Breuer János
„A szegényeket felmagasztalod…”
Akkori fogalmak szerint nem volt szegény származású a kecskeméti
vasútállomás teherleadási pénztárnokának 1882-ben született fia:
Kodály Zoltán. Az apa hamarosan Szob, Galánta, Nagyszombat állomásfőnöke
lesz, a vasúti ranglétrán szépen emelkedve. De látott szegénységet maga
körül a gyermek is. „Galántai népiskola, mezítlábas pajtásaim…” szól a
Bicinia Hungarica I. füzetének ajánlása 1937-ben. Felvidéki gyűjtőútjain
1906-1910 között vezetett naplójából Ady vízióihoz fogható megdöbbentő
képe rajzolódik ki az alkoholizmus, betegség, koplalás sújtotta nincstelen
paraszt nyomorának. Az 55. zsoltárból idézett verssor mintegy életprogramja
lesz Kodálynak, aki mottónak írta valamikor 1949 után, egy eltépett levélborítékra:
„1919 miatt egész idő alatt kommunista-gyanús, 1945 óta reakció-gyanús
igaz emberség útján.”
A „kommunista-gyanút” a Károlyi Mihály-kormánynak „köszönhette”
Kodály. 1919. február 14-én – 1918. december 31-i visszamenőleges hatállyal
– Dohnányi Ernő igazgató mellé a Zeneakadémia aligazgatójává nevezték ki.
Maradt az őrhelyén, míg 1919 szeptember elején fel nem függesztették, s
ellene vizsgálatot nem indítottak. A Kodály ellen folyt fegyelmi vizsgálat
jegyzőkönyvei nyomtatásban megjelentek; a tárgyalásokra készített jegyzetei
szintén:
„Semmi hatalomnak kegyét, lett légyen bármely színű, soha nem
kerestem. Semmi koncessziót a vörösuralomnak nem tettem.
Hogy pedig kinek volt több oka fellélegezni, ki szenvedett többet,
hadd soroljam röviden fel.
Én legalább annyit szenvedtem, tisztelt bizottság, mint akármelyik
kollégám. Csak hallgattam, nem panaszkodtam, nem igyekeztem később tőkét
kovácsolni belőle.
Végigtengődtem az időt árpakásán, mert nem volt módom, mint majdnem
minden kollégának, elutazni, vagy vidékről élelmet szerezni.
Az én szüleim lakásába is vöröskatonákat telepítettek. Az én
lakásomból is rekviráltak szobát.
Nem nagy bizalomra mutatott irántam, hogy az én telefonomat nem
kapcsolták be, mikor más kollégáké megvolt.
Alattam egy szakasz vörösőr tanyázott, nem tudtam, mikor törnek
ránk.
Végül, az én feleségem töltött álmatlanul hónapokat, mert elfogott
testvérbátyjáért reszketett.”
Kodály, kit a bolsevizmus vádjával bírái örökre el kívántak távolítani
a Zeneakadémia tanári karából, mint üldözött sem mulasztotta el, hogy kiálljon
a szociáldemokrata Reinitz Béla mellett, őt a Károlyi-kormány nevezte ki
a kultuszminisztérium színházi és zenei ügyeinek irányítására, s maradt
is e poszton, mígnem 1919 augusztusában letartóztatták, rablás vádjával
perbe fogták. Reinitz, a „tolvaj” — szabad idejében Bartók, Kodály értő-elemző
kritikusa – még börtönben ült (1920. február 18-án helyezték feltételesen
szabadlábra), amikor Kodály a saját fegyelmi tárgyalásán, 1920. január
29-én jegyzőkönyvbe mondta: „Őt mint az igazság fanatikusát és mint jellemet
ismertem meg, melytől tiszteletemet meg nem tagadhatom.”
Tilalmas volt Balázs Béla neve-műve, mert – bár kommunista éppúgy
nem volt, mint Reinitz –, irodalmi osztályát vezette a Tanácsköztársaság
Közoktatási Népbiztosságának. Bécsben mégis nyomdába adta Kodály Op.9.
jelzésű Öt dalát. 1924-ben jelent meg, benne három Balázs-vers a költő
nevén! Megjegyzem: 1935-ben A fából faragott királyfi, 1936-ban A kékszakállú
herceg vára úgy kerülhetett színre az Operaházban, hogy Balázs, a librettista,
írásban lemondott nevének feltüntetéséről.
Ettől fogva emberi életprogramjának tekintette a mindenkori üldözöttek
segítését, a „szegények felmagasztalását”. A gesztus nem, tartalma annál
inkább változott a korral, amelyben Kodály élt.
A 20-as években anyagilag támogatta Szabó Ferencet, a koldusszegény
zeneakadémistát, pedig tudta róla, az illegális Kommunista Párt aktivistája.
