Dokumentumgyűjtemény DURKÓ ZSOLTRÓL
A magyar zeneszerzés mesterei sorozat első, Szőllősy Andrásról
szóló kötetét örvendetes tempóban követte a második. A Holnap Kiadó eme
vállalkozása azért is rendkívül értékes, mert érezhetően szabad kezet ad
a sorozatszerkesztő Várbíró Juditnak és a mindenkori szerkesztőknek-összeállítóknak
a könyv szerkezetét és - mondhatni - stílusát illetően. Hasznos kiegészítői
ezek az olvasmányok a Mágus Kiadónál rendre megjelenő egyíves mini-monográfiáknak
a szakmabeliek számára, ugyanakkor viszont a nem-muzsikus olvasók érdeklődésére
is számot tartanak.
A Durkó Zsoltról szóló könyv összeállítója és közreadója Gerencsér
Rita, a szerkesztésben az egyíves monográfia-sorozat szerkesztője, Berlász
Melinda működött közre.
Izgalmas – ha egyetlen szóval kellene jellemeznem, ezt a profán
jelzőt választanám az összeállítás mikéntjére csakúgy, mint az olvasmány
tanulságait illetően. S hadd tegyem rögtön hozzá: azok közé a könyvek közé
tartozik, amelyeket nem elég egyszer végigolvasni, hanem amelyeket ismételten,
akár újbóli elolvasás céljából, akár valamely részlet apropóján érdemes
gyakran forgatni. Néha akár csak azért is, hogy értékes szakmai (tehát
többségében nem szépirodalmi szándékkal, de annál inkább: igénnyel papírra
vetett) szöveggel kompenzáljuk a terminológia szakzsargonjának diétájára
fogott maga-magunkat.
Szeretet hatja át a könyv lapjait, kezdve Devich János előszavával,
s zárva a függelékben a zenetörténész Gerencsér Rita „Életrajzi adatok”
fejezetével s a kismonográfiából átvett műjegyzékkel. (Még betű- vagy elválasztási
hiba is csak elvétve akad a 267 számozott oldalon, ami ugyancsak szeretetteli
műgondra vall.)
A főszöveg négy fejezetre tagolódik. 32 szemelvényt tartalmaz
az első: Durkó Zsolt – önmagáról, kortársai – az alkotóról. Durkó Zsolt
– másokról címet visel a következő tematikus egység (15 szemelvénnyel),
a komponista közéleti tevékenységébe ad betekintést a harmadik (10 szemelvény).
In memoriam... – nekrológokat, emlékezéseket tartalmaz a záró-fejezet,
a második legterjedelmesebb részként.
A szemelvények különböző műfajúak, néha teljesek, máskor kiragadott
részletre koncentráltak. Nyilvánvaló a szándék: a különböző „beállítású”
eszmei pillanatfelvételekkel, portrékkal minél plasztikusabban, körüljárható
teljességgel életre kelteni a közülünk oly túl-korán távozót. Sajátos ízt
ad némelyiknek a tudat, hogy a szerzői gyűjtemény része vált ezúttal közkinccsé.
Az egyes fejezetek – bár nem mechanikusan – időrendet követnek, s bár az
egy esemény kapcsán készült riportok-interjúk nyilvánvalóan tartalmaznak
átfedéseket, ismétléseket, csakúgy, mint a kerekszámú születésnapok alkalmából
ismételten felidézett pályakezdet adatai, nem bánjuk. Mintha az ismétlés
megerősített kontúrjai is útjelzőként szolgálnának. Hasonlóképp, tendenciáját
tekintve, kirajzolódik a „fő művek” listája is azáltal, hogy melyik hányszor
kerül említésre.
De van itt valami más is... Tudjuk, szinte egyedülálló eset
volt Durkó Zsolt olasz- országi ösztöndíja akkor, az viszont egyértelműen
egyszeri jelenség, hogy a pályakezdő komponista mennyi külföldi megbízást
kapott. Mégis, van tehát példa arra, hogy valaki itthonról tudott nemzetközi
karriert építeni (az „elzártság” évtizedeiben!) – egyszersmind arra is,
hogy valaki vállalkozott erre; tehát külföldi tanulmányai minden tanulságával
hazatért, s itthon alkotta nemzetközileg sikeres, a külföldiek által is
magyarnak hallott műveit.
