Vasárnap délelőtti hangverseny
a Fészek Művészklubban
Emlékkoncert Kadosa Pál és Sugár
Rezső tiszteletére
A Zenetanárok Társaságának zongoratanári
tagozata és a Varró Margit Alapítvány 2003. november 23-án nagyszabású
hangversenyt rendezett a Fészek nagytermében. A program elindítója,
szervezője, lelke a tagozatvezető, Ábrahám Mariann volt. Korábban egy
tavaszi rendezvény kapcsán már jeleztem e lapok hasábjain, hogy a tanár
– előadóművész kötelességének érzi, hogy valamikori tanárának műveit a
mai tanítványok ill. hallgatóság körében fenntartsa. Rendkívül nagy
energiával szervezete meg a novemberi hangversenyt. Sikerült a
kollégákat itthon és külföldön is e grandiózus rendezvénynek
megnyernie. S az sem kis tett, hogy a magyar Rádió rögzítette a
matinét, s a közeljövőben az elhangzottakat CD-n is megjelenteti.
A bevezető gondolatokat Ujfalussy József akadémikus
közvetítette a megjelenteknek. Visszaemlékezését átszőtte a kortársi
emlékezet, a kollegiális kapcsolatból adódó, olykor szubjektív
méltatás, de mindvégig a szerzők munkásságának XX. századi
elhelyezésére törekedett. Kadosa 20 éve, Sugár Rezső 15 éve nincs
közöttünk. S mindketten meglehetősen szűkszavú, tevékenységüket
szerényen elhallgató személyiségei voltak a honi zenetörténetnek. Az
utókornak feltétlenül nagyobb felelősséggel kell kezelni zeneszerzői
műalkotásaikat, hiszen éppen ez a délelőtt bizonyította azt, hogy
érdekes, újszerű darabjaikra figyelni kell a XXI. Században is, műsoron
szükséges tartani műveiket.
A hangversenyen Kadosa Pál 100. születésnapjára
emlékeztek a szereplők, ill. a 15 évvel ezelőtt elhunyt Sugár Rezső két
zenekari kíséretes zongoraművét is megszólaltatták az ifjú előadók. A
hangverseny rendezője – egy későbbi beszélgetés során – mesélte el,
hogy Sugár Rezső két műve; a Pastorale és a Rondo csupán egyszer
hangzott el. Talán a szerző volt vele elégedetlen, vagy az előadás
kívánt a lehetőségekhez képest nagyobb apparátust, ezt ma megválaszolni
nem tudjuk. Tény azonban, hogy mindkét mű rendkívül tetszetős, s
lehetőséget ad arra, hogy az ifjú zongoristák vonószenekarral együtt
játsszanak. A két szólista; Bergl Noémi és Urbin András a Dunakeszi
Farkas Ferenc Zeneiskola tanulója. A karaktereket jól ragadták meg,
játékuk sokszínű volt, s az őket kísérő ifjúsági zenekar, a budapesti
Solti György Zeneiskola vonószenekara is határozottan élvezte az
együttmuzsikálás örömét. A versenyművek igényes megszólaltatásában nagy
szerep jutott Gémesi Géza karmesternek is. S külön köszönettel
tartozunk a szerző fiának, Sugár Miklósnak, aki a hagyatékban
felkutatta gyermekkorának zenei emlékét.
Ezt követően a pódiumra már „csak” zongoristák
léptek. Ifjak és felnőttek, színpadi rutinnal még nem ill. már
rendelkezők. Meg kell említsük, hogy a hangversenyt megelőző napokban
került megrendezésre Szlovákiában a Kadosa Pál zongoraverseny, melynek
szervezője dr. Duka-Zólyomi Emese is megtisztelte jelenlétével az
ünnepi koncertet.
Kadosa életrajzából érdemes annyit tudnunk, hogy
Léván látta meg a napvilágot – Weiss Pálként – 1903. szeptember 6-án, a
Kadosa nevet már ifjú művészként vette fel. Szép hagyomány, hogy
szülőhelyén rendszeresen megrendezésre kerül a róla elnevezett
zongoraverseny, itt a kötelező anyagok között sok-sok művét kell az
ifjaknak bemutatniuk.
