Kortárs kotta-újdonságok
az Akkord Zenei Kiadó kínálatában
Lassanként hagyománya lesz annak, hogy évente olyan kottaújdonságokról
tájékoztassuk olvasóinkat, amelyek a Magyar Zeneszerzők Egyesülete Zeneműkiadói
Támogatások Kuratóriumának segítségével jöttek létre.
Az elmúlt évhez hasonlóan, idén is számos kiadvány megjelentetésére
pályázott eredményesen az Akkord Zenei Kiadó Kft.
A 15 új kötet közül a legtöbb a klarinétosok számára kínál kamarazenei
játszanivalót.
Divertimento – ezt a címet adta klarinétra, kürtre és hegedűre
szánt kompozíciójának Nógrádi Péter. A cím történeti korokat idéz, a zenei
anyag viszont korántsem archaizál. Sőt, a tételek címadása programzenei
asszociációkat kínál, irányítja az előadók és a hallgatók képzeletét.
A nyitány hangulatkeltő: sejtteti, hogy érdemes végighallgatni
a ciklus egészét. A II. tétel Induló, egyetlen ágáló ritmusképletből nő
ki. A Rumba szólamainak ritmikája egyszerű, ám a tánc karakterét idéző
hangsúlyok gondoskodnak arról, hogy az előadók és a hallgatók egyaránt
örömüket leljék e tételben. Az élénk tételt hasonlóképp mozgalmas követi:
az Aerobicban egymást imitálják a szólamok, s a korábbi felező-mozgások
után a triolák jelentenek újdonságot. A sodró lendület rövid időre megtörik,
hogy a Harangzúgás tételt fergeteges Finale követhesse. A mű 1982-ben komponált
első alakja 1986-ban a MR kortárszenei seregszemléjén a Magyar Zeneművészek
Szövetsége különdíját nyerte el; a nyomtatvány a 2000-es revideált verziót
tartalmazza. Akár egy, akár valamennyi tétel előadása szórakoztató, a szó
nemes értelmében; egy-egy tétel megszólaltatásával már az ügyes zeneiskolások
is megpróbálkozhatnak.
(A-1111)
Két klarinétra és fagottra szánta 422. opuszát Rózsa Pál, Négy trió
utójátékkal címmel. A nyitó Introduzionéban mintegy feltérképezi a
három szólam között létesíthető kapcsolatokat; néha a két klarinét áll
szemben a fagottal vagy épp felelget neki, máskor az egyik klarinét és
a fagott együttese tart egyensúlyt a másik klarinéttal. A Scherzando II.
tételben egymás után lépnek be – mintegy utánozva egymást – a szólamok,
majd együtt fújják; ám közben egyéni karaktervonásokkal ruházza fel őket
a szerző. Az Intermezzino tétel nem elsősorban terjedelme alapján érdemelte
ki címét: a már hallott, széles dinamikai skálán mozgó szólam-csoportosulások
mondanivalója alig több, mint egy-egy visszatérő gondolatfoszlány. A Finaléban
többnyire a két klarinéttal tart egyensúlyt a fagott, az Epilogo pedig
visszarímel a kezdésre. Hangulatos játszanivaló.
(A-1109)
Ugyancsak két klarinétra és fagottra komponált három tételt 2004-ben
Szigeti István. A Gesztusok ajánlása a kortárs zene kiváló előadóiként
ismert muzsikusoknak, a Trio Lignum tagjainak szól: Klenyán Csabának, Rozmán
Lajosnak és Lakatos Györgynek. Találó a cím, valóban gesztusok, szöveg
nélkül is beszédes fordulatok sorjáznak e „láttató” darabban. Beszél magáért
a zenei anyag olyannyira, hogy feleslegessé teszi az előadói utasításokat;
az I. tételben a tempójelzésen kívül semmit sem ír elő, még csak dinamikai
javaslatot sem ad a szerző, a II. tétel elején egyetlen előírás szerepel:
„sempre legato”, amivel a tétel nyugodtságát kívánja nyomatékosítani (a
viszonylag gyors tempó ellenére) – s ezek után mi más szerepelhetne a zárótétel
elején, mint „non legato”. A többi a hangszeresek dolga – a hosszabb-rövidebb
fordulatok megformált megszólaltatásából szinte önmagától kialakul a tételek
gesztus-rajza.
(A-1107)
A héttételes kompozíció II. tételének címe áll a ciklus címlapján:
Résonances. Durkó Zsolt Garam Zsuzsa és Csurja Tamás emlékére komponálta
e komoly zenei felkészültséget igénylő művét – az emlékezés-hang leginkább
a Cloches (Harangok) tételben érvényesül. Előadói apparátusa: klarinét,
basszetkürt és zongora, a játszanivaló önmagában is szólisztikus rangú,
ráadásul a szólamok dinamikai kiegyensúlyozása a hangzás egészének állandó
figyelmét követeli meg. A basszetkürt korántsem tartozik a gyakran, sokak
által megszólaltatott instrumentumok közé – így e művel vélhetőleg leginkább
zenehallgatóként fogunk találkozni.
