Kamarazene kezdők számára
Kass János kotta-címlapjai immár nemzedékek óta kísérik a
Zeneműkiadó (Editio Musica Budapest) kottáinak forgatóit. Tanár vagy növendék,
ha csak ránéz, tudja: kezdők számára készült a játszanivaló. A közelmúltban
a kamarazene kedvelőinek (ill. gyakorlóinak) kínál újabb játszanivalót
két kotta is. Az egyikben klasszikus zongoratriók találhatók, a másik pedig
zongorás kvartettmuzsikát tartalmaz.
A kamarazene: külön világ a Muzsika birodalmában. Sokszor, sokan
hangoztatják/hangoztatjuk, mégsem lehet eléggé. Merthogy nemcsak maga a
játszanivaló különbözik mind a szólisztikus, mind pedig a nagyobb apparátusú
(zenekari) darabokétól, hanem tökéletesen más hozzáállást igényel a megszólaltatásban
résztvevőktől. A szólista: önmagáért felelős. A nagy együttesben el-elsikkadhat
valamely résztvevő felelőssége. A kamarazene olyan terület, ahol mindig
mindenki reflektorfényben szerepel, s ezen belül legfeljebb a rávetülő
fények, színek ereje-intenzitása módosulhat. Hogy mikor, mennyire – ez
viszont kizárólag a játszanivalótól függ.
Tehát a kamarazenéléshez nem elég, ha az adott darabban résztvevők
megtanulják szólamukat, majd összepróbálják. Voltaképpen mindegyik játékosnak
alaposan ismernie kell az egész művet, s ezen belül kell megtalálnia a
saját helyét-szerepét-jelentőségét. Mert egyként hiba, ha valaki túlzott
szerénységgel háttérbe húzódik, vagy ha olyankor is előtérbe kerül, ha
a játszanivalója nem indokolja azt. Röviden: a kamaramuzsikus felelőssége
megsokszorozódik, merthogy nemcsak önmagáért felel, hanem játékával befolyásolja
a többieket is, s így mindenki rendkívüli mértékben felelős a hangzás egészéért.
Ezt a hozzáállást viszont gyakorolni kell!
Éppen ezért rendkívüli a jelentősége annak, hogy a közelmúltban
megjelent két válogatás lehetővé teszi, hogy mielőbb megismerkedjenek ezzel
a nagy kihívást kínáló világgal az ifjú muzsikusok. (Tudom, vannak más,
a dolog lényegéhez nem tartozó, ám a realizálás szempontjából alapvető
jelentőségű körülmények. Például, a szervezés. Hogy összehangoljuk időben
a gyerekek tanrendjét, hogy biztosítsunk számukra tantermet, s ha lehet,
kecsegtessük őket a koncerten való megszólaltatás lehetőségével is!)
A kamarazene: minden oktatási szinte melléktárgy. (Ez a fogalom,
sajnos, rendkívül elterjedt a hazai oktatás-történetben – már-már karikatúraszerű,
ahogyan a Konzisok a gyakorlásra való hivatkozással elhárítják a közismereti
tárgyakból való alapos készülést, ugyanakkor készületlenül járnak főtárgy
– vagyis hangszer – órára, merthogy annyi a tanulnivaló. Íme, ez az a helyzet,
amikor a még felelőtlen ifjú önként helyezkedik el két szék között a padlón...)
A rangsorolást, érthető módon egyszerre kell érvényre juttatni és megkerülni;
és hangozzék bármilyen tiszteletlenül, voltaképpen arról van szó, hogy
a hangszertudás (tehát a főtárgy-órán szerzett praxis) alapfeltétel ahhoz,
hogy valaki egyáltalán a kamarazenélés értékes-rangos gyakorlatára merjen
áhítozni. Vagyis: attól még nem „kamarázik” néhány muzsikus, hogy viszonylag
azonos tempóban, összehangolt intonációval lejátssza a szólamát! Az igazi
kamarazene ott kezdődik, amikor valamennyi játékos keresi – és megtalálja!
– helyét a megszülető differenciált hangzásvilágban. Ilyen szempontból
nehéz helyzetben vannak a zongoristák. Eleve abból a tényből indulnak ki,
hogy hangszerük univerzális (ez így igaz!), bármit helyettesíthet – elfelejtik
viszont azt, hogy a zongorás kamarazenében épp ez a specifikum kell, hogy
érvényesüljön! Ráadásul, ahány kamarazenei apparátus (összeállítás), annyi
lehetőség kínálkozik. Arról már ne is történjék említés, hogy egy-egy darabon
(tételen) belül hányféle viszonylat alakulhat ki a résztvevő hangszerek
között. Sajnos, a zongoristák gyakran a könnyebbik utat választják; önként
feladják a folyamatokban való szerves részvételt, ehelyett felvállalják
a korrepetitor-kísérő szerepét, s ettől nem tágítanak olyankor sem, amikor
ez a magatartásmód a hangzás rovására megy.
