A Dohnányi-metodika (2.)
Kovács Ilona
Beszélgetés Váczi Károly zongoraművésszel
— Tanár úr, hogyan került Dohnányi osztályába?
— Kósa György tanárképző osztályában tanultam a Zeneakadémián, ahol
1942-ben szereztem meg tanári diplomámat. Dohnányi-mesteriskoláját az
1941/1942-es tanévben kezdtem, s folytattam a következő tanévben is.
Zongoraművészi diplomámat 1943-ban kaptam. Én vagyok Dohnányi
mesteriskolájából az utolsó, akinek a diplomáját Dohnányi még a
Zeneművészeti Főiskola főigazgatójaként írt alá.
— Hogyan zajlottak az órák?
— Végig hallgatta a műveket, és utána legtöbbször odaült a zongorához
és eljátszotta részletekben, vagy teljes egészében. Ha a saját művéről
volt szó, akkor nemcsak eljátszotta, hanem — itt vannak akkori
időből származó Dohnányi-kottáim, amikben az ő eredeti bejegyzései
vannak — dinamikai jeleket, tempójelzéseket írt be, mérsékelten,
természetesen. Ő nem az a tanár volt, aki teljesen összefirkálta a
kottát (mert olyan tanáraim is voltak, akik annyi bejegyzést, tettek,
hogy szinte nem lehetett elolvasni a hangjegyeket). Általában kritikát
nem nagyon mondott, az arcjátékáról lehetett látni és levonni a
konzekvenciát, hogy most meg volt elégedve vagy kevésbé tetszett neki,
vagy talán, hogy örült is.
— Ezt el is mondta tanítványainak?
— Igen. Ilyen örömet éreztem rajta 1942-ben. Mint tanítvány, sokat
szerepeltem a rádióban és akkoriban még lehetett az ő műveit is
játszani. Az egyik ’42-es rádióadásomban, amikor még növendék voltam,
szerepelt Dohnányi Négy rapszódiája (op. 11), tehát a g-moll, a
fisz-moll, a C-dúr (scherzo-nak felel meg, vidám jellegű), és a végén a
Dies irae dallam feldolgozásával az esz-moll rapszódia. Egyben
eljátszottam a rádiószerepléskor a négy rapszódiát, ő pedig otthon
hallgatta és — amit nem felejtek el — a leadás után egy telefont kaptam
még a Rádióban: Dohnányi maga telefonált, és gratulált nekem.
Megköszönte, hogy előadtam a rapszódiákat, és gratulált, mert nagyon
jónak találta az előadását.
— Tanár Úr, milyen emlékezetes Dohnányi-mű előadására emlékezik még?
— Nagyon nagy élmény volt az e-moll zongoraverseny (op. 5) előadása,
Dohnányi vezényletével a Zeneakadémián. Az első időkben, mikor
panaszkodtam, hogy milyen nehéz a darab, azzal ösztönzött további
munkára: “Ja, fiam, zongorázni tudni kell!…”1
— Hogyan állították össze a diplomakoncert — vagy ahogy akkoriban
nevezték — a művészi oklevél pályázati hangverseny anyagát?
— A diplomakoncertre mindig ő jelölte ki a műveket az általa két
év alatt hallott művek közül. Mivel a művészképzős tanulmányok
keretében Bachot nemigen tanultunk (nem azért, mert ő nem szerette,
vagy mi nem szerettük Bachot, nem is emlékszem, hogy játszottuk volna),
ezért a művészképzős koncerteken például úgy helyettesítette Bachot,
hogy első számnak Liszt B-A-C-H fantázia és fúgát jelölte ki, ami egy
nagyon nehéz darab és ez volt a bevezető szám.2 A második Beethoven
d-moll szonátája (op. 31), a harmadik (mivel ő nagy Brahms-os volt)
Brahms h-moll és g-moll rapszódiája (op. 79) volt. A szünet után Chopin
f-moll (véleményem szerint legnehezebb) balladája (op. 52), Chopin
cisz-moll scherzója (op. 39), azután Liszt 104., E-dúr Petrarca
szonettje. Zárásként — és ebből tűnik ki, hogy a Négy rapszódiát, mint
saját kompozíciót nem rangsorolta egybe — a fisz-moll és a C-dúr
rapszódiát (op. 11, no. 2, 3). Valóban ez a két legjobban sikerült a
Négy rapszódia közül, ami ciklikus, mint egy szvit, úgy képzelte a
komponálás alatt.
— Létezett Dohnányi-metodika?
— Az előjátszás volt a tanítási módjának a legjellegzetesebb módszere.
Valóban, azon a fokon a kéztartást, az ujjrendet már neki nem nagyon
kellett tanítani. Amikor zongorázott, megpróbáltuk ellesni,
elsajátítani a „mechanizmusát”, billentését — ami persze utánozhatatlan
volt… Az órái felejthetetlenek voltak.