(A-1102)
Nemcsak a hangszertudás, hanem a kottaolvasás magas szintjét is igényli
Sugár Miklós darabja, a Réminiscences. Pontosabban: a figyelem koncentrálását
és a fantázia szabadon bocsátását – egyidejűleg. A kottakép ugyanis néha
inkább csak irányadó, valamiféle utasítás-rendszer. Ilyesmihez nem elégséges
a hagyományos notáció, hanem szokatlan, néha speciális-egyedi lejegyzésmód
szükséges. Ezt is értőn kell olvasnia az előadók mindegyikének: a klarinétosnak,
a gordonkásnak és a zongoristának. A három tétel más-más feladat elé állítja
a játékosokat – akik akkor oldják meg jól a feladatukat, ha a közönség
olyan természetességgel tudja hallgatni a művet, mint bármely történeti
korból származó kamaraműveket.
(A-1099)
A sorozat egyik kottájában CD is található. Hollós Máté basszusfuvolára
vagy klarinétra és zongorára komponált darabjában, mint egy hosszú prelúdium
után, a darab megadott pontján kell elindítani a korong lejátszását. A
Bari Károly gyűjtéséből származó népdalt Kolompár Edit énekli – innen kapta
címét a mű is: Cara luma phirav, azaz: Járom a világot. Az utolsó sorokhoz
csatlakozik a két hangszer is, apoteózis-szerűen „átemelve” a dalt a műzene
világába.
(A-1103)
Az idei újdonság-készlet három hangszer játékosainak kínál szólisztikus
játszanivalót: zongoristáknak, fuvolistáknak és csellistáknak.
A 47 évesen, 1999-ben elhunyt Togobickij Viktor hátrahagyott művei
közül Gyermekfüzet címmel 35 zongoradarab vált most közkinccsé. Az elsődlegesen
kamaraműveket komponáló szerző számára a zongora – afféle zenei jegyzetfüzetként
– kiváló lehetőséget biztosított egy-egy karakter vagy zsáner néhány tollvonással
történő megörökítésére. Rendhagyó műfaji elnevezéssel többségüket akár
program-etűdnek is nevezhetnénk, ugyanis a miniatűrök gyakran egy-egy technikai
vagy épp zenei-szerkesztési sajátosságon alapulnak. A „Csöppecskék” váltott-kezes
megszólaltatása, a „Janicsárok indulójá”-ban a markáns staccatók és a hangsúlyos
hosszú hangok anapestusai idejekorán hozzászoktatják az ifjú hangszertanulót,
hogy a gyakorlás első pillanatától kezdve kifejezően-megformáltan zongorázzék.
Gyakran már a címadás is segít a karakterizálásban (pl. „Robotok menete”,
„Verkli”). A „Kánon” többlet-haszna, hogy egy darabon belül különböző hangközökben
történő imitációval analitikus megközelítésre készteti az előadót. És mint
a gyermekdaraboknál lenni szokott, ezúttal is találunk köztük elsősorban
felnőtt interpretátorra számító tételeket. Olyanokat, amelyek bár gyermekkori
emlékre utalnak, elsődlegesen mégis hallgatnivalóként tartanak számot gyermek-közönségre.
A darabok hangulati skálája széles, a lírikus, meghitt-bensőséges tételek
mellett találunk nosztalgikusakat, érdekeseket-izgalmasakat egyaránt. Bőségkosárnyi
kínálat, kicsiknek-nagyoknak egyaránt.
(A-1106)
Posztgraduális játszanivaló – így jellemezhetnénk Láng István fuvolaművét,
a Cantót. Mottó hívja fel a figyelmet a gondolati asszociációra: Thomas
Mann Doktor Faustusából, Hetaera Esmeraldát rejti hangok inkognitójába
a szerző. Az egyetlen nagyívű folyamat párhuzamos szerkesztésű, időről-időre
kihallhatjuk a vezérlő gondolatot.
A darab ajánlása Gyöngyössy Zoltánnak szól – az ő előadásában
szerepel Láng István egyik szerzői lemezén. Vélhetően elsősorban a hangzás
követésére forgatják majd legtöbben e kottát; a mű megszólaltatására csak
kevesen vállalkozhatnak, bár két különböző technikai nehézségű (zeneileg
egyenértékű) verzióban jelent meg. A szerző bőségesen él a hangszer technikai
lehetőségeinek a legújabb időkben kiaknázott lehetőségeivel, pontos instrukciókat
adva a multifóniák megszólaltatásához.
