FISCHER ANNIE RENDKÍVÜLI ÉLETE
I. rész
10 éve, hogy nincs közöttünk, de mi, akik ismertük, továbbra is együtt
vagyunk Vele. Gondolunk rá, tanulunk abból amit Ő a művészet- és
életszeretetről belénk oltott. Létrehoztunk egy Róla szóló könyvet sok
dokumentációval, illusztrációval, azért, hogy hangfelvételein túl a képi és
írott emlékek is fennmaradjanak. A könyv siker lett, ma már hozzájutni nem
lehet, jogi okok miatt további megjelenése nem lehetséges. Akik ennek
birtokában vannak, gyakran előveszik, olvasgatnak belőle, nézik a csodálatos
fotókat. Fischer Annie emlékének ápolása azonban nem szűnik meg. Újabb
hangfelvételek, videofelvételek kerültek elő, a „BBC Legends” sorozatban több
angliai koncertfelvétele jelent meg, és egy osztrák lemezcég kiadta Bartók 3.
zongoraversenyét Solti György vezényletével. Az Óbudai Társaskör évente
rendez a művésznő születése napján koncertet. Törley Mária által megformált
mellszobor kapcsán újabb film is készült róla a Magyar Televízióban.
Barátaival, rokonaival és munkatársaival hangszalagra
vettünk további visszaemlékezéseket, amelyekből szeretnénk most egy kis
összeállítást átnyújtani. Néhány jellemző momentum ismételten előfordul az
interjúkban, mivel úgy éreztük, érdemes különféle szemszögből is megismerni
azokat.
Aligai történetek (barátok mesélik)
Férjével, Tóth Aladárral júniusban jöttek Aligára és késő nyárig, majdnem
őszig maradtak, ahol szellemileg és testileg is feltöltődtek és Fischer Annie
itt készült fel a szezonra. Egy Bösendorfer zongorán gyakorolt és férjével
közösen állították össze a műsort. Nagyon szerény körülmények között
töltötték itt nyaraikat. Előzőleg egy kicsit arrébb volt az üdülő épülete, de
onnan el kellett költözniük, mert a szomszédban épülő pártüdülő területére
esett a kis nyaralójuk. Bármit is ajánlottak helyette, nem fogadták el,
ragaszkodtak az eredeti épülethez. Ezért a nyaralót nem sokkal arrébb újra
felépítették számukra. Balatonaliga egy igen szép üdülőhely volt, Csók
István, Spányi Béla festőművészek nyaraikat itt töltötték. A földbirtokos
székesfehérvári Tóth család – Tóth Aladár ősei – is itt nyaraltak
rendszeresen. Amikor a pártüdülő felépült, a közműveket egyszerűen
kikapcsolták a környező villákból. Már az is privilégium volt, hogy az ő
kertjükben és konyhájukban vízcsap volt. A környék lakói a löszfalnál lévő
forráshoz jártak akkor vízért: „Ne oda menjetek, hanem gyertek hozzánk a
kerti csaphoz” – mondta ő néhány számára kedves családnak és attól fogva
három-négy család tőlük hozta a vizet. Ekkoriban szinte az egész Operaház ide
vándorolt, mivel Tóth Aladár az Állami Operaház igazgatója volt. A gyermekek
megbámulták Tóth Aladár Opel Capitain kocsiját és örömmel ették a fagylaltot,
amit Annie hozott termoszban.
Egyszerűségük, kedvességük mindenkit lefegyverezett és a
kis nyaraló valójában egy szellemi fellegvár volt. Az itt lakók
természetesnek vették, hogy naponta hallották Fischer Annie-t zongorázni.
Nyaranta itt megfordult gyakran Kodály Zoltán és felesége,
Jemnitz Sándor zenekritikus, Ungár Imre, Solti György feleségével
Valerie-val, Szabolcsi Bence, Rév Lívia, Somogyi László, Végh Sándor, Kuttner
Mihály – a zenei élet kiválóságai. Néha hajnali kettőig zajlottak a
beszélgetések. Rendszeresen hallgatták a szebbnél szebb élő
rádióközvetítéseket Bayreuthból, Salzburgból a Balaton partján is. A szereplő
világhírű művészek közül sokakat személyesen ismertek, néhányan (például
Elisabeth Schwarzkopf és férje) személyesen is megfordultak Aligán.
Különleges világ nyílt itt meg az ötvenes-hatvanas évek Magyarországán.
A közös zenehallgatás szent esemény volt Annie és Aladár
életében. Hangtalanul figyeltek és utána részletekbe menően megbeszélték a
hallottakat. Egyes részeket zongorán is lejátszottak, ahogyan ők gondolták
egy-egy frázis helyes megoldását. Egy régi, tekerős gramofonról hallgatták
Bach h-moll miséjét, miközben Aladár Verne „Grand kapitány gyermekei”-t
olvasta és ez szinte minden évben megismétlődött.
Időbeosztásuk más volt, mint az átlagembereké. Későn
keltek, későn ebédeltek, sokszor hajnalig fennmaradtak. Délelőtt Aladár
kicsit kertészkedett: katonasorba rendezte a hajnalkákat a kertben. Később
lementek horgászni csónakkal a távolabbi nádasba. Három-négyóra felé
ebédeltek, majd ebéd után Aladár lefeküdt aludni. Késő délután és sokszor
este Annie gyakorolt. Annie sokszor egyedül is horgászott, de a halat nem
szerette leszedni a horogról. Ha fogott valamit, átkiabált a szomszédba és
akármelyik szomszéd gyerek boldogan rohant, hogy leszedje a halat. A környék
gyermekei imádtak Annie-ékhoz járni.
A késő délután egy valódi szeánsz volt: együtt élvezték a
naplementét és a madarak énekét. Aladár egy széken ült – szipkáját szívta,
Annie a küszöbön ülve cigarettázott. A gyermekek sokszor csendben köréjük
gyűltek. Este Annie újra gyakorolt, amennyiben erre kedve volt. Amikor finom,
permetező eső esett, a zongorahang úgy áramlott a levegőben, mint egy
szabadtéri hangverseny. Bár nem szerette, ha kifejezetten hallgatták
gyakorlását, egy-egy szomszéd gyerek lapozhatott, amikor új darabot tanult.
Ez nagy dicsőség volt!
A vacsora igazi szertartás volt. Annie – aki kiválóan
főzött - nagyon adott a szép terítésre, az ételek esztétikus elhelyezésére. A
zenehallgatás közben értékelték a művet és az előadókat is. „Ezt nem így írta
Beethoven” –mondta Aladár. „Ez túl merev, kitalált játékstílus -
természetellenes. Miért játszanak Chopint csupa staccatóval? ” mondta Annie.
