Berlász Melinda laudációja
dr. Eősze László tiszteletére
(A Magyar Alkotóművészek Zenei Tagozatának
2003. évi nagydíjasa: dr. Eősze László. A laudáció elhangzott 2003.
XII. 19-én, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Báthori utcai
termében)
Eősze László zenetörténészi életművének
laudációja ma több oldalról is időszerű. Itt és most a Magyar
Alkotóművészek Országos Egyesületének nagydíjas kitüntetettjeként
köszöntjük, de ez a tisztelgés elválaszthatatlanul összefonódik
zenetörténészi munkásságának 50. évfordulójával és a közelmúltban
betöltött 80. születésnapjával is. Az imént felsorolt évszámok
összefüggésében – mint legutóbbi Kodály-kutatásainak közvetlen
szemlélője – tanúsítanom kell, hogy Eősze László fiatal nemzedékeket
meghazudtoló intenzitással és igényességgel dolgozik és kutat ma is, s
ha kitüzött terve úgy kívánja, határon túli, idegen terepeken végzendő,
öt-hat országra kiterjedő vizsgálatoktól sem riad vissza, és célját
sikerrel teljesíti.
Eősze László zenetörténészi pályaútja a magyar
történelem II. világháborút követő mostoha korszakának ismert
feltételei és adottságai között bontakozott ki. Felkészülésének
időszaka még a negyvenes évek második felére illetve az ötvenes évek
kezdetére esett, amikor Magyarországon még nem volt zenetudományi
szakképzés: ezért ő kettős – bölcsészi és zongoraművészi – alapra
helyezte zenetörténészi munkásságát. Tudományos pályakezdését már igen
korán, az ötvenes évek elején meghatározóan indította el a legújabbkori
magyar zenetörténet kimagasló egyénisége, Kodály Zoltán iránti
érdeklődése, és e témaválasztás a későbbiekben is iránymutató maradt.
Eősze Lászlónak még megadatott az a rendkívüli lehetőség, hogy Kodályra
vonatkozó vizsgálatait a Mesterrel való személyes konzultációk fényében
bontakoztathassa ki. A Kodállyal való 13 éves szellemi együttműködés
jelei és eredményei Eősze Kodály-publikációinak autentikus, történeti
fundamentumában közvetlenül kitapinthatók. Talán nem mindenki előtt
ismeretes, hogy a Kodály-biográfiának és a Kodály-ikonográfiának
alapjait Eősze László publikációi teremtették meg a magyar és az idegen
nyelvű szakirodalom terén egyaránt. Öt évtizeden át közzétett
tanulmányaiban, köteteiben a Kodály-életmű legkülönfélébb műfaji és
stiláris kérdései foglalkoztatták: minden egyes munkáját Kodály
szellemi sugárzásának történethű közvetítése hatja át.
Azonban az Eősze László teljes munkásságát
reprezentáló, mintegy 30 kötetnyi magyar és idegen nyelvű könyv
áttekintése során felismerhető, hogy a szerző érdeklődése további
életművek területére is kiterjedt.
A magyar zenetörténet körében – második főtémaként –
Liszt munkásságával foglalkozott: elsőként egyetemi disszertációjában
merült fel e tematika, és évtizedekkel később, a római
Liszt-dokumentumok felkutatása és közzététele során jutott ez irányú
munkájának tetőpontjára. Bár Eősze László – kortársaihoz hasonlóan –
évtizedeken át elzártságra ítélt szellemi légkörben teljesítette
hivatását, mégis választott magának rangos egyetemes zenetörténeti
témákat is. Ez utóbbiak között kiemelkednek Verdi és Wagner életművére
vonatkozó kötetei, és az egyetemes operatörténetet feldolgozó,
összefoglaló munkája. Eősze László ez utóbb említett életműkutatásokban
is – hasonlóan a Kodály- és Liszt-publikációkhoz – a korabeli magyar
zenetudomány első szintű törekvéseit vállalta és teljesítette.
Nem lenne teljes rövidre fogott tudományos portrénk,
ha eltekintenénk pályájának intézményekhez fűződő tevékenységétől. Itt
elsősorban a Zeneműkiadónál évtizedeken át betöltött vezetői
feladatkörét kell említenünk, amely időbelileg még egybeesett a kiadó
működésének aranykorával. Itt említhető egy másik, a Kodály-életmű
szolgálatát képviselő megbízatása is a Nemzetközi Kodály Társaság
ügyvezető titkáraként, mely tisztségében szintén elévülhetetlen
érdemeket szerzett: egyrészt a társaság megalakulásában, másrészt annak
negyedszázadot meghaladó működésében. Hogy e területeken kifejtett
tevékenysége mennyi küzdelemmel és viszontagsággal járt, arról kellő
hűséggel csak Eősze László tájékoztathatna bennünket.
E történeti jelentőségű, eredményekben gazdag
tudományos pálya érdemei szerinti dicsérete a jelen keretek között csak
töredékesen teljesíthető. A társadalmi szintű elismerést az elmúlt 25
évben megnyilvánult rangos, állami kitüntetések kifejezésre juttatták:
1978-ban az Erkel-díj, 1998-ban a Köztársasági Érdemrend Középkeresztje
és 2003-ban a Köztársaság Elnökének Érdemérme odaítélése alkalmával. A
zenetörténészi szakterület elismerését – melynek megfogalmazására az
élet olyan kevés alkalmat nyújt – a jelen laudációban az érdemek
kinyilvánítása szintjén is deklarálni szeretném: miszerint Eősze László
munkássága a 20. századi magyar zenetudomány több ágazatában a
tudományos alapvetés feladatát teljesítette. A Kodály-életmű első
biográfusaként-ikonográfusaként, a magyar Liszt-kutatás nemzetközileg
elismert kutatójaként, a Verdiről- és Wagnerről szóló magyar irodalom
szerzőjeként – egyként a kezdeményezés és a teljesítés kettős
kötelezettségét vállalta öt évtizeden át. Legjelentősebb publikációi
túlléptek a magyar zeneirodalom körén és a nemzetközi zenetudomány
szintjén e korszak magyar zenetudományának képviselőivé váltak. Eősze
László is részese annak a művelődéstörténeti programnak, melyet Tóth
Aladár Kodályra vonatkoztatva „egy európai nívójú, de sajátosan magyar
zenekultúráért vívott küzdelem” - ként definiált.
|