DOLINSZKY
MIKLÓS
A KODÁLY-PEDAGÓGIA*
A |
z
1920-as években Európa több pontján egymástól függetlenül, de csaknem
egyidejűleg kezdte hallatni hangját a zeneoktatás megújításának igénye.
Emile Jaques-Dalcroze, Fritz Jöde, Kodály Zoltán: a három párhuzamos név
egyfelől azt mutatja, hogy történetében először a zenepedagógia ügye
hivatásos muzsikusok kezébe kerül, másfelől hogy a zenepedagógiai reformok
éppen nem zenei-szakmai, hanem azokon túlmutató társadalmi és etikai
megfontolásokból válnak elodázhatatlanná. Nem a zene maga, hanem az emberek és
az emberi kapcsolatok szorultak gyógyításra. Nyilván az első világháború
tapasztalatai is közrejátszottak abban, hogy ilyen egyöntetűen merült fel
a polgári társadalom etikai megtisztításának igénye. De már a 19. században
felütötte fejét „a kultúra rossz közérzete”, mert nyilvánvalóvá vált, hogy a
kapitalista rend valamiképpen az ember magát, az ember emberségét rombolja.
Csakhogy a zene maga is megromlott. A század derekára megszilárdultak a polgári
zeneélet intézményei és zenebefogadási szokásai, ám a zene sosem látott
társadalmi elterjedésének ára befogadóinak passzivitása volt: a zene kizárólag
műveltségi anyag gyanánt tudott „mindenkiévé” válni. A hangversenyek
közönsége csupán esztétikai tárgyként találkozik a zenével, az esztétikai
befogadás pedig a zene elemi közösségformáló erejét lúgozta ki, és közönségének
meghatványozódása éppen közösségi etikájának elapadását leplezte. Ahhoz tehát,
hogy tiszta erőforrásaihoz és valódi nevelői potenciáljához jussunk
vissza, a zenének egyfajta respiritualizációra van szüksége: a zenét ki kell
emelni a műveltség, a puszta ismeretek köréből, valamint az üzleti
körforgásból, és természetes emberi viszonyok közé kell visszahelyezni.
Szélesebb szellemtörténeti alapról
indulva, a 20. század eleje a 19. századi pozitivista gondolkodással való
leszámolás és – ellenhatásként – különböző spiritualista iskolák
születésének kora. A zene innen nézve – Bergson egyidős kifejezésével élve
– az élan vital egyik
megnyilvánulásaként hordozhatja magában a pozitivista tudomány által
megközelíthetetlen, titokzatos életerőt. A bergsoni-nietzschei életkultusz
visszhangzik a legkülönbözőbb pedagógiai iskolák ama követelésében, amely
a műveltségi anyagként elidegenített zenét az élet számára követelte
vissza. „A zene velünk született, és nem azt akarja, hogy tudják és
birtokolják, hanem élni akar” – hirdeti kései könyvei egyikének mottójaként
Jöde.[1] Kodály Jödéhez hasonló
határozottsággal védelmezte a közvetlen tapasztalat elsőségét és
tisztaságát. „Az iskolában úgy [kellene] tanítani az éneket és a zenét, hogy ne
gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa
a nemesebb zene szomját. Nem a fogalmi, racionális oldaláról kell megközelíteni.
