„…TÖBB ÉVTIZEDRE SZÓLÓ
ALAPOZÁS
FOLYAMATÁBAN…”
Ábrahám
Mariann beszélgetése dr. Duffek Mihállyal,
a
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának dékánjával
(JÖVŐ-KÉP
4. rész)
Ábrahám Mariann: Kérem Önt,
tájékoztassa a Parlando olvasóit
arról, milyen változások történtek a közelmúltban a felsőfokú
zeneoktatás terén Debrecenben?
Duffek
Mihály: Ma már köztudott, hogy 2006-ban a zeneművészeti
felsőoktatásban egy nagy horderejű döntés született, amely után az
államközi egyezménynek megfelelően a bolognai oktatási rendszert a zenei
felsőoktatás is bevezette. Ennek az átalakulásnak a sajátosságai most már
láthatóak. Ha egy egész európai felsőoktatási tér eszerint működik,
jónak tartom azt, hogy ebben nekünk is helyünk van. Eredetileg az volt az
aggály, hogy a bolognai képzés színvonalesést eredményez majd. A képzés
minőségét ugyan segítheti, vagy gátolhatja a rendszer, azonban a színvonal
elsősorban a tehetséges tanár és tehetséges tanítvány
együttműködésétől függ. Ha így működik a párizsi Conservatoire
Superior és a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium is tervezi az átalakulást,
akkor ezek a példák talán nem az alacsony színvonalat bizonyítják.
Az új rendszerű képzés
bevezetésének hozadéka, hogy az akkreditációs kényszer miatt mind a képzés
teljes struktúráját, mind az egyes tárgyak tartalmát újra lehetett gondolni. Ez
jogilag is, de leginkább szakmailag a rutinná váló képzések felfrissítésére
kiváló lehetőséget nyújt. Hasonlóan jó dolog az, hogy egy magyar
felsőoktatási intézmény kompatibilis a kontinens többi országának az
intézményeivel, ami a diákoknak feltétlenül előnyt jelent. Azt sem szabad
elfelejtenünk, hogy az EU-ba való belépéssel hatalmas piacra került a magyar
zenei felsőoktatás és benne saját hivatásunk is. Olyan versenyhelyzetbe
kerültünk, ami korábban ilyen direkt módon nem érvényesült. Ezért nemcsak a mi
diákjainknak hasznos, ha tanulmányaik folyamán megtanulnak Európában mozogni,
hanem fordítva is. A magyar zeneoktatás
ebben a formájában, állapotában
is a jók közé tartozik, de a külső világban szerzett ismeretekkel
az ifjú generáció ezt még bővíteni, gyarapítani tudja. A jelenlegi helyzet hasonlatos ahhoz, ahogy a múltban
a céhmester hazahozta a tudását külhonból.
Sajnos azonban a magyar társadalom a
bolognai szerkezetű felsőoktatásra még nincs teljesen felkészülve. A
magyar törvénykezés különböző jogi szintjei még harmonizációra
várnak. Például a közoktatási törvény,
ahol az itt újonnan szerzett diplomák hasznosítási szabályai nem tisztázottak. Egy
hároméves bachelor végzettség végén mit kezd diplomájával az a zenész, aki nem
taníthat, mert nincs tanári diplomája.
Ezt felvetheti egy fizikus, vagy akár egy történész is. Át kell gondolni ezt
is, mert én el tudom képzelni, hogy a bachelor diplomával egy hegedűs be
tud ülni a zenekarba a tutti szólam valahányadik pultjához, egy profi kórusba
el tud menni ezzel a végzettséggel valaki énekelni, vagy egy kereskedelmi TV
olyan zenei munkáját végezni, ami nem magas kvalifikációt igényel. Ilyen típusú
munkákhoz nem feltétlenül szükséges a tanári képesítés. Az egyetem többi tudomány területeihez
nagyon közel állunk, és halljuk
tőlük, hogy hasonlóak az ő problémáik is.
Á.M.: Nyugaton hogy működik ez a rendszer?
