FÖLDVÁR – hatodszor
A Földvári Napok rendezvényét dicsérni néhány esztendeje közhelyszámbamegy.
Teljes joggal dicsérheti bárki, hiszen ez a sajátos fesztivál a magyar
zeneélet egyik legsikeresebb kezdeményezésének bizonyult. Beigazolódott:
érdemes a kortárs-zene érdekében a tanév végén összehívni a Balaton-partra
a minden rendű és rangú muzsikusokat. A tó közelétől, a parkok, ligetek
természeti környezetétől a test felüdül, a hangversenyeken, tudományos
előadásokon és a képzőművészeti kiállításon a szellem gazdagszik. Kiderült:
ebben a közegben nem csak mód, de kedv is adódik zeneszerzők, muzikológusok,
előadóművészek, zenepedagógusok és főiskolások – a zeneélet szinte kasztszerűen
elkülönült szakmai csoportjai – számára a tapasztalatok, sőt, az élmények
kicserélésére, szorosabb kapcsolatok kiépítésére. És sok fáradozásnál,
amelyik konferenciákon, szimpóziumokon, tanácskozásokon igyekszik a meglehetősen
elszigetelt, de legalábbis elkülönült szakmai rétegek érdeklődését egymás
problémáira hangolni, sokkal hamarabb közel hozza egymáshoz a résztvevőket
egy hangverseny utáni pogácsa-kísérte poharazgatás, mint bármilyen összeráncolt
homlokú, szigorú tanácskozás.
Valószínű azonban, hogy egy kevésbé magas szakmai színvonalon,
kevésbé színesen, tartalmában és formájában (műsorban és lélekben) merevebben
megrendezett program nem volna képes Földvárhoz hasonlóan magához vonzani
a néhányszáz hallgatót. Végülis senkinek nem kell résztvennie ezen a találkozón,
senkinek sem kell ott lennie a Napok eseményein, mégis, sokan évek óta
(hat éve, mióta ez a sajátos fesztivál létezik) rendszeresen eljönnek június
végén a Balaton partjára, és ott ül csaknem mindenki minden rendezvényen
a Bajor Gizi Közösségi Ház termében.
A 2001. évi Földvári Napok rendezői (a Balatonföldvári Közösségi
Ház, a Magyar Zeneszerzők Egyesülete, a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai
Társaság, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége, a Magyar
Alkotóművészek Egyesülete és a Strém Koncert Kft., azaz leginkább a szervezés
oroszlánrészét teljesítő Strém Kálmán) és résztvevői idén a hetvenöt éves
Kurtág Györgyöt ünnepelték. Ez alkalomból különösen gazdag volt a program:
mesterkurzus, tudományos konferencia, képzőművészeti kiállítás és irodalmi
est tették teljesebbé a hangversenyek kínálta élményeket. A különösen átgondoltan
összeállított műsorok az egész hétből egy egységes, kerek egészet alkottak.
Régi, nem szerencsés hagyomány (amelyik az utóbbi időben talán
lassan-lassan elmúlóban van), hogy tanár és növendéke számára a tanult
és tanított zeneanyag, a zenetörténet és a zeneelmélet a hétköznap gyakorlatában
általában (tisztelet a kivételnek) végetér valahol a 19. század befejezése
előtt. Ezért tűnt jó ötletnek, hogy az eleinte zeneszerzők, előadók és
muzikológusok találkozójaként megszületett Földvári Napok az elmúlt évben
kiegészült a zenepedagógusok továbbképzési programjával. Egy olyan intenzív
együttlélegző, együttgondolkodó koncert- és tudományos elemző program,
mint a földvári általában, az idei meg különösen, kiválóan alkalmas élményszerű
benyomásokkal egészíteni ki muzsikus kollégáink hétköznapjainak olykor
bizony „lukas” zenei panorámáját.
