CSILLAG FERENC
MÉRHETŐ-E A MÉRHETETLEN?
(Szakmai töprengés a tudásszint-mérések kapcsán)
„Lehet, hogy minden tudás legelején egy kérdő mondat áll?”
(1)
Neveléstörténeti tény, hogy a tantárgyfejlesztés az 1980-as évek elején
irányítói kezdeményezésre indult el. Elkülönített költségvetési alapból
(K + F, majd KFA) támogatták – elsősorban – az általános iskolai fejlesztéseket.
El kell ismerjük, igen jelentős lépés volt ez, hiszen egy meglehetősen
régi központi tervezési, irányítási korszak ingott meg. A kísérletezők,
a vállalkozók új utakra léptek, s nem titkolt céljuk volt, hogy a tananyagot
személyre szabottabban, a gyerekek fejlődéséhez, képességeihez, érdeklődéséhez
közelítve közvetítsék.
A kísérletező kedvet a 90-es években az iskolai szerkezetváltások
időszaka követte. A szakma képviselői bizonnyal pontosan emlékeznek a sok
NAT változatra, a szakmai viták hevességére, majd lanyhulására. Később
az intézményi helyi tantervkészítés körüli izgalmakra. Közel két évtized
sem volt elegendő arra, hogy a meglehetősen képlékeny állapot valamelyest
megszilárduljon. Míg egyik oldalon az iskolák fennmaradásuk érdekében mind
többet kívántak a tanítványaiknak nyújtani, addig a másik oldalon a diákok
mérhető tudása, teljesítménye aggasztó méretekben romlott. Az sem tagadható,
hogy a kötelező tanórák száma riasztóan magassá vált. Közben a technika,
az informatika fejlődése a közvetlen környezetbe, az otthonba jutása új
világot nyitott meg elsősorban a fiatalok számára.
Tapasztalható-e a befektetés eredménye?
Sokkoló hatással bírt néhány nemzetközi felmérés napvilágra kerülése.
(PISA) Jelen cikk keretei között – a problémakör tárgyalásakor – nem foglalkozhatunk
a pályára kerülés körülményeinek kérdésével, de azzal sem, hogy a diplomát
szerző ifjú kollégák – bármely általános- ill. középiskolai tárgy esetében
– milyen mélységű pedagógiai, pszichológiai, módszertani ismerettel rendelkeznek,
s valójában hány tanítási órát néztek és elemeztek végig, ill. vizsgatanításukra
milyen mélységben készültek fel. Az azonban tény, hogy mind az oktatásirányítás,
mind az intézmények vezetői egyre nagyobb érdeklődéssel fordultak a tanulói
teljesítmények méréséhez nem titkoltan a jó szándékú eredményesség, hatékonyság
megteremtése érdekében. A Közoktatási törvény 95.§ (1) p) pontjában az
oktatási miniszter közoktatásfejlesztéssel kapcsolatos feladataként határozza
meg az alábbiakat: „évenként országos és térségi mérési, értékelési feladatok
elrendelése és a szükséges feltételek biztosítása”. E törvényi pont 2003-ban
látott napvilágot. Tudnunk kell azonban, hogy a tanulói tudásszint és teljesítmény
mérésére már sokkal korábban Nagy József és munkatársai egy összetett rendszert
dolgoztak ki, sőt mérési szakemberek képzését is felvállalták.
Visszatérve a tanulói tudásszint mérések kérdésére, míg korábban
a matematika, a szövegértés, helyesírás kérdésköre került górcső alá, addig
egy idő után a szakmai presztízs növelése érdekében majd minden terület
komoly energia befektetéssel mérési lapokat dolgozott ki; idegen nyelvek,
fizika, sőt az ének-zene tárgy is. A mérésekről érdemes azt tudnunk, hogy
két célja lehet:
1. a bemeneti mérés (5., 7., 9. és 11. évfolyamok) – szeptember
hónapban, az előző év(ek) során elsajátított ismeretek számonkérése, nagy
szerepe van a tartós emlékezetnek, a bevésés mélységének,
2. a kimeneti mérés (6., 8., 10. és 12., ez utóbbi maga az érettségi)
– május, június hónapban, az év során megtanultak számonkérése, ebben az
esetben a korábbi ismeretekre épülés vizsgálható, szerepe van a motivációnak
is, de a kapott eredmények a tanár-diák kapcsolatra is utalhatnak.