D.M.: Ott
valószínűleg más a képesítés rendje, vagyis az, hogy mit lehet egy diplomával
kezdeni. Amikor a bolognai képzés mellett döntött a saját szakterületünk, akkor
sarkalatos kérdés volt, hogy a mesterképzésbe, ahol majd a tanári képesítés
megszerezhető, a hallgatóknak hány százaléka léphet tovább. A
felsőoktatási törvény 35%-os általános arányt mond ki. A felvettek és a végzők számarányában ez egy
tényleges adat, vagyis koránt sem végez mindenki, aki bekerült, nagyrészük lemorzsolódik. A zenészek a 35%-os továbbtanulási
arányt nem fogadták el. Indokként felhoztuk, hogy a kezdő zenetanuló a
zeneiskola első évétől kezdve folyamatos szűrökön megy át, míg
eljut a felsőoktatásba, és rendkívül méltánytalan megtenni vele azt, hogy
három éves egyetemi szintű továbbtanulás után munkanélkülivé tesszük. Kiharcoltuk,
hogy végül is mindenki továbbléphet, ha alkalmas rá, de felvételi vizsgát kell
tennie. A Minisztérium két sajtóközleményben is megerősítette azt, hogy álláspontunkat
elfogadta. Reálisan gondolkodva a
körülbelül 1700 fős zenész diáktársadalom rendkívül elenyésző
százaléka a felsőoktatásban résztvevő többi szakterület hallgatóinak.
Ha erre a szakterületre kivételes szabályok vonatkoznak, attól nem rendül meg a
rendszer.
Á.M.: Biztos, hogy Magyarországon szükség van ennyi zenészre?
D.M.: Hogy mennyi
képzett zenészre van szükség, az sok
tényezőtől függ. Egy ilyen, piaci alapú döntés veszélyes lehet. Igaz, hogy a piac meghatározó, de az egy
eldöntendő kérdés, melyik a nagyobb pazarlás, hogy csak annyi tehetséges
embert képezünk ki, amennyit a piac felvesz, vagy mindenkit kiképzünk, aki
tehetséges, mert Kodálynak az a gondolata igen fontos, hogy mindenki, aki zenei
képzést kapott, másban is jobban megállja a helyét. Pályát elhagyó, úgymond
sikertelen zenészek között is látok nagyon sok sikeres embert, más területen,
éppen a figyelem megosztó képességük, a kreativitásuk fejlettebb volta miatt.
Ha piaci alapon döntjük el, hogy hányan vesznek részt a képzésben, akkor
eldöntöttük, hogy hány tehetséges ember lesz. Nem szabad ezt előre
eldönteni. Most már nem csak az az aktuális kérdés, hogy tanár, vagy
előadóművész lesz-e valakiből, hanem az is, hogy Magyarországon,
vagy máshol fogja-e érvényesíteni szakmai tudását.
A zeneiskolák lezajlott minősítési
folyamata tájékoztat bennünket arról, hogy a hazai felvevő piac hol tart,
hol van hiány vagy túltermelés. Ez bizonyos mértékig meghatározza saját
beiskolázásunkat is. Miután a kari jogállást 2006 novemberében elnyertük, az
egyetem szervezetén belül egy stabilabb jogi helyzetbe kerültünk. Emellett a nemzetközi piacra így kilépni a
korábbinál nagyobb lehetőségeink vannak. Úgy gondolom, hogy
szakterületünk az ország többi tudomány
területéhez képest annyira kicsi, hogy nagyon össze kell kapaszkodjunk a lét
érdekében. Azért vagyunk most nagyon kemény munkában a bolognai szerkezetű
képzés akkreditációjának kérdésében, mert abban kétféle mesterszak létezik: egy
120 kredites tanári mesterszak és egy 120 kredites előadóművészi
mesterszak, és mindkettőt minél több szakterületen akkreditálni akarjuk.
Á.M.: Mennyire bonyolult egy program akkreditálásának
folyamata?
D.M.: Ennek nagyon
jól átlátható, bár sokrétű adminisztrációs folyamata van. Beadtuk a
művész mesterképzések akkreditációs dokumentumait a Magyar Akkreditációs Bizottsághoz.
Ők minden egyes szakterületről két (esetenként három), rálátással
rendelkező véleményezőt kérnek fel, ők döntenek a program
elfogadásáról. A közelmúltban beadott akkreditációs kérelmeink közül eddig
kilenc szakterületen pozitív eredmény született.
A tanári mesterképzéseket is minden
eddig ismert tanári mesterszakon újra akarjuk akkreditáltatni, mert úgy látjuk,
hogy a döntően debreceni szakmai bázis jelen van. Most már nem az
„intercity professzorok” világában élünk, ezt a gyakorlatot szabályok is
visszaszorítják. Az ötvennél több tanár közül talán mindössze 4-5 tanít más
felsőoktatási intézményben is.
