Répertoire – zeneiskolásoknak
Beszélgetés a „rézfúvóknak”
kínált kötet közreadójával, Steiner Ferenc tanár úrral
A közelmúltban a „Hangszeres ABC sorozat” keretében
jelentkezett két kottával Steiner Ferenc: a Harsona-ABC és a
Bariton-ABC összeállításakor több évtizedes, gazdag pedagógiai
munkájának tapasztalatait kamatoztatta. Úgy tűnik, kincsestára
kimeríthetetlen; a Répertoire-sorozat legújabb kötetével további
tetszetős játszanivalót kínál – de nemcsak egy hangszer játékosainak.
S.F.: A Répertoire-album négy hangszerre készült:
tenorharsonára, baritonra, tubára és tenorkürtre. A zongorakíséretes
kotta kétfajta szólam-mellékletet tartalmaz. Az egyik basszuskulcsban
van lejegyezve, hiszen a harsonások, bariton-játékosok és tubások
számára ez a kézenfekvő. Mindhárom hangszer c-hangolású, némely
darabokat a tuba egy oktávval mélyebben játssza, ezt minden esetben
külön feltüntettük. A tenorkürt b-hangolású, az ő szólamát
violinkulcsban szokás kottázni.
F.K.: Ugyanezeknek a hangszereseknek korábban is
„közös kotta” állt rendelkezésükre. Az előadási darabok gyűjteményén
két név olvasható:
Dr. Ujfalussy Lászlóé és Steiner Ferencé.
S.F.: Ujfalussy tanár úr – Isten nyugosztalja – 2001
decemberében halt meg. Ő már nem tudja elmondani – éppen ezért mondom
el most én –, hogy a szerzőtársi kapcsolatra évforduló adott okot: a 40
éves tanári jubileum alkalmából kértem meg, hogy legyen szerzőtársam —
ezzel akartam megtisztelni egykori tanáromat.
F.K.: Hogyan osztották meg egymás között a munkát?
S.F.: Javarészt az én gyűjtőmunkámról volt szó, ő
inkább elsősorban lektorálta, jóváhagyta. A gyakorlati kivitelezés
megannyi apró-cseprő feladata mind rám hárult — a mechanikus munkából a
tenor-szólam violinkulcsos lejegyzését végezte ő.
F.K.: Kapható-e még mindig ez az 1987-es kiadvány,
és lesz-e még rá szükség a Répertoire-kötet mellett is?
S.F.: A továbbiakban sem lesz elhanyagolható —
fontos, hogy minden érdekelt tanár és diák tudjon róla. Szerencsére
folyamatosan hozzáférhető. Felépítését tekintve azonos elvek alapján
készült, mint ez a kiadvány. A rendezés alapelvét a nehézségi szempont
jelenti. De a technikaiak mellett nem hagytuk figyelmen kívül a zenei
igényesség szempontjait sem.
F.K.: Van-e átfedés a két gyűjteményben?
S.F.: Azonos kompozíciók nincsenek bennük, de azonos
szerzőktől, természetesen, szerepelnek darabok a két összeállításban.
Nagy a kínálat, a választék — nem szorulunk ismételgetésre. A
legnagyobb szerzők munkássága pedig egyenesen kimeríthetetlennek hat.
F.K.: Végigtekintve a kötet tartalomjegyzékén, azt
látjuk, hogy a kronológiai csoportosításnak nyoma sincs. Tarka
egymásutánban követik egymást a régi korokból származó és legújabbkori
művek, feldolgozások-átiratok.
S.F.: Az a bizonyos „nehézségi fok” ebben az esetben
alapos körültekintést kíván; hiszen mindig négy hangszerben kell
gondolkodni egyidejűleg, olyan szempontok figyelembevételével, mint a
hangnemek vagy a hangterjedelem.
F.K.: Örömmel vettem észre megint – csakúgy, mint a
rézfúvós-ABC köteteinél –, hogy az összeállítás metrikai-ritmikai
változatosságra törekszik. Külön megemlítendő, hogy a 3/4-es metrum
megkülönböztetett szerepet kap, a kezdőknél leggyakrabban használatos
2/4 vagy 4/4 ellenében.
S.F.: Ez az anyag sok év munkájának az eredménye.
Tulajdonképpen, amióta tanítok, mindig gyűjtögettem — volt miből
összeállítanom ezt a kiadványt, és van még legalább két hasonló
terjedelmű kötetre való anyagom. Azokat is érdemes lenne közreadni.
F.K.: Hadd kiváncsiskodjak: honnan-mindenhonnan
származik a kotta anyaga?
S.F.: A kíváncsiság életem egyik „alap-lüktetése”.
Ez a kíváncsiság hajtott állandóan engem — és annak felismerése, hogy
mire van szükség. Azt hiszem, már a tartalomból is kitűnik, hogy
változatos az anyag. Sokféle forrásból válogattam a darabokat, például
a régi Sándor-Szervánszky-Járdányi Hegedűiskolából is. A zeneiskolások
szívesen hallgatják egymás játékát a növendékhangversenyeken, s
nemegyszer kedvet kapnak ahhoz, hogy maguk is megszólaltassák azokat a
kis darabokat, amelyeket zongorista, hegedűs vagy csellista társaiktól
hallottak. Néha szinte kérik a gyerekek, hogy hadd tanulják meg
egyik-másik darabot.
