FRANK OSZKÁR
KODÁLY ÉNEKKARI MŰVEI
(II/2. rész)
A daltémák feldolgozásmódja
E |
bben a fejezetben a művek formai és hangnemi
felépítése, a két szólam szerepe és együtthangzása képezi a vizsgálódás
tárgyát. A művek mindegyike polifonikus, a kísérő szólam önálló, a
témával egyenrangú értéket képviselő dallam.
A felsorolt 9 mű terjedelme, a szakaszok száma, a feldolgozás módja változó és nem mindig függ a téma hosszától. Legfőbb irányadó lehetett a belső tartalom, a szövegi és zenei mondanivaló minél tökéletesebb összhangja. Ezekben a gyermekeknek szánt, egyszerű művekben nagy figyelmet szentelt a szerző a pedagógiai szempontokra is, ügyelt a szólamok hangterjedelmére, a könnyen énekelhetőségre, a szerkesztés áttekinthetőségére.
A következőkben néhány példával illusztráljuk az említett jelenségeket.
A juhász és a Falu végén
témája csak egyszer fordul elő a művekben, mindkét esetben a szoprán
énekli a dalt. Érdemes felfigyelni a kísérő szólam szerepére. A juhász altszólama más dallam, mint a
téma (ellenpontnak tekinthető), de a 3. sortól kezdve a dallam utánozza a
kíséret egy ütemmel előbb elkezdett ritmusát, tehát itt ritmikai utánzás (imitáció) történik:
A kíséret hol felfelé, hol lefelé irányuló tercugrásai olyanok, mint a témában levő tercugrások. A darab végén a két szólam ritmusa egyesül.
A Falu végén szabadon kezelt kvintkánon, együtemes követéssel. A szopránban levő témát az alt kvinttel mélyebben, G-dúrban csaknem végig pontosan utánozza, csak az utolsó három ütemben tér el, hogy a mű az alaphangnemben fejeződhessen be:
A két szólam hangköztávolsága itt megváltozott, az utolsó ütem ritmusa diminuált.
Az Éva szívem, Éva témája háromszor jelenik meg a műben. A szélső szakaszokban a szoprán, a középső szakaszban (kvarttal mélyebben) az alt énekli a dallamot. Ennek megfelelően a szélső szakaszok hangneme d-dór, a középsőé á-dór. A kísérő szólam a téma kezdő motívumát diminuált ritmussal követi, az 1. és 3. szakaszban eredeti formában, a középső szakaszban tükörfordítással indítva:
(A crescendo és az emelkedő dallam a szöveg mondanivalóját erősíti.)
A Ciróka párbeszédes, incselkedő témája háromszor jelenik meg, szoprán–alt–szoprán sorrendben. Az alt kvinttel mélyebben énekli a témát. A kétféle magasságnak megfelelően a téma hangneme is kétféle: d-, g-, d-dór (a második hang kihagyásával).
Az 1. szakaszban (1-16. ütem) a szoprán kíséret nélkül énekel.
A 2. szakaszban (17-32. ütem) a szoprán egy ütem késéssel, kvinttel feljebb, tehát eredeti magasságában utánozza az altot. Az imitáció hat ütemen keresztül pontos, de utána két alkalommal együtemes szünet szakítja meg a folyamatot, majd sűrített ritmusú, eltérő dallamú folytatás következik:
A 3. szakaszban (33-47. ütem): az alt – az előzőtől eltérően – nem kvint, hanem kvart távolságban kezdi imitálni a témát. Emiatt a hangnem g-dór helyett á-dór. Az utánzás ezúttal is csak hat ütemen át pontos, utána szekunddal lejjebb indítva, sűrített ritmikával, szabadabban imitál. A téma utolsó hangjának utánzását a 47. ütemben elhagyja, helyette új motívumot indít. A 3. szakasz tehát az alsó szólamban csak a 46. ütemig tart, a 47. ütemben újabb részt, kódát kezd el, a „...megették a kiscicák” szöveg ismételgetésével:
A kódában Kodály ritmikai megállásokkal, dallamáthelyezéssel, dinamikai változással ábrázolja a történést, a kása „illetéktelen” elfogyasztását. Az alt kezdeményez, a szoprán utánoz. Mindkét szólam diminuált ritmussal, hangnemváltásokkal énekli a „kiscicás” szöveget, d-ről, g-ről, c-ről, f-ről induló magasságban, G-, C-, F-, B-dúr pentachord hangnemet érintve. Az 52-54. ütemben a szoprán „önállósul”: magas „hej” felkiáltás után kíséret nélkül elkezdi a népdal utolsó sorát, de két ütem múlva elakad (generálpauza), végül az alt ellenmozgásos kíséretével, nagy hangerővel, d-mixolíd (d é fisz g á h c) hangkészlettel szólal meg az utolsó motívum, érzékeltetve, hogy a kása immár véglegesen eltűnt...