Nem algebrai jelek rendszerét, titkos írását egy, a gyermekre közömbös nyelvnek
kell benne láttatni. A közvetlen megérzése útját kell egyengetni” – írja
1929-ben.[2] Később így egészíti
ki: „Ne sokat magyarázzunk. A gyerek ne fogalmakat, definíciókat gyűjtsön,
hanem zenekincset.” Kodály meglepő határozottsággal harcol a zene
műveltségi anyaggá, másodlagos tapasztalattá válása ellen. „Hiába szólal
meg a rádióban akár a legjobb zene is” – mondta New York-i előadásában
1946-ban –, ha a készüléket otthon kikapcsolják. És ez nagyon gyakran így
történik, valahányszor a műsorban az olvasható, hogy valamilyen ’opus’
vagy ’C-dúr’ darab következik. Az átlag hallgatónak igaza is van, amikor a
készüléket elcsavarja. Nem várhatjuk el tőle, hogy olyan nyelvet hallgasson
meg, amelynek egyetlen szavát sem érti.”[3] És ami igaz a
népművelésben, még inkább igaz az oktatásban. „Csak az a mienk igazán,
amiért megdolgoztunk, esetleg megszenvedtünk. A zene is csak úgy száll belénk,
úgy él meg bennünk, ha munkával (gyakorlati zenéléssel) szántjuk fel lelkünket
alája. Ezt nem pótolja, ha zenéről írott könyveket olvasunk, akár
halomszámra. … Igazi zeneértést csak a művekből szerezhetünk, nem
róluk írt könyvekből.”[4] Kodály ma iménti rémképének
tökéletes megvalósulásával találkozna lépten-nyomon az oktatás teljes
vertikumában: egy-egy téma ismeretén többnyire a „róluk írt könyvek” ismeretét
értik. A dologgal való szembesülést mások vélt vagy valós korábbi
szembesüléseinek dokumentumai pótolják, és a tapasztalat etikájának helyét rendre
az ítélet intellektualitása foglalja el. Holott – Kodály szavával – „a zene
célja nem az, hogy ítéletet mondjuk róla, hanem hogy táplálkozzunk vele.”[5]
De hogyan élhetünk valóban zenei
táplálékkal? Passzív befogadás útján semmiképp, csakis ha tevőleg részt
veszünk benne. „A 19. század száraz racionalizmusával szemben mai szellemi
életünk valamennyi lényeges pontján az érzés és a spontaneitás kezd gyökeret
verni. … Az ember és ember közötti bizalom, amely a testvériesség és a jogrend
talaján áll, csakis szerető lélekkel, izzó érzéssel adható tovább. Ennek
az érzésnek kialakítása és megélése egyedül a művészi kifejezésben való
részvétel útján lehetséges. Míg az elmúlt évtizedek a művészetet luxus-
vagy élvezeti cikké alacsonyították, a polgár a műalkotásban a nevelés és
művelődés társadalmilag nélkülözhetetlen eszközét látta. A
művészet azonban csakis ott fejti ki megváltó hatását, ahol a művészi
eseményben aktív és szenvedélyes a részvétel.”[6] E sorok a német
zenepedagógia egy korábban nem említett, érdekes alakjától származnak. Leo
Kestenberg zongoristaként kezdte pályafutását, de 1918-tól a zenei ügyek
referense a német kultuszminisztériumban, és tisztsége alkalmat nyújtott
számára a zeneoktatás átfogó reformjának megindítására. Kestenberg ezenkívül létrehozta
a Volksschule iskolatípusát, később Jödével egyház- és iskolazenei
akadémiát alapított. A nácik véget vetnek Kestenberg reformjainak, később
azonban a zenei nevelés nemzetközi fórumaként létrehozza az ISME-t, amely
kezdettől figyelemmel kísérte Kodály pedagógiai működését, és
amelynek Kodály is elnöke volt. Bár Kodály nem hivatkozik Kestenbergre, mégis
feltűnő közöttük a szellemi alapvetés közössége mindenekelőtt a
zenei gyakorlat elsőségének hangsúlyozásában és a társadalom minél
szélesebb rétegeinek kiterjesztésére való törekvésben. Hiszen a zene úgy lesz a
legegyszerűbben táplálék, ha élünk vele.
Kodálynak
rögtön első, zenepedagógia felé forduló cikkében 1929-ben nagy súlyt kap
az a gondolat, hogy a zene voltaképp nem tan
és nem tárgy, hanem a nevelés
eszközeként az ismeretek befogadásának esélyét javítja; valami, ami túlmutat
önmagán és a tantárgyak felett lebegve a maradék Egészet képviseli. Egyik
nevezetes, késői cikkében pedig így ír: „A zenével nemcsak zenét tanulunk.
Az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít.
Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá
tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. Egész embert mozgat, nemcsak egy-egy
részét.”[7] Ugyanez a megfontolás: az
egész ember rehabilitálása vezette Jaques-Dalcroze-t, amikor mozgás és
tudatosság összekapcsolása révén végső soron test és szellem egyesítésére
törekszik. Az egész ember rehabilitálása pedig szükségképp vezetett egy
eredeti, az európainál szélesebb alapokon álló zenefogalom rehabilitálásához:
ezért kap Dalcroze koncepciójában fontos szerepet a gesztus, szó és hang
egységének talaján álló antik görög muszikét megtestesítő zenedráma.[8]
A közoktatás az eleve magunkkal
hozott tudást lerombolja, hogy a semmire építkezhessen. Ezzel szemben a második
világháború után Kodály világossá teszi, hogy pedagógiai reformja nem
kívülről behatoló műveltségi anyagként tekint a zenére, hanem az
eleve bennünk szunnyadó kollektív ősrétegre, egy létező, csak
elfeledett hagyományra épít. „Eddig az iskola azt mondta a népnek:”, írja,
„’amit te tudsz, az semmi. Feledd el, verd ki a fejedből. Majd én jobbra
tanítalak.’ Mi azt mondjuk a népnek: ’Amit tudsz, nagy érték, az ősök
hagyománya, a magad lelke igaz kifejezése.
