darabokat,
amelyek hasznosak is a tanuló fejlődése szempontjából, ugyanakkor tetszetősen
hangzanak. Több stíluskorszakból származnak, szép számmal van köztük barokk,
klasszikus és romantikus darabocska, de nem hiányoznak a 20. századiak
sem, eredeti kompozíciók, átiratok vagy népdalfeldolgozások (például Weiner
Leótól, Szervánszky Endrétől, Bárdos Lajostól, Farkas Ferenctől).
F. K.: És záródarabként a zongorakíséretesek között egy Induló szerepel,
Steiner Ferenc és Bogár István nevével. Ez a darab a kotta III. fejezetének,
az Etűdöknek a nyitódarabja (ott: Tempo di marcia). Az összeállító, a közreadó
immár megszokott szerénysége, hogy e fejezet darabjaiban nem tünteti fel
nevét szerzőként. Pedig sajátjai, csakúgy, mint a Harsona ABC esetében.
S. F.: Hasonló a helyzet atekintetben is, hogy ismét Láng István zeneszerzőt,
tanár-kollégámat kértem meg az anyag átnézésére. Ő azok közé a komponisták
közé tartozik, akik szeretik a fúvósokat és tudnak komponálni e hangszerekre.
Etűdöket ő nem akart írni, de rendkívül készségesen átnézte az „ötleteimet”.
Szeretettel és szigorúan bírált, nemegyszer mondta, hogy „ezt felejtsd
el”, vagy hogy „benned több van” – és fáradhatatlanul pofozgattuk az ötleteket,
amíg csak jóvá nem hagyta őket zeneszerzői szempontból is. Sokat tanultam
tőle – és őszintén hálás vagyok neki.
F. K.: Miként a Harsona ABC etűdjei, úgy ezek a bariton-etűdök is itt,
az ABC-sorozat kiadványában jelentek meg először nyomtatásban?
S. F.: Igen. Törekedtem arra, hogy ne csak hasznosak legyenek, tanulságosak,
hanem olyanok, amelyeket örömmel játszanak majd a gyerekek.
F. K.: Erre utal már a kottakép is. Bár könnyű megállapítani, melyik
etűddel milyen technikai problémát gyakoroltat ki, mégis, szinte észrevétlen
marad a pedagógiai szándék, mert a gyakorlásra szánt anyag nem mechanikus.
Tehát a skála-gyakorlat sem pusztán fel-le futkározás, s a ritmikus profilú
etűdök is dallamosak.
S. F.: Ha már a skálánál tartunk: nekem rögeszmém a skálának a szétnyitása.
Két oktávot képzelek el, és a középpontból indulok el, mindkét irányba.
Egy másik apró „fogás”: ha megfelezem az oktávot, kvintváltó szerkezetű,
azonos hangközökből álló rövidebb hangsorokat kapok. Úgy vettem észre (
jó négy évtizede tanítok, sok kezdővel is foglalkoztam), hogy így megkönnyítem
a gyerekek feladatát. Könnyebben bírják levegővel is, és egy-egy frázison
belül kevesebb hangra kell koncentrálniuk. Aztán persze összerakom a két
felet – és a kis szekvenciák összegzésekor gond nélkül képesek megoldani
az immár nehezebb-összetettebb feladatokat is.
F. K.: Tudom, hogy minden hasonló kérdésre van egy eleve kínálkozó
válasz: „attól függ...” – de azért megkérdezem, hogy mennyi időt adna egy
mai (ha van ilyen: átlagos) gyereknek e tananyag elvégzéséhez?
S. F.: Három évre bőségesen elegendő ez az anyag.
F. K.: Iskolája válogatja, vannak kiadványok, amelyek más kottaanyag
párhuzamos használatát is hasznosnak, illetve szükségesnek tartják – míg
arra is találunk példát, hogy „univerzális” egy kotta, nem igényel kiegészítő
tananyagot. Hova sorolja a „Bariton ABC”-t a legilletékesebb?
S. F.: Kezdetben mindenképp elég önmagában. Metodikailag úgy van felépítve,
hogy a gyerek készségfejlesztését szolgálja. Nem válogatásra szánt kínálat,
hanem végigjátszásra, megtanulásra való. Azt hiszem, nem kell sokat magyarázni
rajta, a tanár-kollégák remélhetőleg felismerik, hogy mit miért csináltam
úgy, ahogy e kottában rögzítésre került.
F. K.: Hasonló népszerűséget kívánok a „Bariton ABC”-nek, mint amilyet
a Harsona ABC elért!
|