A Héjában a daltémát tartalmazó két szakasz nagyerejű, a „héja” szót ismételgető bevezetéssel, közjátékkal és kódával egészül ki.
A téma nélküli részek T–D-t hangoztatnak É-ben, Á-ban (és fiszben).
1-4. ütem, bevezetés:
Erőteljes felkiáltásokkal, kvart- és oktávugrásokkal a dominánst hangsúlyozó é-h szólal meg.
22-26- ütem, közjáték:
A közjátékban türelmetlenebbé válik a felkiáltás: a ritmus sűrűsödik, unisono helyett alsó kvint-imitáció hangzik oda-vissza haladó kvartugrásokkal, így a két szólam dominánst (é-t) és tonikát (á-t) hangsúlyoz egyszerre. A végén az alt terccel lejjebb helyezésével fisz-cisz hangok ismétlődnek, előkészítve a témabelépést.
46-57. ütem, kóda:
A kódát az alt a dallam záró hangjaival egyidőben kezdi, utána a szólamok ellenmozgással ismétlik a kvart- és kvintugrásokat. A két szólam kétféle hangnemet érzékeltetve, érdekes disszonanciát alkot. A szoprán azonos magasságban ismétli a cisz alapját és kvintjét, az alt cisztől lefelé haladva az á alapjára és kvintjére érkezik. A kétféle hangmagasság a végén, négyszólamú akkorddá kiegészülve, á-alapú pentaton hangzattá egyesül (dó-re-mi-szo). A végén levő generálpauza formailag a kóda szerves része (az utolsó motívum 4. üteme).
A dalt tartalmazó szakaszok kíséretében szintén nagy ugrások figyelhetők meg, ilyenkor a kísérő szólam mindig a „héja” szót ismételgeti.
A Jó gazdasszony témája – változatlan magasságban – négyszer szólal meg. A dallamot a szoprán I. énekli. A kísérő szólam (szoprán II.) hangkészlete nagyobb, ritmikája bonyolultabb, mint a témáé, a szakaszok kevésbé lezártak, jobban egymásba folynak. Az első két szakasz ereszkedő szinkópalánccal induló kísérete hasonlít egymásra, a 3. és 4. szakaszé eltérő. A kíséret hangneme háromféle színezetű g-moll (természetes, harmonikus, a végén dallamos). A szólamkeresz-tezésből, kétirányú szólammozgásból adódóan nem csak késleltetés jellegű, hanem más természetű szekund-, illetve szeptimtalálkozás is előfordul (például a 9. ütemben), de ez nem hat zavaróan, mert a határozott, lendületes dallamvezetés ellensúlyozza a disszonáns ütközést:
Nyulacska öthangú, kétsoros mondókájából Kodály 85-ütemes, többszakaszos, „nagyszabású” kórusművet alkotott. Vizsgáljuk meg ezt a művet kissé részletesebben.
A témát
a szoprán kíséret nélkül kezdi. Az altban levő folytatást a 6. ütemtől a szoprán tercenként
emelkedő trichorddal + törtakkordos zárómotívummal kíséri, így a dal
pentachord hangkészlete C-mixolíddá egészül ki.
2.
szakasz, 12-21. ütem
A téma kvarttal feljebb, F-dúrban szól, a szólamok szerepe felcserélődik. A 13. ütemtől az alt négyhangú motívumot ismétel, utána a szoprán kísér háromféle magasságú, az előzőkhöz hasonló motívummal. A dal záróhangját az alt a következő rész elejéig meghosszabbítja. A szoprán (az esz-hang miatt) F-mixolíd, az alt F-dúr, a teljes hangkészlet 8-fokú.
3. szakasz, 22-38. ütem
A daltéma magassága, a szólamok közötti megosztása az 1. szakasszal egyezik, de az utolsó motívum kétszer megismétlődik, záró hangja meghosszabbodik. Az első sort az alt az 1. szakaszéhoz hasonló, de szekvenciával ismételt trichorddal kíséri. A 2. sor kíséretében a szoprán az előzőktől eltérő, hangismétlő motívumot énekel, majd – a megismételt dallammotívum felett – új, nagyobb intenzitású, harmadszorra megnyújtott oktávugrásos motívumot szólaltat meg.
(A változás a szöveg változását követi: „...Minek az a vessző?”) A hangkészlet is megnő: a felső szólam a 29. ütemtől á-moll felé mutat és é-hangon, á-moll dominánsán áll meg. A generálpauza itt nem csak formai kiegészítő, hanem a válasz előtti „megfontolás”-t is érzékelteti.
