CSORBA RÓZSA ÉS A SZOMBATHELYI BARTÓK BÉLA ZENEISKOLA
Élet és hivatás - egy pálya vonzásában
A 90. éves szombathelyi Bartók Béla Zeneiskola ünnepi rendezvényeinek
vendégei okkal érezhették magukat valami rendkívüli élmény részeseinek.
Nemcsak a kiemelkedően tehetséges növendékek jól előkészített produkciói,
a volt-növendék művészek emelkedett hangulatú hangverseny-közreműködései,
vagy az emlékkiállítás és megilletődött szónokainak történelmi távlat-idézése
miatt; volt ott valami más is a levegőben. Egy letűnt polgári világ otthonteremtő
bensőségének, humánus értéktiszteletének felmutatása, aminek fontosságában
és aktualitásában – sok korábbi kételkedőt is meggyőzve – igazán egyetlen
ember: az utolsó szolgálati évét töltő igazgatónő, Csorba Rózsa hitt. Miből
táplálkozott ez a hit, és miért volt fontos ez a felmutatás? Erre Csorba
Rózsa egész eddigi életével adhat feleletet.
– Miként került a zenei pálya vonzásába, mikor került kapcsolatba a
zenével?
– Már gyerekkoromban, a körmendi nagyszülőknél, akikhez szüleink –
nővéremmel együtt – a háborúban veszélyeztetettebb Szombathelyről elmenekítettek.
Itt Piriti Ilona zongora tanítása, és egy gazdag műkedvelő élet jelentették
első zenei élményeimet. (Máig emlékszem Schubert-Berté: Három a kislányának
előadására.)
Aztán a háború után, szüleinkhez visszaköltözve, bekerültem a
szombathelyi zeneiskolába, ami életem meghatározó élménye lett. Zongoratanárnőmnél,
Csikor Évánál – aki 18 éves koromig tanított – nem voltak „zongoraórák”.
Egy zeneiskolás nem járt máshová, délutánjait a zeneiskolában töltötte.
A zeneakadémiai szakfelügyelők – Szegedi Ernő és Wehner Tibor
– gyakori látogatása inspirálóan hatott az irányításra-elismerésre egyaránt
vágyó fiatal tanárnőre és növendékére is. A szomszéd teremben Bachmann
Tibor tanítványaként Vukán György zongorázott. Első zenekari élményemet
Schmidt Miska bácsi növendékzenekarában kaptam Leopold Mozart: Gyermekszimfóniájának
kereplőseként. Szinte minden nap kamaráztunk, havonta – néha hetenként
– játszottunk növendékhangversenyen, esténként hallgattuk a különböző felnőtt
hangversenyeket.
Szolfézs tanárom Lendvai Ernő volt, aki Bartók egyneműkarait
tanította nekünk. Tusa Erzsébettel közös, ismertetővel egybekötött ciklikus-tematikus
Mozart, Beethoven, Chopin hangversenyeik tágították látókörünket, nyitogattak
ajtót a „nagy zene” felé. (Lendvai Ernő index-aláírása, év végi jutalom-Mikrokozmosz
dedikációja ezen évek becses ereklyéi közé tartozik.)
A zeneiskola belterjesebb világát iskolai kóruséneklés-élmények
gazdagították: a Rákóczi utcai felső elemiben Kulcsár Sándor, a Kanizsai
Dorottya Gimnáziumban Kokas Klára kórusában énekeltem.
– Így hát mindennek természetes folytatása lett a zenei pálya.
– Igen. Győrbe, a zeneművészeti főiskolára kerültem. Itt Simon Atala
lett a zongoratanárom, aki nemcsak nagy művész, de nagyszerű kamarazenész
és zongorakísérő is volt egyben. Szolfézs tanárom, Szabó Miklós – akinek
leánykarában is énekeltem – megalkuvást nem ismerő emberséges szigorával
adott példát több generációnak.
Mikor fiatal tanárként visszakerültem a szombathelyi zeneiskolába,
fontos volt megmutatni mindazt, amit Győrből hoztam magammal: igényes zenét
tanítani — jól. A gyakran tingli-tangli iskoladarabok helyett szinte az
egész oktatási időszakra kiterjedő, jó művekből álló irodalmat kutattam
fel, gyűjtöttem össze, honosítottam meg.
A tanításban nem a látványos, kifelé mutató eredményességre törekedtem,
hanem a művön keresztül a szépség, az élet lényegének megismeréséhez vezetni
el a gyereket, s ebben a tanítást csupán eszköznek tekintettem.
Növendékeimre sohasem akartam „ráülni”. Azokat és csak addig
tanítottam, amíg úgy éreztem, amit adni tudok nekik, az hasznukra válik.
Így volt, hogy például Koczor Peti további tanítására egy év után technikai
alapozásra alkalmasabb kolléganőmet kértem fel.
Tanárként is fontosnak tartottam a nyitottságot, az újdonság,
a kontroll elfogadását. Ebben nagyon sokat köszönhetek Antal Istvánnak
– Antal Pista bácsinak –, aki egy időben a szombathelyi zongoratanítás
mentora volt, akinek nem egy tanácsát, bölcsességét – bevallom – csak évekkel
később értettem-fejtettem meg, s alkalmaztam munkámban.
– S miként kívánkoztak elő a régi zeneiskola gazdag kisugárzásai, sokirányú
késztetései?
