AZ ÉNEK-ZENE TANÁRKÉPZÉS
ÁTALAKULÁSA
AZ EGRI ESZTERHÁZY KÁROLY
FŐISKOLÁN*
Arra a jogosan felmerülő kérdésre, hogy
a Zenetanárok Társasága Kodály megemlékezésére miért citálom az egri Eszterházy
Károly Főiskola Ének-zene Tanszékén folyó munkát, Kodály Zoltán szavaival
felelek: „Sokkal fontosabb, hogy ki az
énektanár Kisvárdán, mint hogy ki az Opera igazgatója. Mert a rossz igazgató
azonnal megbukik. (Néha a jó is.) De a rossz tanár harminc éven át harminc évjáratból
öli ki a zene szeretetét.” (Visszatekintés I. 43. old.)
E gondolatok szerint, egyáltalán nem
érdektelen, hogy mi történik a végeken, a tanárképzés sokat látott és próbált
bástyáin. A kodályi elveket szem előtt tartva, de napjaink kihívásaira is
reflektálva igyekeztünk kialakítani az új képzési profilunkat. Ezeket a
törekvéseinket szeretném röviden bemutatni.
Mindenki által ismert tény a
felsőoktatás Bolognai Charta szerinti átalakítása, melynek eredménye a
kétciklusú tanárképzés, és amelyre akkreditációs eljárás során kapnak
jogosítványt az intézmények. Az EKF Ének-zene Tanszéke jogosultságot kapott a
Bachalor szint elindítására, 2007/08. tanévtől tehát ének-zene alapszak
végezhető az alábbi ismeretek elsajátításával:
a) Alapozó ismeretek:
– filozófiatörténet,
művészettörténet, zenetörténet alapjai, zeneelmélet alapjai,
kóruséneklés alapjai, alapozó
szolfézs, zongora és a partitúraolvasás alapjai,
vezénylési gyakorlat alapjai,
hangképzés
–
pedagógiai-pszichológiai alapozás:
pedagógiai-, pszichológiai-,
társadalomismereti modul;
Európa-tanulmányok modul
(Az aláhúzott ismeretek az ének-zene tanárok képzésében eddig nem
szerepeltek.)
b) Általános szakterületi ismeretek:
– zenetörténeti és
zeneelemzési ismeretek
(zenetörténet-zenekultúra,
általános zeneelmélet és hangszerismeret)
– zenei-kulturális ismeretek
(népzene-néphagyomány, zenei
nevelési tanulmány és rendezvényszervezés, műismeret)
– zenei készségfejlesztési
gyakorlat
(szolfézs - zeneelmélet, partitúraolvasás, zenei informatikai
ismeretek,)
– zenei interpretációs
gyakorlat
(karének és előadói gyakorlat, vezénylési gyakorlat és
kargyakorlat, zongorahangszerjáték, magánének)
„Az utóbbi évtizedben az ének-zene tanárok,
hangszertanárok és művészek képzése
mellett
megnőtt az igény olyan zenei szakemberek jelenlétére is, akik a kultúra és
média különböző területein adódó speciális feladatokat, magas szintű
zenei képzettségük segítségével, színvonalasan oldják meg.
Az
észak-magyarországi régióban tanszékünk eddig is meghatározó, sőt
egyedülálló képzési profilt nyújtott. Most új, színesebb képzési palettával
várjuk a tanulni vágyókat.” (1.)
Az erős
szakmai alapra, differenciált ismeretekkel építkezünk.
c) Differenciált szakmai ismeretek
–
karvezetés szakirány: műelemzés, zeneelmélet, szolfézs, karvezetés,
kórusiroda- lom, beszédgyakorlat,
zongorakíséret, transzponálás-partitúraolvasás;
Nemzetközi
tapasztalatok is igazolják, hogy a kis települések népesség-megtartó erejét
pozitívan befolyásolják a hatékonyan működő zenei és egyéb kulturális
közösségek, pl. amatőr kórusok, népdalkörök, zenei klubok. Ezek
vezetésében, az emberi közösségek építésében a karvezetői tapasztalattal
is rendelkező ének-zene alapszakos szakember szerepe felértékelődik. A karvezetés szakiránnyal ilyen
szakembereket kívánunk képezni.