Magánórákon tanította is, jóllehet, Siklós Albert növendéke volt, nem Kodályé.
Koszt-kvártélyt, kenyeret szerzett Szabónak, zenei házitanítónak ajánlván
be az ifjú Nádasdy Kálmán mellé.
Buzgó és kedvelt hallgatója volt 1930 őszétől a Pázmány Péter
Tudományegyetemen (ELTE) tartott népzenei szemináriumán Gergely János –
párizsi emigrációjában fél évszázadon át Jean Gergely –, zeneszerzésnövendéke
az Akadémián, s tudtával vagy sem, az Intézet kommunista sejtjének vezetője.
A 30-as évek végétől a származásuk miatt üldözöttek mellé állt.
Aláírta az I. zsidótörvény, az 1938:XV. törvénycikk elleni tiltakozást
(Pesti Napló, 1938. május 5.). Egykori tanítványának, az emigráció gondolatával
foglalkozó Kadosa Pálnak meleg ajánló sorokat írt. Ha valóban kivándorol,
bizonyosan talált volna méltó zenei foglalatosságot a Kodály által kiállított
angol „bizonyítvány” alapján: „Kadosa Pál legkiemelkedőbb fiatal komponistáink
egyike. […] Ezen felül kiváló zongoraművész és pedagógus. Letelepedése
tehát bármely országban feltétlenül nagy nyeresége annak az országnak.”
Ha az év nem is pontos, a közbenjárás ténye nyilvánvaló Kodály
és Walter Gieseking kapcsolatában. Földes Andornak írta 1963-ban: „Ő nagy
zongorista volt, de gyenge jellem. Mikor 1938 táján nálunk járt, kértem,
emeljen szót a német hadvezetőségnél Starker érdekében, akit akkor rendeltek
valami szőrmegyárba dolgozni. Ijedten elhárította, hogy ilyesmi nem áll
módjában.”
Starker János 1938-ban 14 éves volt, 1938 „táján” is legfeljebb
egy-két évvel több. Gyári munkára a gimnazistát akkor nem rendelték, német
hadvezetőség Magyarországon az1944. március 19-i megszállásig hivatalosan
nem parancsnokolt. Kodály vagy ez után interveniált Gieseking segítségét
kérve, vagy korábban magyar hatóságnál, s remélte a pianista közbenjárását.
Megkísérelte a munkaszolgálatra behívott muzsikusok mentesítését.
1943-ban a zeneszerzésosztályában 1940-ben végzett Weiner László érdekében
fogott tollat:
„Mélyen tisztelt Vezérőrnagy Úr!
Engedje meg, hogy szíves figyelmébe ajánljam Weiner László volt
tanítványomat. Mint zeneszerző és zongoraművész a legszebb reményekre jogosít.
Két éve az állami pályázaton egy műve díjat nyert. Miután ő már 13 hónapot
töltött munkaszolgálatban, részben súlyos kézi munkával, úgy látom, ilyen
szolgálat folytatása egész jövőjét kockára teszi, s ezzel őt alkalmatlanná
annak a kulturális munkának elvégzésére, melyre felkészült s melyre hivatása
van.
Kérésem az, hogy amennyiben a szolgálati érdek engedi, jövőbeli
beosztásánál hivatása és egyéni képessége legalább annyiban tekintetbe
vétessék, hogy jövője ne válhasson kérdésessé.
Bízom benne, hogy amennyiben ily megoldás lehetséges, az méltóságod
jóindulatán nem fog múlni, és vagyok
Bpest. 1943. júl. 12.
őszinte nagyrabecsüléssel
kész tisztelő híve
Kodály Zoltán”
A címzett neve a levélből nem derül ki, talán Rőder Jenő, kinek
Kodály írt a keltezés napján (kötetbe gyűjtött levelezésében lappangó írásként
szerepel). Hogy akkor hasznát vette-e ennek a közbenjárásnak Weiner László,
nem tudhatom; a háborút nem élte túl.
Egy héttel Szálasi hatalomátvétele előtt a szintén mártírhalált
halt Deutsch Jenő érdekében írt:
Deutsch Jenő volt tanítványom a legkiválóbb és legsokoldalúbb
magyar zenészek egyike. Eltűnése – ha véglegesnek bizonyulna, a legfájdalmasabb
vesztesége volna zeneéletünknek. Nemcsak kiváló zongora- és orgonaművész
(e tekintetben távollévő tanára, Bartók Béla nevében is nyilatkozhatom,
mert ismerem a véleményét), hanem rendkívüli zenei intelligenciája, a zeneszerzés
minden ágában való jártassága következtében nagyrahivatott pedagógus, e
téren eredeti gondolkodó és cikkíró. Foglalkozott zenei folklórral is,
itt a fonográf-felvételek lejegyzésében nagy gyakorlatra tett szert, mint
bevált munkatársunkat különösen fájdalmasan nélkülözzük.
