III. Kórusolimpia
Bréma, 2004. július 8-18.
A magyar szervezőcsapat vezetőjét, Hollerung Gábort kérdeztük a
Kórusolimpia létrejöttének körülményeiről. (Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas
karmester, alapító karmestere a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus
Zenekarnak és a Budapesti Akadémiai Kórustársaságnak, a Honvéd Együttes
zeneigazgatója, a Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar első karmestere.
Társ-alapítója és művészeti vezetője a Musica Mundi kórusfesztiváloknak
és versenyeknek, valamint a Kórusolimpiának, a Zempléni művészeti Napok
művészeti igazgatója.)
— Mikor és hogyan kezdődtek
el azok a versenyek, melyek végül a Kórusolimpia kitalálásában és
megrendezésében csúcsosodtak ki?
A rendszerváltás előtt, 1988-ban Budapesten létrejött egy nemzetközi
kórusverseny, mégpedig úgy, hogy egy német utazási iroda (mely
elsősorban Magyarországra szervezett kórusoknak fellépéseket és
koncertturnékat) támogatta azt az ötletet – mely kifejezetten az én
vágyam volt –, hogy egy új típusú kórusverseny jöjjön létre. Két
jelentős újdonsága volt, ami 1988-ban még tulajdonképpen
világszenzáció, és egyben nagyon nagy vita tárgya volt: tágabbra
nyitotta ugyanis kapuit a résztvevők előtt és olyan énekkarok számára
is részvételi lehetőséget teremtett, akik nem tartoztak az élvonalba.
Ők hagyományosan ki voltak zárva a nemzetközi versenyekből, hiszen
ezeknek az volt a lényege, hogy csak a legjobbak mérkőzzenek meg
egymással. A másik újdonság az volt, hogy - amellett, hogy két
nehézségi szinten engedtük versenyezni a kórusokat – szerettünk volna
mindenkit teljesítményéhez méltó sikerélményhez juttatni és
elismerésben részesíteni. Ezért alakult ki az az elképzelés, hogy
arany, ezüst és bronz diplomákat osszunk ki, ne pedig első, második és
harmadik helyeket. Így akár mindenki kaphatott arany diplomát, vagy
éppen senki - ez elég ritkán fordult elő a tizenöt év alatt. A pontozás
egész rendje először nagyon sok vitát és értetlenséget váltott ki.
A második Budapesti Kórusversenyt 1989-ben, azóta
pedig minden páratlan évben rendezzük meg, de közben 1990-ben
létrehoztuk a rivai versenyt, és azóta is ez a kettő a zászlóshajója
annak a Musica Mundi kórusverseny hálózatnak, mely ebből kinőtt.
Ezekhez csatlakozott több olaszországi verseny, vagy például a
wernigerodei Brahms verseny, de Izraelben is rendeztünk két versenyt,
ahogy Floridában is, idén először pedig Svédországban.
-- Ki volt a rendezője az első
Budapesti Kórusversenynek?
A KISZ Művészegyüttes akkori két énekkara, illetve annak két karnagya
(azaz Strausz Kálmán és jómagam), s hozzánk csatlakozott az utazási
iroda. Amikor 1992-ben az utazási iroda tönkrement, magamra maradtam
annak alapítójával, Günther Titsch-csel és 1993-ban Németországban
létrehoztunk egy közhasznú egyesületet Interkultur néven, itthon pedig
az énekkarom, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság maradt a verseny
hivatalos lebonyolítója és szervezője egészen 1996-ig, amikor
megalakult az Interkultur Hungária Közhasznú Társaság. Ennek jogilag
nincs kapcsolata a kintivel, de a nevét is azért vette fel, mert sok
szálon kapcsolódnak egymáshoz. A külföldi rendezvényeknek társrendezői
vagyunk, elsősorban szellemi tudásunkkal és a munkánkkal. Az a szervező
csapat, amely az Interkultur Hungária Kht.-t képezi, az ebből a
kórusversenyből nőtte ki magát.
