A TANÍTÁS ÉLTET
Paikert Imréné (Földiák
Erzsébet) 2004-ben pedagógus nap alkalmából vehette át az Oktatási
Minisztérium Eötvös-díját. Ez alkalomból megkértük a 90. évében lévő
kitüntetettet, meséljen életéről és pedagógiai pályájának titkairól.
Abszolút hallásom van és már két éves koromban
pötyögtem a zongorán. Ebből szüleim arra következtettek, hogy belőlem
zongorista lesz. Bár szüleimnek nagyon szép hangja volt, sosem
tanulhattak zenét, mert nagyon szegények voltak. Apám latin-német
szakos tanár volt és a saját maga keresetéből végezte el az egyetemet.
Anyám varrónő volt, egy nagyon jó szalonban tanult, nagypapám pedig
oltártervező, Budapest számos templomában ő tervezte az oltárt.
Budapestről, mivel nagyon kicsi kétszobás lakásunk volt, később
kiköltöztünk Rákoscsabára.
Zongoratanulásom úgy kezdődött, hogy Bőhm Rita
festőművész húga, Klára – aki már nagyon idős volt akkor - járt hozzánk
zongorát tanítani. Először csak a bátyám és a nővérem tanult tőle, én
még iskolába se jártam, de nővérem minden darabját el tudtam játszani.
Ő egyébként később énekesnő lett, és kiment Ausztráliába. A bátyám
nagyon tehetséges volt, annyira, hogy később a Zeneakadémiára járt, de
sajnos nem volt túl szorgalmas.
Tízéves koromban mentem el felvételizni az
Akadémiára – hozzá kell tennem, hogy apámnak jó barátja volt a
gyakorlóiskola vezetője. Miközben játszottam, a bizottság végig
beszélgetett. Nem vettek fel. Apám megkérdezte az ismerősét, hogy olyan
rosszul játszott a lánya? Hát ott volt? Miért nem szólt, akkor
odafigyeltek volna. Következő évben ismét pontosan ez történt. Apám
megint nem szólt előre, mert nem szerette az ilyesmit. Ezután elvitt a
Nemzeti Zenedébe, ahova azonnal felvettek. Emlékszem, Kesztler Lőrinc
az ölébe vett és elkezdte kérdezgetni a hangokat, mivel már tudta, hogy
abszolút hallásom van. Ez egyébként később is sokat segített, csak
egyszer volt gondom az Akadémián, amikor Ádám Jenő leütött egy A-t –
lapról olvasás volt a feladat -, de a kottában C volt. Én nem tudtam
elkezdeni énekelni. Szinte rám kiabált, hogy miért nem énekelek.
Én meg mondtam, hogy azért, mert nem C-t ütött.
A Nemzeti Zenedében három évig Hoffmann Vilma
oktatott. Délelőtt iskolába jártam, utána elmentem a zenedébe, ahonnan
este nyolckor értem haza, és akkor még lehetett – szerencsére - este
tízig gyakorolni, és akkor kezdtem tanulni. Később Kabos Ilonka
növendéke lettem. Mint muzsikus sokat tanultam tőle, de a technikámmal
problémák voltak. Mikor koncert körútra ment, akkor a férje, Kentner
Lajos oktatott helyette. Tizenhat éves korom körül év végén a Chopin
e-moll zongoraversenyt játszottam, és Kentner Lajos azt mondta, hogy
ilyen szép hangon még sohasem hallotta ezt a művet, de ilyen rossz
technikával sem. Azt hiszem, az volt a probléma, hogy Ilonka Bécsben
súly technikát tanult, és ezt tanította nekünk, de ő nem így játszott!
A mi technikai problémáinkkal pedig nem volt elég energiája megküzdeni.
De amikor már harmadikos voltam, ha elutazott, annyira bízott bennem,
hogy én helyettesítettem. Ez nagy szó volt! (A görcseimtől, technikai
problémáimtól egyébként később Gát József szabadított meg.) A
Pedagógiai Kollégiumban megszereztem a diplomát, (így alsó fokon már
taníthattam), és ekkor, 1937-ben kerültem a Zeneakadémiára. Szerencsére
nem csak a zongora, de az összhangzattan is nagyon jól ment nekem. A
mai napig tanítom is.
A Zeneakadémián 1939-ben végeztem. (2004. szeptember
17-én vettem át a vasdiplomámat.) Az akadémiai évek alatt már
tanítottam is, „utazó” tanár voltam. Ahogy vége lett az óráimnak,
rohantam a pályaudvarra és utaztam Nagykátára a zeneiskolába. De
könnyedebb jellegű munkám is akadt: Rákoscsabán a Kaszinó moziban
némafilmek alá zongoráztam. Először mindig elmondták, hogy mi van a
filmben, és ennek alapján két hegedűs társammal összeállítottuk a
darabokat.
