A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége
2001. évi XV. Kongresszusáról
A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége (amely szövetségnek az Artistaművészek
Szakszervezete, a Filmművészek és Filmalkalmazottak Szakszervezete, az
Írók Szakszervezete, a Képzőművészek, Iparművészek és Művészeti Dolgozók
Szakszervezete, a
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, valamint a Színházi
Dolgozók Szakszervezete a tagjai) 2001. II. 21-én
tartotta XV. Kongresszusát.
Az elfogadott határozatok között kiemelkedő jelentőségű az, mely szerint
a szövetség kezdeményezi a művészeti élet szabadságáról szóló törvény megalkotását.
A szövetség ennek során első lépésként kialakítja írásos elképzeléseit,
javaslatait, alapozva az UNESCO Művész státuszra vonatkozó Ajánlásra, és
más nemzetközi dokumentumokra, valamint más országok ilyen jellegű szabályozásaira,
továbbá a külföldi partner szervezetek információira és gyakorlatára, illetve
a hazai és saját tapasztalatokra. A Kongresszus nyilatkozatot fogadott
el többek között a „művész státuszról”, „a piacvédelemről”, továbbá „a
művészeti szakmavédelemről és piacvédelemről”.
A Kongresszus újraválasztotta elnökének dr. Gyimesi Lászlót, a Magyar
Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete főtitkárát, folyóiratunk felelős
kiadóját. A szerkesztőség ezúton gratulál dr. Gyimesi Lászlónak az Állam-
és Jogtudományi Egyetemen szerzett diplomájához.
Az alábbiakban szíves tájékoztatásul teljes terjedelmében közzé
tesszük a Szövetség beszámolóját „A művészetoktatással kapcsolatos
tevékenységéről” és a XV. Kongresszus határozatait.
Beszámoló
3. A művészetoktatással kapcsolatos tevékenységről
A művészetoktatási terület képviselete döntően a szakmai szakszervezetek
tevékenységében jelent komoly kihívást, azonban a beszámolóban csak olyan
kérdésekre térünk ki, amelyek a művészetoktatás egészét érintették.
3.1. A közoktatás finanszírozása a tanulói alapú költségvetési normatív
hozzájárulás rendszerén keresztül valósul meg. A normatíva eltérő arányban
fedezi a különböző oktatási tevékenységeket, és így a művészetoktatás,
ezen belül elsősorban az egyéni oktatás fokozott mértékben szorul a fenntartó
támogatására is.
Ezért szövetségünk és a szakmai szervezetek megkülönböztetett
figyelmet fordítottak a normatíva mértékére az éves költségvetési törvények
egyeztetése során, s ez a tevékenység nem bizonyult eredménytelennek.
3.2. A közoktatásról szóló törvény (1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról)
1996-os módosítása megalapozta annak lehetőségét, hogy a nagy hagyományokkal
rendelkező zeneoktatás mellett a többi művészeti ág, így a képző- és iparművészet,
a színművészet és bábművészet, továbbá a táncművészet valamennyi ága bekerüljön
az alapvető művészetoktatás rendszerébe. Ennek szakmai alapfeltétele az
volt, hogy elkészüljön valamennyi művészeti ág összes műfajának és tantárgyának
a szakma és a Minisztérium által jóváhagyott központi tantárgyi programja.
Ez az eddig egyedülálló dokumentum-gyűjtemény kiadásra került
és ezzel megnyílt a lehetősége új művészeti iskolák létrehozásának, a tehetséges
és érdeklődő tanulók tehetséggondozásának, és nem utolsó sorban új munkahelyek
alapításának. Így néhányan – elsősorban a nem önkormányzati alapfokú művészeti
iskolák esetében – kihasználták a szabályozás újdonságát és a jogalkalmazás
bizonytalanságait arra, hogy egyéni érdekeiket előtérbe helyezve, üzleti
jellegű vállalkozás céljára alakítsanak művészeti iskolát.
3.3. A művészeti szakközépiskolai és szakiskolai képzés feltételrendszere
is – hasonlóan az alapfokú művészetoktatáshoz – jelentős változáson jutott
túl a központi szakmai programok elkészítésével, illetve az egységes szakmai
és vizsgáztatási követelmények kiadásával. Szövetségünk ebben a munkában
is tevékenyen részt vett, csak úgy, mint az Országos Képzési Jegyzék (OKJ)
átalakításával összefüggő vitákban.
