EMLÉKEIM - FÖLDES ANDOR ZONGORÁZIK
HUNGAROTON CD-n
(Bartók Béla: 15 magyar parasztdal, Sz.71,BB 79, Szonatina, BB
69, Sz 55 Szonáta, BB 88, Sz 80, Kodály Zoltán: 7 zongoradarab, Op. 11.,
Dohnányi Ernő: Pastorale – magyar karácsonyi ének, Földes Andor: Két miniatűr,
Két kis zongoradarab, Kodály Zoltán – Földes Andor: 2., 3. és 5. tétel
a Háry János szvitből)
A Nagy Magyar Előadóművészek sorozatban jelent meg a Földes Andor (1913-1992)
zongoraművész játékát felidéző CD, a Hungaroton Classic gondozásában rövid
időn belül immáron a második! Beethoven C-dúr és Esz-dúr zongoraversenye
után ezen az ajánlott korongon Bartók, Kodály, Dohnányi és saját alkotásait
játssza a világhírű művész.
Nagyon gondosan szerkesztett válogatásról van szó a Schweitzer Radio,
az AVRO Studio Hilversum, a RIAS Berlin /Deutschland Radio és a Saarlandisher
Rundfunk stúdióiban 1955 és 1982 között készült felvételekből, melyeken
Földes Andor elementáris érzelmi erővel, tisztán és csodálatraméltó alázattal
közvetíti felénk kortársai és saját zongoramuzsikáját. Mivel a hiteles
megszólaltatás titkairól lebilincselő élvezetességgel és tanulságosan szól
Földes Andor Emlékeim c. könyvében (Osiris Kiadó, 1995 Budapest, fordította
Földes Lili és Ódor László), a következőkben a CD tartalomjegyzékét hűen
követve, az említett memoárból vett rövid idézetekkel igyekszünk párhuzamot
vonni és egyúttal kedvet is csinálni Földes Andor könyvéhez és CD-jéhez
egyaránt.
Bartók Béla: Szonatina
»Bartók Budapest régi negyedében lakott, a budai dombok oldalán, egy
csöndes kis utcában, melyet Csalán utcának hívnak. Szerény családi házban
élt. Bevezettek az egyetlen nagyobb helyiségbe, itt állt a zongora. A falakat
a magyar paraszti művészet színpompás képei díszítették – gazdag szövésű
faliszőnyegek, tarka színekben pompázó kendők és hasonló tárgyak. A zongora
mellett a magyar parasztházak egyik jellegzetes bútordarabja – egy kelengyetartó
– állott, melyet az ősi tulipánmotívumokkal gazdagon díszítettek. Bartók
nem fecsérelte az időt formaságokra. Alighogy belépett a szobába, megkérdezte:
Mit akar játszani nekem?” “Az Ön Szonatínáját, tanár úr!” – feleltem, és
gyorsan leültem a zongorához, hogy ne fecséreljem az idejét. Amikor befejeztem,
így szólt Bartók: “Érdekes, nagyon érdekes. Tetszik nekem. Nem találok
semmi kifogásolnivalót abban, ahogy játszotta. Nem pontosan úgy adta elő,
ahogy én szoktam, - nekem ez inkább egy naiv darab. Maga több virtuozitással
játssza – de nekem tényleg nincs ellene semmi kifogásom. Azt hiszem, így
sokkal nagyobb sikert fog aratni a közönségnél – játssza hát kérem ugyanúgy,
ahogy most nekem…” «
Bartók Béla: 15 magyar parasztdal
»Kurtára fogott bánásmódját lassan-lassan kezdte feloldani, de csak
a második látogatásomkor tisztelt meg azzal, hogy valódi beszélgetésbe
bocsátkozzék velem. Még órákig nála maradtam azután, hogy előadtam a magammal
hozott művet. Ez a 15 magyar parasztdal volt.
Ez az első kotta azok hosszú sorozatában, amelyek Bartók vörös
ceruzás megjegyzéseit viselik, és ezért ma már különleges történelmi dokumentum.
Sohasem fogom elfelejteni, hogyan jegyezte be először Bartók a kottámba
jelzéseit. Az ötödik darabban volt ez, mely fölött a scherzo jelzés állott.
Miután eljátszottam, Bartók rámutatott azokra a taktusokra, ahol – egy
ritenutóval – nyolcadok voltak nyomtatva és kijelentette, hogy ez nyomdahiba.
„Itt helyesen negyedeknek kellene lenniök ritenuto nélkül.” – mondta. –
„Miért nem módosítja akkor a nyomtatott kottát?” – kérdeztem tőle. „Minek
is” – felelte Bartók. Úgysem lesz belőle második kiadás.” Először kaptam
élő leckét Bartók pontosságigényéből és szerénységéből.«
Bartók Béla: Szonáta zongorára
» Az egyik délután egy fiatal zongorista kollégával találkoztam
Bartóknál, ő os elő akart játszani neki valamit. Óriási erővel kezdte el
“megdolgozni” az 1926-ól származó Szonáta zongorára c. darabot. Bartók
a háta mögött állt, aztán gyengéde4n megérintette a vállát. “Kérem, ne
olyan bartókosan” – mondta. Az a kevés zongorista, aki Bartók-művek eljátszására
vetemedett, ilyen barikádot rohamozó, vagyis mintegy tüntető szellemben
tette. Ezt vélték Bartók-stílusnak. Bartók azonban úgy gondolta, hogy nem
kell minden zongoradarabját az Allegro barbaro stílusában játszani, hanem
inkább franciás hajlékonysággal, mintha éppenséggel Raveltól lettek volna.