Nagy gond azonban az, hogy mire a
bolognai rendszer szerinti oktatás valóban beindul, az iskolaalapító tanároknak
nyugdíjba kell menniük. A helyükre ma már csak doktori címmel rendelkező
új kollégákat szabad felvenni. Köztudott, hogy ez a zeneművészeti
képzésben korábban nem volt követelmény, így a minősítések folyamata nem
halad gyorsan. Úgy gondolom, miközben több kollégának nincs meg a doktori címe,
aközben nagyon tehetséges, és nagyon jól is tanít. Az a fiatalember, aki nem DLA-val, hanem zenekari
gyakorlattal indult el az életben, az ott tud
komoly eredményeket felmutatni. A fiatalsága ezzel telik el, családot
alapít. Lehet, hogy utána letenné a DLA-t, de akkor nehezebb és talán már elkésett.
A törvények sajnos, nem tesznek különbséget a művészeti és a tudományos
képzés kritériumai között.
A jelenlegi alapképzésben részt
vevő zeneművész hallgatók három év után saját választás szerint
döntik majd el, hogy tanári vagy előadóművészi mesterszakra kívánnak
felvételizni. Elmehet innen a hallgató akár a Zeneakadémiára, akár Szegedre,
elmehet Párizsba, Lyonba, bárhova. Elvégezheti egymás után mind a kettőt
is, de a másodikért már fizetnie kell. Egyelőre a bachelor szint
akkreditált képzése elindult 2007-ben, a költségtérítéses képzésben egy félév a
hallgatók számára átlagosan 260.000 forintba kerül. Természetesen felmerül a kérdés, hogy a művész mesterszakon
végzett hallgató, ha mégis tanítani szeretne közép- és felsőfokon, akkor a
rendszer ezt hogy oldja meg. A Zeneakadémiának van egy előterjesztése, ami
nem 120, hanem egy 60 kredites tanári modult tartalmaz.
Á.M.:Vajon egy tanári képzéssel rendelkező ember
elindulhat-e a nemzetközi versenyben?
D.M.:A tanári
diploma első sorban a foglalkoztatás formáját befolyásolja! Szerencsére a
világ úgy működik, hogy a nemzetközi versenyben sokszor nem is a papír
dönti el a tudást, hanem a gyakorlat (lásd függöny mögötti próbajátékok). Ha
alkalmazzák a fiatal zenészt pl. előadó-együttesben, akkor legfeljebb a
fizetése lesz gyengébb, ha nincs megfelelő rangú papír mögötte. De ha
alkalmas, akkor természetes, hogy mást is csinálhat. Én teljesen egyetértek a
Zeneakadémiával abban, hogy az előadóművészi mesterképzést
tömegméretekben nem szabad szorgalmazni. Tanári mesterképzést viszont igen. Ez viszont nem
jelentheti azt, hogy valaki nem ülhet ki a pódiumra játszani. Majd eldönti az
élet, hogy az adott helyzetben ki mire alkalmas.
Á.M.: Egy embernek nagyon sok
képessége derülhet ki élete későbbi szakaszában is….
D.M.: Nagyon jó, hogy ezt említi, mert három év óta van egy tárgyunk, ami
zenei tehetséggondozásról szól, és ebben állandó téma, hogy a zenei tehetség
nem lineárisan fejlődik! Ad
abszurdum, ha a fejlődés megreked, a pályamódosítás is bekövetkezhet.
Á.M.: Az egyetem többi karával Önöknek milyen
kapcsolata van?
D.M.: Nagyon
szoros. A Bölcsészettudományi Kar több kreditet is tud felajánlani, - például
művészettörténet, művészetesztétika – a pszichológia tárgy oktatására
onnan jár át előadó, de vannak ránk jellemző speciális témák is, amelyeket
saját vagy meghívott szakemberekre bízunk. Az Egyetemmel fennálló
kapcsolatainkban egymás szellemi erejét igénybe vesszük. Nekem az a célom, hogy
a hallgató, amikor kilép innen, olyan ismeretekkel gyarapodjék, ami számára
fontos és specifikusan hasznos. Nagyon örülök a neveléstörténeti ismereteknek
akkor, ha az általános műveltség szemszögéből nézem, de nem biztos,
hogy Comenius tanulságait a zongoraórán feltétlenül használni tudjuk, amikor
egy kisgyermeket oktatunk.