-- Mi adta az ötletet az olimpia
megalapításához?
Szerencsés alkat vagyok, hogy bizonyos helyzetekben nem összeomlok,
hanem előre megyek. A kórusom is rendszerváltás előtt a legelsők között
alakult alapítvánnyá, és akkor még élő ember meg nem mondhatta, hogy
itt rendszerváltás lesz és ez lesz az egyetlen lehetséges útja a
fennmaradásnak.
Ami kikényszerítette az olimpiát, az is egy nehéz
helyzet volt. 1997 körül ugyanis Európában kétszer annyi verseny volt
már, mint néhány évvel azelőtt, s ezeknek a versenyeknek a hetven
százaléka átállt a mi szisztémánkra. Ez viszont dekonjuktúrát jelentett
számunkra, hiszen egyre kevesebb kórus lett a mi rendezvényeinken. Így
jött a gondolat, hogy próbáljunk valami olyat létrehozni, amit nem
lehet utánozni. Hosszú hetek termékeny, éles vitáinak eredménye volt az
olimpia gondolata, melyet természetesen le is védettünk.
1997-ben hirdettük meg és egy év alatt meg is
találtuk Linzet, azaz az első olimpia megrendezésére vállalkozó várost.
Hatalmas siker volt, közel háromszáz kórus vett részt rajta, köztük
rengeteg magyar, és magasan mi nyertük az olimpia mindenféle
éremtáblázatát. Már ott tudtuk, hogy Koreában lesz a következő helyszín
– nem volt könnyű, mert Korea egy furcsa ország, például négyszer
váltottunk helyi rendező partnert. Mivel messze van Európától,
valamivel kevesebb, kb. kétszáz kórus vett részt rajta.
A harmadik megrendezésére már elég sok jelentkező
volt, hiszen olimpiánknak híre ment. Több német város is jelentkezett,
de Bréma volt a legszerencsésebb választás, azért is, mert nem
zenészekkel, hanem gazdasági szakemberekkel kellett megkötni a
szerződést. Ők nagyon jól látták, hogy milyen gazdasági érték lesz ez a
város életében, hiszen Bréma tipikusan nulla éjszakás város, tehát nem
sok időt töltenek ott a turisták. Kinn voltak Koreában, látták, hogy
nem bóvlit hozunk Brémába. És valóban, ez a kórusolimpia mindent
felülmúlt.
Bréma adottságai fantasztikusak voltak. A verseny
helyszíne, a Kongresszusi Központ elegendő helyet biztosított, s a
belváros is közel volt. Sikerült teljesen felforgatni a várost, ez azon
is látszott, hogy a nyitó rendezvényre még alig volt érdeklődés a
helyiek részéről, tíz nappal később a záró rendezvényre pedig már ezer
jegyet adtunk el, s a versenyekre is sok néző jött el. A városban nem
lehetett úgy sétálni, hogy valahol ne énekeljenek. Varázslatos
vonzerejű olimpiai hangulat alakult ki, s láthatóan a városlakók is
megszerettek minket. A vállalkozók is örülhettek, mert valóban komoly
vásárlóerő jelent meg.
-- A kultúrára egyre kevesebb
pénz van világszerte s az utóbbi években itthon is egyre nehezebb lett
a helyzet. Hogyhogy mégis létrejöhetett ez az Olimpia?
Minden rendezvényt el kell tartani valahogy. Tény, hogy az a pénz, amit
erre az olimpiára kaptunk Brémától (két és fél millió Euro), nem kevés.
Erre nagyon érzékenyen, sőt arrogánsan reagált például a német
kórusmozgalom. Nem értik, hogyan lehet ennyit adni egy kommerciális
jellegű rendezvénynek. Pedig ez a pénz sohasem jutott volna el több
kisebb rendezvényhez, mert ez nem kulturális támogatás, hanem értelmes
gazdasági gondolkodás annak érdekében, hogy fellendítsék a gazdaságot.
