Nemes László 70 éves
Cs.K.: Szeptemberben ünnepli hetvenedik születésnapját, tehát egy igazán gazdag életút meghatározó állomásához érkezett. Nehéz néhány mondatban összefoglalni e tartalmas éveket, mégis kezdjük az elején. Honnan eredt az indíttatás, hogy a zenei pálya felé forduljon? Nemes László: Pápán születtem. Ahogy visszaemlékszem, mindig szólt otthon valami zene, ha más nem, akkor szüleim énekeltek. Már iskolások voltunk testvéreimmel, amikor egy nagyszerű énektanár, Szekeres Lajos felfedezte a hallásunkat. Ő javasolta édesanyámnak, hogy taníttasson bennünket. 13 évesen elkezdtem csellózni. Néhány év alatt olyan sokat haladtam, hogy kamaraműveket is játszottam és a városi pedagógus zenekar is számított rám. Érettségi után a győri konzervatóriumban folyatattam tanulmányaimat, mellette azonban már tanítottam is Pápán. Ezekben az években értek olyan meghatározó élmények, amelyek eldöntötték további sorsomat. Megismerkedtem a zeneirodalom jelentős műveivel, rengeteg operát hallottam, játszottam. Főiskolai tanulmányaim mellett tovább tanítottam Pápán és a Győri Filharmonikus Zenekar tagjaként játszottam Tusa Erzsébettel, Zathureczky Edével és a kor sok más kiemelkedő muzsikusával. A Főiskola elvégzése után a zenekari munkával párhuzamosan teljes állásban tanítottam Győrben, majd 1964-ben Budapestre költöztem. Cs.K.: Zenekarban folytatta pályafutását, vagy a tanítást választotta? N. L.: Budapesten is szerencsés volt a folytatás. A BM Zenekar vezető karnagya Vavrinecz Béla volt, aki hívott a zenekarába. Kaptam tanítási lehetőséget is a Kosciuszko Tádé utcai iskolában. Innen 1965-ben kerültem Budafokra, ahol a 6. számú körzeti zeneiskola kihelyezett tagozatán én alapítottam meg a cselló tanszakot. Öten voltunk tanárok, 80-90 gyerek tanult hangszereken. Az 1968-as decentralizálásnál kevésnek bizonyult ez a létszám, így abban az évben még nem alakulhatott meg az önálló iskola. Mivel ezidőtájt már hangversenyeket rendeztem a kerületben, a tanácsnál felfigyeltek rám és felkértek, hogy szervezzem meg az iskolát. Az alapítás 1970-ben adatott meg nekem. Cs.K.: Következtek az azóta legendás budafoki évek. Mi lehet a titka ennek a hatalmas sikernek? N. L.: Budafok lényegében egy kisváros. Mindig is erős volt a lokálpatriotizmus.
Cs.K.: Nem esett még szó zenekarról, pedig a siker meghatározó része volt, nem? N.L.: Igen. Saját példámból kiindulva mindig fontosnak tartottam a kamaramuzsikálást és a zenekari játékot. A zeneiskola megalakulását követő évben már zenekarban játszhattak az ügyesebb gyerekek. Ez a zenekar úttörő zenekarként alakult, majd ahogy nőttek a gyerekek, ifjúsági zenekar lett. Már a 80-as években rendszeresen utazhattunk külföldi turnékra, versenyekre, fesztiválokra. Testvérzenekari kapcsolatot ápoltunk német, dán, osztrák együttesekkel. A zenekar tagjai közül nagyon sokan választották a zenei pályát, de tanulmányaik alatt is végig tagok maradtak, és később sem akartak megválni a régi társaságtól. A 80-as évek végén eljutottunk a zenekarral odáig, hogy hivatásos feladatokat láttunk el, sok kiváló művésszel koncerteztünk együtt, és hangversenysorozatokat adtunk. 1988-ban vettük fel Dohnányi Ernő nevét. Ugyanebben az évben hatalmas megtiszteltetésként zenekarunkkal adta egyik utolsó koncertjét Fischer Annie. 1993-ban sikerült az Önkormányzattal elfogadtatni azt a tervünket, hogy intézményesítse a zenekart, tegye hivatásossá. Így indult útjára a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar. Cs.K.: Elérkeztünk a 90-es évekhez. Jól gondolom, hogy újabb kihívásokat keresett? N. L.: Minél jobban beleássa magát az ember egy intézmény működésébe, annál inkább látja annak hiányosságait, gyenge oldalait. 1990-ben több igazgató kollégával megalakítottuk a Magyar Zeneiskolák Szövetségét, melynek 2002-ig voltam az elnöke. Szövetségünk egyfelől igyekezett megfelelő szakmai hátteret biztosítani a működő és az újonnan alakuló zeneiskoláknak, később a művészeti iskoláknak is, másrészt fontos feladat volt a képviselet a törvényhozás megfelelő szintjeivel, hiszen ebben az időben nagyon sokat változott a zeneiskolák és a művészeti iskolák megítélése, törvényi szabályozása. Mindezek mellett azt is fontosnak éreztük, hogy csak olyan intézmények lehessenek a Szövetség tagjai, amelyek valóban hitelesen képviselik a művészetoktatás érdekeit. Cs.K.: Jelenleg milyen feladatok várják?
Cs.K.: Mit szól mindehhez a család? N. L.: Feleségem, aki maga is pedagógus, 40 éve biztosítja a nyugodt hátteret a munkámhoz. Két lányom van, mindketten muzsikusok. Legidősebb unokám csellista növendékem. Mintha magamat látnám. Mindene a kamaramuzsikálás és a zenekar. A mai viszonyokat tekintve azonban valószínűleg szerencse, hogy a számítógép is fontos az életében. A kisebbek még csak énekelnek, bármi lehet belőlük. Cs.K.: A múltat ilyen jól ismerve, milyen jövőt lát a művészeti nevelésben? N. L.: Csak remélni tudom, hogy az intézmények képesek lesznek a megújulásra. A mai társadalmi és gazdasági körülmények mindenképpen szükségessé teszik ezt. Vonzóvá és élményszerűvé kellene tenni a művészetek tanulását, hiszen ezek személyiségformáló szerepe megkérdőjelezhetetlen. Fontos lenne bevonni például a számítógép segítségét az elmélet tanításába. Külföldön ez már bevett gyakorlat, itthon kevés törekvést látok. Tennivaló tehát van bőven. Cs.K.: Jó egészséget kívánok azokhoz a bizonyos „nyugdíjas évekhez”
és még sok hasonlóan boldog születésnapot. Köszönöm a beszélgetést.
Csáky Krisztina
|