Nikolaus Harnoncourt és az Európai Kamarazenekar — CD-n és DVD-n
Idén, 2007-ben immár két évtizede van annak, hogy Nikolaus
Harnoncourt és az Európai Kamarazenekar megkezdte rendszeres együttműködését.
Harnoncourt, akinek nevéhez fűződik a bécsi Concentus Musicus megalakítása
(1953 őszén) és interpretáció-történeti jelentőségű együttessé formálása,
szívesen fellépett más, akár modern hangszereken játszó zenekarokkal is.
Ezek közül az amsterdami Concertgebouw Zenekarral kialakított kapcsolata
talán a legjelentősebb. Csakhamar kiderült: Harnoncourt számára rendkívül
fontos a minél folyamatosabb munkakapcsolat, melynek során a zenekari játékosokkal
nemcsak hogy félszavakból megértik egymást, hanem kialakulhat a közös kotta-olvasat,
s ennek következtében mind értőbb-igényesebb interpretációra kerülhet sor.
Az 1981-ben (a Claudio Abbado vezetésével működő Európai Ifjúsági
Zenekar tagjaiból) alakult Európai Kamarazenekarral Harnoncourt először
1987-ben lépett fel a grazi „styriarte” fesztiválon – s aligha lehet véletlen,
hogy a zenekar negyedszázados fennállása alkalmából megjelentetett CD-album
műsorán közös produkcióik szerepelnek: Mozart utolsó négy szimfóniája (K.
504, 543, 550 és 551).
Egyébként Harnoncourt és a zenekar kapcsolata leginkább a Zene
birodalmában és a zene nyelvén problémamentes; produkcióik fogadtatásáról,
s salzburgi szerepléseik sajtóvisszhangjáról a Harnoncourt házaspár életrajzában
szerencsére már magyarul is olvashatunk (Monika Mertl: Szívvel gondolkodva...,
Mágus Kiadó, 2002).
Az utolsó Mozart-szimfóniák a zenekedvelők széles táborában örvendenek
közismertségnek és közkedveltségnek. De mit is jelent az „ismerés”? Sokak
számára azt, hogy rövid részlet alapján csakhamar képesek megnevezni a
mű szerzőjét és címét (több-kevesebb pontosító adattal). Mások zenei memóriája
épp ellenkezőleg működik: a többszöri meghallgatás eredményeképp a zenei
folyamatot ismerik, tehát, újabb felidézéskor együtt éneklik, fütyülik
stb. az előadókkal – de konkrétumokat nem tudnak mondani. (E kettősség
biztosítja a „Ki nyer ma?” és hasonló kvízműsorok népszerűségét.) Az „ismerés”
érzetét erősíti a művek újra-hallgatása, ami a beavatottság jóleső érzésével
tölti el a hallgatót. A „vájtfülűek” számára további feladat és sikerélmény-forrás,
ha képesek megkülönböztetni az interpretációkat, tehát a szerző és a cím
után képesek lekonferálni is a hallottakat.
De van a zenehallgatásnak másfajta módja is, amely talán épp
azok számára nehezebb, akik az adott mű ismerőinek tartják magukat. Erre
leginkább a Harmoncourt írásaiból „A beszédszerű zene” címmel megjelent
válogatás ébreszti rá olvasóit (Editio Musica, 1988). A korhű előadásra
törekvő művész, aki az elsők között fedezte fel a „korabeli hangszerek”
használatából következő tanulságokat, csakhamar továbblépett a minél autentikusabb
előadás érdekében: figyelme csakhamar az értő kotta-olvasatra irányult,
s ezért mind többet foglalkozott a szerzői kéziratokkal is. A történeti-elméleti
tájékozódás szinte egyedülálló többlet-tudást eredményezett a gyakorló
muzsikus számára, s ez tiszteletre kötelezi zenész-kollégáit csakúgy, mint
mindenkori közönségét.
Harnoncourt „olvasata” mindig megalapozott, felkészültsége naprakész
– úgyhogy érdemes felvételeit olymódon hallgatni, ahogyan annakidején hallgatták
a legtöbben: a tételek folyamatát követve. Ami nehezíti ezt, az korábbi
műismeretünk. Az, hogy tudjuk, mi fog következni. Várjuk a következő témát,
hatásos hangszerelési fordulatot, dinamikai kontrasztot – tehát eleve az
adott mű újrahallgatására rendezkedünk be. Várunk valamit – ha azt kapjuk,
bólintunk, ha másként halljuk, különbözőképp reagálhatunk az eltérésre.
Harnoncourt interpretációi esetén gyakran éri meglepetés a reprodukciót
váró hallgatót, aki értetlenkedhet, hiányérzete támadhat - vagy tudatosan
felvállalja, hogy megpróbálja figyelmen kívül hagyni korábbi műismeretét,
interpretációs emlékeit. Ez utóbbi esetben a zene
(-hallgatás) új dimenziói tárulnak fel előtte: képes lesz meghallani
az előadás megannyi részletszépségét, új összefüggéseket vehet észre (részben
a végiggondolt előadásnak, részben pedig saját „nyitottságának” köszönhetően).
