Búcsúzunk Fasang Árpádtól
89 éves korában elhunyt Fasang Árpád karnagy, nyugalmazott szakiskolai
igazgató, a Parlando szerkesztőbizottságának alapító tagja. A kiváló pedagógustól,
népművelőtől, egykori kollégánktól az alábbi megemlékezéssel, valamint
Feuer Mária három évtizeddel ezelőtti interjújának felelevenítésével veszünk
búcsút.
Mindig tanított!
Rövid megemlékezésemnek nem szeszélyből vagy túlzásképpen adtam
e címet. Őszinte meggyőződésem – ezt mások is igaznak fogják látni –, hogy
így volt.
Szomorúan kaptam a hírt, hogy eltávozott közülünk Fasang Árpád
zeneszerző, nyugalmazott tanár, igazgató, a Pedagóguskórusok Országos Társasága
elnöke –, hogy csak legismertebb funkcióit említsem itt meg. Hosszú, tartalmas
életében (89. évében hunyt el) tevékenysége oly sokoldalúan szerteágazó
volt, hogy e rövid emlékezésben nem felsorolható.
Magam mint énekkarvezető ismertem meg. Harminc évi ismeretségünk
idején rendszeresen a pedagógus énekkarok közös koncertjein találkoztunk.
A kórusok műsorainak elhangzása után megbeszélésen hallgathattuk meg Árpád
bácsi véleményét. Minden értékelése őszinte volt, nem hallgatta el az intonációban,
hangképzésben, a művek előadásában általa felfedezett hibákat. Megállapításai
mindig „ültek”, de soha nem sértettek, hanem biztatóak voltak. Bírálatainak
mindig nagyobb volt a pozitív, mint a negatív oldala. Milyen őszintén tudott
örülni annak, ha egy kórusmű interpretációjában jót hallott.
Számomra élmény volt hallgatni – úgy hiszem, nem egyedül voltam
így – midőn olykor egy-egy szóban lévő kórusműről beszélt. A szövegről
és zenébe átültetéséről, a kettő összefüggéséről, a zeneszerző szándékáról,
a mű emberi lélekre gyakorolt hatásáról mélyre ható elemzések hangzottak
el ilyenkor ajkain.
Nincs szándékomban elhallgatni, hogy rendszeresen leveleztünk.
E levelezés kezdeményezője én voltam. Mint zeneszerzőtől kértem és kaptam
tőle tanácsokat. Olyan is előfordult, hogy saját műveinek kottáját küldte
el. Levelei – melyeket máig őrzök – is mélységes emberségét bizonyítják,
melyről bárki meggyőződhet, ha beszélgetett vele. Ilyen alkalmakkor is
áradt belőle a tanító jószándék. Minden mondatából tanulni lehetett, ha
nem éppen zenei-szakmai téren, akkor a tiszta emberi gondolkodást, akaratot.
Amint ajkai kinyíltak, tanító szavak áradtak onnan.
Sajnos, ma már csak múlt időben mondhatjuk.
Kövecs Imre
karvezető,
ny. zeneiskolai ig.
Hajdúnánás
HÁZHOZ SZÁLLITÁS
Fasang Árpád
(1972)
Ha röviden akarnám bemutatni, népművelő-pedagógusnak nevezném. A most
hatvanesztendős Fasang Árpád zenetanárok generációit nevelte föl szerte
az országban. Működésének adatai is jellemzőek erre az országos tanító
tevékenységre: 1931-ben tanítóként kezdte pályáját Orosházán, s – mintegy
megelőzve a levelező oktatást – közben, fel-felutazgatva Pestre, elvégezte
a Zeneművészeti Főiskolát. 1941-től 1950-ig a szarvasi tanítóképző intézet
tanára, majd igazgatója. 1950-től 1953-ig a soproni tanítóképzőt, utána
egy évig a győri Zeneművészeti Szakközépiskolát igazgatja; 1954 és 1958
között a Művelődésügyi Minisztérium művészetoktatási, majd zeneművészeti
főosztályának vezetője volt; azóta a budapesti Zeneművészeti Szakközépiskola
igazgatója. Negyvenesztendős pedagógiai munkássága után most nyugdíjaztatását
kérte.
– Aktivitását, nevelői hivatástudatát ismerve, alig hiszem, hogy
belefáradt volna a tanításba. Milyen változást hoz tehát életébe az aktív
pedagógiától való elszakadás?
– Úgy érzem és remélem: lényegében nem, csak formájában változik
majd a munkásságom. S mielőtt elmondanám, hogyan, miért, engedjen meg egy
látszólagos elkalandozást. Gyermekkoromban mindig csodálkozva néztem a
térképen a folyók rajzát: érdekesnek találtam, hogy a Tisza, a Dráva, a
Száva önálló léte csak addig tart, ameddig a náluk hatalmasabb Duna folyásával
össze nem találkoznak; attól kezdve csak az ő vizét gazdagítják, s a Duna
vastagabb vonala jelzi létüket. Ez a viszony jellemzi véleményem szerint
a magyar zenepedagógia mai eredményeinek kialakulását is: Kodály Zoltán
működése az a hatalmas folyam, amelyet mások munkássága is táplál, s ha
a legnagyobbak Tiszaként járultak hozzá „módszerének” kialakításához,
én azon igyekeztem, hogy mint a kis Túr siessek beléje. Visszatérve
tehát kérdésére: úgy érzem, hogy a Kodály-rendszer erősítése a legfőbb
gondom, s most talán többet tudok használni, ha negyven év után átadom
a pedagógiai munkát másoknak, s az élő zene oldaláról teszek egy-egy téglát
az épülethez.