Sajnos, nemcsak növendékhangversenyeken, hanem diplomahangversenyen
vagy valódi koncerteken sem ritka az, hogy a zongorista „önként-dalolva”
a háttérben marad. Ezzel megnehezíti partnere dolgát, akinek együttműködőre
volna szüksége... Ráadásul, a háttérben maradás gesztusa kiváltja azt a
rendkívül kellemetlen mellékhatást (amellyel kapcsolatban hiába kérdeznénk
nemcsak kezelőorvost vagy gyógyszerészt, de gyakran még tanárt vagy kollégát
is!), hogy a zongoraszólam jelentéktelenné válik. Vagyis, a zongorista
számára a kamarazenélés nem jelent többet, mint hogy időben koordinálja
játékát a partnerekkel, egyszersmind feladva azt a lehetőséget, hogy ténylegesen
zenei partner-kapcsolatra lép velük.
Néha az elméleti tanulmányok is segítenek rádöbbenteni
a játékosokat az ilyen viselkedésmód tarthatatlanságára. Ma már tudjuk,
hogy Mozartnak nemcsak hegedű-zongora szonátái vannak, hanem vannak hegedűkíséretes
zongoraszonátái (ha úgy tetszik: zongora-hegedű szonátái).
A kamarazenélés – mint melléktárgy – rendkívüli eredményességgel
visszahathat a főtárgyra; amikoris a játékos rádöbben, hogy a dinamikai
előírás korántsem értelmezhető mechanikusan; hogy néha egy-egy piano abszolút
értékben mérve felér egy másik darab forte-területével.
A zongorás kvartettmuzsika kötetében a zongorista partnerei: egy-egy
hegedűs, brácsás és csellista, illetve, számolva azzal, hogy alsó fokon
a brácsa-tanszék nem mindenütt funkcionál, két hegedű és cselló lehet.
A klasszikus zongora-triókban a zongoristának egy-egy hegedűssel és csellistával
kell kialakítania az ideális hangzásképet.
A klasszikus zongoratriók kottájában Pejtsik Árpád és Zempléni
László közreadásában Graun, Leopold és Wolfgang Amadeus Mozart, Haydn,
Albrechtsberger, Vanhal, Boccherini, Pleyel, Gebauer darabjai, valamint
ismeretlen szerzők táncai találhatók. Az anyag: válogatás, amelynek szempontjai
a közreadók személyes elhatározásán alapulnak. Az eredmény rendkívül hasznos:
a zongorista időről-időre arra kényszerül, hogy felülvizsgálja szerepét,
jelentőségét. Néha valóban kísér, harmóniai basszust (és hangfüzért) ad,
máskor részt vesz az imitációban, tehát a vonós hangszínekhez kell alkalmazkodnia.
Ez a fajta figyelem – főként kezdetben – egész embert kíván, tehát alapfeltétel
a zongoráznivaló alapos tudása, hogy arra ne legyen gondja a növendéknek.
Amit szem előtt kell tartania: az az össz-hangzáskép, melynek kialakításában
egyenrangú szerepe van a vonósokéval.
A zongorás kvartettmuzsika előadói részben a trió-kottában szereplő
szerzőkkel találkoznak ismét, részben pedig zeneirodalom-ismeretüket gyarapítják.
Mozart, Pleyel, Gebauer, Beethoven, Mazas, Hauptmann, Weber, Schubert,
Reinecke: íme, a szerzők listája. És a kötet tartalmaz ezúttal is magyar
táncot, az 1807-ben megjelent „Originelle Ungarische Nationaltänze” kiadvány
egyik lassúját.
A zongorista, ha korábban részt vett zongorás-trióban, felhasználhatja
tapasztalatait – de aligha alkalmazhatja azokat mechanikusan. Ugyanis,
a négy hangszer együttese további lehetőségeket kínál. Mindig újra ki kell
elemezni a faktura sajátosságait, a különböző „felállásokat”, amikor a
magas-mély, vagy a vonós-billentyűs hangszínek kontrasztja válik fontossá,
illetve, amikor a zongora itt már valóban nem több, mint a nagyobb kísérő-együttest
helyettesítő, „kísérő”-hangszer.
Visszás helyzetet kínálnak e kották; jóllehet, a játszanivaló
néha kifejezetten könnyű (technikailag sem tartalmaz speciális nehézségeket,
zeneileg pedig gyakran a szimmetrikus viszonylatok által problémamentes),
mégis, az összhatás kialakítása aktív-éber figyelmet, hangzás-kontrollt
kíván. Ráadásul, elsősorban a tanár feladata az, hogy megtanítsa növendékeit
e viszonylatok kiaknázására, másként: az aktív-értő kottaolvasásra. Mert
a kotta nemcsak arról szól, hogy feltünteti, mikor-melyik hangot, hogyan
kell megszólaltatni. És ezt – nem lehet eléggé korán kezdeni!
Fittler Katalin
|