Ahol tizenhatezer ember átlagosan eltölt öt napot, azaz kilencvenezer
vendégéjszakát, ez az ottani átlagárat véve figyelembe, ez kb. 3,6
millió Euro csak szállásbevételből! És az éttermek, üzletek, stb.
bevételei… És ha ez a rendezvény nincs, akkor ezt a pénzt biztosan nem
a kórusmozgalomra fordították volna, hanem mondjuk egy kongresszusra,
turisztikai beruházásra, vagy bármi más, a vállalkozást élénkítő
dologra. Tehát nem másoktól vettük el, hanem pluszt szereztünk!
Tény az is hogy az olimpiával a kórusokat is
támogatjuk, hiszen elmesélik, hogy a saját államuktól egyébként nem
kaptak volna pénzt. És mi is támogatunk rászoruló kórusokat.
-- Hogyan épül fel az olimpia?
Tizenöt ún. formációs kategória (gyerekkar, férfikar, vegyes kar, stb.)
és tíz tematikus kategória (szakrális, populáris, folklór, kortárs,
stb.) van. Kötelező mű nincs. Ennek az az oka, hogy olyan különböző
kultúrájú kórusok találkoznak itt, hogy nem lehet olyan kötelező művet
választani, amely ne juttatna bizonyos kórusokat óriási előnyhöz. Így
mindenki a számára legelőnyösebb repertoárral vehet részt a versenyen.
Minden énekkar indulhat a saját formációjában, és
persze az általa választott tematikus verseny(eken) is, bár ezt
bizonyos mértékig korlátoznunk kell, mert túl sok fellépés technikailag
nem mindig oldható meg.
Az olimpia kétszer öt napos. Az első szakaszban az
ifjúsági és a kamara kategóriák, és néhány tematikus, a felnőttek és
minden más kategória versenye a második szakaszban zajlik. Ezt a
statisztika alapján bontottuk így fel, és most sem csalódtunk, mert kb.
ugyanannyian vettek részt a két szakaszban.
A verseny két fordulós. Van egy úgynevezett
kvalifikáció, azaz válogató. Eleinte úgy gondoltuk, lesz, aki csak ezen
akar részt venni, de nem, mindenki szeretne tovább jutni. A mi
hagyományos Musica Mundi szisztémánk szerint, aki itt arany diplomát
nyer, az továbbjut a döntőbe. De vannak kórusok, akik közvetlenül a
döntőbe jutnak, például aki már nyert olimpiát, vagy más versenyen az
élen végzett. Egyébként rövidesen készítünk egy világranglistát is,
melyen több ezer kórus szerepel majd.
A III. Kórusolimpián 360 kórus vett részt, ez kb.
hatszáz fellépést jelentett. A teljesítményük minden várakozást
felülmúlt! Először is, jóval több kórus jutott be a döntőkbe, mint ami
az előzetes statisztika szerint várható volt. Hiába készültünk jelentős
rátartással, a verseny folyamán kellett még arany diplomákat
utánrendelni, olyan sokra volt szükség…
Nyolcvan ország volt jelen a versenyen. A legtöbb
kórussal természetesen Németország jelentkezett, őket követték a kínai
kórusok – itt említeném meg, hogy a következő olimpia Kínában (Xiamen)
lesz majd 2006-ban -, Oroszország és Dél-Afrikát. Ezt a sorrendet
valamennyire tükrözte az aranyérmek száma is, mert a legerősebb ország
Németország lett: öt olimpiai aranyat vittek el a huszonötből, a
második Dél-Afrika négy aranyéremmel, az Egyesült Államok hármat,
Magyarország és Kína kettőt-kettőt nyert. Mivel mindössze tíz magyar
kórus volt, ez nagyon szép eredmény.
-- Vajon miért volt ilyen kevés
magyar kórus a versenyen?
