In memoriam ...
Czidra László
Eltűnt egy hang, egy arc, egy alak. Hiányát az emlékezet próbálja
pótolni – de nyilvánvaló, hogy az idő múlásával mind kevésbé lesz képes
erre. Ráadásul a személyesség csökkenésével óhatatlanul is tényanyaggá
minősül mindaz, ami korábban élő-eleven valóság volt.
„A zene a mindenem” – giccses bögrék felirata hirdeti ezt az
állítást. Aki viszont valóban ezt érzi, eszerint él, aligha fogalmazza
meg így, mert számára ez a természetes. Bármilyen kevesen is legyenek,
akiknek életére-életvitelére jellemző, igaz ez (sőt meghatározó), közéjük
tartozik Czidra László. Így, jelen időben, merthogy a továbbiakban számunkra,
evilágon, kizárólag a zenében, zenélésében él. Személyében az elmúlt évtizedek
hazai előadóművészet-történetének egyik leginkább meghatározó személyiségét
veszítettük el.
Történészi vélekedés szerint a „nagyság” fontos kritériuma, hogy
az illető életműve nélkül másmilyen lett volna a folytatás (legyen szó
akár tudósról, akár művészről, alkotóról vagy előadóról). Ilyen szempontból
mindenfajta túlzás nélkül korszakos jelentőségűnek kell tartanunk Czidra
László munkásságát. Önmagukért beszélnek a tények is, az első (külföldön
is elismert) hazai régizene együttes létrehozása, életben tartása, ezáltal
egy korszak zenéjének hangzó életre keltése, s az utánpótlás biztosítása.
Mert a magyar régizenélés valamennyi későbbi képviselője eszmei értelemben
legalábbis Czidra-tanítvány. De ami talán még fontosabb: nemcsak az egykori
„repertoárt” támasztotta fel, hanem a régi korok szemléletét, zenélésmódját
is magáévá tette. Ő, aki részese lehetett annak a filozófiai szintű gondolkodási
folyamatnak, amely Pernye András Előadóművészet és zenei köznyelv című
esszéjében nyert rögzített megfogalmazást, abban az értelemben is autentikus
reneszánsz muzsikussá vált, hogy a korabeli muzsikusok módján viszonyult
az általa megszólaltatott zenéhez. A zenélési gyakorlat és az elmélet mindinkább
szerves egységbe került (Pernye András halála után utolérhetetlen mélységben
beásta magát a szakirodalomba), az interpretáció és az improvizáció általa
visszakapta egykori értelmét-jelentését. De mindez a muzsikus „magánügye”
maradt, a kutatómunka (irányuljon a játszanivaló anyagára vagy mikéntjére)
nem igényel közönséget. Ráadásul tudásának lenyomatát nem (vagy alig) őrzik
írások – az eredmény elsősorban a művészi produkciókban kamatozott.
Rilke hasonlata (melyet gyakran emlegetett tanítványainak Hammerschlag
János, a későbbiekben pedig közülük Pernye András) szépen példázza: nem
jutunk közelebb a „lényeghez”, ha szirmonként megfosztjuk díszeitől a rózsát.
Valamennyi muzsikus-minőségében (szólistaként, kamarazenészként, közreadóként
és tanárként) megszívlelte ezt Czidra. Szólistaként, amikor gyönyörű díszítéseivel
új életet lehelt az egyébként talán muzeálisnak, „porosnak” érzett zenei
anyagba is, átiratkészítőként és közreadóként, amikor – jórészt pedagógiai
céllal – írásban rögzítette díszítési javaslatait, s tanárként, amikor
növendékeit aktív-improvizatív (tehát nem a megadott mintákat pontos-mechanikusan
követő) hozzáállásra késztette, szoktatta.
Tehetségét és tudását nemes értelemben közkincsként kezelte.
Természetes volt számára az a felfogás, amelynek annak idején Pernye András
jóvoltából ő is haszonélvezője volt, hogy mindent megosszon másokkal. Pazarlóan
adott mindig szeretetet, érdeklődést, tanácsot, szakmai segítséget – gondolatokat,
tudásanyagot, kottát, könyvet, hangszert. Hogy minél többen részesüljenek
a zenélés öröméből. Tette ezt olyan magától értetődő természetességgel,
hogy szinte csak akkor vettük észre, amikor megszűnt számunkra ez a szellemi
bőségszaru.
Rá emlékezve; veszteségeinket soroljuk, hiszen a szeretet önzés.
|