(A-1105)
A gordonkások két repertoárbővítő darabhoz jutottak. Pócs Katalin
Visszaemlékezése főként a középfokon tanulók számára hasznos és tanulságos.
Az előadási jelekkel gazdagon berendezett kottakép megkönnyíti a formálást,
a speciális játékmódok (pizzicato, glissando) mindig a karakterizálást
szolgálják. A mintegy öt percnyi tételben különböző hangulatok és indulatok
sorjázásából kell megteremteni a mű zárt egységét. A csellista a gyakorlatban
érzékelheti a lejegyzés és a zenei anyag szoros egymásrautaltságát – szakaszról-szakaszra
megtapasztalva, mi indokolja az ütemmutató változását. E darab esetében
érdemes a jól lapozható kottát sokáig kitenni a játékosnak – nem a memorizálás
feladatát kikerülendő vagy elodázandó, hanem azért, hogy minél több figyelem
jusson a kifejező interpretációnak.
(A-1110)
Cyrano de Bergerac utolsó levele című kompozícióját Déri Györgynek
ajánlotta a szerző, Tóth Péter. Első pillantásra feltűnik, hogy a cselló
egész hangkészletét bejárja a darab, kiaknázva az egyes regiszterek sajátos
tónusát. A széles ívű daloláshoz virtuóz hangszertudás szükséges. A kifejező
játék alapfeltétele, hogy az előadó érzékenyen árnyalt hangszínekkel szólaltassa
meg a különböző előadói utasítással karakterizált szakaszokat. Aprólékos
műgond az egyes hangok intonálásakor, a frázisok-motívumok megformálásakor
– és a műegészet áttekintő, nagyvonalú építkezés egyaránt szükséges a szerzői
szándék teljes gazdagságában történő feltárulásához. Az értő kottaolvasáshoz
komoly támpontot kínál a hangfelvétel.
(A-1098)
Az Akkord Zenei Kiadó újdonságai között két hegedű-zongora szonáta
is szerepel. E két hangszer viszonya érdekesen alakult e műfaj keretein
belül. Volt, amikor a hegedű csupán másodlagos szerepet kapott (gyakran
csak „tetszés szerint”, „ad libitum” társulhatott a zongora szólamához,
amely egyénként önállóan is megállta a helyét). Később a hegedű fokozatosan
átvette a vezető szerepet – ugyanakkor, a zongorának csak a ritkán jut
a kíséret alárendelt szerepe; többnyire partner, a szó legnemesebb értelmében.
E hagyományhoz kapcsolódott Járdányi Pál is, aki korai hegedű-zongora
szonátájában mindkét hangszeresnek igényes játszanivalót kínált. 24 éves,
amikor megkomponálja a háromtételes mutatós darabot. A pálya későbbi ismeretében
is felfigyelhetünk a népzene iránti érzékenység elementáris megmutatkozására.
A tételek mindegyikében meghatározó szerep jut a kvart-hangköznek, gyakran
a tematikus fordulatok kezdetén vagy épp a zárlatban. A sodró lendületű
keret-tételek nagy hangkészletet járnak be, a személyes hangú középsőben
a zongoraszólam biztosítja a nyugodt hátteret.
(A-1056)
A 2003-as év termése Pertis Jenő Hegedű-zongora szonátája. E mű komoly
technikai felkészültséget is igényel. Három tétele megszakítás nélkül (attacca)
követi egymást, tehát maratoni távot jelent. Nincs lehetőség megpihenésre
a jótékony tételszünetekben – az első hangtól az utolsóig kell bírni a
nagyforma feszülését. Sőt, az utolsó hang utánig, hiszen a zárótétel vége
megkomponáltan elhal, s a hallottak emléke jó esetben még a kettősvonal
után is tovább gyűrűzik mind az előadók, mind a hallgatók érzésvilágában.
A nagyformátumú kompozíció a címében is „Családi zené”-nek nevezett vonulatba
tartozik: az ajánlás Barnabásnak, azaz Kelemen Barnabásnak, a szerző unokaöccsének
és Attilának, a komponista fiának szól. Érzékeny-szép muzsika, a kottakép
eleve sugallja a gesztusokat-hangulatokat – olyan, amit könnyebb hallgatni.
Ám akinek sikerül megszólaltatnia, annak hasonló örömet okoz, mint egy
meghitt olvasmány.
(A-1108)
Némely művek megszólaltatására azért vállalkozhatnak kevesen, mert
az előadói apparátus szokatlan. Ezek közé tartozik a fuvolára, vonósnégyesre
és hárfára szánt Sheol is, Madarász Iván darabja. Az ilyen kamaraművek
kottája tehát olyan célt szolgál, mint a partitúráké: zenehallgatáskor
jó kézbe venni, ráadásul rendkívüli mértékben fejleszti a belső hallást,
ha pusztán a kottakép láttán próbáljuk magunkban elképzelni a hangzást.