Karmester ideáljaik közül Otto Klemperer – aki Tóth Aladár jóvoltából három
csodálatos évaddal ajándékozta meg a magyar operaközönséget – és Wilhelm
Furtwängler emelhető ki. Annie nem tudott a zenével kapcsolatban
mellébeszélni. Ha nem tetszett egy koncert, inkább nem ment oda az előadóhoz
a koncert után gratulálni, hiszen megbántani nem akarta. Mint őstehetség – 18
éves korában, legfiatalabbként nyerte meg a budapesti nemzetközi
Liszt-versenyt – Aladárral való kapcsolatában szellemiekben tovább
gazdagodott, de ehhez szükség volt veleszületett fogékonyságára és
intelligenciájára.
A sok turné ugyan fárasztotta, mégis több helyre – az
olaszországi Toszkánába, dél-Franciaországba, Japánba - szívesen ment vissza.
Férjével a Fidzsi szigeteken is járt, amelyről azt mondta, Aliga után talán
ott lehetne még élni. A Balatont, a naplementét azonban semmiért sem cserélte
volna el.
Életképek
Csodagyerekként indult, de ő ezt mégsem így élte meg. Harmonikus gyermekkorát
szüleinek köszönhette – édesapja kiváló tollú újságíró volt. A szomszédban
egy zongoratanárnő lakott és a kis Annie a zongora alól figyelte ott a
tanítást. Utána otthon lejátszotta a darabokat édesanyja megdöbbenésére.
Világos volt tehát adottsága és ezt a család hamar felfedezte. A szomszédban
lakó nagynénje, a kiváló Eszti néni gramofonja révén kapta első zenei
élményeit. Nem sokkal később Solti Györggyel együtt jártak órára a
Zeneakadémiára, ahová kisgyermekként vették fel őket. A balatonfőkajári Solti
család kiugróan tehetséges gyermeke mindig matrózblúzban jelent meg Székely
Arnold óráin, általában utána jött Annie. A gyermek Fischer Annie muzsikált a
Hubay palotában és fellépett Auguszta főhercegnő előtt. Édesanyja – amúgy
rendkívüli ember – elvitte Rómába a pápához is. Egyik alkalommal egy
művészházaspár, Irma Schaichet és férje Alexander, a budapesti
Zeneakadémiáról már indulófélben figyelt fel a nagyteremből kiszűrődő
zongorajátékra. Nem látták, ki zenél, de Alexander közölte: bemegyünk és
meghallgatjuk. Nem akarták elhinni, hogy egy pöttöm gyermek játszott, akinek
a lába alig érte el a pedált. A Svájcban élő házaspár hamarosan szerződtette
a 11 éves Annie-t akinek így kezdődött el külföldi karrierje. „Irmuska” –
ahogy Annie hívta a kiváló zongoraművésznőt és pedagógust – 93 éves korában
bekövetkezett haláláig Annie egyik legjobb barátnője maradt. Annie húga
Magda, szintén a zenei pályát választotta és sikeres zongorapedagógusként
működött a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában.
Annie hamarosan ünnepelt koncertszólista lett. Gyermekként néha
„rosszalkodott” – azaz nem gyakorolt eleget –, ekkor szülei kissé szigorúbbra
fogták, de ez semmiféle lelki sérülést nem okozott. Egyszer fiatal leányként
Amszterdamban lépett fel. Egyenesen a pályaudvarról érkezett a próba
színhelyére, ahol a karmester-titán, Willem Mengelberg várta. Annie fáradt
volt, nem akart gyakorolni. Mengelberg egyszerű módszert választott: a
pályaudvarról egyenesen egy gyakorló terembe vitte és rázárta az ajtót.
„Tessék gyakorolni!”
Fejér Gábor felvételei
Annie
koncertjeiről felsőfokon írt egy fiatal kritikus, Tóth Aladár. Annie
édesanyja megkérte, hogy egy como-i koncertútra kísérje el és vigyázzon rá.
Ennek a felkérésnek az eredménye halálig tartó, óriási szerelem lett. Így
kezdődött a kapcsolat e két különleges ember között, akiknél nem számított a
16 év korkülönbség. 1937-ben kötöttek házasságot, amelytől fogva szinte
szimbiózisban éltek, mindig együtt voltak, közösen gondolkodtak és életük fő
éltető eleme a zene volt. A második világháború alatt egy turné kapcsán
Svédországban rekedtek, ahol barátaik rábeszélésére kivárták a háború végét.
Olyan családok vették őket körül, akik enyhíteni tudták a háború
szörnyűségeit. Az itt készült fényképeken egy fiatal házaspár látható a
tengerparton – a tenger, és azok „gyümölcsei” számukra mindig felüdülést
jelentettek. Azonban fel sem merült végleges letelepedésük, az első adandó
alkalommal hazajöttek. Megmaradtak azonban a svéd konyha jellegzetes elemei:
kagyló, lazac, languszta. Polcaikat elárasztották e konzervek, melyeket
különféle koncertútjaikról hoztak. Kulináris élményt jelentő vacsorákat
rendeztek belőlük. A Rákosi korszak üldöztetései ugyan nem érintették
közvetlenül őket, annál inkább környezetüket, barátaikat. Jó néhány ismerőst,
barátot mentettek meg a kitelepítéstől. Annie még Rákosihoz is elment:
„Életemben egyszer ki kellett ejtenem a számon, hogy elvtárs” – mondta, mikor
az idős háztulajdonosukat próbálta megmenteni a kitelepítéstől. Az Operaház
művészeit valaki feljelentette, mert részt vettek a török követség
szilveszteri rendezvényén. Elbocsátás fenyegette őket, mégis sikerült ezt az
ügyet is rendezni Tóth Aladár diplomatikus levele által, amit Révay
„Miniszter Úr”- nak írt. Az Operaház eközben művészi fénykorát élte: Osváth
Júlia korának egyik legnagyobb Mozart énekese, Székely Mihály minden idők
egyik legnagyobb basszistája volt. Otto Klemperer, Sergio Failoni, Ferencsik
János karmesterek, Oláh Gusztáv, Nádasdy Kálmán rendezők, Márk Tivadar
jelmeztervező fémjelezték e korszakot.
