Fehér Anikó
„Ne csak a népdalt szeressék, hanem egymást is…”
Bodza Klára „Oscar-díja”
Czidráné Bodza Klára Németh László és Életfa díjas énekművész, énektanár
a magyarországi intézményes népi énektanítás megteremtője. Jelenleg a Nádasdy
Kálmán Művészeti és Általános Iskola és a Váci Pikéthy Tibor Zeneművészeti
Szakközépiskola népi ének tanára. Nemrégiben a Magyar Köztársaság Kulturális
Minisztériuma Eötvös József díjjal tüntette ki. Nevéhez fűződik a nagysikerű
Magyar Népi Énekiskola c. alapvetés, melynek eddig négy kötete jelent meg.
— Nagy megtiszteltetés ért nemrégiben: megkaptad azt a kitüntetést,
amelyet népszerűen a pedagógusok Oscar-díjaként emlegetnek. Sokrétű pályádnak
mely részére vonatkozhat ez?
— Gondolom, hogy elméleti munkáimra, valamint tanítási módszeremnek
a kiteljesedésére. Egész életemben arra törekedtem, hogy amit művészként
megtanultam a pályán, meg a gyűjtések folytán, az mind visszakerüljön a
tanítványokhoz. Hogy megszeressék ezt és kedvet kapjanak ahhoz,
hogy ugyanezt az utat végigjárják. Vagy ha nem is ugyanezt, de sikeresek
legyenek.
— Nézzünk vissza a múltba. Mikor határoztad el, hogy énekes leszel?
— Nekem már volt egy kész pályaívem a vendéglátóiparban, szállodaigazgató
szerettem volna lenni. Erre szólt a diplomám, amikor jött a Nyílik a rózsa
népzenei vetélkedő a Magyar Televízióban. Itt még a magyar népdal és a
nóta vegyesen volt jelen. Akkor én már nagyon kategórikusan fókuszáltam
a népdalra és nem voltam hajlandó semmi mást énekelni. Természetesen a
pályám180 fokos szögben megfordult, amikor megnyertem ezt a vetélkedőt
-népdalokkal. Ez motivált. Meg a génjeim, hiszen a szüleim alföldi származásúak,
és bár anyukámnak nem volt jó hallása, de a nagyanyáim gyönyörűen énekeltek.
Már gyerekkoromban magamba szívtam ezeket az emlékeket, mert az egész rokonságom
az Alföldön élt. Anyám izsáki lány, apám Kecskeméten született. Sokan
voltunk testvérek, a nyolc gyerekben az volt a csodálatos, hogy a szüleink
belénk neveltek valami olyan erős összetartozást, ami a mai napig is tart.
Figyelünk egymásra, fogjuk egymás kezét, bárkinek baja van, ott van mellette
a többi.
— Ez a közösségi érzés, ami veled született - indíthatott arra
is, hogy énekegyütteseket alapíts…
— A közösségi szellem kialakításának az volt a lényege, hogy
ne csak a népdalt szeressék, hanem egymást is. Hogy a tanítványaim figyeljenek
egymásra. És nem is irigykedtek, hanem figyeltek, tanultak egymástól. Mindenkinek
lehetőséget adtam a közösségen belül.
— Tanítványaid közül sokan futottak be önálló művészi karriert.
Mennyire látod - hallod vissza mai működésükben azt, amit te adtál nekik?
— Nagyon. Mintha tükörbe néznék: én is így lépegettem! Vannak
kiváló tanítványaim: Vakler Anna, Szalóki Ági, Navratil Andrea és mások,
akikre nagyon büszke vagyok. Vannak, akik népzenekutatóként viszik tovább,
vannak énektanárok, táncosok, és sorolhatnám.
— A munkád úttörő jelentőségű volt. Népdalénekes tanszak a zeneiskolában
azelőtt nem volt. Te teremtetted meg. Rögös volt az út?
— Rögös. Nem keserűségből mondom, de ha az ember egy kicsit kitűnik,
mindjárt lesznek ellenségei is. A pályám kezdetén a klasszikus zenét tanító
tanárok nem értették, miért skáláztatom a tanítványokat. Sokan azt hitték,
én csak üvöltetem a növendékeket, akik így el fogják veszíteni a szép hangjukat.
