WEINER LEÓ ZONGORAMŰVEINEK HANGZÓ ÖSSZKIADÁSA NÉGY CD KORONGON
Előadja: Kassai István, Liszt-díjas zongoraművész
Hungaroton Classic HCD 31777, HCD 31921, HCD 32 115, HCD 32403
Napjainkban néhány nagy igényű előadóművész, mint esetünkben Kassai
István, nem csupán egy életmű kiválasztott mű-csoportjának hanglemezfelvételét
valósítja meg, hanem egy átfogó igényű vállalkozásba kezd: az összes zongorára
komponált művet hangfelvételen rögzíti. Weiner Leó (1885 - 1960) életművét
tekintve, amelynek vonatkozásában még a zeneműkiadványok terén sem lehet
összkiadásról beszélni, (minthogy számos Weiner-mű illetve műváltozat máig
kéziratként maradt fenn), különösen jelentős lépést jelent az a vállalkozás,
amely a Weiner zongoraművek teljes körének hangfelvételét hozta létre.
Közel tíz éves előkészületi, felkészülési és megvalósulási folyamat eredményeként
2007-ben fejeződött be Weiner Leó összes zongoraművének hangfelvétele:
négy CD lemez formájában.
A zongoraművek csoportja Weiner Leó életművében központi szerepet
töltött be. Weiner Leó 1905-től 1960-ig tartó életművében, (amely mintegy
45 opuszból áll), periodikusen tűnnek elénk a zongorakompozíciók. Számszerűségük
meghatározását megnehezíti az a sajátos, Weinerre jellemző alkotásmód,
amely egy-egy opuszt a későbbiekben több átiratban újból életre keltett.
Ezért a Weiner zongoradarabok körében két műcsoport különböztethető meg:
az elsőbe azok a művek tartoznak, amelyek eredetileg zongorára készültek,
a másodikba azok a zongoraművek, amelyek első formájukban nem zongorára
készültek, de amelyeket a szerző későbbiekben zongorára is átdolgozott:
ezeket zongoraátiratokként tartjuk számon.
Weiner zeneszerzői szemléletéhez és kora zenélési alkalmaihoz, a házizenéléshez
és családi kamaramuzsikáláshoz az a gyakorlat is hozzátartozott, hogy egy-egy
kedvelt hangszeres művet az előadók két zongorás és négykezes változatban
is megszólaltattak. Akkoriban így idézték fel egymás örömére Beethoven
szimfóniáit és más, neves klasszikus szerző alkotásait. Ezeket
a bevezető gondolatokat azért kellett elmondanunk, mert a Weiner zongoraművek
hangzó összkiadásában, a négy CD-felvételen jelentős számú átirat, két
zongorás és négykezes kompozíció is elhangzik.
Miután aligha tekinthető Weiner Leó zongoraműveinek teljes köre
közismertnek, tekintsük át a hanglemezeken megszólaló alkotásokat, műcsoportokat.
1. Az első CD-albumon Weiner Leó népzenei feldolgozásai, népzenei
hangvételű darabjai és ciklusai szólalnak meg. Ennek a műcsoportnak a legjelentősebb
reprezentánsa a Magyar parasztdalok című 5 részes sorozat, amely az 1930-as
évektől kezdve az 50-es évekig végig vonult Weiner munkásságán (op. 19/I,
II., op. 22, op. 33, op. 34). De stilárisan ehhez a körhöz tartozott a
hanglemezen megszólaló Három magyar népi tánc és a Lakodalmas tánc (op.
21/a) is.
2. A második CD-n, szemben az elsővel, a legkülönfélébb stíluskörbe
tartozó Weiner-zongoraművek szólalnak meg: tíz olyan kompozíció, illetve
zongoraciklus, amely a legsokoldalúbban reprezentálja Weiner zeneszerzői
és műfaji forrásait, példaképeit.
Fény derül itt Weiner 19. századi zenei eszményképeire, Schumannra,
Chopinre, egy-egy stíluspéldázatban, de Bachra is, akire egy hommage-szerű
zongoradarabban tekint vissza, a Miniatürbilder-8 könnyű zongoradarab (op.
12) keretében. De éppen ez a CD-album nyújt szembetűnő változatosságot
Weiner kedvelt műfajairól és tételtípusairól is: előttünk mutatkozik be
a weineri scherzo, a prelűd, a passacaglia és a caprice, továbbá az etűd
és a felmérhetetlenül sokoldalú népi meloszfeldolgozások forma-típusai
is. A hangfelvételen az alkotás időrendjében sorakoznak fel a zongoraművek:
a Farsang című zenekari mű zongoraátirata (op. 5), a Caprice zongorára
(op. nélkül), a Három zongoradarab: Preludium, Nocturne és Scherzo (op.