Ezen idők hányattatásai során felidézték férjével a
múltbeli emlékeket. A Pesti Napló időszaka az akkori magyar szellemi elit
számára nagy jelentőségű volt. Aladárnak a szellemi csúcsot jelentette,
hiszen olyan lapba írhatott rendszeresen, amelyben Ady költeményeinek első
közlése is megjelent. Babits Mihály, Tóth Árpád, Móricz Zsigmond személyes jó
kapcsolatban voltak Tóth Aladárral. Birtokukban volt Bartók Béla
levelezőlapja, melyen kéri Tóth Aladárt, hogy hallgassa meg egy próbán
kétzongorás játékát Pásztory Dittával. „Érdekel a véleménye a darabról…”
A Balatonaliga előtti időszakban Fonyódra jártak,
ahol őszinte barátságba kerültek Egry József festőművésszel, szemük előtt
születtek meg a híres alkotások. Amennyire anyagi lehetőségeik engedték,
képeket vásároltak tőle.
Rendszeresen összejártak Kodály Zoltánékkal. Aligán Annie
kedvenc születésnapi mezei virágcsokrát szedte Kodály és Tóth Aladár (erről
fotó is készült), miközben folyamatosan vitatkoztak a zenéről. Tóth Aladár
Kodállyal való tanítvány-mester barátsága még a Pesti Napló időszakából eredt
és ezt igen sok értékes levél bizonyítja.
Tóth Aladár 1968-ban bekövetkezett halála éles
választóvonal volt Fischer Annie életében. Egy évi szünet után mégis
visszatért a koncertpódiumra. Férje gondolatban mindig vele volt, mindig
emlékezett beszélgetéseikre, véleményére. Aladár betegségének utolsó
hónapjaiban Annie még arra is gondolt, hogy a konyhaasztalba helyezhető orsós
táskamagnetofonjukra rögzítse beszélgetéseiket, hiszen tudta, milyen érték
tűnik el férje elvesztésével. A külföldi impresszáriók versengtek Fischer
Annie-ért. Párizsban Andre Furno, Angliában Terry Harrison, Medák Sári és
Ibsen Tillet nemcsak szervezőként, hanem barátként is mellette álltak, nem
győzték rábeszélni az újabb és újabb koncertekre. Ibsen Tilletnek köszönhető
az Edinburghi Fesztiválon való jó néhány csodálatos fellépése, amelyről hangfelvétel
is fennmaradt. Jacques Leiser – aki többek között Richter és Callas amerikai
útjait is szervezte – szívügyének tekintette, hogy Fischer Annie-t az
amerikai közönség is megismerje. Tízévi munkájába került, hogy Annie-t erre
rávegye. Japán útjain nagyon jól érezte magát, mert a japán ember egyénisége,
fegyelmezettsége rokonszenves volt számára. Játékának szuggesztivitására
jellemző volt, hogy a zárkózott japánok is óriási ovációban részesítették. A
hazai hangversenyszervezői közül a legendás Kun Imre, valamint Sásdi Lili,
Gedényi Ildikó, Mikle András, Strém Kálmán emelendő ki. Lakatos Éva, a
Filharmónia igazgatója és Ferencsik János vezető karmester időszakára tehető
Fischer Annie számtalan hazai koncertje. Nem rangsorolta a közönséget – a
legeldugottabb vidéki helyen is ugyanazt nyújtotta, mint a világ zenei
központjaiban. Ha gyakorolt, vagy próbált, játéka akkor is elmélyült,
intenzív volt. Szívesen adott ifjúsági koncerteket, mert fontos nevelő
eszköznek tartotta. Kifejezetten szeretett vidéki közönségnek játszani.
Bartók Bélát példaképének tekintette, Dohnányi Ernőt
tisztelte. Tudatában volt annak, hogy Bartók és Dohnányi mestere, Thomán
István, Liszt Ferenc egyik legjobb tanítványa volt. Zongoraművész kortársai
rendkívül érdekelték – a Cziffra Györggyel és Farnadi Edittel kapcsolatos
konkurrencia-történetek mind nevetséges mesék – említette Annie barátainak.
Legjobb barátai közé tartozott pályatársa Ungár Imre, a világtalan
zongoraművész. Meghallgatták egymás koncertjeit majd részletesen megbeszélték
őket. Nagyon adott Ungár Imre véleményére és emberségét példamutatónak
tartotta. A következő generációból Vásáry Tamást szinte fiaként szerette,
Frankl Péter is rendszeresen járt nála. Külföldre távozásuk után is szoros
kapcsolatban maradt e két művésszel. A rákövetkező generációból Schiff András
karrierjét előre megjósolta, koncertjein mindig jelen volt. Nemritkán
összejárt velük és tanácsokat adott Failoni Donatella, Varga Csilla, Prunyi
Ilona, Hauser Adrienne, Kocsis Zoltán, Baranyai László zongoraművészeknek.
Japánban összetalálkozott Némethy Attila zongoraművésszel, ahol csak a hotel
asztalán „zongorázva” volt módja elképzeléseinek bemutatására. Csoba Tünde
fiatal zongoraművésszel sokat foglalkozott, nagy jövőt jósolt neki. A
külföldi zongoraművészek közül meg kell említeni kölcsönös nagyrabecsülésüket
Szvjatoszlav Richterrel, akinek minden magyarországi koncertjére elment.
Martha Argerich játékát még varsói Chopin verseny-győztes időszakában
hallotta és azonnal javasolta magyarországi meghívását, hiszen később ez
szerinte már anyagilag nem lesz lehetséges. A fiatal művésznő Fischer Annie
édesanyjának lakásában lakott és két felejthetetlen koncertet adott. Maurizio
Pollininek is adott tanácsot és nagyra értékelte Emil Gilelsz virtuóz
játékát, Clifford Curzon liráját, Rév Livia Debussy interpretációját. Bíró
Sári amerikai zongoraművésznő hangfelvételeit eljuttatta a Magyar Rádióba.
Svájcban együtt muzsikált Anda Gézával és Földes Andorral. A legfiatalabbakat
is szívesen meghallgatta. Elmeséltette velük koncertélményeiket, akadémiai
óráikat, meghallgatta véleményüket. Felfigyelt a gyermek Bogányi Gergely
játékára és Szvétek László szép basszus-énekhangjára. Ő indította el a Keller
vonósnégyes külföldi karrierjét, úgy, hogy akkor ők erről nem is tudtak. Főzés
közben a rádióból hallotta játékukat és azonnal felhívta egyik
impresszárióját, hogy foglalkozzon a kiváló muzsikusokkal. Amikor Keller
András kislánya megszületett, nem véletlenül keresztelték Annie névre.
