Christine Brown
Bartók Tíz könnyű zongoradarabjának
pedagógiai jelentősége
Bartók Tíz könnyű zongoradarab c. m-vének a címe némileg félrevezető,
mivel valójában tizenegy darabról van szó, és több közülük egyáltalán nem
könnyű. Ennek ellenére a pedagógiai jelentőségük igen nagy és mindenképpen
komoly tanulmányozást érdemelnek. Az 1908-ban megjelent darabok az első
olyan zongoraciklus, amelyet a szerző speciálisan tanítási céllal írt.
Az 1945-ös átdolgozott kiadáshoz írt előszavában Bartók el is magyarázza
a keletkezésüket:
“A Tíz könnyű zongoradarab - az Ajánlással együtt tulajdonképpen tizenegy
- kiegészíti a Bagatelleket. A Tíz könnyű zongoradarabot pedagógiai céllal
írtam, azért, hogy a zongoranövendékeket könnyű kortárs darabokkal lássam
el. Ez magyarázza a darabokban használt egyszerűbb megoldásokat.”
Az “egyszerűbb megoldások” használatának köszönhetően a darabok szerkezete
világos és tömör, és ez rendkivül előnyös a zongoratanításban. A növendék
könnyen megérti a darabot és ez lehetővé teszi, hogy elsősorban a technikai
és a zenei megoldásokra figyeljen. A darabok ideális kiindulópontot jelentenek
a XX. századi zene tanulmányozásához, de ugyanakkor Bartók érettebb stílusának
több aspektusát is előrevetítik.
A Tíz könnyű zongoradarab stílusa keletkezésük idején teljesen újnak
számított. 1905 és 1907 között Bartók semmit sem komponált, mert a zeneakadémiai
tanításon kívül minden idejét a népdalok gyűjtésére fordította. Aztán 1908
nyarán két mve is megszületett, a tizennégy darabból álló Bagatellek és
a Tíz könnyű zongoradarab. Breitkopf Hrtel kiadó a következő kifogással
utasította el a Bagatellek kiadását “ ...az Ön zongoradarabjai túlságosan
nehezek és túlságosan modernek a közönség számára”. Szerencsére Rozsnyai
Károly kiadója hajlandó volt megjelentetni mindkét művet.
Az 1908-as év Bartók munkásságában fordulópontot jelentett. A változás
annak tulajdonítható, hogy Bartók életében először hallott hiteles, valódi
népzenét, és megfogalmazódott benne az igény, hogy összegyűjtse, leírja
és osztályozza ezt a kincset. Erről így ír: “A népzene tanulmányozása számomra
ugyanolyan fontos, mint másoknak a friss levegő.” Bartókot különösen megragadta
a zenei gondolat végtelenül tömör kifejeződése a népdalokban, és új zenei
stílusában nyomon követhető, hogyan hántott le mindent, ami nem volt feltétlenül
lényeges. Ezek az új darabok, akár az általa csodált népdalok, tökéletes
formájú és kifejezőerejű miniatür mestermunkák.
A Tíz könnyű zongoradarabnak, beleértve az Ajánlást is, logikus a szerkezete,
ezért előnyösebb, ha az egész mű előadásra kerül. Ennek ellenére a darabok
önmagukban is megállnak és jól párosíthatók. Bartók például koncertjein
gyakran adta elő az ötödiket és a tizediket. Ha e két darab nem szerepelt
a műsoron, a közönség gyakran kérte őket ráadásként, és házi hangversenyeken
is népszerű volt. Később mindkét darab zenekari változatát is elkészítette
és a Magyar képek nyitányába illesztette.
A Bartók által oly nagyra tartott népdalok legtöbbjének hangneme nem
dúr vagy moll, hanem ezeknél ősibb hangnem. A zeneszerző hamar rájött,
hogy új, a dúr/moll skála kötöttségeitől független zeneszerzői stílusához
ideális kiindulópontra bukkant. A Tíz könnyű zongoradarab jól példázza,
miként ötvözte Bartók a népzenét és a műzenét, és ezt a módszert élete
végéig megőrizte.
Az Ajánlás pianissimo és semplice, egy bővített szeptimet kitöltő három
emelkedő terccel indul.