Én akkor elhatároztam, bebizonyítom, hogy ez nem igaz.
Amikor az első könyvem megjelent, akkor viszont szakmai oldalról
kaptam a támadásokat: nagyító alá vették és támadták. Később a tanítványaimat
is piszkálták.
— Óriási újdonság volt, hogy a zeneiskolában úgy tanítottál,
hogy a tanár nem egy tanult zenész, hanem egy parasztember volt! Tehát
a néprajzi felvételeket hallgattátok, ahol a mester egy esetlegesen írástudatlan
falusi ember! Hogy fogadták ezt?
— Mindig azt mondtam a tanítványaimnak, hogy ne tőlem tanuljanak.
Ha valaki nagy mélységeiben akar elmerülni, akkor meg kell tanulni az összes
stílust, az összes dialektust. Ezt csak a nótafáktól ismerheti meg. Tehát
meg kellett hallgatni az eredetit, megtanulni, aztán együtt megbeszéltük
és kijavítottuk a hibákat.
— Éppen ez tetszik nekem is! Mennyire szabad másolni? Mit lehet
változtatni? Mennyire teheti bele az éneklésbe a saját egyéniségét a növendék?
— A gyerek egyéniségét sohasem szabad elnyomni, tehát tilos utánozni.
Isten ments, hogy átvegyük a mély hangon való éneklést, a pöszeséget, egyebeket.
Tehát nem szabad utánozni az énekest, hanem át kell venni a lelkiségét,
a dalokból kisugárzó tartalmat. Ezt vegye át és tegye hozzá a saját korát,
karakterét, lelkét. A díszítéseket pontosan megcsináljuk, de a növendék
karakteréhez igazítva. Fokozatosan. Először egy díszítést, aztán kettőt,
aztán díszítmény bokrokat, minden dialektusra vonatkozóan.
— Hány éves korban érdemes ezt elkezdeni?
— Hét - nyolc évesen. Mikor már tudnak pl. olvasni.
— Azt hittem 16 - 18 éves kort fogsz mondani…
— Dehogyis. De figyelni kell az egyéniségére, a hangterjedelmére.
— Van-e recept arra, mivel kell kezdeni a tanulást?
— Van. Meg kell találni először is a gyerek saját hangját. Vissza kell
nevelni a természetességre. Sokan beszélni sem tudnak. Velük mondókákkal
kezdjük. Ezután nyúlunk a stílushoz.
— Vannak-e könnyebb és nehezebb tájegységek előadói szempontból?
— Vannak. A palóc a legegyszerűbb. Itt lehet jól megszólaltatni a gyerek
természetes hangját.
— Egy palóc, új stílusú dalban?
— Igen. Nincs benne díszítés. Karikázó, vagy népszokás dal. Lassan
és hasítósan. Így lehet felépíteni a hangot. Érti a szöveget, lassan énekel
és felfogja az egészet.
— Mi a legnehezebb?
— Gyimes, a Mezőség és Kalotaszeg. Itt már olyan díszítések és
hangvételek vannak, amelyek élesen elkülönülnek más dialektusoktól. Pl.
Gyimesben az a különleges vibrálás, Mezőségen az éles hajlítás, érdekes
gégetartás…
— Négy kötet jelent meg eddig a Magyar Népi Énekiskolából…
— Kész az 5. is, kiadásra vár. Ebben a hangszerrel kísért énekes
anyagról lesz szó. A hangszeresek általában nem szeretnek transzponálni,
mert kényelmesek. Tehát az énekesnek kell alkalmazkodni a hangszer hangterjedelméhez,
a tekerőhöz, dudához, a furulyákhoz. Az 5. kötet erről szól.
— Mivel töltöd még az idődet?
— Teljesen kielégít az, hogy alap- és középfokon is tanítok.
A Hagyományok Háza szervezésében minden évben kurzust tartok a népi éneklés
módszertanából. Ezt nagyon szeretik a hallgatók. A Vass Lajos Szövetség
táborában népdalkör vezetőket tanítok minden évben Szigligeten. Van egy
reneszánsz barokk kurzus, ahol szintén tanítom a népi éneklés gyakorlatát.
Gyakran hívnak zsűrizni országos versenyekre. Előadásokat tartok, énekelek…
Örülök, hogy minden korosztálynak adhatok valamit!
|