Becsüld meg, … mert ha többre akarsz menni, csak erre építhetsz.’”[9] A „kétlépcsős”
értékrend szintén annak a pedagógiának terméke, amely absztrakt gyereket lát
maga előtt: „Vessünk véget annak a pedagógus-babonának – írja –, hogy
tananyagnak csak valami higított művészetpótlék való. Éppen a legtisztább
művészetnek nincs fogékonyabb, ösztönösebb megértője a gyermeknél.
Minden nagy művészben eleven maradt a gyermek is: azt érzi meg
rokonlélekkel a fiatalság.”[10] A zenei képesség tehát
velünk született adomány, és a remekmű tananyaggá tételével csak
visszaadjuk a gyermeknek, ami az övé. Hozzá kell tennünk: Kodály később
revideálni kényszerült ezt a nézetét, és saját koncepciója útjának egyengetése
érdekében maga is komponált két- és háromszólamú énekgyakorlatokat, melyeket
aligha szánt és vélt remekműveknek.
Voltaképp a szolmizáció is annak
érdekében vált a Kodály-pedagógia sine qua nonjává, hogy akadálytalan legyen az
út a gyermek és a zene között. Írásaiból ugyanis egyértelműen kitetszik,
hogy Kodály a szolmizációban mindenekelőtt a kottaolvasáshoz nyújtott
segítséget látott. A kotta közel viheti, de el is választhatja olvasóját a
zenétől, feltéve, ha az olvasás megelőzi a képzeletet. A relatív
szolmizáció lehetővé teszi, hogy a gyerek először halljon, és csak
utána olvasson, vagyis hogy először képzelje el a kívánt hangot, és csak
utána vesse össze az írott jelekkel. „A mostanában általános módszer szerint” –
írja Kodály 1945-ben egyik pedagógiai művének előszavában, „a gyermek
előbb ismeri meg a jelet (a kottát) és később, vagy később sem
igen az értelmét. A szolmizálva éneklő előbb kap fogalmat a hangok
értelméről, s csak azután ismeri meg a jelet, amely most már sokkal többet
mond számára.”[11] A szolmizációval való
pedagógusi visszaélések nem feledtethetik ennek a mélységesen zenei fogantatású
érvnek az igazságát. Ugyanakkor felmerül a kérdés: vajon a zenei írásosság ügye
valóban ennyire szigorú feltétele a zenei műveltségnek? Félő, hogy
Kodály enyhe csúsztatással fordította magyarra az általa többször idézett latin
közmondást („Tam turpe est nescire Musicam quam Literas”), amelyben nincs, mert
nem is lehet szó zenei írásosságról; a zenei tudás birtoklása – erről
beszél a közmondás – Kodálynál túlságosan könnyen mosódik egybe az
írásossággal.
A relatív szolmizáció melletti
döntés ettől függetlenül is erőteljesen normatív döntés volt,
amelyben Kodály zeneszerzői orientációja is visszakereshető. A szolmizáció
ugyanis, túl a kottaolvasásnak nyújtott segítségén, erősen támogatja a
tonális érzet megszilárdítását is, viszont nem tonális vagy atonális zenékben
hasznavehetetlen. Ezzel pedig közvetve segít érvényre juttatni Kodály
meggyőződését, mely szerint a tonális zene összhangban áll az emberi
biologikummal, határainak átlépése ezért természetellenes. Ugyanez az
antropológiai érv támogatja a Kodály-koncepció hamarosan taglalandó
fundamentumainak egyikét, mellyel a zenei nevelés alapjául egy egyszólamú
dallamkultúrát tett meg: a dallam elsősége az, ami a magyar zenei
gondolkodást szembefordítja a némettel, egyszersmind összekapcsolja a latinnal.
Ilyen módon a szolmizáció hozzásegíthet zenei orientációnk megváltoztatásához,
ami Kodály nem titkolt, zenén messze túlmutató kultúrpolitikai céljainak egyike
volt.[12]
A szolmizáció egyébként az 1920-as
években nem számított új pedagógiai eszköznek; idézett könyvében Kestenberg is
„régi” módszerként említi.[13] John Curwen prédikátor 19.
századi módszere, mellyel a szolmizációs neveket hangmagasság jelölésére
használta a vonalrendszer elhagyásával, látványos sikereket ért el az angol
amatőr kórusmozgalomban, és a képzetlenek és szegények számára is
lehetővé tette például a Händel-oratóriumokban való együtténeklés örömét.