A kitűnő fiatal hegedűsnek, Geyer Stefinek írt levelében Bartók ezt
a motívumot mint “az Ön vezérmotívumá”- t emlegeti, és ebből egyértelmű,
hogy neki ajánlotta a művet. A negyedik hang után az ütemvonalra ráírt
negyedhangnyi szünet van. Bartóknak az 1945-os átdolgozott kiadáshoz írt
előszava szerint ez a szünet értékének megfelelő csendet jelent. A metrum
ezután erőteljes parlando melódiánál változik, nagyterc kísérettel,
és ez a két gondolat váltakozik tizenhat ütemen át. Efféle ritmusváltásokkal
Bartók szintén a népzene tanulmányozása közben találkozott. Ezután a korábbinál
két oktávval magasabban ismét a vezérmotívum következik, majd a darab végén
a cisz d-re oldódik. Így csökken a fájdalom és a parlandó dallam kevésbé
gyötrő lesz; már csak egy halk sóhaj választ el az utolsó két cisz-től
és elérkezünk a d-re.
A következő Paraszti nóta végig unisono, a két kéz egy oktáv különbséggel
játszik. Bartók ezt a fogást később a Mikrokozmosz jónéhány darabjánál
is alkalmazta. Pedagógiai szempontból az ilyen darabokkal remekül fejleszthető
az éneklő zongorahang és tökéletesíthető a két kéz koordinációja. A Tíz
könnyű zongoradarabban sehol sincs hangnem megjelölés, mert a darabok
nem dúrban ill. mollban vannak.
Ahhoz, hogy a növendék technikailag maximálisan profitáljon a Paraszti
nóta tanulásából, elengedhetetlen, hogy pontosan kövesse a Bartók által
előírt ujjrendet. Ha a hüvelykujjak és a kisujjak a fekete billentykre
esnek - ahogy azt Bartók jelöli -, a kéztartás helyes, kerek lesz. Ezenkívül,
ha a repetícióknál betartja a szintén jelzett ujjváltásokat, akkor a sostenuto
nyolcadokat legato tudja majd játszani. A metrum csak egyszer változik
a darab fordulópontján, amikoris egy nyolcad szünetet még hozzáad az ütemhez.
Akár azt is gondolhatjuk, hogy a paraszti énekes egy mély lélegzetet vett,
mielőtt elkezdte volna az ének befejező szakaszát.
A második darab címe sok gondot okozott Bartóknak. A zongorista Freund
Etelkának így ír: “Két jó cím is eszembe jutott, de nem tudom lefordítani
németre: Lassú vergődés. Hogy lehetne ezt németül mondani?” A különböző
angol kiadásokból a következő címeket gyjtöttem össze: gyötrődés, fájdalmas
küzdelem, lassú küzdelem, lassú szenvedés, frusztráció, fájdalmas birkózás.
A cím fájdalmas hangulatát jól tükrözi Bartók saját, bővített kvarttal
kezdődő dór dallama. Bartók gyakran használta a tritónuszt, részben azért,
mert a népzenében is srn előfordul, részben pedig azért, mert az oktávot
szimmetrikusan osztja ketté. A bővített kvart vagy az oktávot aszimmetrikusan
megosztó, a domináns alternatívájaként használt szkített kvint segítségével
Bartók kiterjesztette a tonalitás határait. Ez a darab kíváló bevezető
példa erre: a két utolsó hang, a gisz és D is ezt példázza. Az Alberti
basszus kiséret a klasszikus zene és a népzene összeolvadása. Tulajdonképpen
a kvintet díszíti az alsó hang feletti és a felső hang alatti félhanggal.
Ezekkel a díszítésekkel sok tritónuszt alkot, és így mind a dallam, mind
pedig a kíséret hozzájárul a fájdalmas hangulat kifejezéséhez, amit nyomatékosít
a “molto espressivo” utasítás is; ezt egyébként csak igen ritkán találjuk
Bartóknál.
A harmadik darabban a Tóth legények táncában Bartók egy szlovák népdalt
dolgoz fel a jellegzetes kis szeptimmel és a jellegzetes éles ritmussal.