Általában egyben tekintette át az egész művet, a formához szólt hozzá,
az apró részleteket nemigen elemezte. Ha nem tetszett neki valami,
megjegyezte, hogy ezt még szeretné hallani legközelebb is. Egy héten
egyszer volt óra. Arra az egy órára egy teljes ciklikus művet vagy egy
teljes szonátát kellett kívülről vinni. Bizony, nem lehettek azok
annyira érettek, hogy ő elragadtatva legyen tőle… Főiskolai
elfoglaltsága ellenére rendszeresen jött minden héten órát tartani.
Ugyanakkor előfordult az is, hogy nem tudtunk úgy felkészülni, hogy
restelkedés nélkül jelentünk volna meg az órán. Megjelentünk —
természetesen — és kissé bűntudattal mondtuk, mikor feljött a terembe,
hogy sajnos ma nem tudunk semmit előadni. „Nem baj, majd legközelebb
akkor jöttök.” — mondta, és elmaradt az óra.
— Hogyan választotta ki növendékeit?
— Minden második évben vett fel két növendéket, azonban az előttem lévő
évfolyamon négyen tanultak. Az én évfolyamomban ismét csak ketten
voltunk: Szoltsányi György volt az évfolyamtársam.3
A tehetséget mindig megérezte… Kiváló példa erre a
kis Cziffra György felfedezése. A kisfiú egyszer a Széher úti villa
kertjében Dohnányi elé állt, és kérte, hallgassa meg. Dohnányi
leültette a zongorához és valóban elcsodálkozott a gyermek játékát
hallva. Keéri-Szántó Imrét javasolta tanárnak, aki valamikor maga is
Dohnányi-tanítvány volt. Keéri-Szántó felvette a fiatal Cziffra
Györgyöt az osztályába, a folytatást ismerjük a lexikonokból.4
— Dohnányi tanított kortárs zenét?
— Nem, de Bartókot, Kodályt nagyra becsülte. Kodály nem nagyon írt
zongoraműveket, mivel nem szerette a zongorát. Véleménye szerint a
zongora, mint hangszer még arra sem jó, hogy behangoljanak rá, mivel
mindig elhangolódik. Bartókkal több közös szál is összekötötte, például
Pozsony. Mindketten onnan indultak a budapesti Zeneakadémiára. S
bárcsak öt év van közöttük, Dohnányi már befutott művész volt, mikor
Bartók elkezdte Pesten a tanulmányait. Kamaszkorban jobban kijönnek a
korkülönbségek. (Mostanában jövök csak rá, hogy Czigány György, aki
kedves tanítványom volt, kb. nyolc-kilenc évvel fiatalabb nálam, ami
akkor sokkal többnek tűnt.) Bartók elismerte Dohnányit és Dohnányi is
elismerte Bartókot. Bartók több zenekari művének bemutatása Dohnányi
nevéhez fűződik.
— Mint ember, milyen volt Dohnányi Ernő?
— Mindenekelőtt igazságszerető. A ránehezedő politikai nyomás miatt —
melynek utolsó cseppje szeretett tanítványának, Faragó Györgynek
kényszernyugdíjazása volt — először 1941-ben mondott le főigazgatói
állásáról, de azt nem fogadták el. 1943-ben végleg elhatározta, hogy
nem asszisztál az uralmon lévő hatalomnak és audienciát kért a
kultuszminisztertől, Hómann Bálinttól. A következőket egy hiteles
tanútól, dr. Schiller Rudolftól, az akkori Nemzeti Múzeum
főigazgatójától tudom. Schiller éppen Hómann Bálintnál volt, mikor
tárgyalásuk közben a miniszteri titkár bejelentette Dohnányit. Schiller
ekkor felállt, de Hómann leintette, hogy még nem fejezte be vele a
tárgyalást, különben is tudja, miért jön az “öregúr” (ahogy Dohnányit
nevezte), és egy perc alatt végeznek. Dohnányi — tőle szokatlan módon
meglehetősen felindultan — azt mondta, Faragó Györgyöt nem akarja
nyugdíjba küldeni, ragaszkodik hozzá, a fiatal művészek között a
legkiválóbbnak tartja, utódjának tekinti. Hómann azt felelte, hogy
Dohnányi bármit kérhet tőle, de ezt az egyet ne, mert ez miniszteri
bársonyszékébe kerülhet. Erre Dohnányi előre megírt felmondását
indulatosan odadobta a miniszter asztalára és kiviharzott az ajtón.
Ezután, mint tanár egy évig maradt a Zeneakadémián, így Szoltsányi
mellett, aki még egy évig tanult nála, felvette Siki Bélát, Zempléni
Kornélt és Stratton Joyce-t, de ők már nem diplomáztak le nála.
(Beszélgetésünk alatt végig jelen volt Löbl Lili zongoraművész, Váczi
Károly felesége, aki szintén személyesen ismerte Dohnányit. Csendesen
megjegyezte, hogy Dohnányi nagyon rokonszenves ember volt, megkapó
egyéniség, mindenkihez volt egy kedves mosolya. Nem volt olyan
zárkózott, mint Bartók, ha vele hasonlítanánk össze, ő ennek az
ellentéte volt.)