Hozzátéve, hogy mint ember és jellem, szerénysége és feltétlen
megbízhatósága által olyan jelenség, aki a mentesítés elbírálásánál alkalmazni
szokott mértéket messze meghaladja, kérvényének kedvező elintézését a legmelegebben
ajánlom.
Budapest, 1944. okt. 8.
Kodály Zoltán
Kérdéses, vajon eljutott-e a munkaszolgálatos táborba az írás,
életben találta-e a muzsikust egyáltalán.
Legán˙ Dezső kutatásaiból tudjuk, Kodály még idejében megkísérelte
kimenteni az országból két kedves tanítványát, Deutsch Jenőt és Weiner
Lászlót. 1939-ben Ausztráliában, a Melbourne-i konzervatóriumban keresett
állást a számukra — eredménytelenül.
E témakörhöz tartozik, hogy a Kodály-házaspár 1944-ig, a német
megszállásig – vagyis a vállalkozás megszűntéig – már-már tüntetően látogatta
az OMIKE hangversenyeit-operaelőadásait. Az OMIKE az Operaházból, a zenekarokból-színházakból
kiebrudalt zsidó művészeknek nyújtott kenyeret s szereplési alkalmat.
* * *
„Az igazságtalanul üldözötteket minden rezsim idején védtem és
védeni fogom.” – jegyezte fel Kodály egy noteszba, feltehetően 1945-46
táján.
A háború végét üldözöttként rejtőzve túlélő Kodály mentőakcióinak
1945-ben megváltozott az iránya, bár ismét az igaztalanul meghurcolt muzsikusok
mellé állt. Mindent elkövetett annak érdekében, hogy Dohnányi Ernőt ne
nyilvánítsa háborús bűnösnek – mert nem volt az – a fasiszta múltat kivizsgáló
zeneakadémiai igazoló bizottság. Mégis megtörtént e szégyen, elsősorban
a pártok delegátusaiból álló testület parasztpárti és szociáldemokrata
képviselőjének erősködésére. Valószínűleg Kodálynak is része volt abban,
hogy az igazságügyi miniszter rendeletére 1945. december 14-i dátummal
törölte Dohnányit a háborús bűnösök névjegyzékéből, ezáltal mentesítette
a vád alól. Mindazonáltal keserves évek vártak emigrációjában a zseniális
muzsikusra, amerikai társadalmi szervezetek még 1949-ben is nyomoztak Dohnányi
állítólagos náci múltja után.
Az igazolóbizottság mondvacsinált indokokkal kívánta eltávolítani
a Zeneakadémia igazgatói posztjáról Zathureczky Edét, a zseniális hegedűművészt
és pedagógust, mert a grémium szociáldemokrata zenésztagja vágyott e tekintélyes
pozícióra. Kodály két levelet is írt Keresztury Dezső kultuszminiszternek,
e túlkapás leállítására kérve őt. Írt ez ügyben Kadosa Pálnak is. Elment
Zathureczky mellett tanúskodni az igazoló bizottság ülésére. Védőbeszédéhez
éppúgy készített jegyzeteket, mint 1919-20-ban, a tulajdon fegyelmi tárgyalásához.
„Amint közeledtek az igazoló eljárások, csakhamar világossá lett
előttem, hogy Zathureczky ellen személyi hajsza van szervezés alatt. –
Ez az, ami erkölcsi kötelességemmé teszi, hogy itt megjelenjek. Egyesek
azt a dogmát hirdetik, hogy mindenkinek pusztulnia kell, aki az előző uralom
alatt vezető állásban volt. Másutt az igazoló bizottságok egyenesen kvártély
csináló bizottságok módjára működnek maguk és barátaik számára. Aggállyal
nézik ezt a demokrácia igaz hívei […] Mennél több abszurd ítélet hangzik
el, annál jobban aláássa az egész igazoló eljárás hitelét, kiváltja a reszenzust
és az ellenintézkedéseket. Oda fogunk jutni, hogy az egész igazolás haszontalan
komédiává lesz. A Zathureczky-ügy különösen alkalmas erre. A bizottság
előtt elvonultak a hangyaszorgalommal, jobb ügyhöz méltó buzgalommal, részben
rosszhiszeműen összehordott adatok. Ennek mérlegeléséből csak egy vélemény
alakulhat ki: itt hiba nincs, elmarasztalásra nincs ok. – Csodálnám, ha
nem kérdezné magától ezek után minden bizottsági tag: honnan szítják hát
mégis a közvéleményt, hogy Zathureckyt el kell ejteni? Azt hiszem, nem
ítélhet lelkiismeretesen senki, ha nem igyekszik erre a kérdésre is választ
keresni, ha nem nyomozza ennek a közvélemény-szításnak mechanizmusát egészen
a kiindulópontig.”