A darab központi hangja a C, ezenkívül a dallam egyes részeiben dór
és eol elemeket is találhatunk. Az első öt ütemben a dallamot szólóban
a jobbkéz játssza, majd még megismétlődik egy kvinttel feljebb a balkéz
oktávkíséretével. A harmadik részben a balkézben már ritmikai és harmonikai
kíséret is van, ennek azonban semmiképpen sem szabad elfednie a dallamot.
Ezt Bartók maga is kihangsúlyozza, amikor a tizenegyedik ütemben a jobbkézben
mf-t, a balkézben pedig p-t ír elő, a harmincadik ütemnél pedig p-t ír
a jobbkézben és pp-t a balkézben; a negyvennegyedik ütemben a dinamikai
jelzés a jobbkézben pp, a balkézben pedig ppp. Az egyes részek végén lévő
kadenciákat a ritmus is és az artikuláció is kiemeli, és bár a metrumban
nincs változás, több tempóváltást is jelez a szerző. Ennek a műnek a tanítása
során jó alkalom kínálkozik arra, hogy rávilágítsunk a kottakép tanulmányozásának
fontosságára, mivel a darabot csakis a szerző utasításainak pontos betartásával
lehet sikeresen előadni.
Az előző daraboktól eltérően a negyedik darab, a Sostenuto hangneme
kevéssé egyértelmű; F dúr hármashangzattal kezdődik ugyan, de a központi
hang az A, ami persze az F dúr hármashangzatnak is része. Az elvontabb
Sostenuto cím jól tükrözi a szép darabban megnyilvánuló zárkózottságot
és bizonytalanságot. Az érettebb és zeneileg érzékenyebb növendékek élvezni
fogják. Bartók saját parlando dallamát érzékeny rubatoval kell előadni.
Technikai szempontból két érdekessége van: az, hogy a tizenhatodik ütemben
a balkéz a hallgató számára észrevétlenül átveszi a korábban a jobbkézben
levő akkordot, valamint az, hogy a huszonnyolcadik és harmincegyedik
ütem között a két kéz keresztben játszik. A mai növendékek persze már gyakorolhatták
ezt a technikát a Mikrokozmoszban is, 1908-ban azonban Bartók diákjainak
ez még mindenképpen újdonság volt. A Sostenuto szerkezeti felépítése nem
biztos, hogy első ránézésre világos lesz a növendékeknek, de mindenképpen
érdemes kielemezniük. Ez a híd formájú darab megelőlegezi a későbbi,
érett művek kompoziciós technikáit. Ha a híd analógiát használjuk, a darab
csúcspontja a tizenhetedik és huszonnyolcadik ütem közé esik. A csúcspont
előtt és után a balkéz osztinátót játszik és az alsó szólamban az akkord
fölött vagy alatt a négy ütem hosszú dallam szól. Érdekes megfigyelni,
hogyan alakul át a nyitó dallam egészhangú skálává. Figyelemreméltó továbbá,
hogy Bartók bitonalitást sugall ebben a középrészben, ahol a cisz-moll
hármashangzat és az a-moll hármashangzat együtt szól; viszont a tonalitás
a végén egyértelmű lesz, amikor az A lelép egy oktávot a balkézben.
Valahányszor Bartók otthon zongorázott, eljátszotta az Este a székelyeknél-t,
“mert a Mama egyedül ezt a darabomat szereti”. A darab jó példa arra,
hogy a népzene és a műzene milyen szerves egészet alkot Bartók eredeti,
népi stílusban írt zenéjében. Amikor a művet feleségével, Pásztory Dittával
előadta Amerikában, így konferálta be: “Önálló mű, témái saját invencióim,
erdélyi magyar népi dallamok stílusában”. Majd így folytatta: “Két témája
van. Az első parlando-rubato ritmusú, a második inkább táncszerű, mintha
azt imitálná, amint egy parasztember furulyázik. Az első, a parlando-rubato
téma pedig népdalimitáció, énekelt dallam. A formája ABABA”. Azt is láthatjuk,
hogy az ötödik darab nemcsak a ciklus középpontja, hanem magának is szimmetrikus,
ötrészes formája van. Még a pentaton dallam is szimmetrikus: E, G, A, H,
D.