1944 márciusában voltam utoljára tanítani. Mikor
bejöttek a németek, a szüleimet deportálták, és a haláltáborban
meghaltak. A bátyámat - aki tehetséges festő volt - még 1942-ben vitték
el, soha többé nem láttuk. Szóval én a háborúban két évig nem
gyakoroltam, mert meg kellett élni valahogy.
Ahogy vége lett a háborúnak Budapesten, 1945
februárjában elmentem Nagykőrösre és ott tanítottam a polgári
leányiskolában éneket az év végéig. Budapesten egy ideig
magántanítványaim voltak, majd a XI. kerületi zeneiskola zongoratanára
lettem és a Szent Imre Gimnáziumban tanítottam.
Aztán, azt hiszem, 1949-ben meghirdették a
Zeneakadémián a karvezető szakot, ahova meghívtak - s nekem
természetesen nem kellett kétszer mondani. Így 1950-től az ének szak
korrepetitora és zongorakísérője, illetve zongoratanára voltam. Annak
érdekében, hogy jobban értsek az énekléshez, egy éven át minden áldott
nap jártam ének módszertant tanulni a férjem (Pálos Imre operaénekes,
aki 1997-ben halt meg) ének tanárához. Itt is segített az abszolút
hallásom, úgyhogy kicsit énektanárrá is váltam, bár diplomám nem volt
róla. Az évtizedek alatt elmondhatatlanul sok tanítványom volt, köztük
Miller Lajos, Marton Éva, Dobránszky Zsuzsa, Sólyom-Nagy Sándor, Kasza
Katalin, Göllesz Zoltán, Sebestyén Márta, Sapszon Ferenc, és egész
pályám legszorgalmasabb tanítványa, Ugrin Gábor. Sipos Jenő és mások is
küldtek hozzám tanítványokat.
Életem értelme a tanítás és ez a cikk akár lehetne
egy sor is: tanítottam ennyi és ennyi gyereket – vagy felsorolhatnánk
minden tanítványom nevét. A többi nem is igazán érdekes.
A Zeneakadémián 1969-ig tanítottam, bár 1957-ben
felmondták az állásomat, de maradhattam, és óradíjasként folytattam
tovább a tanítást. 1957-ben megalakult az V. kerületi zeneiskola, ekkor
kezdtem ott tanítani, s a mai napig sem hagytam abba. Minden növendékem
lett valaki, senkinek az élete nem csúszott félre. Sokan komoly
zenetanulás mellett több diplomát is szereztek, más hobbikkal is
foglalkoztak és mégis mindenre jutott idejük. A régi tanítványaim a mai
napig bejönnek és megmutatják, ha megtanultak valamit.
Általában aki zenét tanul, az mást is jól csinál és
könnyebben tanul, mint aki nem. Agyunk egyik féltekéjét használjuk
zenélés közben, és addig a másik pihen, és egyúttal fejlődik. És a
gyerekek nagyon jól terhelhetőek, sokkal jobban, mint egy felnőtt, (és
sokkal jobban, mint a mai szülők gondolják), úgy 20-25 éves korig.
Közben voltak érdekes epizódok az életemben.
1968-ban Párkai István küldött hozzám két lányt, hogy tanítsam őket
énekelni. Veszprémiek voltak, és hetenként egyszer feljöttek hozzám
Pestre. Tagjai voltak egy kórusnak, melyet Kollár Kálmán vezényelt.
Egyszer feljött a kórus Pestre énekelni, és üzent a lányokkal, hogy
szeretne a végén beszélni velem. Akkor megkért, hogy tanítsam a kórus
tagjait énekelni - így minden szombat reggel lementem, és a gyerekek
délután négyig folyamatosan be voltak osztva, hogy ki mikor jön.
Egyenként foglalkoztam velük, de minden órában négyen-öten is ott
voltak, hogy ne kelljen annyiszor ugyanazt elmondanom. Táborba is
elmentünk, ahol reggel hangképzés, majd kórus próba, délután megint.
Aztán elmentünk a Debreceni Kórusversenyre, ahol másodikok vagy
harmadikok lettünk, és nyertünk egy oklevelet is – a legszebb hangon
éneklő kórusként emeltek ki minket. Nem is tudja elképzelni, micsoda
élmény volt ez számomra! És ez volt a legtökéletesebb bizonyíték a
munkám sikerére! Közben Sapszon Ferenc is megkért, hogy a Bartók
Kórusban is tartsak hangképzést, de sajnos ez csak egy év volt, mert
feloszlott a kórus.
A mai napig hetente három napot dolgozom a
zeneiskolában. A pianínóm nem fér el a lakásban, ezért ott van a
teremben, ahol tanítok, ez nagyon jól jön az oktatásnál. Egyébként is
felajánlottam az iskolának, halálom után az övék lesz.
1984. január 1. óta társadalmi munkában végzem a
Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete nyugdíjas zenetanári
tagságának a képviseletét, és választmányi tagként képviselem a
Művészeti Szakszervezetek Szövetségét a SZEF-ben (Szakszervezetek
Együttműködési Fóruma). Hetenként már csak egyszer járok be, mert nem
érek rá, pedig sok az adminisztráció.