Többek között azért, mert nem kapták meg a remélt támogatásokat a
kiutazáshoz, és Bréma nincs annyira közel hozzánk. Sok helyen meg sem
hirdették a korábbi pályázatokat, és a minisztérium saját keretét is
áttették pályázati forráskeretbe. Ugyanakkor, ha lélekszámra vetítve
nézzük a teljesítményünket, még így is nagyon erősek vagyunk. Lassan
azonban új favoritokat kell majd találni, hiszen a nagy énekkari
műhelyek már taroltak az olimpiákon – az ifj. Sapszon Ferenc vezette
együttes például korábban már öt olimpiai aranyat szerzett, s érthető,
ha ezek az énekkarok többet nem indulnak olimpián.
-- Itthon miért nem működik
jobban a kultúra finanszírozása?
Sajnos a gazdaságpolitika nem képes a kulturális szféra sajátosságait
kezelni. Nem érti a tőkehiányt, nem érti az utólagos finanszírozás
lehetetlenségét, nem érti azt a logikát (amit egy beruházásnál persze
ki lehet kötni), hogy ha te pályázol egy száz forintos projektre,
és kérsz rá húsz forintot és kapsz öt forintot, akkor miért nem tudod
megcsinálni. Nem érti, hogy legalább egy évvel korábban kellene
pályáztatni, s a működőképességhez a forrásokat is legalább fél évvel
korábban oda kellene adni. Szóval sem a gazdasági mechanizmus, sem a
keretek mennyisége nem megfelelő, ehelyett koldusszemlélet,
alamizsna-mechanizmus működik. Odaadnak egy kórusnak mondjuk
háromszázezer forintot, hogy kijusson Brémába a kórusolimpiára. Ezt a
pénzt kár kiadni, mert a kóruson nem segít. Annyit kellene adni,
amennyi tényleg kell és nem szabad kis támogatásokkal elaprózni a
pénzt. Az államnak fel kellene ismerni a prioritásokat, és hogy mi is
az érdeke. Sajnos ahelyett, hogy mindenki összefogna, és közösen lépne
fel, elfogadják a keveset is, és örülnek, hogy nem a másik kapta. A
másik meg irigykedik. Ezt lehetne másképpen is csinálni, de ehhez nem
vagyunk elég érettek és nincs elég tapasztalatunk. A politika pedig
kijátssza ezt a gyengeségét a kulturális szférának.
-- Mitől más ez a kórusolimpia,
mint a többi verseny? Csak a nagysága teszi
mássá?
Az olimpia legfontosabb tanulsága, hogy mindenképpen oda kell figyelni
az új trendekre. Vannak országok, ahol megújult a kórusmozgalom.
Kilépnek ugyanis a vaskalaposságból, az arisztokratikus
zárkózottságból. Ez nem azt jelenti, hogy léha, populáris műsorokat
énekelnek, hanem a repertoár és a színpadi jelenlét megújulásáról van
szó. Sajnos Magyarország nagyon le van maradva például az éneklés
örömének megmutatása tekintetében. Hiányzik a könnyedség, a magával
ragadás képessége, a kisugárzás a színpadon. Nálunk egy ilyesmivel
próbálkozó kórus még mindig a szakma megvetésének tárgya, itt az a
legjobb, aki legjobban szenved. Egy itthoni kórustalálkozón sok
olimpiai bajnok repült volna. De száz kórust már nem lehet egzotikumnak
tekinteni, az már irányzat.
-- Milyen pedagógiai okból
nevezze be egy kórusvezető énekkarát az olimpiára?
Egy kórusvezető akkor vigye el ide a kórusát, ha képes az új impulzusok
befogadására, és ha nem úgy gondolja, hogy ami hasonlít rám és
megszoktam, az jó, ami más és szokatlan, az rossz. Akiben van
nyitottság, érdeklődés, annak maga a tiszta oxigén egy ilyen
rendezvény, hiszen szembesülni lehet sok mindennel. Az ember ötleteket
kap – ezért nagyon fontosak az ilyen kórustalálkozók.