Manapság az ilyen „gyakorlatoktól” idegenkedik még a gyakorló muzsikus
is, főként, ha a mű nem a saját hangszerére készült. Pedig nem másról van
szó, mint olyan érdeklődésről, amely a 19. században szinte általánosnak
volt mondható. Liszt például nem véletlenül illette „transzcendentális”
jelzővel etűdjeit. Amikor megkomponálta, rajta kívül kevesen vállalkozhattak
arra, hogy egyáltalán megpróbálják végigjátszani a darabokat. Változnak
az idők – ma már (igaz, gyakran a könnyített verzióban) tananyagnak számítanak
a felsőfokú zongoraoktatásban. De annakidején nem zárkóztak el a zongoramuzsika
kedvelői a számukra elérhetetlentől; sőt, mondhatni, sikk volt a szalonban
a zongorán tartani a nehéz darabok kottáit… Ebben a gesztusban nem a „protokoll”
az érdekes, hanem az a fajta „nyitottság”, hogy a szokatlant, az ismeretlent,
az elérhetetlent – talán az első hallásra érthetetlent is – elfogadjuk,
s igyekszünk megérteni. Ilyen meggondolásból rendkívül hasznos, hogy nem
csak a mindennapi zenélési gyakorlatban széles körben hasznosítható darabok
jelennek meg nyomtatásban.
(A-1104)
Vannak olyan kamarazenei együttesek, amelyek létükkel, gyakoriságukkal
már-már műfaj-teremtőek. A klasszika idején nyomon követhető az a folyamat,
ahogyan a vonósnégyes egyszerre csak más lesz, több lesz, mint egy a különböző
vonós-formációk közül. Ettől kezdve ugrásszerűen megnő a vonósnégyes-darabok
száma – s összefügghet e jelenséggel, hogy a másfajta társulások iránti
érdeklődés csökken (úgy az alkotók, mint a játékosok részéről).
Nehéz lenne kijelölni pontosan olyan helyeket és időszakokat,
ahol és amikor a rézfúvós kamarazene oly mértékű virágzásnak indult, ami
serkentően hatott (vissza) a zeneszerzőkre is. Mindenesetre, az alkotók
és előadók közötti kölcsönös kapcsolatot jól illusztrálja a gazdag rézfúvós
kamarazenei repertoár, főképp a 20. század 70-es éveitől kezdve. Ebben
az esetben szó sincs a „mi volt előbb, tyúk vagy tojás” kérdésről; irodalmuk
nem lévén, átiratokon nevelkedtek a rézfúvós-együttesek, hogy játékukkal,
a megmérettetést mindig vállaló tehetségükkel-tudásukkal eredeti darabok
komponálására serkentsék a szerzőket.
Durkó Péter művének ajánlása az Ewald rézfúvósötösnek szól.
A Kvintett 6 tételben arról tanúskodik, hogy a szerző behatóan ismeri az
egyes hangszerek lehetőségeit, s olyan zenei pillanatképek egymásutánját
sorjáztatja, melyek mindegyikében az összjátékon van a hangsúly. Nem az
egyik-másik szín dominál kiemelt dallamfordulatok által, hanem közösen
hoznak létre villódzó, árnyalatokban gazdag színfoltokat. Ha a látványból
indulunk ki, így jellemezhetjük: változatok – sárgában.
(A-1101)
Madártávlatból úgy tűnik, a szaxofon viszonylag fiatal az úgynevezett
komolyzene előadói sorában, s mindmáig leginkább szólóhangszerként vagy
kamarazenei műfajokban otthonos.
A szaxofonkvartett hangzás könnyen megtalálja az utat a közönség
széles rétegéhez – éppen ezért, „ideális terep” Dubrovay László számára,
hogy – miután híres Solo-sorozatában hihetetlen hangszíneket hív életre
egy-egy instrumentumból, homofón hangzású együttessel is kísérletezzen.
A Bánat és öröm a lassú-gyors tételpár történeti műfajának modern képviselője;
a formálás biztonsága lehetővé teszi, hogy a hallgató már első hallásra
tájékozódjon a zenei anyagban – miközben soha-nem hallott hangzások, effektusok
teszik érdekessé, tehát többszöri meghallgatásra érdemessé a darabot. Ilyen
művek hallatán joggal merül fel a kérdés: miért is kell idegenkedni attól,
ami szokatlan, újszerű? A hallgató, az új élmény hatására feladja tartózkodását
– készséggel megteszi az első lépéseket, hogy csökkenjen az elutasítás-keltette
távolság közte és napjaink művészi zenéje között.
(A-1100)
|