Kodálynak ez a mentőakciója szerencsésen végződött, az igazgató
végül is a helyén maradt, a magyar zenekultúra javára.
Ugyancsak 1945-ben történt, hogy Kodály Zoltán kimentette egy
nyilassá lett tanítványát az internálótáborból. Vér nem tapadt az illető
kezéhez, ám kishíján súlyos kárt okozott a zenének. Tudta Kodály, szabad
emberként sokkalta nagyobb haszon származik zenekultúránknak majdani tevékenysége
révén.
1949-ben – micsoda merészség! – levélben fordult Kodály Rákosi
Mátyáshoz, kérve a letartóztatott-megkínzott Mindszenti József bíboros-prímás
szabadon bocsátását. A levelet aláírt Calligaris Ferenc pápai kamarás és
– ha jól emlékszem – Szekfű Gyula történész. (Az írást vagy hét-nyolc éve
a 168 óra hetilap közölte némi kitakarással; papírjaim között sajnos elkallódott,
idézettel nem szolgálhatok.) A közbenjárásnak, természetesen, semmi foganatja
nem volt. „Haszna” csak annyi, hogy a hatalomnak Kodály írásos dokumentumot
szolgáltatott „klerikális-reakciós” nézeteiről.
„Kitelepítettek” feljegyzés az 50-es évekből; a cédulára írt
nevek nyilván a segítségére szorultak. Közbenjárása az akkori körülmények
ismeretében aligha járhatott eredménnyel. Aminthogy a feloszlatott szerzetesrendek
internált tagjain sem segíthetett a mélyen vallásos Kodály. „Sokszor gondolunk
Önre és sorstársaira.” – írta a Kecskemétre internált páter Szedő Dénes
ferences szerzetesnek, öt Kodály-kórusmű szövegírójának. Tudhatta pedig,
levelét a cenzor előbb olvassa a címzettnél.
A biztos nyomortól mentette meg egykori zeneszerzéstanítványát,
Kertész Gyulát, ki 1930-ban Bárdos Lajossal együtt alapította a Magyar
Kórus kiadót. Kertész kiváló szervező volt, született érzékkel a reáliák
iránt. Múlhatatlan érdemeket szerzett a kiadó felvirágoztatásában, az Éneklő
Ifjúság mozgalom országossá fejlesztésében. Mivel a kiadó kiterjedt egyházzenei
publikációs tevékenységet (is) folytatott, vagyis a kor szóhasználata szerint
egészében volt „klerikális-reakciós”, 1950-ben bekövetkezett államosítása
után nem juthatott volna vezető embere új álláshoz-munkalehetőséghez. Kodály
fogadta be Népzenekutató Csoportjába Kertész Gyulát, függetlenül attól,
hogy egyáltalán nem volt zenefolklorisztikai előélete.
1954-ben, Nagy Imre miniszterelnöksége idején nyílt meg a Lórántffy
Zsuzsanna utcában az első budapesti ének-zenei általános iskola. Igazgatójául
Kodálynak sikerült kineveztetnie Bors Irmát, a kiváló zenepedagógust, ki
a rendházak feloszlatásáig soror Virginia néven Vincés apáca volt. 1957-1959
között oroszlánként harcolt Kodály az oktatás magas rangú hivatalnokaival
az iskola igazgatójáért — hasztalan. A mintaiskolának számító intézményben
fel kellett számolni a klerikális befolyást.
1950-ben Kodály fogadott védőügyvédet a koncepciós perbe fogott
Szomjas-Schiffert György népzenekutató mellé, s a kémkedéssel vádolt tudóst
felmentették; hozta ki a börtönből utóbb Halmos László zeneszerzőt, a jeles
győri egyházzenészt. 1956. szeptember 16-i levelében a bebörtönzött Pálóczi
Horváth Lajos népzenekutató kiszabadításáért interveniált az igazságügyi
miniszternél.
Miután Vásáry József a neves debreceni kisgazda várospolitikust
kitelepítették, Kodály minden módon támogatta több mint gyanús káderlappal
rendelkező fiát, Vásáry Tamást. A legjobb hangversenyzongorát vette meg
a számára, intézkedett, hogy legyenek hangversenyszereplései, húszévesen
kineveztette szolfézstanárnak a Zeneakadémiára, hogy legyen állása, havi
fix jövedelme. Utánanyúlt, amikor 1956-ban Vásáry elhagyta az országot,
mert nehezen indult a muzsikuskarrierje. Kodály számos nyugati zenészbarátjának
– közöttük Ernest Ansermer karmesternek – ajánlotta figyelmébe a ragyogó
tehetségű fiatal pianistát, kinek fényes pályafutására ez a közbenjárás
nyilván hatással volt.
