Magyar Kórusok Európában —
III. Magyar Karvezető Konferencia
2004. III. 6-7., Budapest - Zeneakadémia
2004. március 6-án és 7-én a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemen tartották meg a III. Karvezető Konferenciát a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ének-zenetanár, Karvezetés Tanszéke,
a Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége (KÓTA), a Magyar Kodály
Társaság és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma rendezésében.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora, Falvai
Sándor köszöntötte a résztvevőket, és fontos, jelentős eseménynek
nevezte a rendezvényt. Kiemelte, mennyire nagy horderejű e két nap a
kodályi örökség ápolásában, védelmében. Tihanyi László rektor-helyettes
beszédében szintén köszöntötte a résztvevőket. Elmondta, hogy a magyar
zene nagy megbecsülésnek örvend Európában, s jó jel, hogy a magyar
zeneoktatás is kiemelkedő helyen szerepel. A XX. századot a magyar zene
legnagyobb századának tartja. Jó lenne ezt a hagyományt megőrizni és
folytatni. Ugyanakkor felhívta a figyelmet annak veszélyére, hogy
túlértékeljük magunkat, és saját értékeink mellett figyelmen kívül
hagyjuk, amit más népek halmoztak fel. Szerinte mindenkinek, aki a zene
területén dolgozik, folyamatosan, mindennap küzdenie kell azért, hogy
javuljon a minőség, s át kell gondolnia, vajon halad-e a korral? Vajon
ugyanolyan időszerű-e az a zenei anyag, amit tanít, mint egy éve, két
éve, három éve volt? Vajon a gyerekek ugyanazt értik-e a zene fogalmán,
mint tanáraik? Számukra ugyanis a zene elsősorban a szórakoztató zene.
Tihanyi László nagy gondnak tekintette, hogy hazánkban csökkent az
iskolai ének-zeneórák száma; ezt a folyamatot feltétlen meg kell
állítani – mondta. Vigyázni kell azonban arra, hogy mikor mit tanítunk,
mert néhány rossz tanítási óra végleg eltántoríthatja a gyereket a
zenetanulástól.
Az 1957 óta ének-zene tagozatos Hunyadi János
Általános Iskola - Igaliné Büttner Hedvig által vezényelt – kiváló
énekkarának műsora után a határon túli magyar kórusok helyzetéről
tartottak beszámolókat a vendégek.
Magyari Zita karnagy (Kolozsvár) átfogó,
összefoglaló beszámolót nyújtott az erdélyi kórusok helyzetéről.
Elmondta, hogy az utóbbi évtizedekben egyre több az egyházi
kórustalálkozó, közös koncerteket rendeznek, a nagyobb
egyházközségekben felnőtt kórusok alakultak. A kolozsvári Szt. Mihály
Plébánia Katolikus Gimnáziumában nyolc éve működik kórus, ahol a
tagoknak fontos, hogy érzik: tartoznak valahova. A nehéz idők után
(például kamerával figyelték, ki megy be a kapun) már megrendezhették –
dr. Czirják Árpád védnökségével – első kórusfesztiváljukat is. Sajnos
azt nem sikerült elérni, hogy hagyományteremtővé is váljon. Fájdalommal
említette Kolozsvárt negatív példaként, hiszen a városban csak az
egyház berkeiben lehet kórusban énekelni. (A Visszhang kórust 1988-ban
megszüntették.)
A rendszerváltás óta alakult Kis Károly Ifjúsági
Kamarakórus már külföldön is fellépett, többek között a pécsi
kórusfesztiválon, ahol oklevelet és ezüst pecsétet nyertek, mint a
legjobb határon túli magyar énekkar, a XVI. Debreceni Bartók Béla
Kórusversenyen pedig második és harmadik helyezést értek el. Erdély
színmagyar vidékein a falvak támogatják kórusaikat, és
kórustalálkozókat, egyházi kórustalálkozókat rendeznek.
Józsa Mónika, a nyitrai Konstantin egyetem
karvezetés tanára beszámolójában elmondta, mennyire örül, hogy
Magyarországon is foglalkoznak a felvidéki kórusmozgalommal.
Összefoglalta annak a felmérésnek az eredményeit, melyben minden kórus
statisztikai adatait, illetve problémáikat, hiányosságaikat kérdezték
meg, s hogy miben és mihez kérnek segítséget, milyen ötleteik,
javaslataik vannak. Elmondta, hogy az általános iskolákban működő
gyerekkarok (23) mellett a középiskolák sokkal nehezebb helyzetben
vannak, hiszen nincs zeneoktatás, így a 36 középiskolában csak 5
énekkar működik. Ezeken kívül húsz felnőtt vegyes kar, két kamarakórus,
öt nőikar és egy férfikar működik (Füleken). Az egyházi terület viszont
eléggé feltérképezetlen.