Különleges fizikuma, szép, filigrán, jó alakja és
rendkívül fotogén arca volt. Szerencsés alkattal és elképesztő fizikai
teherbírással rendelkezett. Választékosan, nagyon elegánsan, mégis szerényen
öltözködött és a járása – melyet édesanyjától örökölt – különlegesen szép
volt. A repülőtéren már madártávlatból felismerték őt barátai jellegzetes és
különlegesen harmonikus mozgásáról. Minden érdekelte, állandóan tv-t nézett,
rádiót hallgatott, még a focimeccseket is élvezettel drukkolta végig.
Szerette a játékokat, gyakran játszott magyar kártyát. Szívesen fejtett
keresztrejtvényeket és jól szórakozott a japán játékautomata őrületen (ezt
„pacsinkónak” hívják). Monte-Carlóban is szívesen (de nem igazi tétben)
játszott. Sokat olvasott, többek között a számára nagyon kedves orosz
klasszikusokat. A július kiemelkedő hónapjuk volt: 5-én Annie születésnapját,
26-án névnapját, 31-én házassági évfordulójukat ünnepelték. 28 évig élt férje
nélkül, de a lakásban minden az ő emlékét idézte, a virágok, képek
elrendezése ugyanolyan maradt. Ha valamilyen előadást, művészi alkotást
értékelt, gyakran hozzátette: Aladár is így gondolta, Aladár ezt már korábban
megjósolta. Utolsó pillanatáig aktív volt és szellemi erejének teljes
birtokában hunyt el. És végül egy jellemző történet: Egy fárasztó
martonvásári koncert után egy kis étteremben Annie kedvenc ételéből, a
pacalpörköltből ismételten rendelt. Az étterem vezetője szomorú arccal jött
ki: „Asszonyom, hiába ízlik annyira a főztöm, várni kell rá jócskán. Egy
hangverseny volt itt, és olyan sokan jöttek utána ide, hogy minden
elfogyott”. Annie csendesen mosolygott.
Lejegyezte: Székely György
FISCHER ANNIE RENDKIVÜLI ÉLETE
II. rész
Fischer Annie életéről szeretnénk tovább szólni, mivel a róla készült
könyvnek utóélete lett. A benne szereplő kortársak közül többen jelt adtak
magukról és a művésznő barátaival, pályatársaival, szeretteivel készült
riportok még számos érdekességet tartalmaznak. Írásunk második részében is
első kézből, Fischer Annie közvetlen környezetéből származnak a
visszaemlékezések.
Egy rejtély megoldódik
Fischer Annie hagyatékában egy névtelen szerző versét találtuk, amelyet –
mivel az egyértelműen Neki szólt – a róla szóló könyvben megjelentettük:
Búcsú magamnak
(Balatonaliga, 1975. aug. 1-2.)
Az ifjúság, a zene, a szeretet,
A barátság, a táj, a víz, a csönd
minden, ami nélkül élni nem lehet,
az idehúz, s itt újra rád köszönt.
Hajnalka nem kúszik többé a falon,
A csónak áll és búvik a madár.
De látod, a tó, a nagyrét, a vadon,
Az öböl és a nádas visszavár.
És meredély alatt, víztükör fölött
Itt áll a ház, beszél a zongora.
A világ százmillió pontja között
Hová tartozol inkább, mondd hova?
Mert van vihar, napnyugta, teliholdak,
De volt hajnalka és volt gyurgyalag,
Mindaz, a „volt” és „van” itt összeolvad,
Eggyé válik és egyként megmarad.
Lehet-e gazdagabb, akinek ennyi
S ilyen „volt” volt az élet, a világ
Most már… amerre látsz. Ha akarsz menni.
De mindig magaddal viszed Aligát.
Bárkitől is kérdeztük, mindenki bizonytalan volt a szerző személyében. A
könyv megjelenése után azonban meglett a megoldás, amelyről egy levél
szól:
„Budapesten jártamban kezembe került Fischer Annie-ról szóló könyvük, amely –
mert én is nagyon tiszteltem, és szerettem őt – nagyon nagy örömöt okozott.
Az utolsó oldalon észrevettem a felhívást: amennyiben valami észrevételünk
volna, nekünk, olvasóknak, kérik hozzászólásunkat, vagy segítségünket. Nos,
felfedem a 184. oldalon lévő „anonim” kis búcsúvers íróját: Szabolcsi Évát,
aki irodalomtörténész – Szabolcsi Bence lánya – volt. Megismertem az írását…
„
Köszöntéssel
Dobozi-Sirokay Zsuzsanna
zongoraművész
Egy iskolai fénykép nyomában
Egy megsárgult fényképen Fischer Annie osztálytársai körében látható. További
információink nemigen voltak Annie iskolás életéről. Az első sorban két iker
kislány ül, akikkel - a könyvnek köszönhetően - 2005-ben találkoztunk.
A Szekeres Margit Leányliceumba járt Kaba Mária és Kaba
Márta, ahová „Fischer Anna” néven járt Annie.
Kaba Mária:
„Ez magániskola volt, ahová Annie-val együtt jártunk és nemsokára igen jó
barátságba kerültünk. Iskolán kívül is összejártunk, és Annie több alkalommal
is velünk nyaralt Siófokon és Abbáziában. A barátság egészen Annie
férjhezmeneteléig igen szoros volt, de az élet attól fogva elválasztott
minket. Én Amerikába kerültem, testvérem is férjhez ment, bár ő Budapesten
maradt. Annie koncertjein azonban amikor csak tudtunk, részt vettünk és én
tanúja voltam két amerikai hangversenyének, köztük a Carnegie Hall-ban
tartott zongoraestjének is. Ezt követően meghívtuk Annie-t vacsorázni, ahol
döbbenten láttam, Annie mennyi csigát evett meg. Sajnos Annie Amerikát nem
nagyon szerette, nem érezte ott jól magát, ezért talán kétszer volt nálunk,
többször nem sikerült őt amerikai turnéra rávenni. Az évek gyorsan teltek, de
találkoztunk még Vele nem sokkal halála előtt is, amikor Amerikából
hazalátogattam.”
Kaba Márta:
„Annie az iskolát komolyan vette, de ekkor már koncertező csodagyerek volt.
1933-ban megnyerte a nemzetközi Liszt-versenyt, amelyet mi is
végigdrukkoltunk az Annie-t ugyancsak szerető édesanyánkkal együtt. Olyan
jóban voltunk, hogy „hármas ikreknek” neveztek minket. Koncertjei miatt Annie
ugyan sokat hiányzott, de ha jelen volt, szinte pillanatok alatt mindent
megtanult és jó osztályzatokat szerzett. Egy zenekedvelő unokaöcsünkkel sokat
zenélt együtt, még könnyűzenét is játszottak. Bátyámmal, valamint
unokaöcsémmel, Carelli Gábor énekessel is gyakran és szívesen volt együtt.