1956. október 22-én – hétfőn – este rendezték a Nemzetközi Bartók
Fesztivál záróhangversenyét Budapesten. (Számomra több mint emlékezetes
ez a koncert, hisz Cziffra György játszotta Bartók évekig formalistának
bélyegzett II. zongoraversenyét). A 74 éves Kodály, a magyar zenekultúra
„házigazdája” minden zenei-társadalmi eseményen jelen volt. A kimerítő
hetek lezárultával másnap, pihenni, Galyatetőre utazott törött lábú hitvesével.
1957. január 8-án tért vissza a fővárosba. Két napra rá – szinte első dolga
volt ez – beadványt írt a Honvéd Művészegyüttes hírneves férfikarának megmentéséért.
Az együttes ősszel Kínában turnézott, Moszkván keresztül tért haza. A Vass
Lajos vezette énekkar politikailag „méltatlanul” viselkedett, büntetésül
a hadsereg megszüntette 1957-ben a fenntartását. „A Honvédelmi Minisztérium
illetékes szervénél közölték:»A hadsereg az énekkarra nem tart igényt.«”
(Népakarat, 1957. január 15.) A katonákat nem sikerült jobb belátásra bírnia
Kodálynak, elérte azonban, hogy e kiváló dalos közösség fennmaradjon; Állami
Férfikarként működött két esztendeig a Filharmóniában, míg 1959-ben visszafogadta
a sereg.
Kállai felirattal került nyilvánosságra nemrég Kodály két feljegyzése,
meglehet, levéltervezet 1957-ből vagy 1958-ból. Idézem: „10 év: akik nem
ismerték és nem szerették. Erőszak, hazugság. Ok és okozat, mathematikai
bizonyosság. Bika végre felugrik és döf. Szervezetlen, esztelen, céltalan.
Nem kintről szerveződik: belülről izgatták, tíz év[e] folytonosan. –Agresszió
tünetek: ismét? Belülről izgatás fokozódik. Ártatlanok üldözése, oktalan
bosszúhadjárat, justizmord. Amint az egy ponton tisztán megfigyelhető (Haynau).
[…] Ülnek a fellegvárban, nem tudják, mit érez, gondol a nép, melynek nevében
uralkodnak. Ez a módszer állandósítja októbert. […] Az a ló, melynek véresre
rángatják a száját, végre megbokrosodik. – A bika, ha nyugtában folyton
piszkálják, végre felugrik, és döf, akit lát. – Népet kormányozni nem lehet
néppszichológiai ismeretek nélkül. És szeretet nélkül nem lehet hibáiról
leszoktatni.” – Kodály értékelése merőben különbözik a hivatalos állásponttól!
E jegyzet elemei visszatérnek az első fokon halálra ítélt Mécs
Imre kegyelmi kérvényét támogató levelében:
Budapest, 1958. december 7.
Kedves Kállai elvtárs,
megint halálra ítéltek – törvénytudók szerint jogtalanul – egy
24 éves elektromérnököt. Az 1956-ban kimentek hiányát hogyan pótoljuk,
ha kiirtjuk az ittmaradottakat, aki kimehettek volna, ha akarnak. De nem
akartak, ezért ez legyen a sorsuk?
Minden kérésem az, légy szíves odahatni, hogy a legfőbb ügyész
figyelmére méltassa a védő fellebbezését. Írtam ugyan neki, de nem ismerem
személyesen, s nem tudom, megkapta-e.
Elvi szempontból kívánatosnak tartom, hogy vége legyen már a
justizmordok sorozatának. Mennél több családot érint, annál jobban növekszik
a gyűlölethullám, amivel végre semmiféle Kormányzat nem tud megbirkózni.
’Oderint dum metuant’ [Gyűlöljenek, ámde féljenek] alapján nem lehet tartósan
kormányozni, legkevésbé magyarokat.
Remélve, hogy ebben egyetértesz, közlöm a fellebbezés számát.
1958 BFL. 25826. Mécs Imre IX. r. vádlott.
Szíves köszöntéssel:
Kodály Zoltán
A kérés ellenére is kemény tónusú levél tegező hangját – „légy
szíves odahatni” – magyarázza, hogy Kodály tagja volt a Hazafias Népfront
Országos Tanácsának, Kállai meg, 1958 januárjától, elnöke a szervezetnek.
