Tíz éves az Alkotó Muzsikusok Társasága
1991 májusában hét muzsikus összegyűlt a Gerbaeud cukrászdában.
Baráti beszélgetésük eredményeképpen június 1-jén, az ÁHZ egyik hangolójában
három további társukkal kiegészülve megalakították az Alkotó Muzsikusok
Társaságát. A Társaság tehát 2001. június 1-jén ünnepelte fennállásának
tízéves évfordulóját.
Sokan és sokféleképpen megfogalmazták már mi az, ami leginkább
megkülönbözteti az embert környezetétől. Én ezek közül a legfontosabbnak
az alkotóképességet tartom. Talán ebben hasonlítunk legjobban a Teremtőhöz...
Az alkotóképesség rendkívül sokoldalú, szerteágazó dolog. Az
új dolgok föltalálása, megalkotása és a már föltalált dolgok gyakorlattá
tétele, újraalkotása két, egymást kiegészítő és föltételező ága a kreativitásnak.
A Társaság megalapítói és tagjai egyaránt művelik az alkotó és az újraalkotó
műfajt. Mondhatnánk úgy is, hogy pályájuk elején az előadóművészetben
és/vagy a tanításban tudták hasznosítani tehetségüket, képességeiket, de
később úgy érezték, hogy a zeneszerzésben, képzőművészetben, vagy az irodalomban
is talentumokkal rendelkeznek. A talentumok gyarapítása pedig kötelességünk,
mert jaj annak, akinél az elszámoláskor hiányt találnak!
Egy dolgot nem tudtunk mi, akik ott összegyűltünk: a kreativitásnak
azt az ágát művelni, ami saját életünk, vagy másként, saját karrierünk
fölépítése. Pedig az alkotóképességnek ez is fontos része, hiszen
az életmód minősége nagyban befolyásolja a munkaképességet – művészetek
művelése esetén pedig a közönség elé kerülés lehetőségét. Műfajunk pedig
– nem lévén benne azonnali milliók – nem tartozik a jól forgalmazható árucikkek
közé. Jó, jó, mondhatja bárki, 1990 előtt még az állam garantálta a komoly
műfajok megélhetését. Ez valóban így volt, de azért ennek is megkérték
az árát.
Szó mi szó, a Társaság tagjai nem voltak kebelbeliek. Később
csatlakoztak hozzánk olyanok is, akik azok voltak, de mégsem voltak elégedettek.
1991-ben, megérezve a megnyíló lehetőségeket összefogtunk tehát és elkezdtünk
egy nehéz, tanulással és problémákkal teli, de ma már nyugodtan állíthatjuk
sikeres időszakot. Az elmúlt tíz évben mintegy száz különböző rendezvényünk
volt. Zömmel hangversenyek, amelyek kilencven százalékában az irodalom
és a képzőművészet is helyet kapott, továbbá kiállításaink és tudományos
előadásaink voltak.
Kialakult rendezvényeink arculata is. Szinte minden hangversenyen
egy-egy műsorvezető a szerzőket megszólaltatva ismerteti műveinket,
megkönnyítve ezzel az ismeretlen, gyakran először felcsendülő alkotások
befogadását. Minden kiállításunkat hangversennyel nyitjuk meg, majd a
kiállítás helyszínén egyéb rendezvényeink is vannak.
Gyakran találkozunk a zenét tanuló ifjúsággal. Eleinte felnőtt
művészeket vittünk a gyerekekhez, míg ma már egyre gyakrabban gyermekek
játsszák a számukra írott műveinket. Így van ez a XV. kerületi Hubay Jenő
Zeneiskolában, amellyek kapcsolatunk a kezdetek óta tart. De nagyon szép
élmények fűznek bennünket többek között a Dorogi Erkel Ferenc Zeneiskolához,
a Monori Alapfokú Művészetoktatási Intézményhez és több más zeneiskolához
is. Külön ki kell emelnem a Szegedi Konzervatóriummal közös rendezvényeinket,
amelyek mindig emlékezetesen szép estek voltak. A zenét tanuló ifjúsággal,
a gyermekekkel, azaz a jövővel való kapcsolatunk tehát nem csak az alapszabályunkban
szereplő elv, hanem élő, létező gyakorlatunk.
Hadd említsem meg: sokszor kerül szóba a különböző fórumokon
a kortárszene tanításának kérdése. Erre sokan és sokféle választ adtak
már, de valahogy nem találják a valódi, megnyugtató, mindenki számára elfogadható
és a gyakorlat által is igazolható megoldást. Nem is csoda, mert
hiszen hogyan tanítsam azt, ami ma születik? Képtelenségnek tűnik, bár
van rá jó válasz: úgy tudom tanítani, hogy a metodikai irodalom állandó
korszerűsítése mellett a gyermekek számára írok műveket! Ezáltal majd közel
kerül a szerző más műveihez is a gyerek és környezete egyaránt. Természetesen
mint mindennek ennek is megvan maga nehézsége: a gyerek a legnagyobb
kritikus és csak a valóban jó műveket lehet vele megszerettetni. Ez pedig
újabb problémák egész sorát veti fel, ami jelen írásomnak nem tárgya.