Később, az iskola elvégzése után a Zserbóban volt a
találkozóhelyünk. Édesanyját és testvérét, Magdát nagyon szerettük. Annie nem
győzte hangsúlyozni, hogy Magda milyen kiváló zongorista. „Jobban játszik,
mint én” mondta gyakran. Mamája imádta lányait, de Annie szerinte nem
gyakorolt eleget, emiatt voltak nézeteltéréseik. Sokkal később Balatonaligán,
tündéri kis házukban többször meglátogattuk, férje halála után is. Láttuk,
milyen menedék volt számára ez a hely, amely miatt nem nagyon vállalt nyáron
koncerteket. Annie olyan természetes ember volt, mint bármelyikünk, nem
éreztette környezetében különleges képességeit.
Rév Lívia emlékeiből:
A Franciaországban élő Rév Líviát az utóbbi években ismerte meg a hazai zenei
közönség. Pedig világszerte ismert koncertzongorista, aki most, kilencvenedik
éve felé is csodálatosan muzsikál. Bár gyermekei felnevelése miatt karrierje
nem volt töretlen, fellépett a világ vezető zenekaraival, karmestereivel.
Starker János világhírű csellóművész kamarapartnere volt. Debussy és Chopin
lemezfelvételeit nemzetközi elismerés övezi. 2005-ben a Nemzeti
Koncertteremben adott nagysikerű Debussy estet.
„Azonos napon, bár nem azonos
évben születtünk (akár Starker János). Első koncertjét soha nem fogom
elfelejteni, annyira megfogott - számomra borzongatóan nagy élmény volt. Már
egészen fiatal korában (gyermekkorunk óta ismertük egymást) olyan intenzív,
olyan mély volt a játéka, amelyhez foghatót azóta sem hallottam. Én már
ötéves koromban elhatároztam, hogy zongoraművész leszek, de nem szólista,
hanem kamarazenész akartam lenni. Ő Székely Arnoldnál tanult, aki ügyvéd és
zongorista volt, eredetileg az első világháború alatt helyettesként került az
Akadémiára. Végül megszerették, bennmaradt, de azt mondhatnám, hogy ő is
sokat tanult egyes tanítványaitól. Érdekes, hogy később Franciaországba
került, ahol többször találkoztunk, jó viszonyba kerültünk. Az én tanárnőm
Varró Margit, korának egyik legnagyobb zenepedagógusa volt. Annie-t csak
akkor vállalta volna, ha az ő osztályába jár, nem Dohnányihoz. Így tehát
Dohnányi Ernő és Székely Arnold lettek Annie tanárai, de Székely Arnold
kitűnő asszisztensének, Küssler Ilonkának – egy nagyszerű tanárnőnek - a
nevét is meg kell említeni, mivel szerintem Annie igen sokat köszönhetett
neki is. Ő később Olaszországban lett neves zongoratanárnő.
A háború után külföldre kerültem és Annie-val sokat
voltunk együtt külföldi koncertútjai alkalmából. Sokszor meglátogatott engem
Párizsban is. Ha vacsorára jött hozzánk, kedvencét, osztrigát tálaltunk fel
neki. Bizalmába avatott. Amikor gyermeket vártam megjegyezte: „Gyermeket
vársz, zongorista karriernél ez lehetetlen!”
Két évvel később két kis babámat látva folytak a könnyei.
„Én nem tudom a dolgokat félig elvégezni” – mondta. Úgy gondolta, egy
nemzetközi koncertkarrier nem teszi lehetővé a tisztességes gyermeknevelést –
és ebben igazat adtam neki. Én a gyermekeket választottam, karrierem
megszakadt, később nagyon nehéz volt az újrakezdés.
Tóth Aladár nem csak férje, mestere is volt. Szerintem
többet tanult tőle, mint Dohnányitól. Egy párizsi „Hammerklavier” szonáta
előadása után úgy éreztem, Beethoven óta ezt így nem játszották. Sokat
jelenthetett számára e darab, mivel nem sokkal később – már Londonban – a
ráadások között is ennek a fuga-tételét játszotta. Játékában nagy szerepe
volt az ösztönösségnek, szinte sohasem játszott egy darabot kétszer ugyanúgy.
Meghatározó élmény volt vele Mozart d-moll és Schumann a-moll
zongoraversenyének lassú tétele, amelynél szebb interpretációt
elképzelhetetlennek tartok. Képzeletében már előre megjelent a schumanni
zene, a lassú tétel lélegzetszerű kezdete, mint egy gondolat folytatása. A
közönség meghódítása a művészek titka – ennek ő teljes birtokában volt. A
lámpaláz és a drukk nagyobb volt édesanyjánál és Magda húgánál, akik be sem
ültek a koncertjére, kívül izgultak.
Magda huga egyébként kiváló muzsikus volt, én tanúja
voltam egy Appassionata előadásának. Amikor eljátszotta, leborult a zongorára
és zokogott – „nem sikerült” – mondta. Mi remek előadásnak éreztük. Sajnos
nem volt önbizalma, nem tudott koncertkarriert létrehozni, ráadásul ő később
kezdett el zongorázni, mint Annie.
Annie a kollégákkal szeretett beszélgetni az előadói
stílusról és ekkor nyugodtan, de határozottan érvelt. Nem felejtem el, hogy
Londonban egy kévézó teraszán Kocsis Zolit egyszer teljesen kihozta a
sodrából egy Beethoven szonáta felfogásáról szóló vita során. „Annie nénivel
nem lehet vitatkozni” kiáltott rá Kocsis – ennek tanúja voltam. Annie-t ez
sem zavarta, számomra pedig nyilvánvaló volt, hogy mindenki a saját
felfogását kell, hogy kövesse. Annie példája nyomán én is igyekeztem
támogatni a kiemelkedő fiatal művészeket. 1972-ben Antibes-ban fesztivált
rendeztem, amelyre meghívtam Kocsis Zoltánt és Ránki Dezsőt, akik nálam
gyakoroltak. Koncertjeiket a francia TV is közvetítette és ezzel megindult
nemzetközi karrierjük.”
