Kamarazene Debrecenben
„A kamarazene mindennapi kenyerünk, ezért a
művelésére való alkalmassá válás folyamatos oktatási feladat… A
zeneirodalom igen gazdag kamarazenei kínálata sok lehetőséget ad arra,
hogy a különböző alkatú muzsikusok megtalálják a maguk karakteréhez
legjobban illő zenét. (…) A kamarazene szerepének növelését reméljük a
szemléletben és a napi oktatási programokban is.”
Duffek Mihály, a Debreceni Egyetem Konzervatóriuma
igazgatójának az Országos Főiskolai Kamarazene Találkozó és Verseny
műsorfüzete első oldalán található Köszöntőjéből idéztem e sorokat.
A találkozó meghirdetésének gondolata és szándéka –
ami Duffek igazgató úr mellett Molnár Zsolt csellóművész, a debreceni
kamarazene-képzés köztudottan lelkes és sikeres apostolának érdeme –
igen magas színvonalon valósult meg.
A március első hétvégéjén hallott együttesek (vonósnégyesek,
hegedű-zongora és cselló-zongora szonátapárok, zongorás triók, egy
zongora-ötös és egy hegedű-cselló-gitár trió) szinte mindegyike
felmutatta – sőt, csillogtatta – azokat a zenei erényeket és
tanultakat, amikről egyrészt mint „igazi kamarazenei hozzáállás”-ról
szoktunk beszélni, másrészt – vice versa – amelyek nélkül
tulajdonképpen fogyatékosnak, szinte „fölöslegesnek” érezzük és joggal
sajnáljuk a mégoly mutatós, de zárt, öncélú és végső soron
művet-hallgatót érintetlenül hagyó előadást.
A hallottak alapján ismét és joggal felmerült bennünk a kérdés: ugyan
ki(k)től eredhet a ránkkényszerített credit- („hitel”!-)rendszernek a
kamarazenét a főtárgy 9-ével szembeni, lesajnáló 3-pontos „értékelése”?
De félre bánat… mi ez az iskolai ének heti 1/2 – azaz fél – órás,
cinikus „felértékeléséhez” képest? Vagy örüljünk már annak is, hogy
egyáltalán…?
A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Főiskolai
Karát (amikor én zongorázni kezdtem tanulni benne – több, mint hatvan
évvel ezelőtt –, még csak a Zeneiskolának hívták), tehát a szegedi
Konzit öt, a Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetét
három, a hazaiakat, a Debreceni Egyetem Konzervatóriumát öt csoport
képviselte, mint említettem, igen magas színvonalon. A zsűri – Iván
Klára Miskolcról, Weninger Richárd Szegedről, Molnár Zsolt otthonról,
valamint (ál-)szerénységem – pontozás nélküli, igen gyümölcsöző
véleménycsere alapján választotta ki a jóknál is jobbakat nívódíjra, az
Egyetem rektora által felajánlott különdíjra, és a gála-hangversenyre.
(Ez a reklám helye: a találkozót a Weiner Leó Alapítvány és – ez
hosszabb lesz! – a Debreceni Egyetem és Debrecen Megyei Jogú Város
Önkormányzatának Közművelődési Vegyesbizottsága támogatta. Ezúton is
köszönet érte.)
Igaz örömünkre csak elvétve zavarta az élvezetet
egy-egy, a fekvésváltás címén elkövetett, de zeneileg nem indokolt, nem
odaillő csúszás, egy-egy helytelenül ujjrendezett fekvésváltás a non
legato pontozott (nyújtott) ritmusban, néhány sztereotip
muszáj-ritenuto, ritkán egy kis átmeneti pedálba-feledkezés. Hallottunk
viszont sok jól, értelmesen tagolt formálást, nemesen bátor kifejezést,
kellően adagolt, egészséges hangsúlyokat, szépen képzett „üres”
húrokat, láttunk jól „rajzoló”, differenciált vonókezelést és
–beosztást. Feltűnően szépen és célszerűen hangolt (nem semmi!) a
debreceni fiú-vonósnégyes.
Mindkét szabad estén emlékezetes
hangverseny-élményben volt részünk a szervezők és a szereplők
jóvoltából. Az elsőn a 2003. évi Weiner Leó Országos Kamarazenei
Verseny két I. díjas vonósnégyese – Deák Márta, Deák Anna, V. Nagy
Zsuzsa, Pálkövi Ágnes, valamint Mező Péter, Veér Csongor, Kondor Péter
és Ölveti Mátyás (az Accord Quartett), a budapesti Zeneakadémia
hallgatói – Beethoven c-moll ill. Bartók 1. kvartettjét játszotta
remekül, nyilvánvaló inspirációt nyújtva a másnapi versengés
résztvevőinek. A második estén a vendéglátó intézmény művésztanárai –
Kiss Vilmos Péter, Sárosi György, Ádám Károly és Martos László – igazi
„mesteri” előadásban tálalták Weiner Leó vonóstrióját és fisz-moll
szonátáját. Ezért is köszönet – csakúgy, mint a névtelenségben maradt
felkészítő tanároknak!
A két ifjúsági hangverseny (a nyitó koncert és a
záró gála) CD-felvételét percekkel a taps elülte után kézhez kapták a
szereplők és a zsűri tagjai. Bízvást állíthatom: a lemezek a profi
piacon is megállnák a helyüket.
Hiányérzetünk csak egy témában volt: vajon Győrnek,
Pécsnek és a fővárosnak hogy-hogy „nem jött össze”? Reméljük és
óhajtjuk, legközelebb ők is mutassák meg magukat – s főképpen, hogy
lesz, legyen folytatás. Hajrá kamarazene, hajrá Debrecen!
Devich Sándor
A díjkiosztó gálahangverseny műsora
A. Dvořák: G-dúr szonatina Op. 100. I. tétel
Előadják: Barra Ákos - hegedű
Pál
Eszter - zongora
Debreceni
Egyetem Konzervatóriuma
L. van Beethoven: C-dúr szonáta Op. 102. I tétel
Előadják: Brezovai Zsuzsanna
- gordonka
Roma Tamás -
zongora
Szegedi Tudományegyetem
Zeneművészeti Főiskolai Kara
J. Brahms: c-moll trió Op. 101. I. tétel
Előadják: Horváth Flóra -
hegedű
Ludmány Sebestyén
- gordonka
Roma Tamás -
zongora
Szegedi Tudományegyetem
Zeneművészeti Főiskolai Kara
L. van Beethoven: c-moll vonósnégyes Op. 18. No.4. I. tétel
Előadják: Varró Katalin -
hegedű
Csáki Katalin
- hegedű
Gyura Krisztina
- mélyhegedű
Vörös Eszter -
gordonka
Miskolci Egyetem Bartók Béla
Zeneművészeti Intézete
P. I. Csajkovszkij: a-moll trió Op. 50. I. tétel
Előadják: Nagy Olívia Gizella
- hegedű
Szabó László -
gordonka
Pék Ildikó -
zongora
Debreceni Egyetem Konzervatóriuma
|