Mint a magyarországi Kórusversenyek és Fesztiválok
Szövetségének társelnöke, nagyon hiszünk az ilyen rendezvényekben,
legyen az akár egy hétvége négy-öt kórussal. Ez egy szocializált műfaj
ugyanis, méghozzá kétirányú: meg kell teremtsük a saját magunk
közönségét, nem törődve azzal a sznob, arisztokratikus, maradi
gondolkodásmóddal, hogy a papák-mamák, ismerősök közönsége az nem
közönség, le kell nézni és semmilyen kulturális értéke nincs.
Ellenkezőleg - ez az egyetlen igazi, hosszú távú kulturális érték,
ráadásul önmagát gerjesztő hatású - közvetlen környezetünket vagyunk
képesek rászoktatni ugyanis az általunk produkált kultúra élvezetére,
annak támogatására. Éppen ez az a körforgás, amely a polgári
társadalomban képes a kultúrát hosszú távon fenntartani.
Ugyanakkor az eksztázisnak az az élménye, amit ezen
a versenyen megélnek a kórustagok, az semmihez nem hasonlítható. Aki
ott volt egy díjkiosztáson, az nem tudja sírás nélkül megállni. És az,
hogy mások sikerének is hogy örülnek, az egyenesen fantasztikus. A
verseny mellett több mint száz koncertet is rendeztünk, ahol még jobban
megismerhették egymást a kórusok. A díjnyertesek gáláin pedig hétezer
ember fért be a csarnokba.
Volt egy újdonság, a Kórustűzijáték elnevezésű két
gálahangverseny, melynek első részében egy olyan szakrális kompozíciót
adtunk elő Brémai mise címmel, mely minden földrész jellegzetes
darabjából mutatott be egy-egy tételt. A koncert második részében egy
olyan összeállítás hangzott el, ahol egy-egy nemzet leghíresebb dalait
a sok ezer ember együtt énekelhette. Frenetikus és lefegyverző hatású
volt, főleg az olimpia első felét záró koncerten, mert a gyerekek
teljes felszabadultsággal nem csak énekeltek, de be is rohantak a
lelátókról és összeölelkezve, teljes szeretetben, önfeledten táncoltak.
De ebben az volt a fantasztikus, hogy ez nem őrjöngés volt, hanem egy
kontrollált öröm kifejeződése. Nagyon nagy élmény volt számomra.
-- A kórusmozgalom elismeri az
olimpia jelentőségét?
Ez az olimpia több mint siker, ma ez a kórusvilág vezető rendezvénye,
nagysága és a koncentrált figyelem, melyet kiváltunk, a legnagyobb
érdemünk. Ezt jelzi például, hogy az IFCM, az International Federation
of Chorus Music – amely négy évvel ezelőtt még igencsak tartózkodóan
viselkedett, most a kórusolimpia ideje alatt tartotta közgyűlését
Brémában. Sokan zsűritagként amúgy is ott voltak, a többiek pedig
örültek, hogy eljöhettek erre a versenyre. Korábban sokan féltek ettől
a monstre eseménytől és rosszul értelmezett ügyféltésből sem szerettek
minket, mert azt hitték, hogy ez el fogja söpörni a „hagyományos”,
inkább műhelymunkán alapuló kórustalálkozókat, pedig azokra ugyanúgy
szükség van. S az is jó jel, hogy ma már nem nekünk kell ajánlatokat
tenni a helyszínre, hiszen 2008-ra, 2010-re, sőt 2012-re is van már
jelentkező. Sőt, már másolni is igyekeznek, ami ugyan konkurenciát is
jelent, de végeredményben talán ez a legnagyobb elismerés.
A Magnificat Gyerekkar (Erkel Ferenc Általános Iskola, Budapest) két
olimpiai aranyat nyert a III. Kórusolimpián. A kórus vezetőjét,
Szebellédi Valériát az olimpiai aranyérmesek gálahangversenye után –
melyen óriási sikert arattak - kértük mikrofonunk elé.
-- Mikor alakult meg a
Magnificat gyerekkar?