Más egyetemi megnyilvánulásaink is
vannak: központi rendezvényeken, ünnepeken fellépnek hallgatóink, tanáraink. Mi
magunk is „átoktatunk” bizonyos tárgyakat.
Á.M.: Mit tart a zenetanárképzés
aktuális problematikájának?
D.M.: Azt rendszeresen tapasztaljuk, hogy a tanári felkészültség megítélésnél
a zenetanárt egyfajta udvarias, vagy kevésbé udvarias módon degradáló szemlélet
veszi körül. Csak zenész! Az
ismeretkifejtés színvonala, szervezettsége, gondolati tartalma gyakran valóban
nem hasonlítható össze egy matematika tanár gondolkodásával. Mert ugye a zenész
ehelyett tanulmányai idején naphosszat gyakorolt. Ebből ily módon ő
hátrányban van. A mesterképzés egy évvel
meghosszabbítja a tanárképzés idejét, így a hallgató lehetőséget kap arra,
hogy tudásában és pedagógiai ismereteiben is megerősödjék. Ez nem a zene ellen történik majd. A leendő tanár nem csak tanít majd, hanem
nevel is. Fél éves intézményhez rendelt szakmai gyakorlatot biztosít a képzés,
vagyis a hallgató a négy félévből egy fél évig zeneiskolában tanít majd,
mielőtt diplomáját megkapja. Tehát valós közegbe kerül. Természetesen
munka közben kapcsolatban marad a gyerek(ek) tanárával. Az a lényeg, hogy a
hallgató felelőssége a gyerek haladása. Már most is tettünk ehhez hasonló
próbát. Két hétig taníthatott valaki egyedül több gyereket és így
megvizsgálhattuk azok haladását. Általában
nagyon pozitív eredményt mutatott ez a közös munka, melynek végén elmondhatja a
hallgató, hogyan jutott az elért eredményre. Én abban hiszek, hogy a tanári munkára sokkal jobban is fel lehet készülni,
mint ahogy az régebben történt. Teljesen más habitust kíván az, hogy önmagamat
fejlesztem végtelen sok gyakorlással, vagy egy „másik emberbe bújva” segítem az
ő zenei fejlődését. A pedagógus pályára való alkalmasság az egy
irányultság. Azt nem szabad letagadni, hogy akinek semmi ilyen, saját
belső irányultsága nincs, azt tanulással nem igazán lehet kialakítani. De
ha van, azt, részben az ismeretekkel, részben a gyakorlattal nagyon magas fokra
ki lehet művelni
Említenék egy kísérletet, melyet három
felvételi vizsgán próbáltunk ki. Mikrofont és kamerát helyeztünk el egy
terembe, és közöltük a felvételizővel, hogy ebben a teremben találkozni
fog egy kisgyerekkel. Csak ketten lesznek, nem lesz ott más, hogy a gyerek ne
izguljon. A felvételiző feladata csak annyi volt, hogy próbáljon meg
valamilyen módon kapcsolatot létrehozni a gyerekkel. Meséljen, játsszon vele,
zongorázzon, beszélgessen – teljesen tőle függött, hogyan ismerkednek.
Amikor a felvételt megnéztük, egyértelműen kiderült, kinek van affinitása
egy ilyen kapcsolatteremtésre, és ki az, aki nagy bajban van. Majd megnéztük a
filmet a diplomatanítás után is. Rendkívül érdekes tapasztalatot adott. A későbbiek
folyamán is bebizonyosodott, hogy azokból lettek sikeres tanárok, akikben ez a
hajlam a kezdet kezdetén is megmutatkozott, akik feltalálták magukat.
Á.M.: Visszatérve az akkreditáció kérdésére, a
Zeneakadémia hogyan fogadta az Önök terveit?
D.M.: A debreceni
egyetemi képzés a Zeneakadémia székhelyen kívüli képzése megfelelő szakmai
kontrollal. Ez egy hosszú, a Zeneakadémia által is hathatósan támogatott
fejlődési folyamat eredménye. Korábban tárgyaltunk egymással arról, hogy
tanácsos lenne saját jogon akkreditáltatni az egyetemi képzést, hogy a
szétválás e téren is befejeződjön. Ez az akkreditáció sikeres volt, egy
szak kivételével a MAB akkreditálta egyetemi képzéseinket, saját jogon. Az
indításra mégsem került sor a közeli bolognai szakindítások miatti moratórium
következtében.
