2000. október 10-én, életének 95. évében elhunyt
Farkas Ferenc
zeneszerző, kétszeres Kossuth-díjas Kiváló Művész, a Zeneakadémia ny.
tanszékvezető
professzora, a magyar zenekultúra múlhatatlan része.
Szerkesztőségűnk az alábbi beszélgetés felidézésével
búcsúzik
Farkas Ferenctől. Az interjú Feuer Mária 88 muzsikus műhelyében című
kötetéből
való (Zeneműkiadó, Budapest, 1972).
A mesterségbeli tudásról
- Farkas Ferencnél -
A század elején született, sajátosan sokoldalú, zenéjében újat és
hagyományosat ötvöző mestert szinte lehetetlen néhány mondattal
bemutatni.
Szerteágazó, a zeneszerzés állandó és akut problémái körül forgó
beszélgetésünknek
is csak egy töredéke fér e hasábokra. A szokásos bevezetés helyett
ezért
csak ennyit: a Respighinél nevelődött komponista latinos, sajátosan
mediterrán
kultúrát közvetített a magyar zenei művelődés számára, de a római évek
alatt maga is hozzákapcsolódott ahhoz a szellemi hagyatékhoz, amelyet
Respighi
saját mesterétől, Rimszkij-Korszakovtól örökölt. A kor művészi
áramlatait
összegező szellemet Farkas Ferenc aztán a maga növendékeinek adta át �
saját alkotásain kívül így kapcsolja a mai magyar zene jelenét az
európai
hagyományokhoz.
- A fiatal magyar komponisták legnagyobb része - közöttük
Ligeti György,
Kurtág György, Petrovics Emil, Kocsár Miklós, Szokolay Sándor, Durkó
Zsolt,
Bozay Attila, Jeney Zoltán Farkas Ferenc növendéke volt. Mindannyian
nemzetközi
sikereket értek el és mindannyian más egyéniségek. Nevelőmunkájában
mennyire
tartja fontosnak az új utak keresését?
- A zeneszerzés-tanár elsőrendű feladata a szakmai
előkészítés. Természetes,
hogy mindenkit a saját világának törvényei szerint kell irányítani. Ha
a komponista tudja a 'mesterséget', akkor egyéniségéhez illő új utakat
kell keresnie. Kodály jogosan féltette egy fél-évszázaddal ezelőtt a
magyar
zenét a tizenkétfokúságtól; de ma, amikor a magyar zene hagyományai már
megerősödtek, nyugodtan beléjük lehet oltani más technikai eszközöket �
bizonyára érdekes, színes, újszerű hatásokat eredményeznek.
Magyarországon
avantgarde-ról nem lehet beszélni, már csak azért sem, mert a szó maga
egy nem létező derričre-garde-ot feltételez. A magyar komponisták
tekintélye
éppen a szakmai felkészültség, a magyar hagyomány és az európai
tájékozottság
ötvözetének köszönhető. De fiatalokról szólva arra is kell gondolni,
hogy
nem lehet, nem szabad egy-egy műről, főleg műhelymunkáról végleges
ítéletet
alkotni, hiszen az életmű állandóan változik. Hogy nagyon klasszikus
példára
hivatkozzam: Bartók I. szvitje kiváló felkészülést, szakmai tudást
mutat.
Középső alkotóperiódusának kísérletező műveiben egy Beckmesser már sok
'mesterségbeli' kifogást találna, de ki merné azt mondani, hogy nem
zseniálisak?
S ki ne tudná, hogy szabályokat felrúgó kísérletezései szülték a
későbbi,
kristálytiszta remekműveket? Ami a növendékeket illeti, az igazi
tehetség
biztosan és mindig utat tör magának. Társadalmi berendezésünk szinte
lehetetlenné
teszi az elkallódást. Persze akadnak olyan tehetségek is, akiken nem
fog
a nevelő munka, s ezek alkatuk törvényei szerint zseniális jegyek
mellett
ügyetlenségeket követhetnek el. Kérdés, melyik erő lesz túlsúlyban. A
legtöbb
gondot az a zeneszerző okozza, aki megtanulta ugyan a mesterséget, de
nincs
egyénisége, s hol ebben, hol abban a stílusban, más-más műfajban
'jeleskedik'
- De hiszen tanár úr is rendkívül szerteágazó munkát végzett;
sokan
féltek is, hogy a rutinmunka, a film- és színpadi kísérőzene, az
operett
elsodorja igazi terrénumáról!
- Mielőtt válaszolnék, még kiegészítem a 'vádat': egészen
fiatalon arra
kényszerültem, hogy közvetlenül kiszolgáljam a zenei 'megrendelő'
kívánságait. Ne felejtse el, hogy a mi generációnknak egészen más volt
a helyzete, mint a most végzett zeneszerzőknek. Hogy kompozícióink
tantičme-jéből
megéljünk, arról nem is álmodhattunk, sőt ma is őrzöm első önálló
szerzői
estem számláját, amit a hangversenyrendező nyújtott be. Zenekari
zongoristaként
kerültem a filmzenével, pontosabban Fejős Pállal kapcsolatba, s
életmódom,
körülményeim sokáig ezen a területen tartottak. De nagyon fontos
tapasztalatokat
köszönhetek a kísérőzenéknek; egyrészt megtanultam a színpad
törvényeit,
a szakma fogásait és olyan stílusismeretre kényszerültem, amelyet
későbbi
alkotói munkámban kamatoztathattam, másrészt közvetlen kapcsolatba
kerültem
a közönséggel, s ennek ismét csak én láttam hasznát. Később is hű
maradtam
ezekhez az úgynevezett mellékfeladatokhoz, mert érdekelt a megoldásuk,
mert nem állhattam ellen a társadalmi ösztönzésnek vagy a jóbarátok
kérésének,
Ilyen társadalmi igényből született a Csínom Palkó, s nem hiszem, hogy
a maga műfajában szégyent vallottam volna vele. Úgy érzem,
szerénytelenség
nélkül állíthatom, hogy a rutinmunkákon is ott van a kezem nyoma, s
vállalom
is értük a felelősséget. Egyébként meggyőződésem, hogy a felkészült
tehetség
minden műfajban megállja a helyét, s előbbi helytelenítő megjegyzésem
azokra
vonatkozott, akiknél a felkészültség nem pótolja az egyéni invenciót.
