Fehér Anikó
A Máté passiótól a Zsipp zsupp
kenderzsuppig…
(Avagy fordítva…)
„Aki
zenész akar lenni, konziba kell annak menni!”
(Magyar népdal után)
Sosem jártam konziba. Viszont nagyon is emlékszem
arra az időszakra – még Zeneakadémista koromra is jutott belőle, mikor emiatt
hatalmas kisebbségi érzésem volt. A konzisok afféle bennfentesek voltak, őket
igazi művészek tanították, a pestiek eleve közel voltak az áhítat nagy
tárgyához, az Akadémiához. Eredendően jobban tudták az összhangzattant,
koncertekre jártak és jobban tudták a zenész pletykákat, mint mi, mezei
gimnazisták.
De hát vége lett ennek
is, de azt hiszem hátrányomnak, vagyis annak, hogy nem eleve elrendelten csakis
zenésznek készültem kisgyermek koromtól – mindig lesz maradványa. Engem akkor,
13-14 évesen még nagyon sok minden érdekelt, nem is gondoltam arra, hogy bármi
mellett ilyen végérvényesen letegyem a voksom. Kipróbáltam ezer dolgot, az
irány mégis megmaradt.
Aki ma zeneművészeti szakközépiskolába,
azaz konziba jelentkezik, az 13 évesen eldönti, hogy vagy zenész, vagy semmi
sem lesz belőle. (Tisztelet a kevés kivételnek.) Eldönti jó esetben ő, rossz
esetben a szülei. Hogy ez jó-e, külön vitatéma lehetne. Ráadásul, mostantól nem
megoldható az sem, hogy valaki közismeretből más gimnáziumba jár és csak a
zenei tárgyakat tanulja itt. Nem
finanszírozható – és örüljünk, hogy van, aki érti ezt a szót…
2009. október 21-én a
budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium közös
gondolkodásra hívta a jövő művészeiért felelős szakembereket. Hívták „azokat az érdeklődő szolfézstanárokat, ill.
felkészítőket, akik hatékony segítséget szeretnének kapni növendékeik felvételi
előkészítéséhez, valamint kicserélnék tapasztalatikat más kollégákkal, a szakma
kiváló képviselőivel… A tájékoztatóval egybekötött
beszélgetésen az érdeklődők útmutatást kaphatnak a felkészítéssel kapcsoltban,
valamint választ kapnak a felvételit érintő kérdésekre, de lehetőség nyílik
egyéb, a szakmát érintő gondolatok
felvetésére, megvitatására is. A programmal gyakorlati, és hasznos
információkkal szeretnénk hozzájárulni a felkészítés segítéséhez, és további munkájuk
sikeréhez” – állt a meghívón. Így is volt ez, a jelenlévő főleg 35
zeneiskolai tanár valóban útmutatást és megerősítést kapott: fontos és hasznos
a munkájuk, a gyenge társadalmi és közéleti elismerés ellenére.
Bokor György, az intézmény igazgatója az esemény elején
kifejtette, hogy ez az alkalom csak bevezetés, szeretné, ha a jövőben többször
is találkoznának. Ő is megemlítette, hogy bizony a szolfézs tanárokat ritkán
tüntetik ki, pedig sokat tesznek a növendékek későbbi pályájáért.
Szabó Tibor, az iskola volt igazgatója, jelenlegi tanára a
konziba való bejutás nehézségeiről, az előkészítők fontosságáról és azok
sokszínűségéről beszélt. Való igaz, hogy igen sokféle a gyerekek tudása. Bizony
akad olyan, aki azért próbálkozik itt, mert másutt esélye sem lenne, és van
olyan is, aki az utolsó pillanatban dönti el, hogy megpróbálja ezt az utat. Az
előkészítő tanfolyam tanárának pedig mindehhez alkalmazkodnia kell. (Tőle van a
címként használt mondat: mi mindent is kell tanítani egy előképzőn!) De hát mi
más is a pedagógia, mint egy állandó improvizáció, ráadásul kötélen, rengeteg
néző szeme láttára, akik között legalább annyian kiáltanak
ess le!-t, mint ahányan szurkolnak.
Igó Lenke szolfézs tanár és
karnagy valódi módszertani bemutatót tartott. Megtapsolták a végén, olyan
hasznosnak bizonyult annak a pár pengének a bemutatása, amivel csatát is lehet
nyerni, ha jól forgatjuk. Kiderült itt is: szolmizáre
necesse est! Nincs mese, Kodály országa vagy sem, e nélkül nehéz a
későbbiekben megbirkózni az anyaggal. Felhívta a figyelmet a ritmikai érzék
fejlesztésének fontosságára még ebben a korban is.
Timkó Gábor tanár, karnagy szintén ügyszeretettől átitatva
mondta el előadását, az eddigi előadókhoz hasonlóan. A hallásfejlesztés
különféle útjaira utalt, de nem hallgatta el azt sem, hogy a zenész pálya
presztízsének csökkenése vagy csökkentése miatt bizony egyre kevesebb valóban
tehetséges gyerek jut ide, hisz szüleik más pályára irányítják, vagy kényszerítik
őket, félve a majdani anyagi lehetetlenségtől. Elmondta: a szolfézs eszköz, nem
művészeti tárgy. Tudni kell ezt a tanárnak. Szolfézzsel nehéz villogni, nehéz
vele kiállni, mégis, meginog nélküle az egész zenei építmény.
A résztvevők
hozzászólásaiból ügyszeretettől fűtött, aggódó szakmai elkötelezettséget
lehetett kihallani. Jó, hogy vannak ilyen egész emberek, akik zenét tanítanak
akár úgy is, hogy növendéküket látván, hallván sosem az ő nevüket mondják ki. A
növendékek tudása meglehetősen különböző, de jó, hogy vannak olyan
segédanyagok, amelyek a lapról olvasást, a hallásfejlesztést célozzák. Jó lenne
ezeket általánossá és elérhetővé tenni.
Azért azt szívesen
megkérdeztem volna a jelenlévő tanároktól, hogy boldogok-e azért, mert ennyire
jól és hibátlanul tudnak lapról énekelni és összhangpéldát kidolgozni? Ez
kell-e vajon a boldogsághoz? Nem kérdeztem, mert tudom a választ. Ez bizony
kevés. A szolfézs és zeneelmélet oktatás csakis a művészi előadásra előkészítő
hangszertanulással együtt ér valamit, csak akkor, ha azt szolgálja. A puszta
bravúrozás mit sem ér. Nem jó, ha öncélú. Muzsikálni, élni kell megtanítani a
gyerekeket – talán egy kicsivel kevesebb szabállyal és
szigorral, kevesebb kötelezővel, több rávilágítással és több beleéléssel.
Vannak tanárok, akik ezt
nagyon jól tudják és jól is csinálják, tudom. Ott ültek körülöttem!