7), a Miniatür képek - 8 könnyű zongoradarab (op. 12), a Katonásdi (op.16/b),
amely ugyancsak egy zenekari mű zongora-változataként jött létre. Weiner
második, népzenei alkotókorszakát ezen a lemezen egy kétzongorás és két
négykezes mű képviseli: az első típushoz a Változatok egy magyar népdalra
(op. 32) tartozik, a másodikhoz a Három kis négykezes zongoradarab (op.
36), amelynek darabjai: a Bölcsődal, a Bordal és a Leánykérő jól ismertek
a mai zongorapedagógiában. A második CD-albumot a Három magyar népi tánc
zongorára, négy kézre (op. nélkül) zárja, amely a korábbi divertimentók
egy-egy sikeres tételének átirataként készült zongorára. De csemegeként
még a Csongor és Tünde egyik szép tétele is elhangzik ezen a lemezen. a
Tündérek táncának egy késői, négykezes átirata (op. nélkül).
3. A Weiner zongoraművek harmadik albuma ismét Weiner második,
népzenei alkotókorszakához kapcsolódik. A megszólaltatott művek ennek az
1931-től 1960-ig tartó szemléletnek két periódusát és műfajcsoportjait
mutatják be. Jelentős zenekari mű négykezes átirataként készült az op.
18-as Szvit zongoraátirata, amely hűen közvetíti az eredeti mű fakturabeli
és tematikus gazdagságát. A négytételes, nagyhatású és bravúros művet Weiner
Lajtha Lászlónak dedikálta, aki segítséget adott Weinernek abban, hogy
zenei szemléletét a népzenei források ismeretében újjáalakítsa. (A dedikáció
a zongoramű kiadásában azonban már nem szerepel.) A hangfelvétel második
nagy egységében főként pedagógiai rendeltetésű zongoraciklusok szólalnak
meg. Ezek a zongorasorozatok Weiner életének utolsó évtizedéből valók,
és kis, miniatűr népdalfeldolgozásokból összefont ciklusokat tartalmaznak.
A megszólaló sorozatok a következők: Öt kis zongoradarab (op. nélkül),
Húsz könnyű kis zongoradarab/ magyar gyermek- és népdalok (op. nélkül),
Magyar népi muzsika, 30 kis darab zongorázó ifjúság számára (op. 42). Ezekben
a népszerű sorozatokban, amelyeknek egy-egy darabja a zongorázni tanulók
körében igen népszerű, Weiner egy olyan koncentrált formálásmódot honosított
meg, amely teljesen eltér a Magyar parasztdalok sorozat darabjainak elmélyült,
feldolgozásra törekvő alkotásmódjától. E népdalelvű ciklusok a maguk teljességében
azonban máig sem töltik be méltó helyüket a zenepedagógiai gyakorlatban.
4. A negyedik CD-albumon megszólaló zongoraművek mindegyike átirat,
azaz az eredeti zeneszerzői elképzelés minden esetben egy-egy zenekari,
vagy kamarazenei műhöz fűződött, amelyből később a zeneszerző zongoraváltozatot
komponált.
Mint említettük Weiner, aki a 20. század első évtizedeiben zenész barátainak
társaságában a házimuzsikálást életformaként gyakorolta, ezeknek az együttjátszásoknak
hatására fontos ösztönzést érzett saját műveinek zongora-átirat alkotására.
Ebben az inspirációs légkörben készültek el a hanglemezen megszólaló átiratok:
az ifjúkori Szerenádnak (amelyet tanárának, Hans Koesslernek ajánlott)
a négykezes átirata (op.3), az Esz-dúr vonósnégyesnek a négykezes változata
(op.4), a Csongor és Tünde balett (op.10) két tételének zongoraátirata,
és a Toldi-zenék sorában egy zongorára írt kísérőzenének öt kiválasztott
tétele, amelyek zárt zenei egységként voltak kiemelhetőek az irodalmi előadáshoz
fűződő kísérőzenéből.
A nagyszabású hangzó összkiadás Kassai István zongoraművész előadói
és kutatói ambícióinak együttes adottságát dicséri. Kassai nem elégedett
meg a közismert Weiner zongoraművek hangfelvételével, hanem arra törekedett,
hogy minden olyan műről képet alkosson és zeneileg reprezentáljon, amelyeket
Weiner zongoraműként alkotott. Kassai alkatához közel állt a Weiner-életmű
kutatói megismerése is, amelyhez a kutatás oldaláról minden szakismeretemmel
(kéziratok bemutatása, átadása) segítséget nyújtottam. Így bővült a zongoraművek
törzsanyaga egy négy lemezt igénylő összkiadássá, amely ismereti szinten
és élményként is első kezdeményezés a Weiner-irodalomban. Külön érdeme
Kassai Istvánnak, hogy a négykezes és kétzongorás művek előadását is személyes
ambíciójának tekintette, és nem riadt vissza a playback technika követelményeitől,
amely mindkét szólam azonos minőségű elsajátításán alapult. A playback
technika sajátosságairól Kassai István a 4. CD-kísérőfüzetben részletes
tájékoztatást adott.
|