Az utolsó évek barátsága
Prunyi Ilona zongoraművésznő játékára rádióhangversenyek hallgatása során
figyelt fel Fischer Annie és környezetében tudtak arról, hogy ismeretlenül is
nagyra értékelte produkcióit.
„Zavarbaejtő a tény, hogy Vele semmiféle kapcsolatom nem
volt élete utolsó négy évéig. Ennek oka az volt, hogy vidéki vagyok, csak
főiskolás koromban hallhattam, de nehezen jutottam be a koncertjeire.
1961-ben részt vettem egy Liszt versenyen, amin jelen volt – és később
kiderült, hogy emlékezett rám. Én bálványként tiszteltem és nem mertem a
közelébe kerülni. Egyik utolsó budapesti Beethoven estjén olyan torokszorító
élményben volt részem, hogy úgy éreztem, mégis be kell mennem hozzá,
ismeretlenül is. Meglepetésként ért, hogy tudott rólam, nevemet mondva
leállította a gratulációkat, megfogta a kezemet és azt mondta: „Te vagy a
Prunyi? Te tudod, hogy én Téged, hogy becsüllek?” Úgy éreztem megfordul a
világ velem, ennél nagyobb ajándékban nem lehetett részem, de továbbra sem
volt bátorságom Őt megkeresni. Magda hugával jó kapcsolatom volt, és amikor
első magyarországi lemezem megjelent, Magdának mondtam, hogy szeretném ezt
Annie-nak átnyújtani. Az idő telt és egyszer csak Magda felhívott: „Annie már
várja, hogy hívd fel.” Azóta is hihetetlen számomra ez a kezdeményezés,
amelyből barátság lett. Első találkozásunkkor késő este már menni akartam,
amikor Annie fiatalosan felpattant: „Ha most már itt vagy, nem mehetsz el
ilyen korán” – éjjel kettőig maradtam. Ezt követően Annie élete végéig
legalább hetente találkoztunk, vagy telefonon beszélgettünk – zenéről,
szakmáról, egyebekről is. Néha próbára tette egyenességemet. Egy
zongorista-barát koncertjéről kérte ki véleményemet – én megmondtam, hogy nem
tetszett. „Majd megbeszéljük, otthon is meghallgatjuk a koncertet.” „Valóban
ez az előadás tényleg kissé üres volt” mondta ő. Látta őszinteségemet és úgy
éreztem, Neki erre volt szüksége és új emberi kapcsolatot jelenthettem neki.
Meghallgatta Beethoven játékomat, amelyben bizonytalan voltam, bíztatott,
hogy minél többet játsszam. Javasolta, hogy Dohnányi műveivel bővítsem
repertoáromat, amelynek köszönhetően később, 2002-ben a Dohnányi évforduló
kapcsán sok felkérést kaptam. Szigorúság, zárkózottság – a róla terjedő
tévhitek számomra eloszlottak - közvetlen, egyszerű, teljesen kortalan
asszonyt láttam, aki a sérelmeit is méltósággal viselte. „Játszhatom még a
Kreislerianát?” – kérdezte és csodálatos részleteket mutatott. Egy másik
alkalommal négy adag tatárbifsztek és két üveg sör elfogyasztása után
éjfélkor leült a zongorához és eljátszotta a teljes Kreislerianát. A végén
rám nézett, látta hogy sápadtan, megkövülve nézek előre: „De furcsán nézel
Mucikám!”. Magamhoz térve tréfásra fogtam: „A sárga irigység fog el, hogy Te
itt miket csinálsz” Rámnevetett: „Milyen jópofa tudsz lenni!”
Máskor: „Most hallgassuk meg a rossz Beethoven
felvételeimet” – és lejátszotta a lemezfelvételeiből általa rossznak talált
részeket. Kiértékeltük, és láttam, hogy Annie-t mennyire foglalkoztatta a
szonáták felvételének problémája. Jónéhány szonátát már javasolt volna
kiadásra, ám a komplett sorozatot nem. Ugyanakkor érezte azt is, hogy a
darabok kis részletekből való összevágása nem vezet soha tökéletes
eredményre. Egyik legjobb előadásának az opus 26.-os szonátát tartotta.
Egyszer Liszt Desz-dúr etüdjéről beszélgettünk telefonon.
Az elején kicsit „zuborog” az enyém (azaz nem eléggé piano szerk.) – mondom a
telefonba. Ekkor Annie odavitte a kagylót a zongorához: „Régen játszottam, de
most figyelj” – „Te Annie – mondom – Neked is „zuborog”. Annie mégegyszer
eljátszotta –„Tényleg – mondta – tudod mit, zágson!” –és belenevetett a
kagylóba.
Amikor beteg lettem és vizsgálatok alatt álltam, keresett telefonon – aggódó
hangja máig megvan az üzenetrögzítő szalagján. „Remélem, nincs komoly baj,
Annie voltam”. Mint kincset őrzöm a hangját tudva azt is, ez milyen ritkaság.
Ugyancsak őrzök egy kis videofelvételt, ahol egy koncertemen megjelent.
Beethoven G-dúr zongoraversenyét játszottam Vásáry Tamás vezényletével - ezt
is Annie szervezte – és a szünetben Annie barátokkal beszélgetett. A koncert
felvételét később meghallgattuk - ez volt a kérésem, mivel egy turné előtt
álltunk. Két helyen volt némi kifogása, de az egészet helyben hagyta, jónak
találta - ezzel lelket öntött belém.
Egyszer megálltam lakásában egy fénykép előtt. „Annie, ki
ez a gyönyörű férfi?” „Hát nem ismered fel? Ő volt a férjem, Aladár” „Ilyen
jóképű, sármos ember volt?” „Volt az!” – mondta Annie gyermekes, hamiskás
mosollyal.
„Képzeld el, hogy gyerekként ismertem meg „Aladár bácsit”,
hiszen sok fellépésemről írt kritikát, majd a család barátja lett. Én meg
csak nőttem, cseperedtem és egyszer csak észrevettem, hogy másképp kezdek el
érezni iránta”.
(A szerk.megj.: A gyermek Fischer Annie-ról Tóth Aladár 27 éves korában
írt először, 12 év múlva összeházasodtak. E kritikákat nem engedte újra
publikálni. Összegyűjtve első alkalommal a Fischer Annie-ról szóló könyvben
jelentek meg. Levelezésük - egy páratlan kapcsolat dokumentumanyaga - Fischer
Magda tulajdonában van).
