A Continuo első kerek évfordulója
Beszélgetés a zeneiskola alapítójával, Fonó Erzsébettel
– Tíz esztendeje, amikor – ha jól tudom, első ilyen jellegű
magánintézményként – megalakult a Continuo Zeneiskola, jól működött az
állami és fővárosi zeneiskolák hálózata. Mi indította az iskola létrehozására
a Continuo kezdeményezőit? – kérdezem az alapítótól, Fonó Erzsébettől.
– Én is úgy tudom, hogy ez volt az első. Nem ismerek olyan intézményt,
amely korábban indult volna, vagy amely annyira kiszélesítette volna a
tevékenységét, mint mi. Az állami és önkormányzati zeneiskolák rendszere
ma is jól működik. Lehettek ezekkel szemben bizonyos részterületekkel kapcsolatos
szakmai fenntartásaink, de nem ilyenek játszottak szerepet abban, hogy
létrehoztuk a Continuót. Sokkal inkább azok a sajátos pedagógiai elképzeléseink,
amelyeket szerettünk volna saját szervezeti kereteink között megvalósítani.
Ha valaki magániskolát alapít, vagy az a célja, hogy több pénzt keressen,
mint egy állami zeneiskola alkalmazottjaként – ez nem a mi esetünk –, vagy
a szokásostól eltérőt kíván megvalósítani. Nálunk ez egyrészt a kontinuitás
eszménye volt: a növendék képességeiből, életkorából, tehetségéből és szándékaiból
kiindulva el akartuk mosni az akkor szokásos merev osztályhatárokat. Tanáraink
efféle korlátoktól megszabadulva igyekeztek egyengetni a növendékek útját,
akár pályára készültek azok, akár nem. Másrészt a zene esztétikai oldalából
törekedtünk kiindulni, nem pedig a technikaiból.
– Módszertanilag történik-e valami markánsan másképp, mint az
állami zeneiskolákban?
– Feltétlenül eltér a szokásostól a Frank Oszkár-féle zeneelmélet-tanítás.
Az ő szellemiségét követjük valamennyien – ennyiben sikerült megvalósítani
szándékainkat egy szellemi műhely létrehozását illetően. A zongorametodikában
Ránki Lili és én igyekszünk a hagyományostól, a közismerttől és általánosan
elfogadottól eltérően, de a legjobb hagyományokra építve működni, a gitár
tanszakon pedig Roth Ede és tanítványai képviselnek sajátos műhelyt.
– Említett néhány tanárt, aki végig meghatározta a Continuo
első évtizedét. A tanárok – egyébként máshol is szokásos – fluktuációja
mennyire befolyásolta a munkát, az iskola önálló arculatának alakítását?
S ezzel párhuzamosan kérdezem: milyen tanszakok iránt mutatkozott igény
a növendékek részéről?
– A kettő szorosan összefügg. Ha volt növendék, mindig akadt
a képzésére tanár. De ha a növendék elmaradt vagy fölvették a Zeneakadémiára,
kiürülhetett egy tanár osztálya. Harminc fővel indult az iskola, ma az
óvodától a főiskolai előkészítőig százhatvanan vagyunk. Nem állíthatunk
ki minden évben minden tanszakot, de ha el-elmarad is egyik-másik, előbb-utóbb
újraéled. Kezdetben például nem voltak rézfúvósaink, később azonban megjelent
palettánkon a trombita, most pedig van harsona. A „piaci igények” nagyban
megszabják mozgásterünket. A tanárok kezdettől fogva állandóan érdeklődnek
és jelentkeznek hozzánk, a növendékek érkezésében azonban hullámzás tapasztalható.
Ennek részben demográfiai, de természetesen anyagi oka is van.
– Kimondhatjuk-e, hogy a gyerekek szabályozzák a tanár-munkáltatást
az iskolában? Egyszerűen kifejezve: belép a tanítvány-jelölt szeptemberben,
mondja, kürtölni akar tanulni, s azt a választ kapja, hogy nézzen be a
jövő héten, addigra előáll a kürttanár?
– Ez mókásan hangzik, de így van. Ugyanakkor, szerencsére, az
utóbbi években stabilizálódni látszik a helyzet ezen a téren.
– Nem akarok ünneprontó lenni a következő kérdéssel. Beszéltünk
olyasmiről, amiben többet tud nyújtani a Continuo, mint egy állami zeneiskola.