Durkó sohasem tagadta, hogy akár napi 10-14 órát tölt komponálással.
Hite szerint miként a hangszeres számára, úgy a zeneszerzőnek is szükséges
a „gyakorlás”, tehát arra törekedett, hogy megvalósítsa a „zenében élés”
gyakorlatát. Ilyen attitűddel tudta kivitelezni maximalista alkotói programját,
a múlt megannyi szakmai tapasztalatának szükségszerű felhasználását, a
jelen megannyi lehetőségének ismeretében, a saját mondanivalót kifejezendő.
A rendszeres-tudatos munka a lényegi kérdésfeltevések után csakhamar eljuttatta
az immár szavakba-formált válaszokig, a járható, járhatatlan utak és tévutak
megkülönböztetéséhez. Mindeme végiggondolt lehetőségek letisztult definíciókká
váltak, s csak álmélkodunk néha, hogy kommersz zsurnalista-kérdésre is
milyen zenei-lényegű válaszokat adott. És visszasírnivaló aranykornak tűnik,
amikor megannyi újság (napilapok is szép számmal) adott hírt a zenei életünk
pirosbetűs hétköznapjáról.
Ugyanakkor az is kiderül: a tényleges alkotómunkán túl Durkó
képes volt figyelemmel kísérni pályatársai működését csakúgy, mint külföldi
(személyesen vagy csak hírből ismert) kollégái tevékenységét. Éppen eme
érdemi tájékozottság jogosította fel, hogy a hazai viszonyok néhány visszásságáért
felemelje szavát – s tehette ezt annál is inkább, mivel nemcsak bírált,
hanem voltak javaslatai is. A zenei közélet területén jelentős tette a
Magyar Zeneművészeti Társaság megalapítása, s aminek a (nagy)közönség mindmáig
haszonélvezője; az évenkénti Mini-Fesztivál életre hívása.
Az összeállításban felmerülő gondok-problémák ismerősek, a szemelvények
keltezését látva méltán szomorodhatunk el — hát ennyire pusztába kiáltott
minden jobbító szándékú figyelmeztetés, intés? Nő a lemaradásunk, évről
évre. Éppen ezért rendkívül hasznosak a hasonló jellegű kiadványok, amelyek
a közelmúlt művelődéstörténeti adalékaival lelkiismerethez, felelősségérzethez
egyaránt szólnak; alkotóhoz, előadóhoz, s nem utolsósorban tanárhoz és
diákhoz. Mert veszteség sokféleképp érhet bárkit, nem kell a lehetőségeket
szaporítani. Az elkerülhetetlen, a végső búcsú talán az egyetlen, amely
ellen nem tehetünk semmit — s amit ki-ki a saját egyéniségének megfelelően
próbál feldolgozni.
Külön említést érdemel a zenetörténész Gerencsér Rita munkája,
a szerényen „Életrajzi adatok” címmel jelölt 20 oldal. Itt az évszámok,
hónapok személytelensége mögé rejtőzve ad adalékokat a magánélet szférájából,
ugyanakkor a hivatalos eseményeknél a dátumhoz fűzött egyéb adatokkal (zenetörténeti
konkrétumokkal) sejteti azok horderejét.
A könyvborító hátoldalán, mintegy búcsú-gondolatként, az „Ars
Poetica” című rádióműsorból szerepel idézet. Ott és akkor, 1991-ben a stúdióban,
bármiféle jegyzet nélkül, a tőle megszokott szabatossággal mondta a nyilvánvalóan
elementárisan megélt, vallomásos gondolatokat:
„A zene lelki mélységet ad, választ az élet alapkérdéseire —
a zene egy korszak lenyomata és hiteles tanúja. Talán hitelesebb, mint
a fénykép vagy az írott szó. Mert a múltat jelenti, a gyökereket, s ugyanakkor
jövendöl. A zene a nemzethez való tartozást jelenti és az összes emberhez
való tartozást. A zene mindenre képes.”
|