A már több szereplést, színpadi rutint megélt ifjak
muzsikálása fogta közre a kisebbek, de semmiképpen sem kezdők, műsorát.
Hallhattunk zeneművészeti szakközépiskolai hallgatót és sikeres ifjú
zeneakadémistákat, akik közül az egyik a Magyar Rádió
Zongoraversenyének különdíjasa, ill. a Földes Andor verseny
helyezettje. E ponton kénytelen vagyok egy apróbb kritikai észrevételt
tenni, s ez éppen az ez évi Rádió Zongoraverseny kötelező anyagának
kiírásának szűkösségére utal. Mert mi történt a Fészek Klubban? A
hallgatók éppen a Kadosa életmű gazdagságát, sokféleségét élvezhették,
s aki az említett versenyt figyelte, az egy lényegesen szűkebb
repertoárról szerzett – gyakran felszínes – benyomásokat. Visszatérve a
novemberi emlékhangversenyre, le kell szögezzük, rendkívül színes
hangzás- és ritmikai világgal találkozott a hallgatóság.
A kisebbek – itt az alapfokon tanuló gyermekeket
értjük – nagyon jól ragadták meg a darabok humorát, tanáraik
tudatosították bennük, hogy a művek alapját sok esetben a népdalok
képezik, s játékukon jól érezhető volt a dalok biztos ismerete. S amit
a zeneszerző egy-egy gunyoros hangzattal hangsúlyozott, azt
mindannyiszor kellő iróniával szólaltatták meg a gyerekek. S milyen
fontos az említett művekben a finom humort felfedezni! Aki személyesen
ismerhette Kadosát, az pontosan tudja, milyen finom, pasztell-humorral
megáldott ember is volt. Ezt közvetíteni nem kis teljesítmény! Dicséret
illeti a felkészítő zongoratanárokat, akik Érsekújváron, Somorján,
Pozsonyban és Dunaszerdahelyen oktatják tanítványaikat.
Megtapasztalhattuk a közös zenei anyanyelv fontosságát, becsületét.
Tehát tanár és tanítvány, felnőtt és gyerek az apró – néha 1-2 perces
darabokban – hatalmasat alkotott.
A zenei pálya közelében lévők; legyenek azok még
konzervatóriumi hallgatók, vagy majdan zongoratanárok ill.
előadóművészek, tisztán szólaltatták meg Kadosa műveit. Hallgatva az
előadott darabokat, a zongoristákról a következőket jegyzetem fel;
biztos technikai tudás, műértés, a karakterek sokszínű megjelenítése, a
stílusismeret gondossága, feszültségteremtés, dinamikai gazdagság stb.
Jó volt hallgatni az előadott műveket. A hosszú hangverseny feszültsége
egy pillanatra sem lankadt. Örvendetes, hogy a képzésben most
résztvevők milyen komolyan veszik az igényes felkészülést, a biztos
kiállást, s talán a legfontosabbat: az előadóművészi felelősséget. E
lapok olvasóit nem kell arról meggyőznöm, hogy milyen sok időt kell a
felkészülésre fordítani, s ez olykor milyen komoly áldozat. S ezen a
délelőttön az érett, a felelősségteljes zenei tevékenységnek
lehetettünk tanúi. Csak azt kívánhatjuk az ifjú művészeknek, hogy a
mindennapokban is legyenek ilyen sikeresek, ennyire felkészültek.
Novemberben Kadosa Pálra és Sugár Rezsőre
emlékeztünk. Méltó volt a főhajtás, s csak remélhetjük, hogy a jövő
zenepedagógusai is élnek azzal a lehetőséggel, amelyet a két mester
műveivel a hallgatóságnak adott. Magam úgy gondolom, hogy az utódok
felelőssége rendkívül komoly, ugyanis a mesterek fizikai jelenlétükkel
nem lehetnek közöttünk, nem adhatnak tanácsot, nem komponálhatnak újabb
műveket, de a tisztesség azt kívánja, hogy műveiket, hagyatékukat
gondozzuk, átörökítsük. Ehhez pedig a folytonosságot biztosítanunk kell.
Csillag
Ferenc
|