– Ezt miért látja hasznosabbnak, és hogyan képzeli el a gyakorlatban?
– Úgy tapasztaltam, hogy a zene nélkül élő emberek maguk sincsenek
tisztában vele, mi hiányzik nekik, mitől fosztották meg magukat. A vitaminhiányt
is az orvos állapítja meg és pótolja. Kodály programjával nagyon is egybehangzik
Goethe egyik mondása: „Nem azt kell adnunk, amit kérnek, hanem amit kérniök
kellene!”. Igen sok helyütt még azért nem jutottak el a zene igényéhez,
azért nem járnak hangversenyre, azért nem válogatnak a zenében, mert nem
tudják, mi az, amit kérniök kellene, mi az, amit nyernének általa. Mindenekelőtt
a zene hallgatóinak táborát kell kiszélesíteni és koncertlehetőséget teremteni
ott is, ahol jelenleg még – látszólag – nincs rá szükség. Úgy is mondhatnám,
hogy az emberekkel meg kell ízleltetni a muzsikát, hogy rászokjanak, s
– a Csemege Vállalat házhozszállító akciójához hasonlóan – egyelőre a zenét
is hozzájuk kell vinni. A Filharmónia számára is hasznos vállalkozás lenne
ez. Nemcsak azért, mert hallgatóságot tudna nevelni magának, hanem azért
is, mert művészi foglalkoztatását is megkönnyítené. Tárgyalásaink – javaslatom
alapján – már előrehaladtak: úgy képzelem, hogy egy-egy kisebb brigáddal
– természetesen pesti, vagy helyi ismeretterjesztő, műsormagyarázó előadóval
együtt – egy-egy földrajzi tájegységet kellene bejárni, s ily módon behálózni
az egész országot.
– A Filharmónia már régóta erre törekszik, s gondolom,
néhány helyen azért nem sikerült még az Ön javaslatát megvalósítani, mert
egy bizonyos határon túl nehéz a közönség aktivitását felkelteni.
– Ez igaz, de éppen ebben segíthetnek volt tanítványaim, akik
szerteszét működnek az országban. S most nemcsak azokra a muzsikusokra,
pedagógusokra gondolok, akiket negyvenéves gyakorlatom alatt Orosházától
Budapestig megismertem, hanem azokra a kulturális területen működő tisztségviselőkre
is, akiket a budapesti bölcsészkar népművelő szakán tanítottam. Itt most
is a zenei kultúra című tantárgyat oktatom. Elemzéssel, gyakorlati példákkal
igyekszem a zenét megszerettetni. Az innen kikerülő hivatásos népművelők,
vagy egyéb területen működő vezetők éppen úgy segíthetnek a zene „házhozszállítási
mozgalmában”, mint a nálam tanult pedagógusok. A munkatársi kapcsolat,
a személyes ismeretség – legalábbis az első fázisban – azért rendkívül
fontos, mert legyőzheti a bizalmatlanságot, az érdektelenséget. Hadd
mondjak el a számos kínálkozó közül egyetlen példát: az egyik
vidéki kisvárosunkban évekig nem tudott a Filharmónia ifjúsági hangversenyt
rendezni, mert a gyerekek a környékbeli falvakból jártak be a város gimnáziumába;
délután természetesen siettek haza. Tanítási idő alatt meg az igazgató
nem járult hozzá az órák elhagyásához. Hogy végül sikerült ellenállását
megtörni, az egy régi személyes kapcsolatnak köszönhető: felesége ugyanis
valamikor tanítványom volt, s amikor megtudta, hogy én vállalkoztam a hangverseny
magyarázatára, engedékenységre bírta férjét. Éppen ezért vélem fontosabbnak
most a gyakorlati munkát a tanításnál, mert úgy érzem, hogy negyven év
alatt kialakult ismeretségeimet jól gyümölcsöztethetem, s hogy jelenleg
az ilyen „kisipari” módszerekre is nagy szükség van.
– Ismeretterjesztőként milyen módszerekkel él?
– Szívesen vállalkozom arra, hogy elmondjam, átadjam másoknak
azt az élményt, amelyet a zene hallgatása bennem kelt. Természetesen ezt
a magyarázatot észrevétlenül igyekszem teletüzdelni formai, szerkezeti
elemzésekkel is, s a hallgatóság felkészültségétől függően szakmai
nevén nevezem, vagy csak érzékeltetem a fogalmakat. Amikor
például Kodály Páva variációiról beszélek, akkor mindenekelőtt olyan tiszteletet
szeretnék ébreszteni az alapnépdal iránt, mint amilyent egy több
évszázados lelet ébreszt bennünk, s aztán megmutatom, hogy ez az
ősi dallam hogyan ragadta el a zeneköltő fantáziáját, hogyan formálódott
a keze alatt, hogyan változott (a variáció fogalmának elemzése ismét a
közönség összetételétől függ), hogyan tükröződnek a műben a magyar
történelem nagy korszakai, fordulatai, hogyan reagál rájuk a zeneszerző
a népdal új és új arcának felvillantásával. A módszereket egyébként mindig
a mű és a hallgatóság szabja meg. Mindez arra való, hogy Kodály nagyszabású
programjának útját egyengessük, s az élő muzsika megismertetésével ébresszük
föl az emberek éhségét a nélkülözhetetlen lelki táplálék: a zene iránt.
(Feuer Mária: 50 muzsikus műhelyében – Zeneélet sorozat, Zeneműkiadó,
1976.)
|