Ha az A-t tekintjük középnek, akkor a két szélső hang mindegyike egy
hanggal, majd pedig egy kvarttal van távolabb. Ilyenfajta szimmetria
gyakran előfordul Bartók későbbi műveiben, ezért hasznos, ha ezt az egyszerű
példát kielemezzük a növendékekkel. Az A téma minden egyes megjelenésekor
leheletnyit különbözik, ám a B téma két része talán még változatosabb.
A dal- és a tánctéma jellegében élesen elválik, az egyik lassú és szabadabb,
a másik gyorsabb és kötöttebb. A darab végén egy második fokú szeptim akkord
van, mivel Bartók megfigyelte, hogy a népi zenészek a szünetet ugyanúgy
használták, mint a tercet vagy a kvintet.
A hatodik darab A gödöllei piactérre leesett a hó, egy magyar népdal
egyszer feldolgozása, a ciklus talán legelragadóbb és legkönnyebben érthető
darabja. A jobbkéz dallamot és egyszer harmóniákat játszik, a balkéz pedig,
mint egy halkan szóló duda, az ütés után kvinteket. A dal formája kerek,
AABA, ahol az A rész háromütemű, a B rész pedig négyütemű. A növendéknek
meg kell értenie a formát és pontosan be kell tartania az ujjrendet és
az ehhez szorosan kapcsolódó artikulációs utasításokat is. A tizenkettedik
ütem végén az ütemvonal fölött egy nyolcad szünet van, ami pontosan ilyen
hosszúságú csendet jelez. Ezek a precíz utasítások nagyon jellemzőek Bartókra
és jól mutatják, hogy aprólékosan, minden részletre figyelt annak érdekében,
hogy műveit minél pontosabban adják elő, a növendékek pedig sokat fognak
abból profitálni, ha végrehajtják a szerző kívánságait.
A hetedik darab címéről (Hajnal) a zongorista Freund Etelkának
írt levelezőlapon ezt olvashatjuk: “A B-dúr-ban írt darab címével megint
baj van: Piros pünkösdi pirkadat. Mivel a németben nincs pirkadat szó,
az Aurora nemzetközileg is ismert szót fogom használni.”
A gyönyörű darab stílusán érződik Debussy hatása, akinek a zenéjével
Bartók a komponálás idején foglalkozott. Az akkordok párhuzamos mozgatásával
Debussy új hangzásokat honosított meg. Bartók a Hajnalban szintén párhuzamos
terceket használ úgy, hogy helyenként a tonalitás nem tiszta, de az utolsó
öt ütemben a pedál használatával megerősíti a H tonikát még akkor is, ha
az akkordban éppúgy benne van a szeptim és a nona, mint a terc és a kvint.
Fiatalabb növendékek valószínűleg nehezen fogják megérteni a darab finom
hangképét, de sokat tanulhatnak belőle, ha a hangzás és hangszín felől
közelítik meg.
Elképzelhető, hogy Bartók a sorozat nyolcadik darabját írta meg először,
mivel a darab első változatát ugyanazon az íven találjuk, mint a hatodik
Bagatellt. A dallam egy szlovák népdal “Azt mondják, nem adnak”, de a szövege
magyarul van. A népdal feldolgozásában Bartók megmutatja, mennyire ki tudja
tágítani harmóniakészletét, megváltoztatva ezzel a mi tonalitásfelfogásunkat
is. A C-n induló és végződő dallam eol hangsorban van. A szerző a parlando
dallamot részletes billentési és dinamikai jelekkel látja el; ezek betartása
nagy figyelmet igényel az előadótól. A dallam részei megegyeznek a népdal
egyes soraival; minden dallamsort egy hetedik fokú akkorddal kísér, amelyik
késleltetéssel oldódik, és a dal sorai közé egy-egy lágy kadenciát is beiktat.
Egy ütem szünet után a kezek szerepet cserélnek, ami újabb remek tanítási
lehetőség. Érdekes és hasznos gyakorlat lehet a növendékek számára, ha
a darab tanulása előtt harmóniákat írnak a dallamra, majd utána összehasonlítják
sajátjukat a bartóki változattal.