Ez a demokratizmus bizonyára hozzájárult ahhoz, hogy a relatív szolmizáción
nyugvó zeneoktatási módszert az angol kulturális hatóság 1885-től hivatalosan
elismerte. Kevésbé ismert viszont, hogy a Tonic-Sol-Fa módszer valójában nem
Curwen találmánya: a valódi szerző – az ismert középkori alapokon – Sarah
Ann Glover, akinek 18. századi módszerét az 1840-es évektől fejlesztette
tovább Curwen. Mindenesetre a kórusmozgalom megújításakor Kodály szeme
előtt elsősorban az angol amatőr kórusélet rendkívül magas
színvonala és demokratizmusa lebegett. A biztos intonáció érdekében Curwen
vezette be a
Kodály-módszeren felnőtt muzsikusok által túlontúl jól ismert szolmizációs
kézjeleket; ezt a jelrendszert csak kevés változtatással vette át a magyar
zenepedagógia. Ezzel szemben a ritmusértékek jelölésére a Kodály-módszerben
alkalmazott szótagok francia eredetűek, a Chevé 19. századi, bonyolult
ritmikai rendszeréből származnak.[14] A Galin – Paris – Chevé
által jegyzett tankönyv a méthode
universelle példája, a francia forradalom jegyében álló egységes
zeneoktatási módszeré, melynek célja, hogy megkülönböztetés nélkül bárki
könnyen és gyorsan hozzáférhessen zenei ismeretekhez és az éneklés
tapasztalatához.
Maga az éneklés a kortárs pedagógiai
módszerekben nem kap eszmei súlyt, részint éppen mert magától értetődik
(mint Jödénél), részint mert eleve nem kap fundamentális szerepet (mint
Jaques-Dalcroze-nál). Kodály esetében az énekhang mint a lélek kiáradása és
mint az eredendő tisztaság utáni nosztalgia közvetlenül a romantikára
vezethető vissza, mely a hangszerek és a hangszeres zene
közvetítettségével és gépiességével állítja szembe: ennek jegyében Kodály szakadatlanul
hangsúlyozza, hogy csak a tiszta intonáció elsajátítása után érdemes hangszertanulásba fogni, valamint hogy a temperált
zongora káros a tiszta intonációra. A magyar népzenekutatásnak hosszas
erőfeszítésébe kerül, hogy Kodály részrehajlását kiegyenlítse a hangszeres
népzene oldaláról. Szintén a romantika öröksége az amatőr kóruséneklés
intézménye. A zenei gyakorlatban voltaképp az egyszólamú népdal és a
többszólamú kórus kettős pillérén nyugszik a Kodály-pedagógia
megvalósítása.
Kitűnhetett az
eddigiekből: Kodály zenepedagógiája termékenyen eklektikus. Van azonban
egy eleme, amelynek egyetlen másik európai zeneoktatási koncepcióban sem jut
döntő szerep: a népzene. Természetesen a megújuló német zenepedagógia is
nagy mértékben támaszkodott népdalokra. Csakhogy a német népdal kortársi
használatban lévő, valamint autentikus rétegei között nem volt semmiféle
áthidalhatatlan szakadék, így ott teljes mértékben hiányzott az
őskultúrához való visszatérés pátosza. Jöde közösséget épített, Kodály
közösségi kultúrát; ebből fakad, hogy a népzenei alapok csakis Kodálynál
épülnek ki komplex életreformmá és világszemléletté. Az utólagos népzenei
fundamentum kapcsán Kodály a „valahol utat tévesztettünk” sagáját meséli el
több változatban. Elsőjük, a zenetörténeti, egyfajta hiánypótlásnak
tekinti a koncepciót. Kodály világosan látta, hogy a nagy európai
stílusszintézisek a reneszánszban és a klasszicitásban nem jöhettek volna létre
népzenei alapok nélkül; hogy e stílusok egyetemes, nemzetfeletti
jelentősége éppen szilárd nemzeti gyökereiknek volt köszönhető. Ez az
integráció a magyarországi történelmi viszonyok miatt a kellő időben
nem történhetett meg: a magas zene ugyanis, amelynek fel kellett volna vennie
az alsóbb rétegek zenéjét, import lévén nem érintkezett a helyi népzenével.