4. szakasz, 39-48. ütem
A kísérő
szólam altban levő első része új, „miniperiódust” alkotó motívumpár
F-dúr V., I. hangra érkezéssel, ezután a szoprán pontozott ritmusú, szünetekkel
tarkított é2-től d1-ig ereszkedő szekvenciát
énekel a „minek?” szó többszöri ismétlésével. A szakasz hangkészlete eddig a
pontig d-eollá egészül ki.
5.
szakasz, 49-59. ütem
Az újra eredeti magasságban szóló téma utolsó hangja az alsó szólamban c1 helyett hat ütemen át nyújtott á1 hangon áll meg, elodázva a nyulacska válaszát, amelyre csak az utolsó részben kerül sor.
Az altban levő kíséret még az előző szakasz végéhez kapcsolódik. Utána a szoprán újabb kérdést ismétel egyre magasabbra helyezett, egyre erősödő trichord és tetrachord motívumokkal. Utolsó cisz-hangja „türelmetlen” várakozást érzékeltet.
6. szakasz, 60-85. ütem
A szakasz elején az alsó szólam hosszú témazáró hangja felett generálpauzával megszakítva indul újra a téma, de rendhagyó magasságú, Á-pentachordot kezdeményező trichorddal. Az alsó szólam a dallamot már az eredeti F-dúrban folytatja többszöri motívumismétléssel. A szoprán a „hej!” felkiáltás után újabb motívumokat ismétel változó magasságban, gyorsulva, felerősödve. Ezek közül a 66-69. ütemben levő motívum a témát kísérő, variáltan ismételt kétütemes pentachord.
A 70. ütemben induló kódában a szoprán új, 3-, illetve 4-ütemes, egyre nagyobb hangterjedelmű motívumokat hangoztatva kérdezgeti a nyulacskát. Az alt lassúbb mozgással odázza el a választ. Amikor a 75. ütemtől újra mozgalmasabbá válik, háromszor ismételve mondja ki a választ a kérdésre: „violámnak”. A felerősödött „vallomás” után generálpauza következik, majd mindkét szólam immár eredeti tempóban, két irányban F-oktávra érkezve hangoztatja az igazságot.
B) Három- és többszólamúak
A Gyermek- és női karok kötetben
megjelent 3- és többszólamú művek a következők:
10. A
csikó (népdal; S. M. A.)
11. A
süket sógór (népi szöveg; S. I-II. A.)
12.
150. genfi zsoltár (Psaume CL Théodore de Béze; S. M. A.)
13. Ave
Maria (S. M. A.)
14.
Cigány sirató (székely népdalok; S. M. A.
15. Cú
föl lovam (népi szöveg; S. M. A.)
16.
Csalfa sugár (Arany János; S. M. A.)
17.
Egyetem, begyetem (népi szöveg; S. M. A.)
18.
Hajnövesztő (népi szöveg; S. M. A.)
19.
Gergelyjárás (magyar iskolásfiuk nótái szerint; S I. II. A.)
20.
Gólya-nóta (népi gyermekdal; S I. II. A.)
21.
Isten kovácsa (népi kiolvasó szöveg; S I. II. A.)
22.
Jelenti magát Jézus (zoborvidéki népdal; S. M. A.)
23.
Katalinka (népi gyermekdal után; S I. II. A.)
24.
Nagyszalontai köszöntő (könnyű letét; szólamnév kiírások nélkül)
25.
Nagyszalontai köszöntő ( S. M. A.)
26.
Zöld erdőben (népdal; S I. II. A.)
27.
Angyalok és pásztorok (S. A. + S I. II. A.)
28.
Esti dal (népdal; S. M. A.)
29.
Ének Szent István királyhoz (női karra; S I. II. A I. II.)
30.
Harangszó (kis kar: S. S.; nagy kar: S. A., osztott szólamok is)
31.
Lengyel László (népi töredékek alapján; S. A., osztott is)
32.
Pünkösdölő (népi töredékek alapján; S. M. A., osztott is)
33.
Semmit se bánkódjál (Szkhárosi Horváth András éneke; I. II. III., osztott is)
34.
Táncnóta (népdal után; S. M. A., osztott is)
35.
Túrót eszik a cigány (két népdal; S I. II., A I. II., osztott is)
36.
Újesztendő köszöntő (Nagyszalonta; S. M. A., osztott is)
37.
Villő (Zoborvidéki bőjti népszokás; S I. II., A I. II., osztott is)
38.
Vízkereszt (S. M. A., a végén osztott)
39.
Árva vagyok (Gyergyóújfalusi népdal; S I. II., A., a vége osztott)
40. A
magyarokhoz (Berzsenyi; 4-szólamú kánon, a vége osztott)
Hat tréfás kánon népi szövegekre:
I. 2-, II. 3-, III. 3-, IV. 3-, V. 4-, VI. 3-szólam.