CLIP – DVD a népzene és a műzene találkozásáról
Sebestyén Márta, a Muzsikás Együttes, valamint a Danubia Szimfonikus
Zenekar közös (2004. október 11-én a Liszt Ferenc Zeneakadémia Nagytermében
rendezett) koncertjét örökíti meg a CLIP címet viselő DVD. Szellemes a
borítója: gemkapocs fogja össze a szereplőkről készült fényképeket. A korong
hangjukat, hangjaikat fogja össze. Pontosabban, a népzenészek és Héja Domonkos
vezényletével a zenekar élményszerű zeneirodalmi ismeretekhez juttatja
a hallgatókat. A gondolat nem új, CD-n korábban is hallhattunk összeállításokat,
amelyekben egymás tőszomszédságában szerepelt népzenei példa és olyan műzenei
idézet, amellyel való kapcsolata első hallásra nyilvánvaló (lett légyen
szó feldolgozásról, vagy pedig inspirált zeneszerzői továbbgondolásról).
A koncert-hangképek azonban, a látvánnyal együtt, még erőteljesebben hatnak.
A páva-dallamot világszerte népszerűsítő Kodály-mű kezdő és
befejező részlete között a dallamcsalád különböző népzenei elágazásait
ismerhetjük meg, hallunk népdalt (Fújnak a fellegek), cseremisz páva-dallamot,
majd hangszeres darabok következnek, dunántúli ugrósok (némelyikük hallgatásakor
énekelt variánsuk is eszünkbe jut). A Marosszéki táncok bevezető szakaszát
népi hangszereken követik marosszéki táncdallamok. Aztán Bartók „Magyar
parasztdalok” című ciklusának három tétele közé ékelődnek népi dallamok;
a második „epizód”, Sebestyén Márta duda-utánzása különleges, egészen egyedülálló
teljesítmény. Dohnányi Ernő Ruralia Hungaricájának talán legismertebb (II.)
tételét gyimesi lassú magyaros és kettős követi – itt áttételesebb a „megfelelés”,
a zenei rokonság. Bartók Táncszvitjének két tétele után igazi finálét jelenetek
a Román népi táncok, oly módon, hogy a Bartók-mű tételeinek sorrendjében
hol a népi „előképet” hallhatjuk, hol a műzenei feldolgozás csendül fel,
végül pedig együtt játszanak a népzenészek a zenekarral.
Akinek ennyi jó kevés, interjúkat is hallhat, pontosabban, hangképeket
Héja Domonkostól, Sípos Mihálytól és Sebestyén Mártától. Szavaikból ugyanaz
a zene-szeretet, elkötelezettség árad, mint ami áthatja az előadást.
A DVD-készítésnek, mint olyannak, van még hova fejlődnie. Tény,
koncerten korántsem ideálisak a kép- és hangrögzítés feltételei (ugyanakkor,
bármennyire igyekeznek tapintatosan végezni munkájukat a kisebb-nagyobb
kamerákkal dolgozók, mégis többnyire zavaró, vagy legalábbis bosszantó
a jelenlétük).
Tény, az előadók sem tudják magukat függetleníteni e körülménytől.
Nem irigylésre méltó a helyzetük, hiszen állandóan számolniuk kell a „filmezéssel”.
Annál tanulságosabb viszont a végeredmény: a többé-kevésbé jól eltalált
látnivalók felvételein gyakran szerepel háttérként a zenekar egy része.
Az így látható hangszereseken észrevehetjük: kedvvel és érdeklődéssel hallgatják
a Muzsikás Együttest. Nyilvánvalóan hat rájuk a népzenészek előadási stílusa
– és annak következtében, hogy megtapasztalhatják élő mivoltában a népzenét,
valamiféle zenei kapcsolatrendszert próbálnak kialakítani. Korántsem tekinthető
megtervezettnek a zenekar tagjainak „viselkedése” a népdalok és táncdallamok
hallgatása során: a tetszés jeleként felragyogó elragadtatott mosoly őszinteségében
nincs okunk kételkedni. Ahogyan Héja Domonkos és a Danubia Szimfonikus
Zenekar Sebestyén Mártát és a Muzsikás együttest hallgatja, azzal illusztrálni
lehet, hogy a zenei élmény befogadása aktivitást igényel. Látszik, ahogyan
„vevők” az interpretáció megannyi nüanszára, együtt élnek a folyamatokkal.
Ha az a folyamatos jelenlét, amit épp a pódiumon történő zenehallgatási
lehetőség hív életre, rendszeresen beépül (emlékezve a zenekar első koncertjeire:
visszaépül) mindennapi zenélési magatartásukba, ellenállhatatlanul fogják
törzsközönségükké vonzani mindazokat, akik akár csak egyszer is hallották
játékukat.
Hasonlóképp, gyakran látni elégedett mosolyt a hallgatók arcán
is – azt sem a kamerák hívták életre, hanem a többrétű élmény. Mert örömforrás,
ha a különböző zenei közegben ráismerünk ugyanarra a dallamra, s az is,
ha bármi apróságot felfedezünk pusztán hallás alapján (akár csak az érzet
szintjén, anélkül, hogy szavakba tudnánk önteni a tapasztalatot). Ilyenkor
a közönség úgy érzi, kapott valamit, gazdagodott – s e személyes megszólítottság
által sajátjának vallja az élményt kiváltó zenéket (melyek holdudvara kiterjed
az illető szerzők más műveire). Lelkesedésében vélhetően keresi a hasonló
zenehallgatási alkalmakat, lehetőségeket illetve, él a felvétel csodálatos
tulajdonságával, a korlátlan reprodukálhatósággal.
Az előadókat illetően: találkozásuk lehetővé teszi, hogy ki-ki
bővítse a saját zenei világát; a népzene kedvelői ilyen közös muzsikálás
után aligha viszonyulnak távolságtartóan a 20. századi klasszikusok más
műveihez – akinek életéből pedig kimaradt volna a népzene „tiszta forrása”,
bizonyára keresi a hasonló kvalitású zenei élményszerzési lehetőségeket.
A CLIP kiválóan használható a zeneoktatás valamennyi szintjén,
sőt, akár különböző közismereti tantárgyak óráin is. Ráirányítja a figyelmet
az értékekre, miközben gyönyörködve tanít.
|