Amikor tehát Kodály a magyar zenei művelődés felépítménye alá utólag
illeszti be a magyar népdalt, akkor, „történelmi hiányt” pótolva, egyúttal
visszamenőleg a magyar zenei klasszicitást nyújtotta át a
művelődésnek. Ebben az összefüggésben nyerik el értelmüket saját
szavai: „A magyar népzene a par excellence magyar klasszikus zene.”[15] A történet másik változata
pszichológiai, és mint ilyen, a 19. század megkésett egyenes folytatásának
tekinthető. Eszerint a népzene képviseli a kollektív kulturális tudattalant,
amely a zenetörténet egyéni alkotásait táplálja. Lényegi különbség tehát a
népdal és a Beethoven-szimfónia között nincs, legfeljebb annyi, hogy utóbbi
magán viseli alkotójának nevét, és szerzője egyénileg végezte el a népdal
esetében évszázadokra nyúló csiszolómunkát.[16]
A kommunista vezetés a Kodály által
mozgásba hozott közösségi erővel ambivalens viszonyban volt. Kétségkívül
fogódzót találhatott Kodály kijelentéseiben, amelyek egy idealisztikus
elképzelés jegyében a népdal születését egy homogén ősközösségi
társadalomba helyezték;[17] és kedvesen csenghettek a
pártvezetés számára az Ötfokú zene IV.
füzetének utószavában olvasható sorok is (1947), amelyek azt pedzegetik, hogy a
különböző népek zenéje hamarosan közös világzenévé fog összeolvadni –
habár a mondat bizonyosan nem internacionalista szándékkal íródott.[18] Másfelől viszont, úgy
vélem, a pártvezetés számára időzített bomba ketyegett a népiség
gondolatában. Mindenesetre a kodályi koncepcióban rejlő közösségi etika a
kommunista vezetés számára ha nem is zökkenőmentesen, de kódolható és
saját propagandájába beilleszthető volt. (Cserébe Kodály joggal, de
csekély eredménnyel követelhette a tömegdalok kirostálását az alsó fokú
énekkönyvekből.) Ez a magas rokonszenv márpedig korántsem volt közömbös a
Kodály-koncepció gyakorlati
megvalósulásának esélyeit illetően. Keleti Márton 1950-es filmje (Dalolva szép az élet) brosúraszerű
tételességgel követi nyomon, hogy a gyárban az új kórus új zenéje miképpen
szorítja ki a régi átkos rendszert képviselő érzelgős-polgári
repertoárt. Az új kórus tagjai közé az üzemben béke száll és persze a
termelékenység is magasabbra hág: a régi karnagyot az általa fölényesen idézett
„amerikai zeneesztétával” egyetemben elsöpri a népakarat, és az új társadalmi
rend kulturális forradalma, sulykolja a film mintegy Kodály jegyében (bár nem
Kodály színvonalán), az esztétika síkján aratott diadal helyett erkölcsi
megtisztulást hoz.
A párhuzamos nevelési koncepciók
többnyire bizalmatlanok voltak az állami iskolákkal szemben. Jöde kifejezetten
szembeállítja a Jugendmusik közösségformáló
erejét a hivatalos Schulmusik
életidegenségével. Dalcroze szintén nagyobbrészt saját céljára létrehozott,
különálló intézetekbe helyezte át kutatásait. A magyar pártvezetésnek
valószínűleg kapóra jöhetett, hogy Kodály túlnyomórészt az állami oktatás
keretei között képzelte el a zenei nevelést. Ez tette lehetővé az 1950-es
években, hogy létrejöjjön egy mai napig hatékonyan működő, egyúttal
igazi hungarikumnak tekinthető iskolatípus: az állami zeneiskola, valamint
az ének-zenei általános iskola. Írásait átolvasva úgy tűnik, Kodálynak
utóbbi volt fontosabb, nyilván mert a zene a többi tantárgy közvetlen közelében
képes kifejteni egyetemes emberépítő hatását, és mert elsősorban ezt
az iskolatípust szánta közönségnevelés céljára. Hogy az alsó fokú zeneoktatás
átalakításának sikere a tanárképzés szintjén dől el, azt Kodály
kezdettől fogva tudta; koncepciója azonban az alsófokra összpontosít, így
a tanárképzés terén nem sikerült áttörést elérnie.
A Kodály-koncepciót azonban kevésbé
külső okok, mint inkább belső ellentmondások veszélyeztették. Az
állami oktatás ugyanis, amelyre Kodály a zenei nevelés ügyét bízta, pontosan
azt a másodlagos műveltséget terjeszti, amellyel szemben a pedagógiai
reformmozgalom egykor létrejött. Amikor Kodály az irodalmi műveltségű
országban a betű mellé akarta emelni a zenei írásosságot, saját
koncepciójának gyökereivel került ellentmondásba: az elsődleges élményt a
másodlagos műveltség-élmény csatornáin akarta közvetíteni. Annak a
művelődésnek részévé akarta tenni a zenét, amelynek káros hatásai
kezdetben a pedagógiai reformokat életre hívták; amellé a műveltség mellé
akarta a zenét egyenrangú társként felemelni, amely maga is már régóta súlyos
válságjeleket mutatott. Másfelől a történelembe való beavatkozás
sikerességébe vetett hit is rendkívül problematikusnak mutatkozik. Kodály sosem
volt hajlandó megválni attól a meggyőződésétől, hogy egy kultúra
másodlagos állapotából van út visszafelé, a primordiális élet elsődlegességéhez.
