Gordonka 2.Pejtsik Árpáddal, a Gordonkaiskola (a Gordonka ABC folytatása) szerzőjével beszélget Fittler Katalin
F.K.: Milyen meggondolás vezette a kötet szerzőjét, amikor eltekintett attól, hogy az előző kotta folytatását ABC-nek nevezze ? P.Á.: Tulajdonképpen már a Gordonka ABC írásakor kialakult az az elképzelésem,
hogy csellóiskolát írjak. A több-kötetes iskola nem példa nélküli, elég,
ha Czövek Erna munkájára utalok. Hatkötetes Zongoraiskolájának az első
kötete a Zongora ABC volt – tehát nem szükséges, hogy a sorozat „1. kötet”-tel
kezdődjön.
F.K.: Ön a nehezebb utat választotta. P.Á.: Gordonka-iskolám 2. kötetének ugyanazok a felépítési elvei, mint amiken az ABC is alapult. Már ott is fontosnak tartottam, hogy ne csak áttekinthető, hanem variálható is legyen az anyag a tanár számára. F.K.: A mai alsófokú gordonkatanításban gazdag „tananyag” áll rendelkezésre, iskolák, gyakorlatok, etüdök, tanulmányok. Mennyi az „átfedés”, másképp szólva, mennyiben talál újdonságot köteteiben az, aki korábban másfajta kottákból tanított? P.Á.: Az ABC-hez hasonlóan, ez a kötet is mindenfajta vonatkozásban újdonság, mert a gyűjtés alapelvei önálló koncepcióhoz alkalmazkodnak. Megvolt az elképzelésem, hogy milyen feladatokhoz kellenek etüdök és darabok – és addig kerestem, amíg nem találtam megfelelő példákat. Állítom, hogy 100 eset közül 95-ben lehet találni ilyeneket – csak elég szívósan kell tájékozódni az irodalomban. F.K.: És a maradék 5%? P.Á.: Vagy írni, vagy iratni kell ilyenkor új etüdöket-gyakorlatokat,
illetve darabokat.
F.K.: Emlékszem, már az ABC megjelenésekor folytatott beszélgetésünk során is hangsúlyozta az együtt-muzsikálás fontosságát, azt, hogy nem lehet elég korán kezdeni a kamarazenélést. P.Á.: A duók alkalmasak a növendék-társsal való együtt-muzsikálásra, de főként arra gondoltam, hogy órán a tanár együtt játszhassék a növendékével. Nincs minden csellótanár termében zongora – viszont a játék folyamatossága és az intonáció érzékenysége szempontjából egyaránt fontos, hogy a másik szólammal együtt játsszanak a gyerekek. F.K.: Azért zongorakíséretes darabokat is találunk szép számmal. P.Á.: Vagy 50 zongorakíséretes mű van benne – nem szorul kiegészítésre. Több darabbal szerepel benne Schubert, Beethoven, Grieg, Mozart, Purcell – de nem hiányoznak a régi magyar zenei emlékek sem. F.K.: A Kájoni vagy Vietórisz-kódex némely darabja már-már slágernek számít a zeneiskolások között, szinte minden hangszeres számára készült belőlük átirat. P.Á.: Fontosnak érzem, hogy olyan magyar zenei emlékeket mutasson be a kötet, amelyek másképp nem jutnának el az „átlagos” emberekhez. Akár az itthoni, akár a külföldi számára akkor van propaganda-értéke az ilyesminek, ha a feldolgozás „jól fekszik” a hangszeren, szépen szól, ráadásul értékes-szép zene. Gyűjteményem szép számmal tartalmaz különböző 18. századi kiadványokból, s a korai verbunkos emlékekből is elég sok került a kötetbe. F.K.: A „Tegnap zeneszerzői” összefoglaló névvel emlegetett magyar szerzők nevével is találkozunk a kottában. P.Á.: Diákkorom hangszeres iskolái számára egy értékes generáció jelentős alakjai komponáltak – s ahogy ezek a kiadványok kikerülnek a gyakorlatból, feledésbe mehet ilyesfajta munkásságuk. Értékmentés szándékával került e kötetbe Járdányi Pál, Sugár Rezső, Hajdú Mihály, Veress Sándor és még néhány szerző egy-egy kis darabja. Külön értékük, hogy a szerzők vették a fáradtságot és kitanulták, hogy ilyen – viszonylag kezdő – fokon mit tud eljátszani hangszerén egy gyerek. Tehát hangszerszerűen komponáltak. F.K.: Nem kellene ebből haladó hagyományt csinálni, a mai szerzőkkel is iratni darabokat? P.Á.: A mai komponálás annyira elszakadt a hangszerek tradicionális használatmódjától, hogy kérdésesnek tartom az ilyen vállalkozás sikerét. Elképzelhetőnek tartom, ha valaki vállalkozik olyan zeneszerzői „ujjgyakorlatra”, amely a növendékek szempontját tekinti elsődlegesnek – amennyiben viszont valaki a saját zenei stílusának próbál népszerűsítő anyagot teremteni, akkor nem feltétlenül. Rosszmájúan azt szokták mondani, hogy a modern zenei törekvéseknek vonóshangszerek esetében az állja az útját, hogy a játékosoknak másnap is szükségük van a hangszerükre. F.K.: Eszerint szükségszerűen mélyül a szakadék a fiatal muzsikusok és a kortárs-zene között? Hiszen napjaink kortárs-szerzőinek nevével sem találkoznak saját zenei praxisukban. P.Á.: Hangszeres iskolában nem, azonban darab-gyűjteményekben nagyonis
el tudom képzelni. Csak épp a tradicionális anyagba nem tartanám szerencsésnek
a kortárs-darabok beépítését.