A Társaság életének legfontosabb eseménye a minden évben április
közepén – húsvét után kezdődő és néhány hétig tartó AMT Napok. Ezekben
a sorozatokban iparkodunk átfogóan, minden részletre kiterjedően bemutatkozni.
Az év többi időszakában is van rendezvényünk, de csak elszórtan néhány.
Közülük az egyik a minden év október elején a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola Ferencsik János termében megrendezendő „Öregdiák” hangverseny,
a másik pedig a mindig más zeneiskolában sorrakerülő „Ezüstvasárnapi matiné”
című rendezvényünk. Ez utóbbi túlnyomórészt a zenét tanuló ifjúság közreműködésével
kerül lebonyolításra.
Valószínűleg többen fölkapták a fejüket, hogy közel száz rendezvényünk
volt ezidáig. Ez többmilliós költséget, támogatást feltételez.
Így is van. Többmilliós, sőt még többet is érő a támogatottságunk.
Csakhogy hivatalosan elismert tényleges fizetőeszközben ennek csak töredéke
állt – áll rendelkezésünkre! A többi „vagyonunk” a pénznél értékesebb formában
jelent és egyre inkább jelenik meg rendezvényeinken. Természetesen kapunk
pénzt is: állandó támogatóinkat rendszeresen föltüntetjük propagandaanyagainkon.
Nélkülük semmire sem mennénk. Vannak olyan támogatóink is, akik nem pénzzel,
hanem más anyagi természetű dologgal, pl. teremmel, sokszorosítással és
más hasonlókkal segítenek. Ez a támogatás is jelentős értéket képvisel.
Legfőbb támogatóink azonban műveink előadói. Azok a nagyszerű
művészek, akik nemegyszer ingyen is megtanulják műveinket. Akik emellett
erősen kritikusak, válogatnak. Úgy válogatnak, hogy előbb megtanulják és
előadják a műveket, majd az így kialakult véleményüket képviselik.
Természetesen nem csak jó műveket írunk és nem mindenki egyforma
szinten, de hát ez a dolgok rendje. Talán abban különbözünk leginkább
másoktól, hogy mi benne élünk az előadói, tanári gyakorlatban és ez óhatatlanul
megjelenik műveinkben. Még a gyenge művekben is. Ha viszont jót írunk,
az még jobb ugyanezen ok miatt. További előnyünk is az életformánkból adódik:
előadóink zöme egyben kollégánk, barátunk. A közvetlen kapcsolatban könnyebben
formálódhat és mérettetik meg a mű mindannyiunk javára. Mert ebben a kapcsolatban
mindenki jól jár. A szerző azért, mert műve érdekmentes mérlegre tétetik.
Az előadó a mű megtanulásakor saját művészetét fejleszti, ha pedig
jó művet talál, bekerül a művészettörténetbe. A hallgató sem jár rosszul:
ahol több szerző műve, ráadásul több műfajban is hallható, látható,
ott kisebb a csalódás veszélye. A hozzánk nem tartozó alkotóművészek pedig
sikerünk esetén úgy járhatnak jól, hogy oldódik az ismeretlen – különösen
a komolyzenei művekkel kapcsolatos – ellenszenv és az ő műveiket is nagyobb
érdeklődéssel fogják fogadni.
Ezekből tevődnek össze tehát a millióink. Sajnos a kor divatos
áramlatainak kitett, létezésüket féltő hangversenyrendezők még ha tudnak
rólunk sem állnak mellénk: ők nem kérhetik fel baráti alapon
a művészeiket – fizetniük kell. Ha pedig nem kapnak támogatást és a kortárszenével
szemben megnyilvánuló igen erős ellenszenv miatt a fizetőképes közönségre
sem számíthatnak, akkor érthető a magatartásuk.
Ezért mi magunk szervezzük életünket, eseményeinket néhány
barátunk, kollégánk segítségével. A mindennapos megélhetési gondok
szükségszerű megoldása mellett természetesen nem tudjuk magunkat – divatos
szóval élve – profin eladni, ezért a közönségünk is szűkös. Üdítő kivétel
ezek között néhány zeneiskolai rendezvényünk, ahol az igazgató és tanár
kollégák áldozatos munkájának köszönhetően népes közönség előtt is bemutatkozhatunk.
Sajnos a kor szelleme sajtókapcsolatainkat is egyre inkább nehezíti: nem
vagyunk hír, hiszen nincsenek botrányaink. Nem folyik vér, pártosak, dögösek
sem vagyunk, extravagánsak pedig nem akarunk lenni – mi bennünk hát az
érdekes? Egyszerűen csak tesszük a dolgunkat, gyarapítjuk talentumainkat.
Reméljük, hogy művészetünk természetéhez igazodva a jövő építésében veszünk
részt és az elszámolásnál nem kell majd szégyenkeznünk.
Nagy öröm lenne számunkra, ha azok, akik ebből az írásból ismertek
meg minket és a jövőben találkoznak rendezvényeinkkel, vagy bármilyen módon
a műveinkkel, megtisztelnének figyelmükkel. Nézzék meg, hallgassák meg,
olvassák el műveinket. Válasszák ki ami tetszett. Olvassák el, hallgassák
meg, nézzék meg újra, ami pedig nem tetszett, azt felejtsék el.
|