Amikor szokásos
rendünknek megfelelően néhány éve beszámoltunk az egyetemi képzésről
a Zeneakadémia Egyetemi Tanácsa előtt, akkor e beszámolót elismerően
fogadták ugyan, de később megkérdőjeleződött, hogy szükség van-e
egyáltalán ennyi egyetemet végzett zenészre? Lehet, hogy kisebb létszámmal
kellene dolgozni. Mi viszont ragaszkodtunk magához a képzéshez, mert a
főiskolai képzés szintjét is emelte. A főiskolások szárnyakat kaptak
közös kamarazenélés alkalmával, a tehetségesebb magával sodorta a felkészületlenebbet.
Lehet, hogy ha piaci alapon gondolkodunk, más a végeredmény. Véleményem szerint
egyáltalán nem biztos, hogy vidéken nem lehet olyan magas a színvonalat
biztosítani, egy viszont biztos: nekünk bizonyos szempontból jóval nehezebbek a
körülményeink. Budapest a világra nyitott ablak, Debrecen nem az, ezt nem
egyszerű ellensúlyozni. Én azt hiszem, hogy a decentralizáció, amely az
Uniónak is alapgondolata, nem azt jelenti, hogy valaki ellen vagyunk, hanem
azt, hogy többen vagyunk a pályán, és versenyben vagyunk egymással. Hogy ez mekkora
volumenben történik, arról lehet beszélni, megállapodást kötni. Azt azonban nem
tudjuk és nem szabad elfogadni, hogy minden csak egy helyen történhet, mert a
nyolcvanas évek óta ennek már itt Debrecenben is nagy gyakorlata és hagyománya
van. Ehhez a kialakult szakmai bázishoz minden körülmények között ragaszkodunk.
A harmincezer diákkal működő
Debreceni Egyetem mind a főiskolai, mind az egyetemi zenei képzést,
valamint az új zenei alap- és mesterképzéseket fontos és kivételes értéknek
tartja, ezért e törekvések természetes támogatója.
Á.M.: Milyen létszámú tanári kar tanít például a
zongora szakon?
D.M.: Öt tanár
tanít, körülbelül 32 zongorista növendéket. Természetesen más tárgyak oktatóit
is ide kell számítanunk, így a tanári létszám már biztosan a duplája, vagy
több.
Á.M.:És mennyien felvételiznek Debrecenbe
egy évben?
D.M.: Tavaly ha
jól emlékszem rá, például a zongora szakon 55 jelentkezés volt, de más
szakterületeken is tekintélyes túljelentkezést regisztráltunk. Az egész iskola
vonatkozásában 346 jelentkezés futott be. Még van kikből válogatnunk. És
óriási fejlődési pálya áll előttünk, ha a jó szakmai munkát végzünk
és a nálunk kapott diplomával Európa-szerte lehet elhelyezkedésre pályázni
hallgatóinknak. Így szívesebben jönnek hozzánk felvételizni is. Lényeg az, hogy
jó referenciái legyenek a képzésnek és a Karnak. De ehhez bizonyos időnek
el kell telnie. Ha jövőképről beszélünk, az összes aggodalom és
nehézség tiszta tudatában is azt mondom, hogy az, ami most nálunk történik, egy
rendkívül fontos, több évtizedre szóló alapozás. Most meg kell éljük a szakmai
bázis újrateremtésének szülési nehézségeit, az akkreditációs folyamat sikerre
vitelét. Ez most a lét alapkérdése. A bolognai képzést övező kezdeti
aggály nagyon erős volt, mert sokan úgy tartották, hogy a bolognai
követelményszint alacsonyabb, mint a hagyományos képzésé. Nyugati országokban a bachelor sokszor a nálunk
lévő középiskola hiányát látszik pótolni. Véleményem szerint az az ő
problémájuk. A mi problémánk pedig az, hogy hogyan tartsuk meg azt a képzési
minőséget, amit elértünk. Ha nem engedünk például a felvételin elvárt szintből,
mindjárt nem kell attól tartani, hogy valami silányabb dolgot művelünk.
Az akkreditációs
folyamat miatt – minden eddig elért sikere mellett is – vannak ugyanakkor
álmatlan éjszakáim. Előfordult, hogy félreértésre adott okot, amit
kértünk, valamilyen adminisztratív ok miatt késett valami, és hasonló problémák
adódtak. De ugyanúgy az öröm is jelen van, ha sikeres egy szakterület
akkreditációja. Ezek mindennaposak és a folyamattal járnak. Tavasszal a zenei
képzések párhuzamos akkreditációja keretében Látogató Bizottság érkezik, hogy
személyesen győződjön meg önértékelésünk valóságáról.
