Hangfelvételek ürügyén
Hubay Jenő: Hegedű-zongora művek VIII.
Szecsődi Ferenc (hegedű) és Kassai István (zongora) jóvoltából
mind teljesebb képet kaphatunk a századelő/forduló jelentős művészének
kompozitórius terméséből. Mert – szögezzük le – Hubay kétségkívül elsősorban
előadó volt. Virtuóz hegedűművész, aki külföldi koncertjein mindig hangsúlyosan
feltüntette a plakátokon nemzetiségét – s akitől éppen ezért olyan stílusú-karakterű
darabokat is hallani kívántak, mint amilyeneket Európa-szerte magyar(os)nak
tartottak. Részben tehát ennek a külső elvárásnak köszönhetőek reprezentatív
csárdajelenetei. A kikövetelt, ráadásként is szívesen hallott kompozíciók
mellett, szalonbeli társasági zenélés céljára készített rövid lélegzetű
darabok is – s ha tudjuk, milyen környezetbe szánta őket szerzőjük, kétségkívül
„másként” hallgatjuk őket.
Hogy korántsem lebecsülendőek még a kis zsánerdarabok sem, arra
főként akkor ébredünk rá, ha rangos előadásban szólalnak meg. Merthogy
ilyenkor derül ki: a miniatűrök is nívós előadást igényelnek. Ilyenkor
„szólalnak meg”, s így kerül érvényre létjogosultságuk. Mert a belső hallással
rendelkező, ha végigfutja a leírt kottát, nemigen veszi észre (lappangó
értékként) azt a lehetőséget, amit az előadóknak biztosít. Olyan hangszereseknek,
akik (s ez a maga korában nyilvánvaló volt) értően beszélik e stiláris
zenei köznyelvet, ráadásul, akik mesterei és művészei hangszerüknek. S
a sikerhez szükséges még az a többlet, amivel a legtehetségesebbek közül
is csak a pódiumművészek rendelkeznek: a lebilincselő szuggesztivitás.
Ráadásul, nem az elmélyült zenehallgatásra késztető, hanem a hallgatót
elvarázsoló, őt a mindennapok világából kiragadó. Ehhez külön tehetség
kell (és ez annyiban különbözik a szó szoros értelmében vett szórakoztató-zenéléstől,
hogy azt az érdeklődő meghatározott szándékkal hallgatja, míg ezúttal többféle
kritériumnak kell, hogy megfeleljen a produkció).
Összetett dolog a „virtuozitás”: komoly felkészülést követel
a játszanivaló, ráadásul úgy kell előadni, mint ha a világon a legtermészetesebb
dologról lenne szó. (Tipikusan romantikus jelenség ez: a „miután elkészült
az épület, le kell bontani az állványzatot” minden stílusban – másként
– meglévő követelménye ezúttal úgy működik, hogy a hangszeres virtuóz,
Pallas Athéné módjára, teljes fegyverzetben lép a hallgatói elé, akik mit
sem sejtenek arról, mennyi munka-befektetést igényelt a gyakran „habkönnyű”
végtermékként felcsendülő hangzás.)
A zenehallgatás megváltozott körülményei (és funkciói) következtében
kevés művész repertoárjában kapnak helyet ilyen darabok, annál is inkább,
mivel ezek szinte kizárólag repertoár részeként létezhetnek. Egy-egy kiragadott
virtuóz tétel mégoly alapos megtanulása is kevés sikerrel kecsegtet. Olyankor
ugyanis bántóan kihallatszik a nem-anyanyelvi zenélés megannyi „akcentusa”,
s így az előadásra vállalkozó szomorúan regisztrálhatja, hogy terve-szándéka
nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. (Ilyenkor szokás becsmérlően
szólni a komoly felkészültséget igénylő, rövid lélegzetű alkalmi művekről,
a potenciális ráadásszámokról.)
A magyar zenei múlt iránt érdeklődők nagy szerencséjére Szecsődi
és Kassai alaposan „bedolgozta magát” e stílusba, s a hazai előadóművészet
e két kiválósága időt-energiát nem sajnálva, életre varázsolja a kották
segítségével rekonstruálhatót. Felvállalják azt a többlet-nehézséget is,
hogy mindezt stúdiófelvétel keretében teszik, amikor tehát számolniuk kell
a közönség hiányával. Szeparált körülmények között, a közönségreakció legkisebb
reménye nélkül kell megteremteniük a közvetlenség légkörét – későbbi potenciális
hallgatóságukkal. És nekik ez is sikerül. Csak a lemezbemutató koncertek
kínálnak szinte kizárólagos lehetőséget eme műsorok „élő” előadására és
meghallgatására – vagyis arra, hogy közönség-kapcsolatot építhessen ki
az előadó-páros. Márpedig ilyesminek a gyakorisága bizonnyal további pluszt
jelentene, előadóknak és a szép hangzások „haszonélvezőinek” egyaránt –
ráadásul további inspirációt a hangszereseknek, az odafordulás gesztusát
biztosítva. Mert még örömtelibb lehet az az üveghang, amely lélegzetvisszafojtott
figyelmet vált ki – tehát, amikor kap azonnali visszajelzést a művész,
teljesítménye rendkívüli mozzanatainak értő hallgatóitól.
Több szempontból is pazarlóan bánunk zenei „kincseinkkel”, országos
és nemzetközi szinten egyaránt: rábízzuk az alkalmi kincskeresőkre, esetenként
véletlenszerűen fedezzenek fel maguk, a gyűjteményük számára értékeket
– s könnyen előfordulhat, hogy ha valaki (korábbi ismeretei-tapasztalatai
birtokában) nem elég céltudatosan keresgél, nem talál rá a legnagyszerűbb
gyönyörködést kínáló muzsikákra.
Éppen ezért, a rátaláltatás az elsődleges célja e soroknak,
melyek írója meghagyja a lehetőséget a felvétel hallgatóinak, hogy maguk
próbálják mérni a mérhetetlent, mértékegységet találva a gyönyörködtető
hangzásminőséghez – jelzőkkel, határozókkal.
(Hungaroton Classic)
|