– Egy mindenre nyitott, tágkörű feladatvállalásban. Kezdő tanárként
szolfézst is tanítottam, majd évekig játszottam – Európát beutazva – az
Ungaresca Táncegyüttes zenekarában, tekerőlanton. A barokk zene historikus
előadásának újdonságát hozta az induló Capella Savariában való continuo-közreműködésem,
s ennek kapcsán a Gamerith-házaspár majd Nicolas McGegan muzsikálásának
megismerése. Amikor a Szombathelyi Szimfonikus Zenekar timpanista nélkül
maradt, megtanultam üstdobolni (még a IX. szimfóniában is játszottam!),
majd később más ütőhangszereket kezeltem az új profi timpanista mellett.
Számos zenekari műnek, operának szólaltattam meg a csembaló, cseleszta
és zongora szólamát, vagy voltam zongora korrepetitora (például az Erdélyi
Miklós vezényelte Gluck: Orfeusznak). De főleg sokat kísértem, kamaráztam
– nemcsak a zeneiskolában, hanem az induló zeneművészeti szakközépiskolában
is – leginkább énekesek és hegedűsök mellett; országos és nemzetközi rendezvényeken,
versenyeken, fesztiválokon is.
Mindebben nagy szerepe volt hegedűs-koncertmester férjem, Sándor
János elkötelező késztetésének is.
– Hogy jutott idő minderre?
– Magam sem tudom, de jutott. Sőt a tanítás mellett a zongora tanszak
vezetését majd a művészeti igazgatóhelyetteséget (egy ideig a kettőt együtt!)
elvállaltam Tibold Iván igazgatása alatt.
– Milyen „iskola” volt Tibold Iván igazgatása?
– Tibold Iván minden újra, jóra nyitott volt, s amit jónak, követendőnek
talált, azért tűzbe ment: nem nyugodott, amíg meg nem valósította. Nem
írt elő, nem parancsolt, mindenkinek szabad teret adott; ugyanakkor ő örült
a legjobban kollégái sikereinek, eredményeinek, a munkájukban felfedezhető
újszerűségnek. Az inspiráló környezetet teremtette meg: a többit rájuk
bízta.
– Milyen volt Tibold Iván emberöltőnyi igazgatása, meghatározó zenei
szervező tevékenysége után, a nyugdíj előtti „utolsó körben” az ő székébe
kerülni?
– Az élet úgy hozta, hogy számomra ez a hat év jutott, amit mint vezető
– egy évig mint megbízott, majd öt évig mint kinevezett igazgató – élhettem
meg. Ezt nem tölthettem kényelmesen. Szerettem volna, hogy ne múljon el
nyomtalanul.
– Mire volt elég, mit sikerült ezen idő alatt megvalósítani?
– Egyrészt szerettem volna az elért eredményeket és színvonalat megőrizni,
megtartani, másrészt mindazokat az értékeket, amelyek számomra fontosak
voltak, a mai fiatalokkal megismertetni.
Az Országos „Koncz János” Hegedűverseny kétszeri megrendezése
is erre az időszakra esett. Nyomasztó érzés volt Tibold Iván után erre
a gigantikus feladatra vállalkozni, de végül is jól sikerült, és a szakma
nagyjai is el- és befogadtak, partnerüknek fékintettek.
Sikerült a zeneiskolai tanszakok számát is gyarapítani: a sok
küszködéssel beindított népzene oktatás a legutóbbi rádiós szereplésen
bizonyította be a korábbiakkal egyenrangú „felnőttségét”.
Igazi álmom azonban a „Híres szombathelyiek a zeneiskoláért”
sorozat beindításával valósulhatott meg. E sorozattal olyan értékekre sikerült
felhívnom a mai szombathelyiek figyelmét, mint a világhírű jazz-zongorista
Vukán György, a valamikori legendás Schola Savariensis (idős tagjainak
segítségével az utolsó pillanatban szerveztünk kiállítást, jelentettünk
meg könyvet), a Varasdy-család három generációja, a klarinétművész Horváth
László, a gordonkaművész Kiss Domonkos Judit, a barátaival ismét együtt
muzsikáló Bognár Ferenc zongoraművész, a festő Stersky Iván, a Szombathelytől
Tokióig „érő” Tusa Erzsébet és japán tanítványai, vagy a nagyszerű zenepedagógus
Kokas Klára. Ez az, amiben még sok lehetőség rejlik, amit még jó lenne
folytatni.
– És mi az, amit jó lett volna másképp csinálni?
– A korábbi minta alapján megpróbáltam én is kollégáimnak teljeskörű
önállóságot, szabad kezet adni a tanításban — ez nem minden esetben vált
be. Más korban élünk, más módszereket, válaszokat kell keresnünk a mai
kérdésekre, kihívásokra.
– Mi az, amit már nem sikerült megvalósítania?
– Igazgatásom végére sikerült olyan szakmai és társadalmi ismeretségeket,
kapcsolatokat kialakítanom, amelyekkel használni tudtam volna még a zeneiskolának.
Erre, sajnos, már nem jutott idő.
Csorba Rózsa nyugdíjasként sem vonult vissza: tanít, korrepetál, tanácsot
ad igazgató utódjának – jelen van. Fiatalságát osztogatja fáradhatatlanul
a 90 éves szombathelyi zeneiskolának.
Deáky István
|