Feuer Mária
„Szabadon muzsikálni...”
Banda Ede*
(1972)
Banda Ede
(1917-2004) Kossuth-díjas érdemes és kiváló művésztől,
a Bartók Béla – Pásztory Ditta-díjas gordonkaművész-professzortól
Feuer Mária: 50 muzsikus műhelyében című (Zeneműkiadó, 1976) c.
könyvéből vett fejezettel búcsúzunk.
Azon kevesek közé tartozik, akik a hangszeres pálya valamennyi
ágát művelik: szólózik, zenekarban játszik, kamaramuzsikál;
rendszeresen koncertező művész, a Zeneművészeti Főiskola tanára, az
Állami Hangversenyzenekar szólógordonkása, a Tátrai vonósnégyes tagja.
[A fizetésrendezés, amelyet Banda Ede a beszélgetés folyamán sürget,
azóta megtörtént.]
– Igyekszem elkerülni a
kézenfekvő szabványkérdéseket: hogy bírja mindezt, miként tudja
összeegyeztetni a négyféle, önmagában is egész embert kívánó
elfoglaltságot, s melyikhez vonzódik a legerősebben? Ehelyett inkább
arra kérem, ne válasszuk külön a beszélgetésben az egyes témákat, talán
így jobban megértjük, hogyan segíti, erősíti az egyik a másikat.
– Ha ennek az ellenkezőjét kérné, akkor sem tudnám teljesíteni, annyira
összefügg minden egymással. A világban nagyon kevesen csinálnak ezen a
pályán csak egyfélét – aki szólózik, a rendszerint tanít is, vagy
kamaramuzsikál, esetleg zenekarban játszik –, de valóban ritka
jelenség, hogy valaki mind a négy területen aktívan működjék. S bár
nagyon igaz, hogy az egyes elfoglaltságok egymást erősítik, azt sem
hallgathatom el: egyforma intenzitással, egyidőben nem űzhető minden.
1951-ben visszavonultam a zenekari muzsikálástól – az ÁHZ csellószólama
akkorra legendás hírűvé vált –, 1952-ben viszont bekapcsolódtam a
Tátrai-vonósnégyes munkájába. A zenekarba egy éve tértem vissza: Dénes
Vera halála után megkértek, vállaljam el a csellószólam vezetését és
nevelését. Ezt azért is megtehettem, mert mostanság a vonósnégyes
repertoárja kialakult, s már nem igényel olyan intenzív munkát, mint
húsz esztendővel ezelőtt.
– A közben eltelt idő alatt
változott-e a zenekari játékról alkotott felfogása, s egyáltalán:
hogyan látja a sokat vitatott zenekari problémát?
– Számomra azért élvezet a zenekari munka, mert a gordonkaszólam
követelménye összetett, olykor dallamot tolmácsolunk, olykor csak töltő
szólamot, s igen gyakran a basszus képviseli a hangzás alapját és
egyensúlyát. Bernardino Molinari tette felejthetetlenné számomra azt a
felismerést, hogy a basszusszólam alapjára épül az egész zenei
szerkezet, s olyan feladatot kell betöltenie, mint egy épülő ház
fundamentumának, hogy a ránehezedő terheket biztosan viselhesse. A
gordonkaszólamnak ez a sokrétűsége magyarázza, hogy a csellisták
harmóniai érzéke fejlettebb — összhangzattanban ők a legerősebbek a
főiskolai növendékek között. A különböző feladatok adagolása teszi oly
változatossá a csellista számára a kamarazenei és zenekari munkát.
– A muzsikusok gyakran
fizikai túlterhelésről és szellemi fásultságról panaszkodnak. Hogyan
lehet ezt legyőzni?
– Újabban könnyed játékmódra törekszem. A lazaság a tanításban is
alapelvem, s valószínűleg éppen a tanítással eltöltött évek alakították
ki bennem a zenekari játéknál is alkalmazott szabad vonóvezetés,
szárnyaló hangképzés, elengedett tartás elvét. Ha így gyakorol az ember
(s ez tanárra, növendékre, zenekari muzsikusra, szólistára egyaránt
vonatkozik), akkor nincs izomfáradtság. Szebb lesz a hang és szabadabb
a muzsikálás. Az az érzésem: zenekaraink legfőbb baja, hogy hamar
kifáradnak. S igaz ugyan, hogy a laza játékmód bizonyos fokig
megtanítható, ám a problémát ez mégsem oldhatja meg. Hiszen a zenekari
muzsikusok azért fáradtak, mert sokat dolgoznak, rengeteg mellékes
munkát, haknit vállalnak. Erre pedig azért kényszerülnek, mert nálunk a
fizetések világviszonylatban feltűnően alacsonyak. Amíg itt nem lesz
változás, addig nem várhatjuk el a zenekari játék minőségi fejlődését.