A kilencedik darab, az Ujjgyakorlat pedagógiai jelentősége abban
rejlik, hogy előkészíti az előadó kezét clusterfogásokra. Ez nem egy szokásos
etüd, mivel az ötujjas fogások nem dúr vagy moll skálákon alapulnak,
hanem a két lehetséges, C-ről illetve Desz-ről induló egész hangú skálán.
Feltétlenül a Bartók által javasolt ujjrendet kell használni a tizehatodoknál,
ha tökéletes legatot akarunk játszani. A négy bevezető ütemet követően
a dallam a balkézben tűnik fel; itt Bartók a kezek közötti kiegyensúlyozott
hangerő érdekében a dinamikai jelzésben p-t ír elő a jobbkézben és mf-t
a balkézben. A dallam kezdetén a központi hang a C, ezt kihangsúlyozza,
amikor egy félhanggal alá ill. fölé megy, majd az második rész elejét egy
oktávval lejjebb kezdi, ahogy ezt korábban a negyedik darabban is tette.
És hogy mindkét kezet egyformán megdolgoztassa az Ujjgyakorlat tanulása
során, a darab második felében a kíváló pedagógus a tizenhatodokat a balkézbe
teszi.
A tizedik és egyben utolsó darab, a Medvetánc valóban nem könnyű, de
a növendékeink remek kihívást jelent. A darab “a gazdája énekére táncoló,
dobkísérettel együtt mozgó medve ábrázolása.” Ez Bartók első barbár,
groteszk stílusban írt zongoraműve, a híres Allegro is ebben a stílusban
van. A Medvetáncban megfigyelhető, hogy milyen örömmel használja
Bartók a zongorát valódi ütőhangszerként. Az egyszerű dallamot vagy a ritmikus
osztináto gyorsan ismétlődő hangjai felett, vagy alattuk hallhatjuk.
Az ismétlődő hangok dudaszerűen összefogják a darabot és biztonságot sugároznak
ebben a furcsa hangzásban. A darab öt részből áll mely a dudahangokra
épül. A repetált hangokra Bartók által javasolt 4-3-2-1 ujjrend először
ügyetlennek tűnhet, de az előadó így tudja elérni a szükséges gyors tempót
és hangerőt.
Ugyanígy az előírás szerinti két ujj egyidej használatával (pl. 2+3
a harmadik és negyedik ütemben) az előadó jobban kihangsúlyozhatja a hangsúlyos
nyolcadokat, míg az 55. ütemben az 1+2 ujjhasználattal könnyebb megvalósítani
a diminuendot. Akárcsak a paraszti táncokban, érdes disszonanciák hangsúlyozzák
a ritmust, de a Medvetáncban, minden vadsága ellenére, nem minden dinamikai
előírás hangos. Ha az előadó betartja az utasításokat, az eredmény sokkal
izgalmasabb lesz.
Bartók Tíz könnyű zongoradarabja a XX. század első évtizedében íródott,
mely markánsan eredeti hangjaival kiváló bevezetést jelent korunk zenéjébe.
Ezeknek a miniatűröknek méretükkel fordított arányú jelentőségük van. Változatos
képet mutatnak: az első technikailag egyszerű egyszólamú darab, az ötödik
és a hetedik zeneileg igényes, a kilencedik és a tizedik pedig komoly technikai
kihívást jelent. Bartók érett stílusának lényegét a következők mutatják:
szimmetrikus szerkezetek, kibővített tonalitás, fínom variációk használata,
a részletekre fordított aprólékos figyelem és mindenekelőtt a népzene hatása
mind a dallamra, mind a ritmusra. Népzene iránti szenvedélye és a hangszín
iránti rendkívüli fogékonysága miatt Bartók zenéje fontos és maradandó
a zenét tanulók számára. E darabok megtanulása erőfeszítést igényel, de
ez megtérül az új technikai készségek megtanulásának örömében, a zene mélyebb
megértésében és egy nagy zeneszerző szellemiségének a megismerésében. Remélem,
Hallgatóimat sikerült meggyőznöm e darabok pedagógiai hasznosságáról; tanítványaik
sok örömöt lelnek majd Bartók Tíz könnyű zongoradarabjában és megtanulásuk
hasznukra lesz.
|