— Tanár Úr mit tart legfontosabbnak Dohnányi útmutatásaiból?
— Ma szabad Mozartot „kalapálni”, ma szabad elrohanni, megújítani.
Szubjektív dolog, de Emil Sauer, Alfred Cortot, Dohnányi Ernő ugyanazt
a Beethoven-szonátát pici eltéréssel játszották, náluk itt-ott a
dinamika, a tempó, az agogika különböző volt — azért az Beethoven, vagy
az Mozart volt. De nem úgy, hogy nem lehet ráismerni… Mikor Mozart
A-dúr szonátájának (K. 331) 3. tételét játszottam Dohnányinak, a híres
Törökindulót bizony én is elég gyors tempóban kezdtem játszani, mint
ahogy ma divatos elrohanni. Abban a pillanatban leállított az órán,
hogyan képzelem én azt. Ragaszkodott hozzá, hogy ez induló, 116-os
tempóban játsszam.
A stílus nagyon fontos elem volt Dohnányinál, ami vonatkozott
dinamikára, érzelmi világra, tempókra, felfogásra, az összefüggésekre,
a dallamvezetésre. Például Dohnányi C-dúr szextettje (op. 37) — amit
Dohnányi mutatott be 1935-ben többek között édesapámmal, Váczi Károly
klarinétművésszel (és én is játszottam többször)— egy gyönyörű mű,
csodálatosan sziporkázó, zenekari hatás. Manapság nem tudom
meghallgatni, nem jön ki a dallam! A valcer volt a mindene, minden
művében szerepelt. Ebben is benne van a valcer 2/4-ben (!), miként az
e-moll zongoraversenyben is, és ezt a mai előadók nem érzik meg. Ezért
sajnálom, hogy Dohnányi sok mindent sírba vitt, hiszen tanítani sem
volt módja.
1942 és 1945 között számtalan Dohnányi-művet eljátszhattam a Magyar
Rádióban. Emlékezetes volt például 1944. január 8-án Dohnányi cisz-moll
hegedű-zongoraszonátája (op. 21) Jancsin Ferenccel. (Vele utána is sok
mindent játszottam együtt.) Vagy a Pastoral című zongoramű előadása egy
egyházi iskolában Mindszenty József hercegprímás beszéde előtt,
valamikor 1945 novemberében.
A Dohnányi művek előadása 1945 után megszűnt. Igaz, ezekhez a nehéz
zongoradarabokhoz olyan előadók kellenek, mint egykoron Anda Géza, aki
mind a hat zongoraetűdöt nagyszerűen tudta játszani. Érthetetlen módon
a külföldre származott művészek, akiknek semmi bajuk nem származott
volna a Dohnányi művek előadásából, nem játszották Dohnányi darabjait.
Itthon, ha a műsortervben meglátták a szerzőt, hogy Dohnányi-művet
szeretnék játszani, finoman lebeszéltek róla. Az egyetlen mű, amit
hagytak játszani, a Szvit régi stílusban (op. 24) volt. Ezért is olyan
becses Dohnányiné köszönő levele, aki itteni rokonaitól tudta, hogy
játszom férje műveit.
Azt szeretném, ha manapság úgy adnák elő műveit,
hogy ő is elégedett legyen vele…
JEGYZETEK
1. A hangverseny 1943. április 16-án volt a Zeneakadémián. Dohnányi
zongoraversenye mellett Beethoven C-dúr zongoraversenye (op. 15) is
elhangzott, Váczi művészképzős évfolyamtársa, Szoltsányi György
előadásában. A Zeneművészeti Főiskola zenekarát dr. Dohnányi Ernő
vezényelte. Lásd: A Zeneművészeti Főiskola Évkönyve (továbbiakban
Évkönyv), 1942/43. 51.
2. Váczi Károly művészi oklevélpályázati hangversenye 1943. június 7-én
volt a Zeneakadémián, Évkönyv. 1942/43, 53.
3. Művészképzős tanulmányaik alatt Szoltsányival Váczi Károly több
növendékhangversenyen is szerepelt közösen. 1941. október 22-én Liszt
Ferenc emlékére, az Országos Liszt Ferenc Társaság által
zongoraszakosok részére felajánlott Liszt-pályadíjak nyerteseinek
közreműködésével. Liszt: Spanyol rapszódia — Váczi, Liszt: Don Juan
fantázia — Szoltsányi. Évkönyv. 1941/42, 44; 1942. december 4. —
Beethoven: f-moll (Appassionata) szonáta, (op. 57) — Váczi, Brahms:
fisz-moll szonáta, op. 2 — Szoltsányi, Schumann: Szimfónikus etűdök,
op. 13 — Váczi, Chopin: h-moll szonáta, op. 58 — Szoltsányi, Évkönyv
1942/43, 44-45.; valamint lásd az 1. lábjegyzetet.
4. A történetet lásd Cziffra György, Ágyúk és galambok. Budapest:
Zeneműkiadó, 1983. 58-62.
|