–
egyházzene szakirány: gregorián, liturgia-elmélet, orgona, kórusvezetés, egyház
zene-gyakorlat, egyházzene történet, népének-korál, latin;
Az egyházzenei képzésben részesülő hallgatóink
a különböző szertartások zenei színvonalát fogják reményeink szerint
emelni.
–
második szak szakterületi ismeretei;
–
egyéb szabadon választható szakterületi ismeretek: (betétlapként szerepel az oklevél-
ben)
– zenei könyvtáros: bevezetés
a zenei könyvtári ismeretekbe,
zenei
gyűjtemények szervezése,
zenei
dokumentumok formai és tartalmi feltárása,
az
általános és zenei tájékoztatás eszközei,
olvasószolgálat
Térségünkben
szerzett tapasztalataink szerint a zenei könyvtárak és médiatárak
szakembereinek speciális képzése megoldatlan. A zenei könyvtáros képzésben
megjelennek a tradicionális-, az informatikus-, és a zenei-könyvtárosi
alapismeretek és a dokumentumok könyvtári kezelésének szakismerete is.
– zenei informatikus: hangszerismeret, formatan, számítógépes
zenei szoftver-kezelés, kottaszerkesztés, a hangszerelés alapjai,
rádiós-, televíziós gyakorlat,
koncertfelvétel
készítés
Információs társadalmunkban egyre
több helyi és regionális televízió, valamint rádió működik. Ezek a stúdiók
széles körben igénylik olyan szakemberek munkáját, akik megfelelő zenei
képzettség mellett a számítógép, zenében történő alkalmazásának
lehetőségeit is ismerik. Ezt az igényt mutatja az ének-zene tanári szakot
végzett hallgatóink nyomon követése, mely szerint ma is több okleveles
énektanár dolgozik ilyen típusú intézményben, lát el zenei szerkesztői,
műsorvezetői és egyéb feladatot, illetve zenei gyűjteményekben
tevékenykedik. Intézményünk saját újsággal, Web-rádióval és a UPC hálózatán 20
településen elérhető Líceum Televízióval rendelkezik, melyek
szerkesztésében hallgatóink aktívan közreműködnek elősegítve ezzel
gyakorlati ismereteik elmélyítését.
Az
egri Eszterházy Károly Főiskola kiemelkedő informatikai rendszerrel
rendelkezik, melynek jelentős része a hallgatók számára is
hozzáférhető. Az intézmény számos épületében - a folyosókon, a
könyvtárban, a Hell Miksa Hallgatói Információs Központban - található
számítógépes munkaállomások jelentik azt a tudásbázist, amely az eszközök
segítségével elérhető és azt az előnyt, amely a hallgatók
médiakompetenciájában jelentkezik. „A "számítógépes írástudás", a hálózati
kommunikációs "intelligencia", a kreatív digitális médiahasználat
jelentősen növelheti végzős hallgatóink elhelyezkedési esélyeit.”
(2.)
Az infrastrukturális helyzet
bemutatáshoz – lévén Ének-zene alapszak, amiről beszámolok – a
hangszerállomány fejlesztése is igen szorosan kapcsolódik és engedtessék meg,
hogy az elégedettség hangján szóljak. Főiskolánkon számos egyéb hangszer
mellett, amelyek segítségével az ének-zene tanárok képzése hosszú évtizedek óta
eredményesen folyik, két koncertezésre is alkalmas orgona található: Angster az
Oratorium Artium Pyrkerianumban – visszaépítve 2006-ban és Árvai- Rieger a
zeneteremben. Az EKF 10 éves szerződést kötött a Steinway hamburgi
zongoragyárának magyarországi képviseletével. Az együttműködés keretében
10 új Steinway hangszert vásárol főiskolánk, így hangszer állományunk
szinte teljes mértékben megújul: 2006 szeptemberében egy Steinway, 2007
októberében egy Boston típusú zongorával gyarapodott az Ének-zene Tanszék.