Mert egyebekben fölöttébb ritkán – kevesekkel – tegeződött. Kodály akciója
– mint tudjuk – eredményes volt.
Mécs Imre beszélte el, hogy Csorda Romána egykori apáca teremtette
meg családja és Kodály Zoltán között a kapcsolatot. Az apácarend által
fenntartott Ranolder Intézet kiváló zenetanára, 1940-től igazgatója, rendfőnöke
volt ő egykor, az Éneklő Ifjúság mozgalom jeles kóruskarnagya. Reá már
valószínűleg kevesen emlékeznek, munkatársára, a szárnyai alatt oly nagy
művésszé növekedett Andor Ilonára, remélem, többen.
Mécs Imre emlékezete őrzi, Kodály – „arra is vállalkozott, hogy
ha másodfokon is halálra ítélnek, akkor édesanyámmal együtt azonnal ’fölmegy’
Dobihoz, s kegyelmet követel számomra.” Nem csupán tekintélye okán tehette
(volna) meg ezt, gyakran találkozott Dobi Istvánnal, az Elnöki Tanács elnökével
Galyatetőn, hol mindkettejüknek állandó lakosztály állt a rendelkezésére.
Zathureczky Edét, a Zeneakadémia igazgatóját először 1945-ben
sikerült megmentenie Kodálynak. Az igazgató mintegy „hivatalból” lett 1956-ban
az Akadémia forradalmi bizottságának elnöke, majd több százezernyi társával
elhagyta az országot. Kvázi legálisan, egyéves szabadság birtokában, engedéllyel
(bizonyára még időben intézte el a nyugati turnéitól hét évre elzárt művész,
Bartók egykori szonátapartnere). Kodály minden követ megmozgatott, hogy
Zathureczky újabb egy év szabadságot kapjon, az 1957/58-as tanévre. Hazavárta,
hazavártuk. Igazgatói posztja – ez megfelelt Kodály intencióinak – két
tanévre betöltetlen maradt, a Zeneművészeti Főiskolát háromtagú grémium
vezette. Végül azután Zathureczky Ede 1959. május 31-én bekövetkezett korai
halálával, céltalanná vált minden további erőfeszítés.
1959-ben nyugdíjazta a Zeneakadémia az akkor már 69 esztendős,
az intézetben négy évtizede tanító Molnár Antalt, Járdányi Pál tanári állását
pedig megszüntette. Kodály meleg hangú levélben próbálta enyhíteni első
monográfusának, Molnár professzornak bánatát (haláláig nem heverte ki e
sértést).
1957-ben Molnár Antalt, a tantestület roppant tekintélyű tagját
bízták meg ama fegyelmi bizottság elnöki teendőinek ellátásával, amely
a főiskolán lezajlott „ellenforradalmi” események kivizsgálására, példás
büntetések kiszabására rendeltetett. A feladat alól kitérni nyilván nem
lehetett, a vizsgálat azonban kutyakomédiává változott, a bizottság elnöke
semmiféle büntetés kiszabására nem volt hajlandó. Még abban az évben Kossuth-díjat
kapott Molnár professzor, ki, miután 1949-ben az MDP Kultúrpolitikai Akadémia
zenész előadójától megkapta a burzsoá zenetudomány bélyegét, évekig egy
sort sem publikálhatott. El is fogadta, meg nem is, a velejáró pénzt szétosztotta
a Zeneakadémia rászoruló kollégistái között. Két év múlva megkapta az obsitot.
Külön fejezet lehetne a Kodály által, arra érdemes muzsikusoknak
írt ajánló levelek ismertetése. Figyelme nyugdíjügyek kedvező elintézésére
éppúgy kiterjedt, mint általa nagyra becsült muzsikusok kitüntetésére)
Komor Vilmos karmesterünk Kossuth-díjáért 1955-től kilenc éven át csatározott).
***
Amennyire tudom, az egyébként természete szerint is szűkszavú
Kodály nem beszélt arról, hogy kinek, mikor, miben segített. Vázlatos áttekintésem
nyilvánvalóan hiányos, archívumokból bizonyára sok dokumentum kerül még
elő. Humanizmusának lényegéből fakad a mindenkori üldözöttek gyámolítása.
A kommunistagyanús, reakciógyanús, mára egyesek szerint populistagyanús
Kodály Zoltánt soha, semmi nem tántoríthatta el ettől az életprogramtól.
Vajon ki mellé állna 120. születésnapjának esztendejében?
(1992, 2002.)
Írásom 1992-ben, a szegedi Tiszatáj decemberi Kodály-számában,
majd változatlan formában 2002-ben, tanulmánykötetemben jelent meg (Kodály
és kora. Kodály Intézet, Kecskemét). Időközben előkerült, vagy általam
nem kellően elemzett korábbi dokumentumok közreadása reményeim szerint
indokolhatja e kibővített változat elkészítését. (B.J.)