1994-ben voltunk először versenyen. Van egy Európai Nagydíjunk is, ezt
2001-ben szereztük meg. Ez azt jelenti, hogy a legnagyobb európai
versenyek – Tolosa. Tour, Várna, Arezzo, stb. - nagydíjasai
versenyeznek a megtisztelő címért. Előző évben volt ugyanis a Debreceni
Kórusverseny, amelynek nagydíját is megnyertük, (és emiatt nem
indultunk akkor az első olimpián, pedig eredetileg szerettünk volna). A
második koreai olimpiára is elküldtük a nevezésünket, de amikor
kiderült, hogy mennyibe kerül, vissza kellett vonnunk, mert nem kaptunk
elég támogatást és nekünk magunknak nem volt annyi anyagi erőnk. Akkor
már tudtuk, hogy a következő Brémában lesz, és gondoltam, arra talán
könnyebb kijutni. Így is lett.
Két kategóriában neveztünk, és – talán nem
szerénytelenség, ha megemlítem, hogy ezt rajtunk kívül egy kórus sem
mondhatta el magáról - mindkettőben nyertünk, a gyermekkari és a
folklór a capella kategóriában is. Ez utóbbi azért izgatott engem, mert
itt magyar népdalokat énekelhettünk, ugyanakkor nehezebb is volt, mert
itt nem volt korhatár, így nem csak gyerekkarok versenyeztek. A
győzelem talán műsorválasztásunknak is köszönhető, amely igen sokszínű
volt – Kodály Cigánysiratóját és az Árva vagyok című darabját is
énekeltük. Ezt még Magyarországon gyermekkartól nem hallottam. Olyan
nehézségi fokkal rendelkezik, hogy nem mernek hozzányúlni. Mondtam is a
gyerekeknek, hogy bármilyen eredményt érünk, nekem az a legnagyobb
öröm, hogy megértették a mélységét és képesek voltak elénekelni – és
nem is akárhogyan. Mikor befejeztük a kategóriát, ezt külön
megköszöntem nekik. Nekem csodálatos ajándék volt, hogy megszólalt úgy,
ahogy szerettem volna.
-- Mi a legnagyobb élmény egy
ilyen nagyszabású versenyen?
Már a két győzelmünk is csodálatos érzés volt, de a tegnap esti
Kórus-tűzijáték különösen felszabadította a gyerekeket, akik teljesen
feloldódtak, sikítoztak, és ezt az örömöt nem lehet és nem is szabad
visszaszorítani. Eredetileg el akartunk menni a szünetben, de nem
lehetett, mert a gyerekek szinte eufórikus állapotba kerültek a
boldogságtól és az örömtől, előreszaladtak ők is a színpadhoz. Az is jó
érzés volt számukra, hogy ilyen sok a magyar - a kórus, a
zenekar, a szólisták, a karmester – a színpadon, és az összetartozás
érzése megérintette őket.
-- Másképp kellett készülni egy
olimpiára, mint egyébként?
Mi állandóan elvárunk egy bizonyos szintet magunktól – akár egy
versenyen, akár otthon egy koncerten, mindig ugyanolyan hőfokon
igyekezünk énekelni. Természetesen nagyon intenzíven, de ugyanúgy
készültünk, mint máskor. A gyerekek szerintem nem igazán voltak
tudatában, hogy minek is lesznek részesei. Én sejtettem. Mikor
meglátták a tömeget, a sok kórust, ők is megérezték ennek a
felelősségét, hogy meg kell mutatniuk, amit tudnak, amit megtanultak,
hiszen nem csak saját magunkat, hanem egyúttal a hazánkat is
képviseltük.
***
A III. Kórusolimpián (Bréma, Németország) aranyérmet nyert továbbá a
Fazekas Gyermekkar (Miskolc, karnagy: Halmainé Ujvári Mária), a Kossuth
Lajos Gimnázium (Cegléd) Puella Kórusa (karnagy: Soltészné Lédeczi
Judit) és a Psalterium Hungaricum Kórus (Budapest, karnagy: Arany
János) is.
Fürth Livia
|