Miért írom, hogy „az idei különösen”? Mert ebben az évben újdonságnak
számított az a rendkívül tanulságos mesteriskola, amellyel az ünnepelt
Kurtág György lepte meg a hallgatóságot. Két „felnőtt”, hangversenyező
vonósnégyes-együttessel dolgozott a kvartett-irodalom egy-egy remekművének
előadásán. A Keller Vonósnégyes Beethoven opusz 131-es cisz-moll kvartettjét
hozta magával erre az alkalomra, a fiatalabb, de már távolról sem kezdő
Auer Vonósnégyes a Bartók V.-et. Nem lehet leírni azt a művek legmélyebb
ismeretéből fakadó tudatos biztonságot és a művek érzelmi–érzéki kisugárzásának
azt a tökéletesen felépített elképzelését, amivel Kurtág minden pillanatban
teljesebbé–pontosabbá tette, kiegészítette, finomította, érzékenyítette
az éppen a színpadon ülő együttes éppen játszott tételét, és nem lehetett
eléggé csodálnunk egymásból fakadó javaslatainak konzekvens kifejtését,
az elképzelt hangzási megoldás hangszeres megvalósításának keresését szolgáló
el nem fáradó kísérletező kedvét, amivel a percről percre aktívabban élénk
Kurtág partnereit sarkalta. Elemzés, analógia-keresése, szín-fantázia megfogalmazása,
vonókezelési tanács, testi közérzet felidézése: mindez Kurtág tanítási
eszköztárának szerves része, s a legelvontabban spirituális megfigyelések
éppúgy helyet kapnak ebben, mint Kokó közelmúltban lezajlott nagy mérkőzésének
tanulságai. A koncentráció magas fokán mindenki, aki valóban együtt tudott
menni a színpadon levőkkel elfáradt – Kurtágot kivéve.
Idén bizonyosan ennek a mesterkurzusnak volt a legnagyobb pedagógiai
hozama. Fantáziánk gazdagodott, elképzelésünk szélesedett, követelményrendszerünk
határozottabbá vált Kurtág tanítása nyomán. A megismert és megtanult ismeretek
felhasználása már kinek-kinek saját következetességén, ötletességén, tehetségén
múlik.
A hét második felének délelőttjei is igen sok tanulsággal szolgáltak:
a rendezőség (szokás szerint) zenetudományos konferenciát is hirdetett
a Földvári Napok éppen aktuális témakörével kapcsolatban, és egy szerencsés
ötlet folyományaként az Internet valamelyik tudományos honlapján is közzétették
a konferencia jelentkezési lapját. Kurtág neve nagy vonzerő a világban,
mert végülis olyan nagy számban jelentkeztek a kül- és belföldi jelöltek,
hogy a szerkesztőbizottságnak előzetes vázlat alapján néhány jelentkezőt
el is kellett utasítania. Így is maradt még majd húsz felolvasás, zömmel
angol nyelven. A rendezőket dicséri, hogy valamennyi fölolvasott dolgozat
magyar nyersfordítása kellő időben a hallgatóság rendelkezésére állt. Természetesen
ez a hely nem alkalmas még valamennyi tanulmány akárcsak címszerinti felsorolására
sem, de közülük néhány különösen tanulságos és jellemző a következő hónapokban
megjelenik majd (magyar nyelven) a Magyar Zene, eredeti formájában pedig
valamennyi a Studia Musicologica hasábjain.
A Földvári Napok műsorának gerince azért mégis csak az esti hangversenyek
sorozata. A mesterkurzus két vonósnégyese, a Solti György Kamarazenekar
és az UMZE Kamaraegyüttes játéka (mindkettő Wilheim András vezetésével)
adta a műsor törzsét. A szereplőknek nem volt könnyű dolguk: a koncerteken
is meg kellett felelniük a mesterkurzuson felébresztett hangzás-gondosság
és -gazdagság, eszpresszív játék és kifejezés-igény követelményének. A
mogyorót a torta tetején (ahogy mondani szokták) egyfelől Maria Hussmann
és Keller András előadásában a Kafka-töredékek megrázó megszólaltatása,
másfelől Kurtág Márta és Kurtág György Bach-átiratokból és a Játékok sorozatból
összeállított szívmelengető, de nem kevésbé megrázó négykezes programja
jelentették. Istenigazában csak ez két hangverseny felelt meg az igen magasra
emelt követelményszintnek.
Még két kiegészítő, de cseppet sem csak járulékos programpont:
az egész Földvári Napok (hagyományosan) egy képzőművészeti kiállítás megnyitójával
kezdődik. Idén Keserű Ilona keresett ki mai magyar festők Kurtág művészetéhez
(talán) legközelebb álló mesterek alkotásaiból egy imponáló, sokféleségében
mégiscsak egynemű válogatást. Kovács Adél és Mácsai Pál a számukra Balassa
Péter által válogatott Kurtág-megzenésítette szövegekből olvastak fel verseket
és próza-töredékeket. A részleteket Csalog Gábor zongorajátéka fogta egységes
eggyé.
Székely András
|