A két mérés összehasonlítása adja meg a valós fejlődést.
A tudásszint mérése fontos, hasznos, informatív, olykor a pedagógus
munkája is mérhető – hozzáadott érték –, ám egészen biztosan nem az ének-zene
tárgy esetében.
Hogy miért nem?
– Nincs még egy olyan tantárgycsoport, amelynek összes óraszáma
olyan mértékű csökkenésen ment volna keresztül, mint az ének ill. a művészeti,
esztétikai tantárgyak esetében.
– A zenei képességek hihetetlen nagy eltérést mutatnak, fejleszthetők,
ám éppen iskolai keretek között ez a fejlesztés csak látszateredményeket
hozhat. (Ismereteink szerint képességek szerint csoportbontás e tárgy oktatásában
még soha nem valósult meg, matematikában, idegen nyelvek tanításában alkalmazott
eljárás.)
– A mérések a gyerekek olyan életkorára esnek, amelyben a visszahúzódás
szakasza kerül előtérbe, a prepubertás ill. a pubertás gátlásokat gerjeszt,
így a társak előtt való szereplés, megszólalás nem eröltethető, ill. a
további zenei cselekvés akadályát idézheti elő.
A tanulói teljesítménymérések általánossá válása eredményeként
a fogalmi apparátus kiegészült az ún. kompetenciaalapú mérés fogalmával.
Mit is értünk kompetencián?
„A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet,
amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik,
és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában” (Coolahan)
– idézi Vass Vilmos(2).
Egy másik értelmezés szerint: alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság,
de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb
emocionális tényezők. Az énfejlődés fontos összetevője a gyermek számára
annak tudatosulása, hogy folyamatosan bővül azon környezeti tényezők köre,
amelyeket befolyásolni tud.(3)
Emeljük ki a kulcsfogalmakat!
– képesség ’tudás, tapasztalat, érték és diszpozíció’ tanulás
belső késztetéssel
– kognitív tulajdonság, motivációs elemek, értelmi képesség,
emocionális elemek’ befolyásolási képesség a környezeti tényezőkre.
A két meghatározás alapján meg kell állapítsuk, a kutatók, a szerzők
nagy szerepet tulajdonítanak az ismeretek elsajátításában a figyelemnek,
a kritikus gondolkodásnak, a felelősségérzetnek, az érzelmi kötődésnek.
2003-ban az OECD meg is fogalmazta az ún. kulcskompetenciákat, melyek a
következők:
– együttműködés,
– szociális kompetenciák,
– alkalmazható tudás,
– az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kompetenciák.
S most érkezünk el ahhoz az igen komoly szakmai problémához, hogy az
ének-zene tantárgy elsajátítása során mérhető-e, és ha igen akkor milyen
eszközökkel a tudásszint. Néhány feladatlap áttekintése arra enged következtetni,
hogy a mérés sem a kompetencia alapú tudást nem képes feltárni, sem a tárgy
sajátosságainak ismereteibe nem enged bepillantást.
Az eddig megalkotott mérések széles kört (évfolyamokat) érintettek.
Ehhez a feladatlapos eljárás megfelelőnek bizonyult. Elég, ha csak a szövegértés
vizsgálatára utalunk. Ám e módszer nem alkalmas az ének-zene tantárgy elsajátításának
vizsgálatához. Meggyőződésünk ugyanis, hogy a feladatlap összeállítójának
csupán formális kérdései lehetnek éppen a tantárgy jellegéből adódóan.
Álljon itt néhány példa:
– Melyik dal nem illik a sorba? (Karikázd be a kakukktojást!)
1. A csitári hegyek alatt
2. Cifra palota
3. A pusztai rózsa
4. A karádi falu végen
Mit vár el az összeállító a kérdésben? A népdalok ill. a műdal különválasztását.
A helyes válasz bekarikázása után nem jut információhoz a kérdező, hogy
a válaszadó ismeri-e a dalt, esetleg a „próba-szerencse” segítségével karikázott,
ám arról sem informálódhat, hogy meg tudja-e szólaltatni, az intonáció
megfelelő-e, az előadás átélt, élvezhető-e? Márpedig e kérdéstípusból éppen
a lényeg marad ki, az ti., hogy a tanuló találkozott a két műfajjal, kapcsolata
a népdalokkal, a műdallal a zenén keresztül történt-e?