Amiképp a nyelvész Kodály összeegyeztethetőnek vélte a kultúra
elsődleges és másodlagos állapotát akkor, amikor a régi, zárt e hangzó újbóli egységes elterjesztése és írásos jelölése mellett szállt síkra,
hasonlóképp a magyar népdal ősrétegének revitalizációját is összeférhetőnek
tartotta annak az írásos kultúrába való bekapcsolásával. Pedig a kultúra
másodlagos állapotában csakis másodlagos kulturális gyakorlat,
elsődlegesség helyett „autenticitás” születhet. Az anyanyelv, még ha zenei
is, nem tanulható iskolapadban; ha mégis, akkor nem anyanyelv.
A Kodály-koncepció sorsát mégsem
ezek a belső ellentmondások pecsételték meg. Az elmúlt évtizedekben a
magyar zenepublicisztika divatos témájává lett a Kodály-koncepciót szembesíteni
önnön utóéletével, az iskolák mindennapjainak korántsem mindig szívderítő
valóságával. Mára a kérdés anakronisztikussá vált. A Kodály-koncepció immár nem
több, mint egyetlen elem azok közül, amelyeket a korábban elképzelhetetlen
kulturális erodálódás magával sodor. Van-e még értelme keseregni a zenei
analfabétizmus felszámolásának kudarcán, amikor időközben a betűben
magában rejlő normativitás szigora lett semmivé? Van-e értelme több
énekórát, képzettebb énektanárokat követelni, amikor az iskola a beszéd – írás
– olvasás hármasságát sem képes teljesíteni? Ekkora kulturális kataklizmában a
zenetanulás integratív hatása semmivé olvad. Másfelől a kulturális erózió
hatása nemcsak kívülről, hanem belülről is jelentkezik: nemcsak
állami pénzelvonás és mennyiségi szemlélet pusztítja a kodályi életstratégiát,
hanem az is, amikor például – amint egy fővárosi zeneiskolában ténylegesen
megtörtént – gyorsasági csellóversenyt rendeznek. Korábban az iskola azért
tudott legalább írni-olvasni-beszélni megtanítani, mert az elemi ismeretek
mögött íratlan, ám közösen elfogadott etikai normák álltak. Megegyezéses etikai
normák nélkül maguk a tárgyi ismeretek is értelmetlen információk darabjaira
hullnak szét. Lehet ma mosolyogni azon a reflektálatlanságon, amellyel Kodály
megkülönböztette a jó zenét a rossztól, és amellyel az általa en bloc jazznek
nevezett könnyűzenét leparancsolta volna a kulturális színtérről. De
akkor legalább volt még hivatkozási alap. Ma az értékek szabad választhatósága
pontosan értékétől fosztja meg azt, amit vele felruháznak. Érték mögött
mindig közösség áll, és ha az értékek szabad választhatóságban
megtestesülő viszonylagossága és felcserélhetősége egyenesen
támogatott, akkor ezzel a magányos ember kétségbeesett életstratégiája válik
normává.
Kodály tényleges zeneoktatási
reformjai csupán következményei voltak egy komplex életstratégiának, és
végső soron arra a kérdésre feleltek, hogy hogyan kell élni. De hát
felelhet-e más kérdésre az oktatás? Oktatás talán igen, nevelés viszont nem. Ma
az oktatói munkát (is) szolgáltatásnak szeretik nevezni az Új Rend
őrzői-védői.[19] Aki szolgáltat, az lemond
arról, hogy a másik felet megváltoztassa. Amikor azonban megváltozunk, mindig
önmagunkra ismerünk. Az ismeret megszerzésének valódi célja az önismeret. Ha a
diák az ismeretek objektivitásának sugalmazása révén a kapott tudást nem ismeri
fel sajátjaként, akkor az ismeretből nem válik önismeret, így az halott
marad. Mélységes etikátlanság húzódik tehát a nevelés oktatásra korlátozása
mögött. Koncepciót egyébként manapság nemigen látni; igaz, projektekben nincs
hiány. A baj az, hogy a koncepció nélküli reformok és a koncepció nélkül adott
pénz rendre éppen azt betonozzák be, amit reformálni akarnak. Ezért hát, ha
akad még a kulturális vezetésben, aki nem vált rinocérosszá, arra kérem,
szorítson kis részt az Egésznek.