Miben kényszerül kevesebbre?
– A tanításban kevesebbet semmiképp sem nyújtunk. Nagy technikai
nehézségünk, hogy nincs központi saját helyiségünk, ahol mindent el tudnánk
látni. Van egy bázisunk Budán, egy telephelyünk Pesten – ezek bérlemények
– és előfordulunk lakásokban. Szét vagyunk szórva. De úgy tapasztalom,
hogy a növendékeinket ez kevésbé zavarja, mert ők tanárhoz kötődnek és
szellemiséghez. Másik hátrányunk volt, hogy – éppen kicsiségünknél fogva
– nem tudtunk rögtön bekapcsolódni a hazai és nemzetközi fórumok, versenyek,
táborok rendszerébe. De azután már részt tudtunk venni a balassagyarmati
kétzongorás és négykezes zongoraversenyen – rögtön két párossal is –, a
múlt évben az országos gitárversenyen, s indítottunk növendéket a
nyíregyházi zongoraversenyre. Eredmény az is, hogy immár 25 felvételizőnk
volt, mind a középfokú mind pedig a felsőfokú továbbképzésbe: tanárképző
főiskolákra, az ELTÉ-re, a Zeneakadémiára.
– Akadt-e a tíz esztendő alatt, aki a Continuo falai közt végigjárt
minden grádicsot, vagyis eljutott az alaptól a felsőfokig?
– Egy ilyen van, véletlenül épp az én növendékem, aki most már
szakközépiskolai szintnél tart. De a tíz év még kevés volt e lépcsőzetesség
teljes kitaposására. Egyrészt azért, mert fokozatosan épültünk ki, másrészt
azért, mert nekünk szakképzésre csak érettségi után van jogosítványunk.
Ennek az az oka, hogy a jogszabályi változások miatt a tankötelezettség
immár 16 éves korig szól. A zeneművészeti szakközépiskolák előnye velünk
szemben az, hogy a szakmaival párhuzamosan közismereti képzést is nyújthatnak.
– Az érettségizett, ám zeneileg még középfoknál tartó diák hátrányban
látszik lenni egy olyan diákkal szemben, aki egyszerre végzi középfokú
zenei és közismereti tanulmányait.
– Valóban hátrányban van. Indulásunk idején még nem lehetett sejteni,
hogy ilyen irányú változások fogják nehezíteni munkánkat. Ami a változásokat
illeti, elég belegondolni, hány miniszter váltotta egymást az oktatással
foglalkozó tárca élén e tíz év alatt. Bizonyos vonatkozásokban mi jártunk
a jogszabályok előtt, másokban mi vagyunk kénytelenek azok módosulásaihoz
alkalmazkodni. Bizony könnyebb egy tehetséges hangszerest 14, mint 18 éves
kortól tanítani.
– A normatív támogatás megilleti a Continuót is. Konszolidált
az iskola gazdasági alapja? Azt mondhatjuk-e, hogy nem gazdag, de stabil
az intézmény, vagy időnként veszélyérzet kél a vezetőkben?
– Sok a javulás a normatív és az egyéb finanszírozás terén is,
amelyek az inflációnál magasabbak. A törvények előírják az iskolák kötelező
felszereltségi fokát, így hangszerekre is sikerült pénzt szereznünk. Veszélyérzet
csupán a helyiséget illetően lehet: a bérleti díjak, rezsi kiadások igen
magasak. Adminisztratív személyzetünk létszáma sosem volt elegendő, ma
pedig már szinte tűrhetetlenül csekély.
– Az említett tanítási helyszínek behatárolják-e földrajzilag
a tanítványok körét?
– Nem. Sőt, a tanárok vonzásának és az emelt szintű szakképzés
lehetőségének köszönhetően nemhogy Budapestről, de távolabbról, sőt külföldről
is jönnek hozzánk növendékeink. S adódnak olyanok is, akik pesti rokonoknál
laknak, hogy itt tanulhassanak.
– Hogyan ünnepli majd a Continuo a jubileumot?
– Szeretnénk egy évkönyvet kiadni, tervezzük régi növendékek
találkozóját, és szeptember második felében hangversenysorozatra készülünk
a nekünk rendszeresen helyet adó Óbudai Társaskörben, s talán más helyszíneken
is.
Hollós Máté
|