F.K.: Elgondolkodtam azon, hogy azok a rézfúvós
növendékek, akik még csak ismerkednek hangszerükkel, már sok „komoly”,
nehéz művet ismernek. Zenehallgatásban tehát jóval előbbre járnak, mint
abban, hogy maguk is megszólaltassanak – jóval rövidebb, könnyebb –
kompozíciókat. Hogyan vette észre, leginkább milyen zene iránt
érdeklődnek a kezdő rézfúvósok?
S.F.: Mindig a dallamosság az, ami megfogja az
embert, legyen gyerek vagy felnőtt, muzsikus vagy zenebarát. A „jaj, de
szép!” felkiáltás elismerő dicséretét többnyire a fülbemászó dallamok
kapják. Ezt a tényt mindig szem előtt tartottam a gyűjtemények
anyagának kialakításakor.
F.K.: A gyűjtemény szerzői között szép számmal
találunk a legnagyobbak közül is: J. S. Bach és C. Ph. E. Bach, Händel,
Telemann, Corelli — hogy csak néhányat említsünk. Vannak olyan darabok
is, leginkább tánctételek, amelyek komponistájának nevét
hónapról-hónapra hiába keresnénk a hangversenyek vagy a rádió-tv
műsorán: Küffner, Hauszmann, Foster. Képviselteti magát a magyar
hangvétel is: a közismert népies műdallal (Magasan repül a daru),
magyar tánccal (Járdányi Pál műve) és népdal-kalákával egyaránt (Bogár
István tollából). Bogár István a közreadó szerző-társaként is szerepel.
S.F.: Már a bariton-ABC számára is írtam etűdöket,
rövid darabokat. Amikor Láng István zeneszerző-kollégám a kérésemre
átnézte, bírálta-értékelte és jóváhagyta őket, megjegyezte, hogy
érdemes lenne zongorakísérettel is ellátni őket. Annyira azonban
végképp nem vagyok jártas a zeneszerzésben, hogy még zongorakíséretet
is komponáljak — megkértem hát e feladatra Bogár Istvánt, aki
nagyon régi barátom. Szellemes ember (emlékszem, ha csoportosulás volt
a Zeneakadémia folyosóján, akkor vagy Bogár István állt a középpontban,
vagy Antal Imre, ők ketten kifogyhatatlanok voltak a sztorikból,
vicekből), és hasonlóképpen szellemes a zenéje is. Ennek
illusztrálására említem Három karakter című kompozícióját.
Letagadhatatlan, hogy a mai kor zeneszerzője, tehát
hallhatóan-érezhetően modern, ugyanakkor mindig vannak szép dallamos
fordulatai.
F.K.: Úgy tűnik, a történeti korok táncai közül a
menüett a legéletképesebb, és találunk az összeállításban gavotte-ot,
polkát, keringőt és ländert is.
S.F.: Zongorában, hegedűben már az alsó fokú
tananyagban gyakori a keringő — a rézfúvósok számára inkább
testreszabott a ländler, ami lassúbb lüktetésű, nyugodtabb, mint a
keringő. Annakidején édesapám zenekarában, mint falusi muzsikus, én is
játszottam ländlereket. A svábok mindmáig szívesen játszanak
ländlereket és más német táncokat.
F.K.: Szemet szúrt, hogy se Bartóktól, se Kodálytól
nem szerepel egyetlen darab, átirat sem a kottában.
S.F.: Ez nagyon kényes dolog. Nehéz megszerezni az
engedélyeket. Leginkább a Zeneműkiadónál megjelent művekből készíthetek
átiratokat, másképp szerzői jogi, illetve kiadói problémák merülnek
fel. A Harsona-ABC számára egyébként Kodálytól két, Bartóktól egy
darabot sikerült engedélyeztetni.
F.K.: Mennyi időre ad játszanivalót ez a kotta a
rézfúvós-növendékeknek?
S.F.: Tulajdonképpen már azok is találnak maguknak
játszanivalót benne, akik első éve foglalkoznak a hangszerükkel, de
általánosan elmondható, hogy körülbelül az első két-három év során
elegendő az itt – valamint az 1987-es gyűjteményben – kínált anyag.
Egyik-másik darabbal még szakiskolai szinten is érdemes foglalkozni.
F.K.: A Répertoire-kötet elvégzése után milyen
játszanivalót tud javasolni a rézfúvósoknak?
S.F.: Itt már vannak gondok — a diákok későbbi
repertoárjának összeállításában nagyon sok függ a tanár
irodalom-ismeretétől. Érdemes állandóan figyelemmel kísérni más
hangszeresek tananyagát, s tulajdonképpen „csak” idő és energia kell
ahhoz, hogy növendékeinknek mindig „új” játszanivalót tudjunk kínálni.
Sok-sok felfedezésre váró „újdonság” lappang a könyvtárakban — másfajta
újdonságokat viszont zeneszerzőktől várhatunk. Rendszeresen kellene
íratni pedagógiai célú darabokat. Olyasmikre gondolok, mint Hidas
Frigyes Hét bagatellje, ami hasznos, értékes és élvezetes játszanivaló
a szakiskolások számára.
F.K.: További kíváncsiságot, erőt-energiát kívánok
Tanár Úrnak, hogy mielőbb újabb összeállítással jelentkezzen,
elsősorban a szakiskolás rézfúvós növendékek örömére.
Fittler Katalin
|