– Válaszd ki a vonósnégyes hangszereit a rajzok alapján! A feladatlapon
grafikus ábrázolással a következő hangszerek jelennek meg:
1. cselló,
2. hegedű,
3. triangulum,
4. brácsa,
5. nagybőgő
A válaszadók jó eséllyel jelölik be a triangulumot, hiszen azt
a hangszert már az óvodában is használták. A feladatlap összeállítója azonban
nem pontos, hiszen a vonós hangszerek ábrázolásánál tudatosan elhagyja
a vonót, így látszólag nehezít, ám téves kérdést tesz fel, azaz félrevezet,
hiszen a vonó tartozéka a hangszereknek. Szakemberként meg kell kérdezzük,
nem lenne-e hasznosabb a hangszerek hangját felismertetni? Tudjuk, a végső
cél zeneértővé, hangverseny látogatóvá nevelni a gyermeket.
– Párosítsd a szerzőket és a műveket!
Mozart Himnusz
Beethoven A pisztráng
Schubert A négy évszak –
tél tétel
Vivaldi A varázsfuvola
Erkel Örömóda
Ebben a feladatban a lexikális tudást kéri számon az összeállító. Szemléletbeli
problémaként ítéljük meg, hogy a műfajok igen-igen sokfélék. Az órakeretek
szűkös volta nem teszi lehetővé egy teljes opera megismerését, ám a címmeghatározás
sem pontos, hiszen az Örömóda a IX. szimfónia része, s nem kezelhetjük
kiragadott, önálló műalkotásként. S mennyivel kerül közelebb egy diák a
zeneművekhez, ha az alkotót és alkotását össze tudja párosítani. Meggyőződésünk,
ez a feladat a mostanában oly divatos tévés kvízjátékokra inkább felkészít,
mint a műalkotások értő meghallgatására.
Nem folytatjuk tovább a feladatok ismertetését, hiszen egy törekvés,
egy ellenőrzési folyamat első lépcsőfokaként kell kezeljük az ismertetett
feladatlapot. Ám azt a célt, melyet a kompetencia fogalmaként korábban
jeleztünk, ebben a formában nem valósítja, nem valósíthatja meg. Még a
tantárgy szépségére, érdekességére, különösségére sem irányítja a válaszadó
figyelmét. Amennyiben a vizsgálat során nem a zeneművek állnak a probléma
középpontjában, akkor úgy járunk, mintha egy tárlat megtekintésekor a falakra
a rendező csupán a díszes képkereteket akasztja fel, ám alatta a kép alkotójának
nevét, a kép címét közzétenné. Csak a műalkotás hiányzik! A többi a látogató
képzelőerejére van bízva.
De hasznos-e, értékes-e ez ilyen formában? A kérdésre Ujfalussy
József egy 1967-ben írt tanulmánya ad választ:
„A zene elsődlegesen a viszonyítások felől tudja megközelíteni
az egész valóságot. Mivel ezek a viszonyítások nem az embertől független
tárgyi viszonyok, hanem – művészetről lévén szó – az ember által és az
emberi viszonylatok által meghatározottak, egyúttal érzelmileg telített
viszonyok. Az érzelmek forrása tulajdonképpen a társadalomban létrejövő
emberi viszonylatok sokfélesége. Ezért a zene, amely a viszonyítások sokféleségét
a maga eszközeivel finoman és differenciáltan tudja követni, valóban intim
kapcsolatban áll érzelmi világunkkal.” (4)
Meggyőződéssel valljuk, érdemes a mérés kérdését, problematikáját
az ének-zene tantárgy estében újragondolni, és sajátos módszerrel az ismereteket
felmérni, de csak úgy és csak akkor, ha a feladatok középpontjában mindenkor
a zeneművek állnak.
Jegyzetek:
1 Ancsel Éva: Bekezdések — 195.
2 Vass Vilmos: „A kompetencia fogalmának értelmezése” [A kompetencia
– kihívások és értelmezések – OKI, Budapest, 2006.]
3 Vajda Zsuzsa szócikke – részlet – [Pedagógiai Lexikon]
4 Ujfalussy József: A zeneművészet esztétikai alapkérdései –
Magyar Filozófiai Szemle, Budapest, 1967.
|