* Elhangzott 2007. szeptember 8-án a Bartók Rádióban, az „Előadások Kodályról” sorozatban. Szerkesztő Papp Márta.
[1] Valójában lefordíthatatlan.
(„Musik ist Geborenes und will nicht gewusst und gekonnt sein, sondern will leben.”)
Lásd Fritz Jöde: Vom Wesen und Werden der
Jugendmusik. Verlag Junge Musik. Mainz: Schott’s Söhne, 1954.
2 „Gyermekkarok” (1929), in Visszatekintés. Összegyűjtött írások,
beszédek, nyilatkozatok I. Sajtó alá rend. és jegyz. Bónis Ferenc.
Budapest: Zeneműkiadó, 1982, 39.
3 „A komoly zene
népszerűsítése” (1946), in Visszatekintés
I, 198.
4 Uo.
5 Uo.
6 Leo Kestenberg: Musikerziehung und Musikpflege. Leipzig:
Verlag Quelle, 1921, 3-4.
7 „Tanügyi bácsik! Engedjétek
énekelni a gyermekeket!” (1956), in Visszatekintés
I, 304.
8 Lásd Emile Jaques-Dalcroze:
Rhythm Music & Education. Transl.
Harold F. Rubenstein. Redcourt, Pyrford etc.: The Dalcroze Society, 1966.
[Első kiadása 1921] Lásd benne különösen „Rhythm and Gesture in Music
Drama” (1910-1916), 113-131.
9 „Zenei köznevelés” (1945),
in Visszatekintés I, 163.
10 „Gyermekkarok” (1929), in Visszatekintés I, 41.
11 „Huszonnégy kis kánon a
fekete billentyűkön”, előszó in Visszatekintés
I, 162. Lásd még uo. 192 („Nálunk a lelki folyamat ez: kottakép, hangmegvalósítás,
utólagos meghallás, esetleg javítás. Holott a helyes út a fordítottja:
kottakép, hangelképzelés, megvalósítás. Ilyenkor nemigen van mit javítani.”
12 „A végcél az, hogy
kialakuljon egy magyar zenésztípus, amely természeti adottságánál fogva inkább
fog a latinhoz, mint a némethez hasonlítani. Mert a magyar zenében is
fődolog a dallam, minden egyéb annak van alárendelve.” „Az eredményes
zenetanulásról” (1957). Nyilatkozat in Visszatekintés
III. Hátrahagyott írások, beszédek, nyilatkozatok. Budapest:
Zeneműkiadó, 1989, 84. Lásd még Visszatekintés
I, 192 („Mi, vesztünkre, a német utat követtük, nem gondoskodtunk róla,
hogy a növendék az ének felől közelítse meg a zenét.”)
13 Kestenberg: Musikerziehung und Musikpflege, 20.
14 Lásd Erzsébet Szőnyi: Kodály’s Principles in Practice. An Approach
to Music Education through the Kodály Method. London, Paris etc.: Boosey
and Hawkes, 1973, 18-27, valamint uő: Kodály
nevelési eszméi. Budapest: Tankönyvkiadó, 1984, 26-36.
15 „A magyar népdal
művészi jelentősége” (1929), in Visszatekintés
I, 35.
16 Uo.
17 „Többszöri átrostálás után
kiválna egy fajta, mely jóformán minden népnél közös: az ősi lelki
alapréteg költészete, amely még a népek gyermekkorában, a társadalmi tagozódás
előtt keletkezhetett.” Lásd „A népdal feltámadása”, in Visszatekintés
I, 15.
18 „A világ egyre jobban
feltárul, s az egy népre szorítkozó művészet hovatovább értelmét veszti. A
világzene megvalósulásához közelebb járunk, mint a Goethe képzelte
világirodalomhoz.” Lásd Visszatekintés I,
169.
19 Kodály már legelső
pedagógiai cikkében szükségesnek tartotta, hogy az állami szerepvállalás
tekintetében óvjon a „szolgáltatás” szemléletétől, vagyis attól, hogy
állam a pénzügyi támogatás biztosításával úgy vélje, eleget tett
kötelezettségeinek: „Nálunk minden baj gyógyítására egyetlen szert szokás
ajánlani: az állam adjon pénzt. … Hogy mindennek a gazdasági krízis az oka?
Minden megjavul magától, csak a gazdaság jöjjön rendbe? Nem hiszem. A
művészetnek megvannak a maga külön létfeltételei, a pénztől függetlenül.
A nyomor talán gátolja a terjeszkedését, de a gazdagság nem mindig segíti
elő. A pénz nem termel eszméket.” Lásd „Gyermekkarok” (1929), in. Visszatekintés I, 45.