Á.M.: Tárgyszerűen történt-e valamilyen újítás?
D.M.: Igen. Néhány példa álljon itt: bevezettük többek között például az interpretációs
gyakorlatot. Egy félévben két alkalommal mindenkinek pódiumra kell ülnie –
ezért lehet kreditet kapni, így érdekeltté válik a hallgató a koncertezésben. Vagy a főtárgy szeminárium, ami
hetente ismétlődik, az én esetemben azt jelenti, hogy valamennyi
tanítványomat összehozom, valaki játszik, a jelenlévőknek kritikát kell
gyakorolniuk a hallottakról. És ami fontos: ennek a kritikának tanulságosnak,
segítőnek kell lennie! Tulajdonképpen nincs semmi új, csak a dolgok
tartalmát újra lehet és kell gondolni. További tárgyak is sorolhatók lennének
Az egyetem gondoskodik arról, hogy
minden karát, szakát, képzéseit röviden bemutassa. A www.zene.unideb.hu honlapon minden
programunk, szabályunk, aktuális eseményünk megtalálható. Úgy gondolom, hogy az
intézménynek a magyar köztudatba való beépülése szempontjából ez nagyon fontos.
Én most már nem először olyan missziót hajtok végre, hogy több
szakközépiskolába elutaztam, ahol a végzős és előtte lévő
évfolyamoknak személyesen elmondtam,
hogy az idei felvételinek mik a szabályai, mit kap az, aki idejön. Én
optimista vagyok, mert úgy látom, hogy ebben a helyzetben is lehet építkezni és
itt Debrecenben is lehet új, versenyképesebb
minőséget létrehozni, mint ami eddig volt. 1998-ban leváltunk a
Zeneakadémiáról, és mostanra lassan felnőtté lettünk. Abban a
környezetben, amibe kerültünk, az integráció kezdő folyamata óta rendkívül
nagy intelligenciával ismerték el a sajátosságainkat. Ez a mindenkori rektor
személyétől függetlenül is így történt. Az egyetem általános szabályainak
kialakításánál figyelembe veszik azt, hogy a művészeti felsőoktatás természete
más, és abban szabad mozgásunk lehet. Csak zeneművészeti képzés
működik ezen az egyetemen. Senkinek nem vagyunk útjában, senki nem folytat
olyan képzést, akivel konkurálnánk, amiben a szakmánk szerint szabadnak kell
lenni, abban szabadok vagyunk, ugyanakkor – bár nagyon kemény pénzügyi
körülmények között – a működés stabil feltételei biztosítottak.
Én folyamatosan úgy látom, hogy a jelenlegi folyamat tele van kockázattal,
de hogy a dolgok negatív irányba fordulnak-e, az nagyban rajtunk
múlik. Természetesen nem lehet
figyelmen kívül hagyni az aktuális oktatáspolitikát és a kultúrpolitikát sem.
Meglátásom szerint akkor várhatom el a ránk való odafigyelést, ha az intézmény
valóban figyelemre méltót tud felmutatni.
Nem véletlenül szervezünk például tíz napos nemzetközi nyári akadémiát
most már nyolcadik alkalommal, 100 körüli résztvevővel, a nemzetközi
életben jól ismert művésztanárokkal. Országos versenyeink vannak
minden évben. Ezek szervezése és anyagi bázisának megteremtése kegyetlenül
kemény dolog. Pályázatból, külső támogatásból, az egyetem vagy a város
támogatásának igénybevételéből a végén mindig összejön a szükséges anyagi
háttér.
Gulyás György igazgatósága alatt voltam én itt diák. És láttam 1974-ben azt
az iskolateremtő szándékot, amivel például ezt az épületet kiharcolta és
ahogyan a tanári testület kis létszámából egy főiskolányi oktatói kart
létrehozott. Most a helyzet kicsit hasonló: az akkreditációs folyamatban
teljesen a nulláról indultunk és közben elérte a nyugdíj korhatárt az első
iskolaalapító generáció. A mostani világ nem biztos, hogy Gulyás György tanár
úr mentalitásának kedvezne, de ma ugyanúgy kell harcolnunk, - a mai világ mai
eszközeivel!
Á.M.: Köszönöm a beszélgetést