1959-ben Bors Irmát eltávolították a „Lórántffy” igazgatói posztjáról,
Járdányi Pált a Zeneművészeti Főiskola tanári karából. Járdányi felmondó
levelét Aczél György, a Művelődésügyi Miniszter első helyettese írta alá,
ami már önmagában is eléggé szokatlan eljárás. Indoklás: „Ön helytelen
politikai nézetei következtében nem képes hallgatóit szocialista szellemben
nevelni és ezért a pedagógiai munka ellátására nem alkalmas.” Meg kell
jegyeznem, hogy nekem Járdányi tanár úr 1951 őszétől két tanéven át népzenét,
1957 őszén-telén szolfézst tanított, kizárólag zenei szellemben, politikáról,
világnézetről, ideológiáról nem esett szó. A szocialista szellemet a marxista
tanszék volt hivatva átplántálni, ám óráiról kozmikus mennyiségű igazolatlan
mulasztást gyűjtött össze a Főiskola diáksága. Egy rosszalló miniszteriális
levél közli, hogy az ország valamennyi felsőoktatási intézménye közül tetemes
előnnyel bajnok a Zeneművészeti Főiskola a marxizmus órákon való lógásban,
ráadásul az igazgatóság nem hajlandó ezt a magatartást fegyelmi büntetésekkel
„honorálni”.
Nos, Kodály Zoltán írásban kért a legfelsőbb helyen perújrafelvételt
Bors Irma és Járdányi Pál ügyében.
Galyatető [1959] szept. 1.
Igen tisztelt Kádár Elvtárs!
Győri beszédét olvasva, ezen a mondaton akadok meg: „Általában
abbahagytuk az emberek ide-oda cserélgetését és dobálását.”
Nos, a népművelési minisztérium nem hagyta abba, sőt, mintha
most kezdené. Mégpedig oly mértékben, ami a népművelésnek határozottan
a kárára van.
A Lorántffy utcai zenei ált. iskola évek óta példakép, hazai
és külföldi szakemberek csodájára járnak. Új, zenetudatlan igazgatónője
most rendszeresen tönkreteszi. Először áthelyeztette Bors Irma tanárnőt,
aki az iskola lelke és megteremtője, az ország vitathatatlan első szakembere,
akihez a főiskola tanárjelöltjei már 1942 óta járnak gyakorlati tanítást
tanulni (ekkor pedig még apáca volt), egy olyan iskolába, ahol csak heti
2 óra ének van, ahova nem járhatnak tanárjelöltek, s ahol havi 500 Ft-tal
kevesebb a fizetése. Ezenkívül áthelyeztetett az igazgatónő még 3-at a
legjobb szakerők közül, valamennyit egyetlen komoly kifogás, vagy éppen
vád nélkül.
Ezzel az iskolát tönkretette.
[…]
Hasonló eset a zenei főiskolán Járdányi Pál eltávolítása, aki
zeneszerzőnek és pedagógusnak egyaránt kiváló, utóda akárki lesz, csak
süllyedést jelenthet. Szintén komoly ok nélkül.
[…]
Így nehéz országot építeni.
Ajánlom szíves figyelmébe a csekélynek látszó, de kihatásában
mind a tanítás, mind a közvélemény szempontjából nagy horderejű ügyeket.
Tisztelettel:
Kodály Zoltán
Kodály Zoltán tanár úrnak
Galyatető
1959. október 15.
Igen tisztelt Tanár Úr!
Bocsásson meg nekem a késésért, amellyel szeptember 1-jén kelt
levelére válaszolok. E késésnek csak egyik oka az, hogy tájékozódnom kellett
a szóvátett ügyekben. […]
Megmondhatom, hogy Boros (sic!) Irma-ügyben véleményem szerint
lett volna más, célszerűbb eljárás is, mint eltávolítása a Lorántffy utcai
iskolából. Ez azonbn megtörtént. Részben helyrehozza az ügyet az, hogy
már van megoldás, amennyiben ha másutt is, de ismét zenei iskolában tanít.
[…]
Másként áll a dolog Járdányi tanár úr elbocsátása kérdésében,
amely elleni tiltakozásában véleményem szerint Önnek nincs igaza. […] Járdányi
tanár úr elbocsátása ugyanis okkal, mégpedig alapos okkal történt. Hiszen
ő maga, nyugodt beszélgetés keretében kifejtette nézetét rendszerünkről,
amely nézetek között a Bach-korszak feldicsérése a mai rendszerrel szemben,
még nem is a legreakciósabb megállapítás volt. Ez egy közalkalmazottól
az állammal és a rendszerrel szemben, amelynek intézményében tanít, egy
kissé több a soknál.