A bemutatott
ismeretekkel és feltételek között történik intézményünkben az új típusú képzés
felmenő-, a régi típusú képzés pedig kifutó-rendszerben. 2010-ben várható
ez első új típusú alapszakos oklevél kiadása, melyben a végzettség megnevezése:
Ének-zene
alapszakos szakember karvezetés / egyházzene szakiránnyal +
zenei informatikus /
zenei könyvtáros – (betétlappal)
Tanárképzés MA szinten
A bolognai rendszerben az ének-zene tanárok képzése a
Művészetközvetítés képzési terület része. Ennek megfelelően az
alapszakon megszerzett erős szakmai tudás a mesterképzés során
fejlődik tovább, a komplex szemléletben kialakított tanegységek keretein
belül. Mindez olyan kompetenciákkal ruházza fel a leendő tanárt, melyek
birtokában alkalmassá válik a közoktatásban való hatékony részvételre, a
folyamatos önképzésre és életpálya építésre.
A
bemenethez feltétel nélkül elfogadott alapszakok
–
ének-zene alapszak,
–
előadóművész alapszak,
–
alkotóművészet és muzikológia alapszak,
–
második tanári szakképzettséget előkészítő 50 kredites
szakdiszciplináris modul
Szakmai törzstárgyak:
Komplex
zenei gyakorlat; Vokális előadói gyakorlat; Hangszeres előadói
gyakorlat; Magyar népzene; Zene és kultúrtörténet; Karvezetés
Differenciált szakmai ismeretek tantárgyai
Kórushangképzés,
beszédművelés
Gyermek- és ifjúsági karirodalom és vezénylési gyakorlat
Magyarországon
élő nemzetiségek zenéje
Számítógépes zene
Zenei nevelés a tanórán
kívül
Tudásbázisok használata a
szaktárgyban
Szabadon választható tárgyak
A zenepedagógia aktuális
kutatási eredményei
Kamarakórus - énekegyüttes
Kamarazenekar
Szakmódszertani modul
Ének- zene szakmódszertan
Anyagismeret
Alternatív zenepedagógiai
rendszerek
Iskolai tanítási gyakorlat
A végzettség
megnevezése: Okleveles ének-zene tanár.
Az új tanári oklevél – a NAT Művészetek
műveltségterületének moduljaihoz igazodva – olyan szakképzettséget
feltételez, mely a végzett hallgatókat alkalmassá teszi a hazai és nemzetközi
ének-zene oktatásban a zenei nevelési feladatok ellátására.
A kétciklusú
képzésben megszerzett első tanári szakképzettség mellé lehetősége
nyílik a hallgatónak második tanári szakképzettség felvételére, ezáltal
elhelyezkedési esélyei jelentős mértékben javulnak, és a közoktatási
munkaerőpiac elvárásainak is megfelel.
A hallgatók kutatás-fejlesztésre való
felkészítése elősegíti a zenepedagógiai problémák feltárását, és
lehetőséget biztosít doktori képzésbe való továbblépéshez.
A kétciklusú képzésben - mint törvényileg
szükséges képzésformában – a magyar zenei és pedagógiai értékek megőrzését
és az európai, valamint földrészeken átívelő szakmai kompatibilitást
céloztuk meg.
*
Az
akkreditációs eljárás sikeresen befejeződött, az EKF Ének-zene Tanszéke a
2008/09. tanévtől MA szinten képezheti az ének zenetanárokat.
Felhasznált
irodalom:
1.) Kodály Zoltán: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek,
nyilatkozatok I. Sajtó alá rendezte, és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta dr.
Bónis Ferenc. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1974.
2.) Ének-zene szakterületi akkreditációs dokumentum – EKF (1.2.)
* A Zenetanárok Társasága
Kodály megemlékezésén 2007. november 17-én elhangzott előadás szerkesztett
változata.