Akkor tehát a korábbi műismeret akadályozó tényező? – kérdezhetné
valaki. Hitem szerint: nem; csupán az a hozzáállás, amire hajlamosak vagyunk
ismert(nek tűnő) darabok esetében. Tehát, hogy újrahallgatáskor szinte
csak átismételjük a művet.
Harnoncourt felvételein rendkívül sok észrevennivalót találni;
plasztikus-áttetsző a hangzás, és nem sikkadnak el még a töltőszólamok
sem. Hangzó valósággá válnak azok a megállapítások, amelyeket a klasszikus
kor zenekaráról olvashatunk, a vonósok meghatározó szerepéről, s arról,
hogy a hozzájuk társuló kisszámú fúvós milyen különböző funkciót tölthet
be.
Akármelyik szimfónia esetében, a hangról-hangra megszülető kompozció
izgalmas; mindegyik tétel egy-egy történet, amelynek atmoszférájában csakhamar
otthonosan érezhetjük magunkat. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a zenehallgatásunkat,
mint olyat minősíti, hogy mennyire tudunk belefeledkezni e muzsikába (anélkül,
hogy korábban megismert interpretációkkal vetnénk össze).
– Így van ez bármely mű illetve interpretáció esetében – vethetné
közbe valaki. Meglehet, ám Harnoncourt esetében fokozott mértékben. Éppen
azért, mert ő mindig olyannyira a kompozícióra koncentrál, s hatására zenekara
is belefeledkezik („Szívvel gondolkodva”?!) a játszanivalóba.
A jubileumi albumhoz bonus-CD járul; erre viszont sajnos igaz
az ajándék lóra vonatkozó tanács. Az összeállítás kirívó zenei hibái érthetetlenek
(hogyan lehet pl. versenymű egészéből kiragadni olyan tételt, melyet
attacca követne a folytatás). Arra viszont talán még így is jó, hogy kedvet
csináljon az Európai Kamarazenekar és Harnoncourt más stílusú programjainak
hallgatásához.
(WarnerClassics 2564 63067-2)
* * *
Bár Harnoncourt és az Európai Kamarazenekar együttes felvételeinek titka
aligha fejthető meg, mégis, valamit megsejthetünk e gyümölcsöző munkából
annak a DVD-nek a jóvoltából, melyen az 1990. július 1-jén a grazi Stefaniensaalban
rendezett koncert két műsorszáma között betekintést kaphatunk a Beethoven-szimfóniák
próba-folyamatába. A programon a 8. és a 6. szimfónia szerepel – olyan
előadásban, hogy utána megválaszolhatatlan a kérdés: hogyhogy a páros sorszámú
szimfóniák háttérbe szorulnak.
Pernye Andrásra hivatkozom, aki gyakran hangoztatta, hogy a zene:
vizuális műfaj. Igen, amikor láthatóan örömmel-élvezettel játszanak az
előadók, könnyebb beleéléssel hallgatni a zenét. A látvánnyal együtt mindenképp
leköti a hallgató figyelmét az előadás. (Jóllehet, a kamera befolyásolja,
hogy mit láthatunk, a remek vágásoknak köszönhetően nem érezzük a korlátokat.)
Szinte együtt lélegezünk a fúvósokkal, s követjük az egymást követő részletek
faktúráját. Hat ránk a zene - hiszen aktív részesei vagyunk. (NB., ez nem
automatikusan következik abból, hogy látjuk az előadókat.)
A titok megfejtéséhez a próba-részletek adnak segítséget: Harnoncourt
állandó aktív jelenlétet kíván a hangszeresektől. Megintcsak remekel a
kamera: láthatjuk, hogy nemcsak az figyel a dirigensre, akinek szólamával
foglalkozik. Azok a játékosok is figyelnek, akik épp nem érdekeltek valamely
részlet előadásában, mintha csak mesterkurzus résztvevői lennének. (Merthogy,
érdemben, valóban azok.) Amikor mikrofon elé kerülnek, megható módon keresik
a szavakat. Arról, ami a legfontosabb talán, nem beszélnek, hiszen számukra
már természetes: az oldott légkör. A hangszeresek felkészültek, a próbák
legkevésbé a technikai kérdésekről szólnak. A Zene, a kifejeznivaló áll
a központban. Nem általában, hanem mindig konkétan. Harnoncourt is teljes
erőbedobással vesz részt a munkában, s képes mindig-mindenre reagálni.
A próbák angol nyelven folynak – a legközvetlenebb közlés azonban képes
mellőzni a 2. jelzőrendszert.
Aki végigéli hallgatóként e koncertfelvételt, sohasem lesz képes
alábecsülni a hallott kompozíciókat. S ha később más előadásban találkozik
velük, ha kisebb élményt okoznak, azt nem a művek, hanem az interpetáció
számlájára írja.
(WarnerClassics 4509 91120-2)
|