F.K.: A kötet XXX. fejezetre tagolódik, s mindegyiken belül egyazon problémával foglalkozó gyakorlatok, etüdök és darabok vannak, változatos zenei anyaggal. P.Á.: Technikai tanulmányból – úgynevezett „száraz” stúdiumból – aránylag
kevés van, de mindegyikhez megadtam variánsokat is, így mindegyikük többféle
pedagógiai cél megvalósítására alkalmas; több bőrt nyúzhatunk le ugyanarról
a rókáról.
F.K.: Minden iskola azt vallja, hogy a növendéket egyszerre csak egy új feladattal szabad terhelni, de a gyakorlatban ez nagyon ritkán valósul meg. P.Á.: Ezért javasoltam már az előszóban, hogy „egy-egy óra anyagát 3-4 szomszédos fejezetből válogassuk, így párhuzamosan fejleszthetjük az egyes készségeket és megőrizzük azt a változatosságot, amely vonzóvá teszi a zenetanulást”. Fokozottan ügyeltem arra, hogy mindig csak egyfélére kelljen a gyereknek koncentrálni. Ha vonókezelési problémával foglalkozunk, akkor a bal kéz játszanivalója marad az előző év nehézségi szintjén, ha pedig a balkéz számára van új feladat (például tágfogás), az nem jár együtt vonókezelési problémával. így remélhetőleg elkerülhető az a gyakran hallható tanári panasz, hogy „amikor tágfogást tanul a növendék, elromlik a vonója”. A kiadvány egyes pontjain vannak „összegző jellegű” etüdök, duettek vagy darabok – ezeken a tanár is és a növendék is lemérheti, hogy sikerült-e megfelelően elsajátítani a korábban tanultakat. F.K.: A technikai tudás tehát sohasem öncél, hanem mindig a szép darabok igényes megszólaltatásának alapfeltétele. P.Á.: Minden feladatot egyúttal intonációs feladatnak is tekintünk. Nem a mechanizmus beállításának eredményeképp lesz tiszta a hangzás, hanem jelmondatunk: „nyisd ki a füled és akkor tisztán fogsz játszani”. Ilyenkor serkentően hat a kíséret, mert a növendék maga is tapasztalhatja, hogy együtt nyeri el az értelmét a két szólam. F.K.: Ha van olyan, hogy „átlagos” növendék, neki – az ABC-kötet elvégzése után – mennyi időre elegendő a gordonkaiskola 2. kötete? P.Á.: Ha átlagos növendéknek azt tekintjük, aki nem kifejezetten lusta,
gyakorol rendszeresen, s bár nem nagyon elkötelezett, azért kedvvel csinálja,
akkor azt mondom, hogy az ABC tulajdonképpen az első másfél év anyaga,
az iskola 2. kötete pedig a második másfél év. Átfedés természetesen elképzelhető:
amikor valaki az 1. kötet összegző darabjait eredményesen játssza, kóstolgathatja
a 2. kötet elején a tágfogás feladatait – amikor pedig a 2. kötetből az
összegző feladatokat végzi, lassanként megpróbálkozhat a fekvésváltással.
F.K.: Nyilvánvaló, hogy iskolaként ez a két kötet nem befejezett. Milyen – és mennyi – folytatást tervez? P.Á.: Minimum egy kötetet képzelnék még, amely bevezeti a növendékeket a fekvésváltásba. Aztán majd el kell gondolkozni, hogy vajon szükség lesz-e továbbira. Akkor már annyira sokfelé ágazik a hangszerjáték technikája, olyan gazdag a lehetőségek választéka, hogy talán nem feltétlenül szükséges iskolaszerűen összegyűjteni a játszanivalót. F.K.: Mint gyakorló tanár, természetesen időről-időre vizsgáztatja az új gordonkaiskolát. Kapott-e valamiféle visszajelzést a kollégáktól? P.Á.: Furcsa-meglepő, de mindenképpen jóleső reakciót kaptam egy vidéki kolleginától. Elmondta, hogy megvetette a kottát a nagyobb növendékeivel is, akik már elsajátították ezt a nehézségű anyagot, mert úgy véli: ez egy olyan komplex összefoglalás, hogy ha végighaladnak az értékes zenei anyagon, utólag tovább erősíti zenei alapjaikat. A zenei minőség tehát azokat is kielégítheti, akik számára technikailag könnyűnek tűnik a játszanivaló. F.K.: Az ilyen elismerés után valószínűleg sokak kívánságát tolmácsolom,
ha azt mondom: várjuk a folytatást.
Fittler Katalin |