A legégetőbb gondot a karnagyképzés és a kottahiány
jelenti. Az egyetemen kevés a hallgató – jelenleg összesen húsz magyar
zeneszakos növendék van, de beleolvadnak a szlovák szakba, azaz mindent
szlovákul kell tanulniuk. Így nem találkoznak a magyar népdallal, és
nem is kérhető tőlük számon, de nincs is rá mód. Nem találkoznak magyar
kórusművekkel, pedig rajtuk múlik, hogy lesz-e magyar kóruséneklés
Szlovákiában. Jó hír, hogy megalakult a Közép-Európai Tanulmányok Kara
(mely magyar szakként közismert). Tizenegy jelentkező van, akik magyar
nyelven tanulnak majd. Fontos lenne felvidéki kórusvezetői
tanfolyamokat tartani magyar szakemberek vezetésével, s szeretnének
minél gyakrabban részt venni Magyarországon rendezett eseményeken. A
magyarországi fellépési lehetőségekre nagyon nagy szükség lenne, mert
ez mindig óriási, semmivel nem helyettesíthető élmény számukra – „mert
itt olyan jó magyarnak lenni…”. Megemlítette, hogy négy kórusnak magyar
karnagya van, ami jó, de nem ez a cél. Legrövidebb időn belül az lenne
a leghatékonyabb segítség, ha a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről
karvezető hallgatókat küldenének a Felvidékre. Évenként 2-3
kórusfesztivál, kórustalálkozó, adventi hangverseny színesíti zenei
életüket. Ezek különösen fontosak a kisebbségi létben, melyben a
kórusok közösségformáló, megtartó ereje nélkülözhetetlen.
Pál Lajos Kárpátaljáról elmondta, hogy náluk a
zeneiskolák mellett működnek a gyermekkarok, az egyházi iskolákban
pedig 41 ifjúsági kar van. Hivatalos beszámolójának felolvasása helyett
élvezetes, vidám helyzetképet rajzolt a kórusok mindennapi, de nem
mindennapos történetekkel tarkított életéről.
Dévity Zoltán a délvidéki énektanítás helyzetéről
számolt be, mely a háború és viszály közötti daltanulással jellemezhető
a legjobban. Úgy látja, hogy amilyen a zene, olyan a társadalom – náluk
pedig ezekben az években megfeledkeztek a zenéről. Érthetően a
pedagógusok sem a lelkükkel tanítottak, hanem mert kellett. Sok
tehetséges gyerek feladja a zenélést és szakmát tanul inkább, vagy ha
zenész lesz, külföldre megy dolgozni. A kevésbé tehetségesekből pedig
sajnos rossz énektanár lesz (akikből egyébként is hiány van). Sikereik
között említette meg az I. Egyházmegyei Fesztivált, melyet augusztus
20-án tartottak.
Ezután Gilbert de Greeve, a Nemzetközi Kodály
Társaság elnöke üdvözölte a jelenlevőket. Elmondta, hogy amikor
1972-ben először Magyarországon járt, az egész világ úgy gondolta,
nálunk fejlesztették ki a zeneoktatás tökéletesen jó modelljét. Mostani
tapasztalatai alapján aggódik azért, ami itt történik. Szerinte ezt a
folyamatot feltétlen meg kell állítani. Úgy gondolja, Magyarországon
veszélyben van a zeneoktatás, s ezen elsősorban a magyarok tudnak
változtatni, hogy a már elért sikerek ne vesszenek el. A Nemzetközi
Kodály Társaság azt kezdeményezi, hogy mindenki, aki érintett a
zeneoktatásban, az fogjon össze, mert csak így lehet eredményt elérni.
Legelső lépés megmenteni, ami eddig már létezik, és azt meg kell
őrizni. Ennek érdekében a Társaság megpróbálja összefogni azokat, akik
külföldön is tudják, hogy miről is van szó. Elmondta, találkozott
Magyar Bálint oktatási miniszterrel is, akinek szóvá tette, hogy ha
minden úgy megy tovább, mint eddig, akkor tíz év múlva esetleg már
Finnországba mennek majd a Kodály-módszert tanulmányozni kívánók. Az
elnök ezt azért is sajnálatosnak tartja, mert ezt a módszert
Magyarországnak nemzeti kincsként kellene bevinnie az Európai Unióba.
Elmesélte, hogy Belgiumban is rossz volt a helyzet, ezért
megszervezték, hogy három éven át naponta írt valaki a zeneoktatás
ügyében az illetékes minisztériumnak – s meg is lett az eredménye! Ha
más módszer nincs, lehet, hogy nekünk is ezt kellene tennünk Kodály
örökségének megőrzése érdekében.
Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző üzenetét,
betegsége miatt felvételről hallgathatták meg a konferencia résztvevői.
A Zeneakadémia nyugalmazott professzora többek között a művészet
üzenetéről szólt, hogy ne cirkuszt, hanem templomot alkossunk belőle. S
hogy miben is bízhatunk? Akinek van hite, az megtalálja az utat.
A III. Magyar Karvezetői Konferencia résztvevői ezt
követően elfogadták a „Magyar zene Európában a XXI. század kezdetén” c.
kiáltványt az iskolai ének-zenetanítás javításáért. A Kiáltványt Kollár
Éva, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékvezető egyetemi
tanára, a KÓTA elnöke jegyezte.
A konferencia programjában szerepelt Kodály Zoltán
sírjának megkoszorúzása a Farkasréti temetőben, Jobbágy Valér és
tanítványainak bemutatkozása, a Zeneakadémia kistermében pedig egy
kórushangverseny. Vasárnap délelőtt karvezetői verseny zárta a
tanácskozást.
Fürth Lívia
|