Ezen én nagyon megdöbbentem, igazi meglepetés volt számomra.«
Kodály Zoltán-Földes Andor: Háry.János-szvit
»Nagy örömömre szolgált, hogy Kodály jelenlétében ismertethettem meg
New Yorkot a Háry János-szvit általam zongorára írt feldolgozásával. 1947-et
írtak, amikor Kodály és felesége az első, háború utáni utazásuk során az
Egyesült Államokba is ellátogattak. A League of Composers (Zeneszerzők
Szövetsége) Kodály tiszteletére hangversenyt rendezett, és ebből az alkalomból
eljátszottam saját Háry János-zongoraátiratomat, valamint a Marosszéki
táncokat, a Gyermektáncokat s a fekete billentyűkre írt kis kánonját. Az
új darabok kéziratos kottáját maga Kodály hozta át nekem.
Feleségével, Emma asszonnyal az első sorban ült, közvetlenül
előttem. Hogy tetszett-e neki Háry-feldolgozásom, amelyet korábban se nem
látott, se nem hallott? Efelől bizonytalanságban maradtam, noha – miközben
játszottam – a szemem sarkából folyton rá-rápillantgattam. Az évek alatt,
hogy nem láttuk egymást, ápolt szakálla kifehéredett, de gondolatai és
érzelmei éppúgy, mint azelőtt rejtve maradtak legendássá vált szfinxszerű
vonásai mögött. Annál mélyebben meghatott, hogy a hangverseny után jóváhagyását
és jóságosan hangzó dicséretét fogadhattam.«
Dohnányi Ernő: Pastorale – magyar karácsonyi ének
»Természetesen gyakran muzsikáltam együtt tanárommal, Dohnányi Ernővel
is. Az első koncertre pontosan emlékszem. Tizenöt éves voltam és a Fodor-féle
magán-zeneiskola 25 éves fennállásának az ünnepén működtem közre, egy olyan
koncerten, melyen ennek a nagyra becsült iskolának négy legjobb tanulója
ízelítőt adhatott tudásából. Ekkor játszottam először Liszt Esz-dúrversenyét;
és minden jel szerint jócskán megálltam a helyemet a vizsgán, mert néhány
hónapra rá felettébb sajátságos felkérésben volt részem. Dohnányi magántitkára
előzetes bejelentkezés után felkeresett minket és kijelentette, hogy a
mester nagyon csodálkozik, hogy nem jelentkeztem a mesterképzőjébe. Nem
is felkérés volt ez, hanem egyenesen parancs! Így lettem egy szempillantás
alatt mesterosztályában tanuló-növendék és egy zongoraművészi diploma várományosa
a budapesti Zeneakadémián, egy kivételes jelentőségű intézményben, amelyet
maga Liszt Ferenc alapított. Amennyire vissza tudok emlékezni, hamarosan
ezután eljátszottam még Beethoven Esz-dúr zongoraversenyét és Schumann
Zongoraversenyét Dohnányi Ernővel; mindkét darabot egyébként először az
életemben.«
Földes Andor: Két miniatűr / Két kis zongoradarab
»Két Földes Andor jár lelkemben egész életemen át – egy fiatalabb,
néha egészen fiatal lény és az, aki ma vagyok, akivé sok év alatt lettem.
Vajon más emberek. Aki nem zenészek, nem zongoráznak. És nem
hangversenyeznek ötven év óta mint én – vajon azoknak is megvan ez a szép
lehetőségük? Nem tudhatom. De egyet tudok. Nekem meg kell próbálnom
problémáimmal elkészülni. A számomra életbevágóan fontos problémákkal,
az interpretáció módjaival. Nagyon szép foglalkozás ez, az interpretáció
módjaival. Nagyon szép foglalkozás ez, az interpretáció módjaival. Nagyon
szép foglalkozás ez, és lehetőséget ad nekem arra, hogy életemet egyidejűleg
több szinten élhessem.
Ennek az „életpartitúrának a hangszerelése” csodás – és ha majd
végül igazából megszólal az egész zenekar, akkor nagyon szép lesz a zene.
Alig várom már.«
VALLOMÁS
Koncerten sohasem hallottam zongorázni – sajnos vezényelni sem – Földes
Andort. Tulajdonképpen egy kis szerencsével hallhattam volna, ugyanis
1968-tól gyakran szerepelt a magyar fővárosban és én akkor már igen sokat
jártam koncertekre. Felvételeit hallgatva és koncertfilmjeit nézve így
utólag az az érzésem, hogy Földes Andor számára a zongorázás az élet legszebb
örömei közé tartozott és alkalmat adott párbeszédre Mozarttal, Beethovennel,
Schuberttel, Bartókkal, Kodállyal és Dohnányival. Ez érződik a Földes Andor
életművét bemutató magyar koncertfilmekből (Csenterics Ágnes munkái) éppen
úgy, mint a Magyar Rádió Földes Andor felvételeit bemutató műsorokból (szerkesztők:
Bánkuti Gábor és Veisz Gábor), az Óbudai Helytörténeti Múzeum “egyre élőbb”
Földes Andor emlékszobájából (rendező: dr. Ujj Irisz).
A most ajánlott Hungaroton CD egy újabb örömteli állomás a Földes Andor
életművét méltóképpen bemutató és reprezentáló ünnepi megemlékezések, illetve
kiadványok sorában.
Zelinka Tamás
|