BÚCSÚ VÁCZI KÁROLYTÓL
(1921-2007)
A zene szeretete kisgyermekkorától
végigkísérte az életét. Muzsikus családból származott: édesapja, Váczi
Károly korának kimagasló klarinétművésze volt. Először az ifjabb
Váczi is klarinétozni kezdett, de korán kiderült, hogy az ő hangszere
mégis inkább a zongora lesz. Ezen az instrumentumon olyan gyors
előmenetelt tanúsított, hogy tizenhárom évesen Kósa György felvette
zeneakadémiai osztályába. 1934-et írtak.
A
Kósánál töltött évek éppoly meghatározóak voltak művészi
fejlődésében, mint az ezzel párhuzamos kamaraórák Weiner Leó
műhelyében. A negyedik évfolyam befejezése, a tanári diploma megszerzése
után sikerrel felvételizett Dohnányi Ernő művészképzőjébe.
Dohnányi-mesteriskoláját az 1941/1942-ben kezdte, s a következő tanévben
is folytatta. 1943-ban kiadott zongoraművészi diplomája különösen értékes
volt számára, mivel Dohnányi mesteriskolájából Váczi Károly az utolsó, akinek
oklevelét a Mester még a Zeneművészeti Főiskola főigazgatójaként
írta alá. Életre szóló élményt jelentett a fiatalember számára a kor egyik
legnagyobb zongoraművészétől tanulni, ahogy arról e lap hasábjain megjelent
közös interjúnkban megemlékezett [(„Dohnányi-metodika (2.)” Parlando
2004/4., 21-25. old.]. Fontos művészi feladatának tartotta, hogy a háború
után, a „finom lebeszélések ellenére” is műsorán tartsa Dohnányi
zongoradarabjait, leggyakrabban a Suite nach altem Stil (op. 24)
szerepelt hangversenyei programján.
1942-től,
még mint Dohnányi-tanítvány kezdett el tanítani. Félévszázados pedagógiai
tevékenysége során minden fokon oktatott: először a székesfővárosi
zeneiskolák zenetanfolyamain 1945-ig, majd 1945-49 között a Székesfővárosi
Felsőbb Zeneiskolában, 1952-53-ban pedig a Fővárosi 6. sz. Körzeti
Zeneiskola igazgatója volt. A konzinak először 1949-től 1954-ig (még
Állami Zenekonzervatórium korában) volt tanára, később 1970-1982 között
ugyanott (immár Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola) az iskola igazgatóhelyettese.
Végül a Zeneakadémia adjunktusaként ment nyugdíjba 1991-ben.
A
budapesti alsó fokú zeneoktatás történetében a legnagyobb változásokat a ’60-as
évekbeli nagy átszervezések jelentették, melyek egybeforrtak Váczi Károly
nevével. 1967-ben a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szakfelügyelője
lett, és az ő munkájának is köszönhetően egy év múlva létrejöttek a
mai formájukban ismert kerületi zeneiskolák. Szerteágazó tanári és
szervezői tevékenysége mellett arra is szakított időt, hogy a Parlando Szerkesztőbizottságában
hosszú időn keresztül feladatokat lásson el.
Váczi
Károllyal nemcsak kiváló tanárt veszítettünk, hanem a 20. századi magyar zenei
élet egyik koronatanúját és aktív közreműködőjét is. A
Dohnányi-kutatás például nem lehet elég hálás a Mesterrel kapcsolatos
visszaemlékezéseiért Dohnányi pedagógiájáról, vagy mikor számunkra hihetetlen
módon szemtanúként mesélt többek között Dohnányi C-dúr szextettjének
(op. 36) és a Suite en valse-nak
(op. 39) ősbemutatójáról. Nem feledhetjük a zongoraművész úttörő
munkáját sem. Nevéhez fűződik egy-egy Mosonyi- és Csízik
Béla-zongoraverseny ősbemutatója, valamint Sosztakovics 1. zongoraversenyének magyarországi
bemutatója. Legfőképp azonban sok száz tanítványa emlékezik emberségére,
empátiájára, széleskörű szakmai tudására.
Kovács Ilona