Egyik kezdeményezője voltunk annak a sikeres javaslatnak, melynek
alapján a művészeti szakképzés intézményei számára immár kettő alkalommal
írt ki pályázatot az oktatási miniszter. A pályázatokon az iskolák összesen
közel félmilliárd forint értékben juthattak eszközfejlesztési és beszerzési
támogatáshoz.
A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége XV. Kongresszusának
Határozatai
1. Határozat a munkaköri pótlékról:
A nemzeti művészeti intézmények mintájára a többi intézmény művészeti
munkaköreire is ki kell alakítani munkaköri pótlékot, továbbá a nem művészeti,
a színpadi munkával összefüggő munkakörben foglalkoztatottak számára is
munkaköri pótlékrendszert szükséges kialakítani, amelynek fedezetét a költségvetés
forrásaiból szükséges biztosítani.
2. Határozat a művészeti intézmények közalkalmazottainak keresetéről:
A nemzeti intézmények művészei és munkavállalói számára – követve
a Nemzeti Filharmonikusoknál végrehajtott bérintézkedést – biztosítani
kell a kiemelt feladatnak és teljesítménynek megfelelő színvonalú jövedelmeket.
Egyidejűleg valamennyi közpénzből fenntartott művészeti intézmény
vagy más hivatásos együttes esetében az azonos munkakörben és szakmai végzettséggel
rendelkező művészek kereseti viszonyait közelíteni kell egymáshoz, mérsékelve
a jelenlegi aránytalanságot. A művészeti intézmények közalkalmazottainak
keresetét legalább a hasonló értelmiségi foglalkozások átlagos keresetszínvonalának
megfelelő mértékre kell emelni.
3. Határozat a nemzeti alapintézmények támogatásáról:
A nemzeti alapintézmények feladatához és rangjához méltó kiemelt
mértékű, és a mindenkori költségvetési vitától kevéssé függő, garantált
támogatást szükséges biztosítani.
4. Határozat a művészeti élet szabadságáról szóló törvény megalkotásáról:
A Művészeti Szakszervezetek Szövetségi Tanácsa dolgozzon ki javaslatot
a művészetekről szóló törvény megalkotásához. Ennek keretében kezdeményezze
többek között:
– az állam, az állami tulajdonban működő gazdasági társaságok,
a fenntartó, és a művészeti intézmények, szervezetek vonatkozó feladatainak,
jogainak és kötelezettségeinek,
– a művészet finanszírozásának,
– a művészek és más foglalkoztatottak sajátos jogviszonyainak,
– a művészek és más foglalkoztatottak kereset– és jövedelem viszonyai
kereteinek és garantált mértékeinek,
– a művészeti tevékenység adózásának és társadalombiztosításának,
továbbá a művészek munkanélküli ellátásának a tevékenység sajátosságaira
alapuló,
– a minőségi teljesítmények, a kiemelkedő feladatok támogatása
rendszerének,
– a szakmai minőségi minimumok, a művészeti szakma– és minőségvédelem,
– az ún. playback és más technikai eszközök nyilvános előadásokon
és a televíziós műsorok sugárzás útján történő használatának, továbbá
– összhangban más jogszabályokkal a művészi alkotói és előadói
teljesítmények autonómiája garanciáinak szabályozását.
A kongresszus külön is felkéri a Kulturális Minisztériumot arra,
hogy támogassa a határozati javaslatot.
5. Határozat a művészeti terület forrásai elosztásáról:
A kongresszus nem ért egyet a művészeti terület forrásainak olyan
elosztásával, amelynek során a szakmai, érdekvédelmi támogatást élvező
döntések helyét a kormányzati akaraton és hatalmon alapuló egyoldalú akaratnyilatkozatok
veszik át.
A kongresszus kizárólag a szakmai, érdekvédelmi szervezeti vélemények
és a kormányzati szándékok egyensúlyán és konszenzusán alapuló döntési
mechanizmust tartja elfogadhatónak.
6. Határozat a non-profit törvény módosításának kezdeményezéséről:
A Művészeti Szakszervezetek Szövetsége kezdeményezi az un. non-profit
törvény olyan módosítását, amelynek eredményeként a támogatást nyújtó magánszemélyek
és jogi személyek a jelenleginél lényegesen magasabb mértékű adókedvezményben
részesülhetnek. Ez hozzájárulhatna a támogatott területek, így a művészeti
területek forrásainak bővüléséhez.