1995 húsvétja utáni csütörtökre tervezett koncertemről beszélgettünk
telefonon vasárnap. „Tudod mit, most én is megyek, ütök egy kis billentyűt” –
pontosan emlékszem, ahogy kifejezte magát. Szerette néha átnézni azt a
darabot, amelyet én is éppen játszottam. „Csütörtökön a hátsó sorban megvan a
jegyed, ahogy kérted, menjél, ütögesd a billentyűt” mondtam. Kedden tudtam meg
halálhírét, amely számomra felfoghatatlan volt. El akartam halasztani a
koncertet, de ekkor valami visszhangzott Annie-val való korábbi
beszélgetésünkből. Liszt Faust szimfóniájának Margit tétele szerepelt a
programban. „Ezt az unalmas tételt akarod játszani?” – kérdezte Annie.
„Annie, ez olyan mennyei nyugalom – én most úgy érzem, megbékélő, nyugalmas
darabra van szükségem” – válaszoltam. „Ja, az más, akkor játszd”. Még
vasárnap is erről beszéltünk, hétfőn már nem élt. Úgy éreztem, ezt
csütörtökön Neki játszom – ahogy neki szólt a fehér virágcsokor az ülőhelyén,
emlékezésként kései találkozásunkra.”
Az ügyvéd unoka
Dr. Tóth Péter, ügyvéd, Tóth Aladár előző házasságából származó gyermekének
fia, azaz Tóth Aladár unokája, sokat volt együtt Fischer Annie-val.
„Gyermekkoromból kevés élményem van róluk, ezek közé tartoznak balatonaligai
utazásaink a „híres” Opel Capitain-al, nagyapám kocsijával, amelyet egy
gyűjtő őriz. Később,a hetvenes évek felé kerültem Vele tartósabb kapcsolatba,
és akkor sokat hallottam őt koncertjein. Amikor jogosítványom lett, megkért,
hogy egy olaszországi turnéjára vigyem el, onnét kezdve többször vittem őt
szolgálati útlevéllel nyugatra, ami a nyolcvanas évek elején számomra egy
csoda volt. Olaszországi autós útjaink során – imádta az olaszokat, jól
beszélt olaszul - 7-10 nap alatt 2-4 koncertet adott. Elkisértem őt egyik
japán útjára is, elvittem őt Svájcba, Locarnóba, Vásáry Tamás nyaralójába.
Külföldi utjain – de itthon is - Annie délben négy kávét
fogyasztott, majd délután két-három óra után kezdett el „élni”, öt óra körül
evett valamit, majd koncert után este 11 körül vacsoráztunk – Olaszországban
jó pizzákat is – és Ő hajnali háromkor feküdt le. Reggeltől ezért mindig fél
szabadnapom volt. Dohányzása hihetetlen volt, napi négy dobozzal szívott,
délben rágyújtott és folyamatosan dohányzott. Kis ezüstfedeles hamutálcái
voltak, az autó füstfelhőben úszott. Olaszországban fél tízkor kezdődtek a
koncertek, a szervezés gyakran laza volt. Nemritkán az előadóteremnél nem
volt senki, nem találtuk a zongorát. Csak 20 perceket próbált, ellenőrizte a
hangolást, komolyabb gyakorlást nemigen tapasztaltam. Azonban a koncert előtt
két órával visszamentünk, egyedül maradt, koncentrált – azaz cigarettázott,
egy kis vizet ivott - semmi egyébre nem volt szüksége.
Ruháival mindig elégedetlen volt, főleg anyagokat vett.
Órákig válogattuk ezeket ismert kedves boltjaiban, ahol már törzsvendégnek
számított. Ízlése mintaszerű volt, mindent aprólékosan, lassan intézett. Arra
nagyon adott, hogy mindig frissen, üdén jelenjen meg. Kissé magas sarkú cipő,
blúz, szoknya – nadrágot sosem hordott. Mindig csinos volt, idős korában is.
A közönség felé finom mosollyal fordult – előtte egy-két szippantás, és két
szám közötti meghajlásoknál már kezemben kellett, hogy legyen az égő
cigaretta.
A koncert másnapján órákig gyalogoltunk, mászkáltunk,
nézegettünk. Mindig volt nála „háborús tartalék”: szalonna, kolbász, kenyér.
Tudott élni, mindig megtalálta maga körül a harmóniát, panaszkodni ritkán
hallottam. Nagyapámmal való együttélése volt életének nagy csodája,
elvesztése törés volt életében.
Lakásuk érdekes volt: egy kanapé két karosszékkel – ő
mindig a jobboldalon ült. Hátul nagyapám íróasztala, öt nagy szekrény tele
irattal, nagyapám írásaival, amelyekhez Annie – miután valakit megkért, hogy
rendezze azokat - soha többé nem nyúlt. A kis ezüst hamutartók a lakás
legtöbb pontján láthatók voltak. Nagyapám halálától kezdve Annie nem tartott
karácsonyt, bezárkózott, egyedül volt. Korábban napokon át, hihetetlen
műgonddal készültek együtt az ünnepre.
Egy földközi tengeri útra is elvitt, amikor egy beugrásra
mondott igent (nagyon szerette a hirtelen döntéseket) egy francia szervezésű
„muzsikáló” luxushajón. Vásáry Tamás ötlete nyomán a szervező impresszárió, André
Böröcz felhívta, hogy vállalja el a hajón való fellépést. Elrepültünk – a
hajó már Törökországban állt - majd felszálltunk és ott beszéltük meg a
programot. Egy szóló és egy zenekari estje volt, a többi időt nyaralással
töltöttük, hatalmas svédasztalok „társaságában”. Négyszáz fős hajó volt, a
személyzet is többszázra volt tehető. Mérhetetlen luxus - szmokingos
vacsorák, saját nyomdával nyomtatott programok, menük, meghívók a hajón, vagy
egy csodálatos városban rendezett koncertre, amelyen világhírességek működtek
közre - akik boldogan eljöttek nyaralni is ide. Rendszeres vendég volt Isaac
Stern, Maurice André, Pinchas Zukermann. Annie szabadidejében úszott,
napozott, beszélgetett az itt lévő sztár-barátokkal, köztük Vásáry Tamással.
Végül Toulonban szálltunk ki, majd Annie kedvenc helyén, Mantonban maradt még
két hétig, amelynek fesztiválján rendszeres vendég volt.
Japánban mindig nagyon jól érezte magát, még 1992-ben is
járt ott. A hosszú repülőút és az átállás nem fárasztotta, mivel egész életében
keveset aludt. Elmentünk a legzsúfoltabb piacokra, halat, húsokat ettünk,
sört ittunk, bementünk „pacsinkót” (a japánok kedvenc játékautomatái)
játszani.