[…]
Minden jót, egészséget kívánok Önnek. Ha valamivel megbántottam
volna e levélben akaratom ellenére, akkor se feledje, hogy engem az Ön
iránt érzett megbecsülés és jó szándék vezetett.
Tisztelettel:
K.J.
[szignó]
Igen tisztelt Kádár Elvtárs!
Nagyon köszönöm gyors és beható válaszát, amit nem is vártam előbb:
hiszen szakminiszterem egy régebbi levelemre sem válaszolt máig.
Ha valahol, a pedagógiában volna szükség egy kis állandóságra.
A Népművelés nagy nyári mozgalma indított levélírásra. A győri konzervatóriumnak
13 év alatt már hetedik igazgatója van.
Bors Irma főleg annak örül, hogy tisztán a tanításnak élhet (29
órája van), és megszabadult a helyettes igazgatói terhektől. Igazgatónője
ugyanis úgy fogta fel a „helyettes”-t, hogy az végezzen mindent „helyette”.
Kérdem: ki árt többet a rendszernek: egy volt apáca – mellesleg
munkájában a legjobb –, aki „szerzetesi buzgalommal” tanít és ezzel számtalan
gyermeket boldogabbá tesz, mert megnyitja előttük a zene csodáit, vagy
egy felfuvalkodott, zenetudatlan igazgatónő, aki csak reprezentál, telefonál,
terrorizálja a szülőket és gyermekeket, a „hatalmat” képviseli és gyakorolja
[…]
Járdányi nézetei már eltorzítva kerültek Ön elé. Ő mindössze
arra a történeti tényre mutatott rá, hogy 49 után az írókat nem üldözték,
noha Arany, Vörösmarty, Bajza többé-kevésbé aktív támogatói voltak a Kossuth-kormánynak.
Ami hibára még rámutatott, annak javítása éppen a rendszer érdeke. Óráin
kizárólag szakmájával foglalkozott. Eltávolítása a fiatalságra ellenkező
hatást vált ki, mint amit vártak. Elsősorban azért, mert a főiskolai szakma
süllyedését jelenti. […]
Levele őszinte hangját külön köszönöm. […] Örülök, hogy látja
törekvéseim végső
célját […]
Budapest, 1959. október 21.
Köszönettel és tisztelettel:
Kodály Zoltán
Kodály Zoltán első levele kézirat, Kádár János válasza gépirat
másolata, Kodály viszontválasza írógépen készült. Huszár Tibor, a Kádár-levelezés
sajtó alá rendezője (Osiris kiadó, 2002) az Országos Levéltárban őrzött
dokumentumok közül előlegben publikálta az addig ismeretlen levélváltást
a Magyar Hírlap 2002. február 2-iki számában. Terjedelmi okokból csupán
szemelvények idézésére szorítkozhatom. Huszár Tibor publikációjából tudható,
Aczél György információi alapján reflektált Kádár a Kodály-levél szakmai
kérdéseire.
Befejezésül egy újsághír. Egy ország ismerhette volna, hisz nem
egyes veszélyeztetett embertársainak, hanem egy egész ország népének védelmét
szolgálta.
A Népszabadság 1956. november 4-én, vasárnap (I. évf. 3. szám)
közölte a Magyar Távirati Iroda hírét:
„Kodály Zoltán távirata. Kodály Zoltán táviratot intézett a szovjet
zeneszerzőkhöz, amelyben kéri, járjanak közben kormányuknál, hogy a szovjet
csapatokat azonnal vonják ki Magyarország területéről.”
Ismerhette volna – írom, hiszen november 4-én hajnalban megindult
a szovjet általános támadás; kétlem, hogy ezenközben bármilyen sajtótermék
eljuthatott az olvasóhoz. Az idézett hír „némi” késedelemmel vált publikussá;
2006. november 4-i számában közölte újra a Népszabadság.
Mint már említettem volt, Kodály Galyatetőn tartózkodott. Hogy
a sürgönyt sikerült-e feladnia s ha igen, eljutott-e Moszkvába a címzettekhez
(feltehetően a Szovjet Zeneszerzők Szövetségéhez), nem tudhatom. Szinte
bizonyos, hogy az ottani cenzúra visszatartotta, ha mégis célba ért, sem
lehetett semmi hatása az SZKP politbürójára, hisz nem a zeneszerzők döntötték
el a Kreml intézkedéseit.
Kodály Zoltán példaértékű gesztusa az, ami fontos, jóllehet oly
sok mindent élt meg a 20. század történelmi viharaiból, hogy tudhatta,
üzenete nem tarthatja vissza a szoldateszkát.
|