7. Határozat a szakmavédelemről:
A szakmai felkészültség, illetve végzettség megléte és megkövetelése
a szakmai színvonal, a minőségbiztosítás, másfelől a foglalkoztatás fontos
garanciális eleme.
A kongresszus tiltakozik az olyan foglalkoztatás ellen, amely
során a kontárok, az olcsó szakképzetlen vagy felkészületlen munkaerő,
a technikai eszközökkel manipulált előadások szakmailag értékelhetetlen
teljesítménye tisztességtelen előnyt élvez.
Ezek a jelenségek a szakmai felkészültség leértékelését teszik
lehetővé, és egyben a közönség manipulálását, félrevezetését is eredményezik.
A kongresszus felkéri a szövetségi tanácsot, hogy – együttműködve
a kulturális minisztériummal és az érdekelt szakmai szervezetekkel – minden
lehetséges eszközzel küzdjön az ilyen jelenségek ellen.
A kongresszus ugyanakkor rögzíti azt is, hogy minden tekintetben
és eszközeivel messzemenően támogatja az új alkotások vagy előadások létrejöttét,
illetve a fiatal tehetségek, pályakezdők képességeinek kibontakoztatását.
8. Határozat a művészfoglalkoztatást elősegítő szövetségi szervezetről:
A szövetségi tanács vizsgálja meg a művészfoglalkoztatást elősegítő
szervezet kialakításának, továbbá a foglalkoztatást elősegítő eszközök
felhasználásának, igénybevételének lehetőségeit, és a vizsgálat eredménye
alapján döntsön szervezeti és egyéb kérdésekben.
9. Határozat a szerződések jelentőségéről:
A kongresszus ezúton is felhívja kollegáink figyelmét arra, hogy
a munkavégzés, alkotó– és előadóművészi tevékenység és az érdekvédelem
nélkülözhetetlen eszköze az egyéni, kollektív szerződések megléte.
Továbbra is a szövetség, a szakmai szakszervezetek, az Előadóművészi
Jogvédő Iroda, továbbá a szövetség jogsegély szolgálatának kiemelt feladata
az, hogy minden lehetséges jogi, szakmai, érdekvédelmi segítséget megadjon
– lehetőleg még a szerződések megkötését, illetve módosítását megelőzően
– ahhoz, hogy a művészek és más munkavállalók érdekeit megfelelően érvényesítő
szerződések jöjjenek létre.
10. Határozat az előadóművészi jogok védelméről:
A kongresszus továbbra is kiemelkedő fontosságot tulajdonít az
előadóművészi jogok védelmének, illetve az EJI és testületi munkájának.
Külön is elismerését fejezi ki a közös jogkezelő szervezet és valamennyi
tisztségviselője kimagasló színvonalú és eredményes tevékenységéért.
11. Határozat az NKA munkájában történő részvételről:
A szövetségi tanács kezdeményezze a nemzeti kulturális örökség
miniszterénél azt, hogy az eddigi gyakorlathoz hasonlóan, a szakmai szakszervezetek
képviselői számára – figyelemmel a szakszervezetek országos reprezentativitására
és ebből is eredő átfogó tájékozottságára, továbbá szervezeti, és személyes
érdektelenségükre a pályázati források elosztásában – teremtse meg a részvétel
lehetőségét az NKA szakmai kollégiumai munkájában.
12. Határozat a szakmai szervezetekkel megvalósítandó együttműködésről:
A kongresszus különös jelentőséget tulajdonít annak, hogy a művészeti
szakszervezetek, illetve a szövetség és a különböző szakmai szervezetek
között általában rendszeres és kiegyensúlyozott kapcsolat alakult ki.
A kongresszus kezdeményezi azt, hogy a közös gondolkodás és cselekvés
jegyében kezdődjenek szakmai tanácskozások a kongresszus nyilatkozataiban
és határozataiban, továbbá bármely közös érdekeltségbe tartozó kérdésben
a szövetség és a szakmai szervezetek között.
Ezek a tanácskozások alkalmasak lehetnek arra, hogy a művészeti
élet egészét vagy egy-egy részét érintő fontos, sőt alapvető kérdésekben
közös álláspontok szülessenek, amelyeket a jövőben közösen is képviselhetünk.
Budapest, 2001. február 21.
|