* Elhangzott 2007. szeptember 8-án a Bartók
Rádióban, az „Előadások Kodályról” sorozatban. Szerkesztő Papp Márta.
[1] Valójában lefordíthatatlan.
(„Musik ist Geborenes und will nicht gewusst und gekonnt sein, sondern will
leben.”) Lásd Fritz Jöde: Vom Wesen und
Werden der Jugendmusik. Verlag Junge Musik. Mainz: Schott’s Söhne, 1954.
[2] „Gyermekkarok” (1929), in Visszatekintés. Összegyűjtött írások,
beszédek, nyilatkozatok I. Sajtó alá rend. és jegyz. Bónis Ferenc.
Budapest: Zeneműkiadó, 1982, 39.
[3] „A komoly zene
népszerűsítése” (1946), in Visszatekintés
I, 198.
[4] Uo.
[5] Uo.
[6] Leo Kestenberg: Musikerziehung und Musikpflege. Leipzig: Verlag Quelle, 1921, 3-4.
[7] „Tanügyi bácsik! Engedjétek
énekelni a gyermekeket!” (1956), in Visszatekintés
I, 304.
[8] Lásd Emile Jaques-Dalcroze: Rhythm Music & Education. Transl.
Harold F. Rubenstein. Redcourt, Pyrford etc.: The Dalcroze Society, 1966.
[Első kiadása 1921] Lásd benne különösen „Rhythm and Gesture in Music
Drama” (1910-1916), 113-131.
[9] „Zenei köznevelés” (1945),
in Visszatekintés I, 163.
[10] „Gyermekkarok” (1929), in Visszatekintés I, 41.
[11] „Huszonnégy kis kánon a
fekete billentyűkön”, előszó in Visszatekintés
I, 162. Lásd még uo. 192 („Nálunk a lelki folyamat ez: kottakép,
hangmegvalósítás, utólagos meghallás, esetleg javítás. Holott a helyes út a
fordítottja: kottakép, hangelképzelés, megvalósítás. Ilyenkor nemigen van mit
javítani.”
[12] „A végcél az, hogy
kialakuljon egy magyar zenésztípus, amely természeti adottságánál fogva inkább
fog a latinhoz, mint a némethez hasonlítani. Mert a magyar zenében is
fődolog a dallam, minden egyéb annak van alárendelve.” „Az eredményes
zenetanulásról” (1957). Nyilatkozat in Visszatekintés
III. Hátrahagyott írások, beszédek, nyilatkozatok. Budapest:
Zeneműkiadó, 1989, 84. Lásd még Visszatekintés
I, 192 („Mi, vesztünkre, a német utat követtük, nem gondoskodtunk róla,
hogy a növendék az ének felől közelítse meg a zenét.”)
[13] Kestenberg: Musikerziehung und Musikpflege, 20.
[14] Lásd Erzsébet Szőnyi: Kodály’s Principles in Practice. An Approach
to Music Education through the Kodály Method. London, Paris etc.: Boosey
and Hawkes, 1973, 18-27, valamint uő: Kodály
nevelési eszméi. Budapest: Tankönyvkiadó, 1984, 26-36.
[15] „A magyar népdal
művészi jelentősége” (1929), in Visszatekintés
I, 35.
[16] Uo.
[17] „Többszöri átrostálás után
kiválna egy fajta, mely jóformán minden népnél közös: az ősi lelki
alapréteg költészete, amely még a népek gyermekkorában, a társadalmi tagozódás
előtt keletkezhetett.” Lásd „A népdal feltámadása”, in Visszatekintés
I, 15.
[18] „A világ egyre jobban
feltárul, s az egy népre szorítkozó művészet hovatovább értelmét veszti. A
világzene megvalósulásához közelebb járunk, mint a Goethe képzelte
világirodalomhoz.” Lásd Visszatekintés I,
169.
[19] Kodály már legelső
pedagógiai cikkében szükségesnek tartotta, hogy az állami szerepvállalás
tekintetében óvjon a „szolgáltatás” szemléletétől, vagyis attól, hogy
állam a pénzügyi támogatás biztosításával úgy vélje, eleget tett
kötelezettségeinek: „Nálunk minden baj gyógyítására egyetlen szert szokás
ajánlani: az állam adjon pénzt. … Hogy mindennek a gazdasági krízis az oka?
Minden megjavul magától, csak a gazdaság jöjjön rendbe? Nem hiszem. A
művészetnek megvannak a maga külön létfeltételei, a pénztől
függetlenül. A nyomor talán gátolja a terjeszkedését, de a gazdagság nem mindig
segíti elő. A pénz nem termel eszméket.” Lásd „Gyermekkarok” (1929), in. Visszatekintés I, 45.