Földes Andorné beszéde
a Földes Andor Zongoraverseny
záróünnepén
2003. november 12-én a budapesti
Thália Színházban
Nekem nem adatott meg az a
képesség, hogy lelkem mélyéig behatoló érzéseimet szavakban tudjam
kifejezni. Ezért meg sem kísérlem érzékeltetni, hogy mit jelent nekem,
milyen nagyon sokat jelent nekem a Földes Andor Zongoraverseny tizedik
évfordulója. De egyet megingathatatlan biztonsággal tudok és hiszek,
hogy az én drága férjem mindenről tud és velünk ünnepli ezt a gyönyörű
alkalmat.
A sok kiváló emberi tulajdonságból férjem a hűséget
tartotta egyikének a legértékesebbeknek. A Zeneakadémián töltött
napsugaras éveinek emléke élete végéig része volt gondolat- és
érzésvilágának. Amint nekem számtalanszor mondta, teljes tudatában volt
mindannak a kincsnek, amit rajongva szeretett tanáraitól kapott.
És úgy látszik megadatott neki, hogy ezt a szívet és
szellemet formáló kincset továbbadja. Három kontinensről
mesteriskolájába sereglett fiatal művészek évtizedeken át tartó hűsége,
ragaszkodása bizonyította ezt. Öröme volt a mesteriskolával, amit
Walter Gieseking utódaként Saarbrückenben tartott 1958-tól 1965-ig,
amellett, hogy abban az időben évente 80 koncertet adott világszerte.
Célkitűzése volt, amint „Emlékeim” című könyvében írta: hogy „a
növendékek megpróbáljanak velem együtt behatolni a zongorázás
titokzatos világába.”
Majdnem fél évszázad telt el azóta, de egyik vagy
másik volt növendék minden évben küld koszorút Földes Andor sírjára. És
újra és újra felhívja távoli országokból mesterük egyedülmaradt
élettársát. Néhány nappal Pestre jövetelem előtt levelet kaptam egyik
volt növendékétől. Levelében élethű részletességgel idéz fel egy
számára felejthetetlen élményt a mesteriskolai évekről. Idézek
leveléből:
„1961 novemberében Földes Andor jobbkezének
bepólyázott kisujjával érkezett az osztályba. A növendékek ijedt
kérdésére elmondta, mi történt. Saarbrückenbe jövet a vonaton át akart
menni az egyik vagonból a másikba és ekkor a két vagon közötti
automatikus ajtó rácsapódott kisujjára. Megérkezésekor kórházba
sietett, ahol megröntgenezték és megállapították, hogy a kisujj törést
szenvedett. De egyszerű törés, vigasztalták az orvosok, majd gipszbe
tették kisujját és biztosították, hogy két hónapon belül ujja teljesen
rendben lesz. Így is lett.”
Én természetesen tudtam a balesetről, mert férjem
azonnal felhívott a kórházból, de hogy miképpen folyt le aznap a
tanítás, azt csak férjem növendékének leveléből tudtam meg. Így szól
tovább a beszámoló:
„Miután tanárunk elmondta a baleset részleteit, nem
kívánt több időt tölteni a kérdéssel, így elkezdődött az óra. Szokás
szerint egyik résztvevő a másik után játszotta el kiválasztott
darabját, majd meghallgatta a többiek bírálatát és végül tanáruk
véleményét az előadottakról. De azon a reggelen Földes Andor váratlanul
maga is leült a zongorához, hogy eljátssza az egyik növendéktől éppen
hallott darabot, Beethoven F-dúr szonátáját (op.10. No. 2). Bepólyázott
kisujját nyílegyenesen felfelé tartva, kilenc ujjal tíz helyett
hibátlan tökéletességgel játszotta el a szonátát. A növendékek
lélegzetüket visszafojtva hallgatták játékát. Tanáruk mosolyogva
szakította meg az áhitatos csendet. ’Most legalább elhiszik’ – mondta
–, ’amit oly sokszor mondtam maguknak, amikor kérdezték, hogyan bírom
éneklésre a zongorát. Próbáltam magukkal megértetni, hogy én nem az
ujjammal játszom, hanem a szívemmel – mint most is –, és szívem nincs
eltörve’ …”
***
Az alábbi cikket Földes Andor mesteriskolájának egyik kiváló
résztvevője, Ceglédy János írta mesteréről. Ceglédy a világhírű Tokiói
MUSASHINO Zeneakadémia zongoratanára, koncertező zongoraművész:
Még egyetemista voltam, amikor Providence összehozott Földes Andorral,
aki nagyra becsült tanárommá vált. 1959-ben Új Zélandon turnézott, s én
jelen voltam a hangversenyén, ahol a Bach Kromatikus fantázia és fúgát,
Beethoven op. 10 No. 2 szonátáját, Schumann Papillons-át, rövid
Bartók-darabokat és néhány Chopin-művet játszott. Tartott egy lenyűgöző
zenei előadást is Bartók zongoramuzsikájáról, ahol eljátszotta Bartók
nagyobb műveit, köztük a Szonátát, az Improvizációkat, a Tizenöt magyar
parasztdalt és néhány rövidebb darabot. Akkoriban Bartók műveit még nem
játszották gyakran, s ahogyan Földes Andor előadta őket, az a releváció
erejével hatott.