- A kritika Farkas Ferenc műveiben mindig a 'szakmai tökélyt',
a 'fölényes
mesterségbeli biztonságot' dicséri. Az ön véleménye szerint mi is
voltaképpen
ez a 'tökély', illetve mi adja valamely mű abszolút értékét?
- Véleményem szerint kvalitás és stílus fogalmát igen sokan
összetévesztik,
amikor a mű, vagy művészi előadás értékéről beszélnek. Az abszolút
kvalitásnak
a mesterségbeli tudás az alapfeltétele, ott kezdődik a művészet.
Viszont
ha nem társul hozzá az a megfoghatatlan többlet, ami a hallgatónak
gyönyörűséget
okoz, akkor hiába a szakmai felkészültség. Weöres Sándort idézve: �Mit
bánom én, hogy versed mért s kinek szól, / csak hátgerincem borzongjon
bele. / ...Csak szép legyen, csak olyan szép legyen, / hogy a könny
összefusson
szememben.- Persze nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a mai
kísérletező
irányzatok képzőművészetben, zenében egyaránt alkalmat adnak a
dilettantizmusra.
Sokan sikereket érhetnek el külsőséges eszközökkel, hiszen a közönség
nem
mindig ismeri fel a szakmai felkészültség hiányát. Leegyszerűsítve úgy
is mondhatnám: a művészi absztrakciót csak az engedheti meg magának,
aki
tökéletesen elsajátította a klasszikus alapokat. Ezért van hitele
Picassónak,
Lutoslawskinak, Bouleznek, hogy csak a legfeltűnőbb példákat soroljam.
Ami a saját 'szakmai tökély'-emet illeti, természetesen örülök ennek a
meghatározásnak, csak egy kissé kritikai sablonnak tartom. Hogy miért,
azt egyetlen esettel szeretném érzékeltetni. Ilyen dicséretet kaptam
például
néhány éve arra a dalciklusomra, amelyet huszonötéves koromban Rómában
komponáltam. Milyen boldog lettem volna, ha akkor ilyesmit írnak rólam,
de ki dicsérné meg egy ifjú komponista 'tökéletes felkészültségét'� A
mostani
előadás ugyan bemutatószámba ment, mert az olasz nyelvű szöveg most
szólalt
meg először magyarul, de a szükségszerű nyelvi illeszkedésen kívül
mindössze
négy hangot változtattam korábbi kompozíciómon. De nem akarok
igazságtalan
lenni, hiszen a mai huszonötévesek sokkal szerencsésebb helyzetben
vannak,
mint az én 'elátkozott' generációm.
- Mostanában sokat írunk, beszélünk a harmincasok szerencsés
nemzedékéről
Ezek szerint ön is úgy érzi, hogy a Bartók-Kodály árnyékába kényszerült
alkotók rosszabb helyzetben voltak, mint a mai fiatalok?
- Nagyonis. Sőt, tanuló éveinkben, amikor a két nagy mester
művészete
még nem teljesedett ki, akkor Hubay, Dohnányi 'diktatúrája', no meg a
már
említett gazdasági válság nehezítette munkánkat. Első - mondhatni
egyetlen - igazi sajtósikerem, a Bűvös szekrény bemutatása már a
második
világháború
idejére esett, s a külföldi bemutatók jó visszhangját és
továbbterjedését
megfojtotta a katasztrófa. A háború utáni évek bezártságot hoztak, s
hiába
az 1950-es Kossuth-díj, az egyéni műhelymunkára nem volt lehetőség,
illetve
az eredmények nem mutatkozhattak meg. Közben pedig felnőtt egy fiatal,
tehetséges, friss, új hangon beszélő nemzedék, s a mi elátkozott
generációnk
már nehezen tud kibújni a saját bőréből. De azt hiszem, nincs is erre
szükség.
Idővel a közeli generációs különbségek elmosódnak, az elválasztó jegyek
egyesülnek, s bizonyos távlatból a legélesebb ellentétek is kisimulnak.
Néha a tanítvány megelőzi mesterét, néha a mester életműve időállónak
bizonyul.
Ma már Stravinsky és Schönberg művészetét is közel érzem egymáshoz,
hiszen
hasonló célokért küzdöttek és végül is hasonló eredményeket értek el.
Neoklasszicizmus
vagy folklorizmus? Mindkettő leegyszerűsödési tendenciát jelez és
hiszem,
hogy ez a folyamat újból bekövetkezik. Hogy megérem-e, nem tudom. De
azt
tudom, hogy bölcs megértéssel kell szemlélni a forrongó zenei világot.
|