Nagyon örültem az Oktatási Minisztérium
Eötvös-díjának, annak különösen, hogy tavalyelőtt hasonló kitűntetést
kapott dr. Ujfalussy József professzor úr is.
Szabadidőm – az nincs, de ha mégis, akkor takarítok.
Sokat hallgatok rádiót, inkább, mint hogy tévét nézzek Reggel korán
kelek, és akkor mosok, de kézzel, mert utálom a mosógépet. Egyszemélyes
háztartást vezetek. Főzni csak hobbiból főzök, és akkor vendégeket is
hívok. Imádom a kutyákat, ezért nem tartok, mert sajnálnám bezárni egy
hatodik emeleti lakásba.
Betegségem nincs. Sokáig voltam vegetáriánus – még a
negyvenes években kezdődött. Mikor 1949-ben a Csillebérci Gyerek
Köztársaságban én voltam két hónapig a kultúrvezető, sokat nevettek
rajtam, mert csak salátát ettem, és azt mondták rám, hogy legelek. De
megérte, mert minden nyavalyámból kigyógyultam. Körzeti orvosomat az
elmúlt évtizedekben csak azért látogattam meg kétszer, mert beutalót
meg masszázs és egyéb jegyeket kértem gyógyüdülőkbe. Valamikor
sportoltam, úsztam sokat – mikor az Akadémián tanítottam, úgy volt az
órám, hogy ki tudtam rohanni a Lukácsba és leúszni egy ezrest, aztán
siettem vissza tanítani.
Az egész életem a tanítás, ez éltetett, ha ez nincs,
akkor én sem vagyok. Azt hiszem, ez tart életben – valószínűleg a zene
konzerválja az embert. És talán még mindig tudok valami újat mutatni,
ezért nem küldenek el, meg hát azért elég sok mindent letettem az
asztalra. Én ugyanis nem a zenei pályára alkalmas, különösen tehetséges
gyerekeket szoktam kimazsolázni. Sőt! Nekem nem kell tehetséges
növendék. Nemrég felvettem egy olyan gyereket, akinek ráírták a
felvételi lapjára, hogy nem alkalmas, nincs hallása, ezért nem
felvehető. Ez az igazi kihívás! Egy évig szolfézsoztunk, skáláztunk,
kis darabokat tanultunk – és hallása lett, már nem énekelt hamisan, a
következő évben pedig fantasztikusan vizsgázott. Nekem ez a kihívás és
ezt sokkal fontosabbnak tartom, mint egy tehetséges gyereket
felkészíteni. Ráadásul a tehetséges gyerek sokszor nem szorgalmas,
hiszen úgyis jól megy neki. Én azért veszek fel mindenkit, aki
jelentkezik, mert mindenkinek van hallása és igenis mindenkit meg lehet
tanítani zenélni - csak azt nem, aki ténylegesen süket.
Azt hiszem, jó pedagógusnak születni kell, hogy
megérezzük, mit lehet egy gyerekkel és mit nem. Mindig tapintatosan
kell tanítani, tisztelve a gyereket. Óriási türelem kell ahhoz, hogy
akár tucatszor is elmondjam ugyanazt, ha szükséges. A gyerekek nem
szeretik az ideges tanárt. Rólam mindenki tudja, hogy óriási türelmem
van.
Szerencsére én sosem adom fel és megunni sem tudom a
gyerekeket. Talán azért, mert mindig nagyon szerettem, amit csinálok.
Paikert Imréné szakmai munkáját olyan zene-tanítás
jellemzi, amelyre kevesen képesek. Növendékei megtanulnak zongorázni,
zenélni, összhangzattant, formatant, mindezt észrevétlenül és alaposan.
Szívesen és gyakran vállal „nehéz” gyerekeket és olyanokat, akikkel
valaki már egyszer nem boldogult. Őket is el tudja vezetni a
muzsikához, a zongorához, az emberséghez. Szelídsége, türelme,
gyerekszeretete, de emellett szakmai követelései is mindenképpen a
kiváló pedagógust jellemzik.
Ugyanakkor Paikert Imréné iskolánk motorja! Idős
kora ellenére mindenben segít, legyen az bevásárlás, szervezés,
zongorakíséret vagy hangversenyrendezés. Aktivitás, ereje
csodálatraméltó. Szakmai munkája, emberi magatartása, munkaszeretete és
munkabírása, minden iránt való nyitottsága példamutató. Tanácsaival,
szakmai tapasztalataival bárkinek a rendelkezésére áll. Növendékei
rajonganak érte, tanártársai körében nagy megbecsülés övezi. Hosszú
életét és pedagógusi pályáját mindig a zene iránt érzett alázat és
szolgálat jellemezte.
(Részletek Pattantyús-Á. Károly, az V. kerületi Szabolcsi Bence
Zeneiskola igazgatójának kitüntetési javaslatából)
Lejegyezte:
Fürth
Livia
|