Kényelmes, nagy koncerttermek, kiváló zongorák, kellemes
körülmények – ezt nagyon szerette, akárcsak a „tengeri herkentyűket” –
állandóan ezeket ettük itt is, akárcsak Olaszországban. 1996-ra is megbeszélt
egy utat Japánba, amelyre sajnos már nem kerülhetett sor.”
„A láthatatlan ember”
Patik Ferenc az Annie barátai által is ismert „Ferike”, aki 17 éven át
gondoskodott arról, hogy a művésznő körül rend, szervezettség legyen, aki ha
kellett sofőr volt, ezermester, vagy futár – mindezt a legnagyobb
szerénységgel, szinte „láthatatlanul” vitte véghez. A szálak még régebbre
vezetnek, hiszen feleségének, Györgyinek szülei Fischer Annie-val évtizedeken
át egy házban éltek.
Patikné, Harsányi Györgyi:
„A Fischer Annie-Tóth Aladár házaspár születésemtől fogva ismert, sok közös
élményem van velük. Soha nem felejtem el a karácsonyokat, amikor ők minden
évben egy hatalmas doboz ajándékkal – benne a nagy kincsekkel: tollakkal,
ruhákkal, festékekkel és élelmiszerekkel - jelentek meg. „Külföldi virsli”
mondtam egyszer – ami szlogenként visszatért Annie-nál. Jó hallásom volt, és
titokban hetente egyszer tanítgattak zongorázni - ekkor 6 éves voltam.
Karácsonykor gyertyafény, hangulatvilágítás, és szüleim legnagyobb
meglepetésére Aladár bácsival négykezest adtunk elő. Nemsokára hegedülni
kezdtem egy zeneiskolában, de pályám végül a közgazdaság felé vezetett, a
zene szeretete azonban megmaradt. Balatonaligán két hónapot töltöttünk
lánytestvéremmel. Édesapám Trabanttal vitt le minket és Annie nénit, aki
élvezte a ”trabantozást”. A sok gyerek, majd később a mi gyermekeink szintén
együtt nyaraltak az ő szomszédságában. Aligán azóta is emlegetik a vízen át
hangzó csodálatos zongoraszót – Fischer Annie gyakorlását. ”
Patik Ferenc:
„Fischer Annie mellett 1978-tól töltöttem be egyfajta „mindenes” funkciót és
ez a művésznő élete végéig tartott. Először kisebb munkákra kért fel, Magda
hugával kapcsolatos sofőri, bevásárlási segítségre. Később szólt, hogy
levinném-e őket Balatonra (néha a sofőr nem állott rendelkezésre). Én saját
munkám mellett végeztem el ezt a tevékenységet, amely egyre gyakoribb lett az
évek során. Ausztriába, Gidon Krémer lockenhaus-i fesztiváljára vittem őt el
először Magda húgával, ahol különleges, baráti környezetben muzsikálhatott.
Ezt követően Olaszországban – Padovában – voltunk, majd Franciaországba és
Monte Carloba, később Spanyolországba, Japánba utaztunk. Segítettem a
csomagolásnál, a dolgok elrendezésénél, az volt a fontos, hogy elérhető
legyek. A Füles-rejtvényújságok az utazáshoz elengedhetetlenek voltak,
imádott keresztrejtvényt fejteni.
Olasz útjaink közül emlékezetes volt egy sziciliai utazás.
Egy vendéglőben hatalmas osztrigákat kaptunk, amelytől ő úgy el volt
ragadtatva, hogy a koncert után is elment oda barátaival vacsorázni. A kis
„fapados vendéglőt” akkorra már kidíszítették, a tulajdonos meghívott minket
házába, ahol a művésznő a ház zongoráján egy rövid hangversenyt is adott.
Megható, szép élmény volt.
Koncertjei előtt előkészítettem a környezetet, majd a
háttérből figyeltem, van-e kívánsága. Koncert közben a taps alatt már
meggyújtottam következő cigarettáját. Utána bőséges vacsorák következtek:
külföldön tengeri ételek, itthon általa főzött töltött káposzta volt a
„sláger”, amelyhez a hagymát én készítettem el. Sokat mentem vele piacokra.
Padovában volt egy bőrkereskedő embere, akinek anyagait itthon csináltatta
meg egy szabónál, akinél gyönyörű antilop kabátok készültek.
Művészbarátaival nagyon szeretett együtt lenni. Mindig
elment Frankl Péter, Pauk György és Vásáry Tamás koncertjeire, akiket azután
meghívott otthonába vacsorára, beszélgetésre. Ilyenkor hajnali négy-ötig zajlott
az alábbi zenei párbeszéd: „Tudod Tamás, amikor dö-dö-dö, dö-dö-dö, akkor
talán dö-dö-dö, dö-dö-dö” és órákig így elzenélgettek. Én rendkívül élveztem
ezeket a különleges beszélgetéseket, amelyekhez székelykáposzta, sör, snapsz
dukált.
Szeretett tévézni, de nagyon furcsa módon: a zongoráján
állt a kis képernyős televízió, a hangot levette, közben zongorázott. Ha
valami érdekelte, ráadta a hangot. A rádió állandóan be volt kapcsolva, a
politika is érdekelte és szerette a koncert-közvetítéseket. A nagy lemez- és
magnófelvétel gyűjteményt férje halála után már ritkán használta. Volt CD
lejátszója, de sem a készülékkel, sem a CD hangzásával nem volt kibékülve.
Nem szerette, ha koncertjeit rögzítették, de ha már megtörtént, nem
tiltakozott ellene. Rómában például egy páholyból felvették videóra egy
hangversenyét, amelyet az azt követő fogadáson a koncert szervezője át is
adott neki.
A nyolcvanas évek közepén szeme rohamosan romlott.
Orvoshoz azonban nem akart menni. Azzal érvelt, hogy korábban Münchenben azt
mondták neki, hogy nem lehet rajta segíteni. Már nagyítóval is alig látott,
úgy kellett egy ifjúsági koncerten az utat szalagokkal megjelölni. Végül,
nagy szerencsére egyik barátnőjének sikerült rábeszélnie, hogy szürke
hályogját megoperáltassa a Rókus kórházban. A sikeres műtétet követően a
karácsonyi ünnepek között egyedül feküdt egy nagy kórteremben. Barátai
meglátogatták, ő nevetgélt, dohányzott – ekkor benyitott Vörösmarty tanár úr,
aki csak egy füstfelhőt látott, elszörnyedt, majd gyorsan távozott.”
Lejegyezte:
Székely György
|