(Csak zárójelben, de hadd tegyem hozzá, hogy az imént említett laza
játékmód például a szűk operai árokban sokkal nehezebben valósítható
meg.) Sokat várunk a főiskolán nemrégiben bevezetett zenekari
muzsikusképző (kamaraművész-képző) tanszaktól. Hadd mondjam meg: az
anyagiak rendezése nélkül ez sem eredményezhet alapvető fejlődést. A
főiskolán egyébként sem lehet megtanítani a legfontosabbat: a nagy
karmesterek nevelőmunkája révén, vagy csak egy-egy próbán szerzett
tapasztalatokat, mindazt a számtalan apróságot, amely egy-egy zenekar
hagyományát alkotja, s amely csakis az életben, a gyakorlatban
sajátítható el. Ezért pótolhatatlan a zenekarokon belül végzett
nevelőmunka. Jómagam csak az ÁHZ törekvéseiről tudok beszámolni: itt
rendszeresen foglalkoznak a fiatalokkal. Időközönként számot kell
adniok tudásukról, felkészültségükről, és ami ennél még fontosabb: az
idősebb kollégák igyekeznek átadni tapasztalataikat ifjú társaiknak.
Azt tervezzük, hogy részben szólampróbákon, részben külön előadások
keretében én is továbbítom majd a nagy karmesterektől tanultakat. Hogy
milyenek ezek a tapasztalatok? Néha olyan magától értetődőek, mint az
egyszeregy. Mégis külön kell beszélni róluk, s akkor villámszerűen
hatnak. Ilyen például az a felismerés, hogy a crescendo mindig piano, a
diminuendo mindig forte alapállást jelent. És milyen egyszerű az a
megfogalmazás, amelyet Mengelbergtől hallottam: minden zenekari
muzsikusnak a dallamot kell hallania, amikor játszik. Vagy azért, mert
ő maga tolmácsolja, vagy éppen az ellenkezője miatt: ő töltőszólamot
játszik, s ezért halkabbnak kell lennie. Az ilyesféle rátalálások
egycsapásra megváltoztathatják egy-egy mű előadását.
– S gondolom, a tanításban épp
így érvényesülnek…
– Sőt, a tanítás a tanár szólista felkészülését is megkönnyítheti.
Egyrészt alkalmat ad bizonyos gyakorlási mennyiség pótlására, hiszen az
előjátszott, megmutatott részek többnyire igényesek; másrészt a
pedagógiai munka természetszerűleg tisztáz és tudatosít olyan
folyamatokat, amelyek a szólistánál talán ösztönösek. A tanárnak
egyébként számolnia kell azzal, hogy növendékei különböző alkatúak, s ő
az órán csak annyit tud hozzáadni a felkészüléshez, annyival tudja
továbblendíteni az előrehaladás folyamatát, amekkora munkamennyiségre a
növendék otthon, egymaga is képes volt.
– Szavakkal meghatározható
ez a folyamat?
– A megtanulandó művet először egy tömbből kell kifaragni; a finom
csiszolás a későbbiek dolga. Itt válik el, hogy ki mekkora
erőfeszítésre képes. Ugyancsak Mengelberg vezetett rá arra a remek
módszerre, hogy az első tizenhat ütemet kell a legalaposabban
kidolgozni; ha valaki türelemmel bírja ezt a részletező munkát, akkor a
darab előadása már „sínen van”. A növendékek különböző alkata egyébként
nemcsak a terhelést, a továbbhaladás mértékét határozza meg, hanem a
bánásmódot is. S ha a főiskolai évek alatt nagyjából a tanár felfogása
dominál is, a növendéket lehetőség szerint minél szabadabb szárnyalásra
kell serkenteni. A merészséget technikai vonatkozásban is alapelvnek
tartom. Meggyőződésem, hogy például a távoleső fekvéseket is
biztosabban találja el az ember, ha lendülettel fogja meg, s nem félve
keresgéli. Az a véleményem, hogy a túlzásokból mindig le lehet faragni,
és az egyéni hangvétel többet ér az óvatoskodásnál. Ebben a szellemben
nem a kotta hangjait kérem számon az órán, hanem azt az ívet, amelyet
az egymás után következő hangjegyek kifejeznek. S vallom, hogy az
előadás szabadsága, a szuggesztív egyéniség hatása teszi élménnyé a
hangversenyt — legyen az szóló produkció, kamarazenélés vagy zenekari
előadás.
|