Földes úr számos kiváló tulajdonsággal rendelkezett.
Amellett, hogy nagyszerű, sokoldalú zongorista volt, fizikailag is, de
ami még fontosabb, zeneileg mélyen vonzódott a tanításhoz. Tanítási
stílusa talán valamelyest Dohnányién alapult, ami nem zongoratanítás
volt a hagyományos értelemben. Tanítványai nagyjából havi egyszer
gyűltek össze (számuk 6 és 12 között változott), s azt a repertoárt
játszottuk, amit az adott idő alatt tanultunk. Ugyanazt a darabot nem
hallgatta meg egynél többször, legfeljebb kétszer. A tanítvány játéka
után diszkusszió következett, melyben mindenki részt vett, ezután ő is
tett néhány észrevételt, majd eljátszotta a darabot. Megjegyzem,
tanulmányaink közel három éve alatt nem akadt egyetlen darab sem,
amelyet ott a helyszínen ne tudott volna azonnal közel tökéletesen
eljátszani! A technikáról keveset szólt, kivéve az ilyen tanácsokat:
Gyakorold staccato-ban. Egyszer egy tanítványa javaslatot kért az
ujjrendre a Sonata apassionata utolsó tételének témájára; ezt
válaszolta: „Uram, nem érdekel, milyen ujjrendet választ, amíg a
helyeset választja.”
Talán ez nem példamutató tanítás a szokásos
értelemben. Az ő valódi tanítása a hangban és az ideákban volt.
Inspiráló hatású volt egy ilyen mesteri zongoristát közelről hallani, s
ez, így vagy úgy, valamennyiünk zenei világára hatott.
Interpretációjában kevésbé akart az emocionális aspektusokra hatni,
noha semmiképp nem lehetne a játékát hidegnek vagy érzés nélkülinek
nevezni. Jobban érdekelte, hogy kihozza a kompozícióból a belső
szerkezetét, semmint hogy akár a szikráját becsempéssze az
egyénieskedésnek. Precíz és gyakran emlékezetes módon fejezte ki
gondolatait. Egy alkalommal, évekkel azután, hogy a tanítványa voltam,
eljátszottam neki egy Mozart szonátát, amelyre meglehetősen széles
rálátásom volt, s amelyet inkább melodikus, mint brilliáns műnek
tartottam. Azt mondta, tetszett neki, s mikor kérdeztem, mit gondol a
tempóról, ezt felelte: „Jó, de ne lassabban”, majd hozzátette: „Tudja,
János, a tempó olyan, mint egy jó öltöny. Mindenkinek megvan a maga
sajátja. Az én öltönyöm nem jó magára, a magáé nem jó rám, de a magáé
pont jó magára, és az enyém pont jó rám.”
Ragyogóan fényes hangzással játszott, de kerülte az olcsó effektusokat:
nem volt a technikát túlhangsúlyozó zongorista. Ugyanakkor bámulatra
méltó technikai bemutatói voltak. Egyszer bemutatta, hogyan hallotta
Josef Lhevinne előadásában a Brahms Paganini variációk utolsó
oktávjának glissando-ját nem csúsztatással, hanem csuklóból. Másik
alkalommal, mikor azt mutatta be, hogy miképpen gyakoroljuk Schumann
Toccata-ját, az első fél oldalt transzponálta C-dúrból Cisz-dúrba,
majd, anélkül, hogy akárcsak egy pillanatra is megállt volna, B-dúrba.
Megint máskor, midőn Chopin Fantaisie impromtu-jét gyakoroltuk
különböző hangnemekben, azonmód eljátszotta a különböző kulcsok között
ugrálva, káprázatosan humoros effektusokat produkálva. Lapról olvasása
fenomenális volt. Jelen voltam, amikor egyszer lapról játszott
véletlenszerűen kiválasztott teljes kottaoldalakat összevissza
Haydn-kvartettekből, egy Csajkovszkij-szimfóniából és Schubert C-dúr
vonósötöséből, tempóban és egészen teljesértékű zenei előadásban.
Nagyon kedves és előzékeny volt a tanítványaival, és
nagyon toleráns az időnként erőteljesen kifejtett véleményükkel.
Szokása volt meginvitálni összes tanítványát ebédre a szállodába, ahol
megszállt. A beszélgetés gyakran érdekes volt, néha humoros, de mindig
felemelő, s elegáns habitusa nagyon barátságossá tette a hangulatot a
tanteremben.
Gyakran hallottam koncertezni, mindig rendkívül
tisztán játszott, ami integráns része volt zenei és előadói
szemléletének. Különösen emlékezetesek londoni koncertjei. Valahogy
annak a városnak a hangulata a legtöbbet hozta ki belőle. Egyéb pompás
koncertjei között felejthetetlen a Beethoven 2. Concerto-ja, melyet a
Londoni Filharmonikusokkal adott elő, John Prichard vezényletével. Sok
gyönyörű felvétele közt a kedvencem Mozart K. 503-as Concerto-ja a
Berlini Filharmonikusokkal, amelyet feltétlenül újra ki kellene adni. A
Beethoven 1. Concerto a Bambergi Szimfonikusokkal szintén páratlan
előadás, mely szerencsére elérhető CD-n.
|